Gezondheid alle pijlers

Knobbelige borsten

13-02-2019 09:44 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week bij de huisarts geweest ivm het voelen van vele knobbels. Zij voelt niks bijzonders, maar klierweefsel. Ik hoef niet voor verder onderzoek, maar ik maak me vreselijk ongerust. Ik voel wel 10 knobbels in mn linkerborst en harde stukjes.
Ik heb cup E. Ze zegt dat ik veel klierweefsel heb. Afgesproken om over 3 mnd weer door haar te laten chekken. (Zelf niet meer, want ik voel echt vanalles).
Herkennen jullie knobbelige borsten? En laten jullie dit dan ook door de huisarts onderzoeken?
(In 2011 eens voor een echo en mammagrafie geweest ivm pijnklachten; uitslag goed. Birads 1)
Maar jakkes wat wordt ik toch ongerust van mn borsten... (mn moeder is overleden aan darmkanker en mn vader had een blaastumor, dus ik heb angst) ik wil zo graag vertrouwen op de huisarts. Ben wel snel ongerust over klachten...
Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je bang bent, vraag dan om een doorverwijzing.
Mag je niet nog eens een echo en mammografie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Google eens op Mastopathie, die is een verzamelnaam van goedaardige aandoeningen van de borsten. Dan zie je dat je niet de enige bent, en dat er veel meer vrouwen met knobbels en bobbels zijn in de borsten.

Verstandig advies van de huisarts om niet zelf meer je borsten te onderzoeken de komende drie maanden. En dan weer terug gaan naar de huisarts voor een onderzoek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
13-02-2019 09:58
Google eens op Mastopathie, die is een verzamelnaam van goedaardige aandoeningen van de borsten. Dan zie je dat je niet de enige bent, en dat er veel meer vrouwen met knobbels en bobbels zijn in de borsten.

Verstandig advies van de huisarts om niet zelf meer je borsten te onderzoeken de komende drie maanden. En dan weer terug gaan naar de huisarts voor een onderzoek.
Mastopathie wordt toch met name gekenmerkt door pijnlijke borsten?
SallySpectra* schreef:
13-02-2019 10:01
Mastopathie wordt toch met name gekenmerkt door pijnlijke borsten?
kan, maar ook andere goedaardige problemen vallen onder deze noemer. Het is een verzamelnaam
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat moet de huisarts doen of zeggen zodat jij gerustgesteld bent?
Dagelijks controleren?
Elke dag een röntgenfoto? Of een Echo of MRI?
Ik denk dat het voorstel van een extra controle over 3 maanden een heel goed idee is. En verder ‘let it gooooooo’.
Fijn dat je zo goed in de gaten gehouden wordt! Al die hobbels en bobbels vind ik (leek / ex-bk) op zich een goed teken. De kans dat je 10 tumoren tegelijk ontwikkelt is namelijk erg klein. Af en toe checken door de huisarts op verandering geeft jou hopelijk wat geruststelling.

Een nadeel van onderzoek is dat bijvoorbeeld een biopsie óók weer littekenweefsel in de borst kan veroorzaken, waardoor die moeilijker te beoordelen is op mammo. Dus dat wil je niet doen tenzij er goede aanleiding voor is. En hoewel de straling van een mammo zeer gering is wil je daar ook niet te scheutig mee zijn want je bent (gok ik) nog jong.
Bedankt allemaal.
Ik denk dat het meer angst is dan dat er echt iets aan de hand is. Maar door kanker in omgeving en familie denk ik bij klachten(nu dus bobbels) altijd het ergste.
Ik wist ook niet dat borsten zò knobbelig aanvoelden van binnen... Zo kan ik ook geen normaal borstonderzoek doen, en gelukkig doet de huisarts dat. Maar toch... ik ben 36 2 kinderen, ik moet er niet aan denken. Mijn rechterborst is veel rustiger qua bobbels.

Maar herkent iemand zich in dit bobbelige weefsel?
Maar jakkes wat wordt ik toch ongerust van mn borsten... (mn moeder is overleden aan darmkanker en mn vader had een blaastumor, dus ik heb angst) ik wil zo graag vertrouwen op de huisarts. Ben wel snel ongerust over klachten...
[/quote]

Bedenk voor jezelf wat jij nodig hebt om niet ongerust over je borsten te zijn. Bespreek dit met je huisarts. Zo heb je een duidelijke hulpvraag en dan is het voor je huisarts makkelijker om je daarmee te helpen.
Ik ken het. Ook veel knobbeltjes en harde(re) stukjes voelen in beide borsten. Ik heb al een paar keer een echografie laten maken vanwege dit en stekende pijnen. In November nog geweest. De echo daarvoor was 3 jaar geleden. Mijn diagnose is Mastopathie en een cyste in 1 borst. Het is onschuldig, maar er werd wel geadviseerd om er wat vaker naar te laten kijken als ik last heb. Ik ben heel bang voor borstkanker. Omdat het zo vaak voorkomt en mijn moeder het al 2 keer heeft gehad. Ze is niet mijn biologische moeder en ik kan het niet van haar erven. Maar toch heb ik grote angst om het ook te krijgen. Ik zie wat de behandelingen met haar gedaan hebben. En met andere mensen in mijn omgeving. Je houd bijna altijd chronische klachten over. Ik vermoed dat ik levenslang getraumatiseerd zou zijn als het me ooit treft.
Gewoon een doorverwijzing vragen. Zeker met jouw familiegeschiedenis. Beter 10 keer teveel naar laten kijken dan 1 keer te weinig.
Ik ga over 3 mnd weer naar de huisarts. Dan zal ik zeker een doorverwijzing ter sprake brengen. Echter geeft mij dat alleen al zoveel stress (foto, wachten op uitslag etc) dat als het ècht niet nodig is ik het liever niet doe.
Ik probeer als een mantra te herhalen wat de huisarts zei:” ik vodl niks afwijkends, alleen borstweefsel, mocht ik twijfel hebben stuur ik je door, maar dat heb ik nu echt niet”......
Maar ik haat mijn borsten wel... als ik vriendinnen vraag of zei ook bobbelig weefsel hebben zeggen ze van niet... zal toch niet de enigste zijn? Op plaatjes zie je wel bobbels(klieren) maar mischien druk ik te hard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven