Gezondheid alle pijlers

Kefir ervaringen

19-12-2011 21:56 11 berichten
Ik ben sinds een paar dagen begonnen met kefir (van geitenmelk) De plantjes moeten nog een beetje groeien, ik krijg nu ongeveer een glas per dag ervan.

Ik ben benieuwd of er hier iemand ook kefir (heeft) gebruikt en wat voor ervaring je er mee hebt. Ik heb voor nu in ieder geval gemerkt dat ik geen last van mijn darmen krijg van de kefir, dit krijg ik wel van andere (geiten)melk producten.

Ik heb nu nog geitenmelk uit pak gebruikt maar ik wil eigenlijk rauwe melk gebruiken. Iemand daar ervaring mee?
Rauwe melk, is dat anders dan de melk die in de koelschappen staat?

Ik heb het eens met koemelk gebruikt, omdat ik "normale" koemelk nogal slecht verdraag, maar het maakte voor mijn buik geen verschil. Had eerlijk gezegd zelfs het idee dat het er iets erger van werd.
Ja rauwe melk is anders, melk in de koelschappen is eerst behoorlijk bewerkt. (gepasteuriseerd en gehomogeniseerd).

Door pasteurisatie veranderen de melkproteines van structuur waardoor ze allergenen worden. Het maakt ook lactase kapot, het enzym dat nodig is om lactose te verteren, het natuurlijke melksuiker. Het schijnt dat daarom mensen die niet tegen melk kunnen, soms wel rauwe melk kunnen verdragen.

Ik gebruik het liefst zo min mogelijk bewerkte producten. Bij melk stond ik daar niet zo bij stil, in pak is het natuurlijk nog steeds melk zonder toevoegingen, maar wel hartstikke bewerkt.

Jammer dat je last van je buik ervan kreeg. Ik hoop juist dat mijn buik er beter van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wel ervaring met rauwe koemelk, realiseer je je dat je van rauwe melk ook ziek kan worden?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ja mali, dat weet ik. De kefir is echter zuur, waardoor het antibacterieel werkt.
Ervaring met zowel het plantje als met de gedroogde vorm. Wel in gewone melk, ging bij mij prima.

Gebruik nu de gedroogde vorm, bevalt me toch wat beter.
Beschuitje, mag ik vragen waarom jij het bent gaan gebruiken? En wat voor resultaat heb je ervan?

Vind je de gedroogde vorm makkelijker? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, ik ben nu nog aan het puzzelen waar ik de spullen neerzet en hoe ik het schoonhoud enzo.

Ik vind het wel erg lekker, ik hou helemaal niet van geitenmelk, dus ik moest de eerste keer wennen aan de smaak, ook door de gist die je nog proeft, ik dronk het met tegenzin en zag al helemaal gebeuren dat ik er na een maand de brui aan zou geven, maar de keer daarna vond ik het echt heel erg lekker! Vond ik wel typisch, echt een heel verschil met hoe ik het ervaarde terwijl het toch hetzelfde smaakte.
geen ervaring met melk, wat ook erg lekker is 1/3 kefir in een fles water met suiker beetje citoensap en vijgen. Het is ook probiotisch en smaakt naar rivella:) .Mijn kefir groeit trouwens enorm hard als er veel suiker in het water zit, in twee-drie weken is het verdubbeld.
Ervaring met kefir plantje en droge vorm. Beide met melk. Plantje vond ik vies zo zuur en lobbig na een maand. Ook het werk van spoelen ed vond ik te omslachtig.

Nu word het hier gebruikt in poeder vorm dat werkt prima! En smaakt een stuk minder zuur. Hanfig is ook dat je bv gewoon een maand kunt stoppen door vakantie. Met een plantje kan dat niet. Die moet je elke dag spoelen enzo Ik gebruik het niet meer maar mn moeder nog elke dag en ze heeft er veel baat bij.
Die waterkefir heb ik ook even overwogen maar toen toch maar de melkkefirgrains besteld. Ik wil de melkkefir eerst even proberen en dat ga ik denk ik ook de waterkefir proberen!

Die poedervorm lijkt me inderdaad ook wel handig, alleen heb ik dan het idee dat het minder goed werkt. Is natuurlijk niet zo, maar omdat het uit een zakje komt ofzo..

Ik heb de kefir eerst met geitenmelk uit een pak gemaakt, deze werd wat dikkig Nu heb ik een portie met rauwe geitenmelk gemaakt en deze blijft dun, wat ik wel jammer vind. Ik heb de laatste portie langer laten fermenteren, een paar keer melk erbij gedaan zonder de oude kefir eruit te halen, zodat ik binnen korte tijd met weinig korrels toch veel kefir kon maken (omdat ik de rauwe melk niet te lang zo wilde bewaren). Maar daar kreeg ik behoorlijk obstipatie van. Dat staat ook overal, dat kort gefermenteerde kefir licht laxeert en langer gefermenteerde obstipeert. Dat heb ik dus gemerkt Niet zo fijn maar wel leuk dat ik er dus wel duidelijk wat van merk wat dat betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven