Knobbeltje in borst? Moet ik ermee naar de dokter?
zaterdag 17 juli 2010 om 12:16
Hallo,
Ik heb steeds pijn/steken in mijn linkerborst, en toen ik er gisteravond per ongeluk met mijn hand langs streek voelde ik een knobbeltje. Dat ben ik eigenlijk helemaal niet gewend. Het zit boven mijn linkertepel en ik kan er ongeveer 2 vingertoppen op leggen. Het voelt hard aan en beweegt niet mee.
Nu las ik dat je het beste kunt voelen na de menstruatie. Vanavond moet ik de laatste pil, dan heb ik stopweek, maar mijn menstruatie begint altijd pas op de laatste of een na laatste dag van de stopweek, dus voordat ik niet meer ongesteld ben zijn we alweer twee weken verder.. Wat kan ik het beste doen? Wel of niet naar de dokter maandag? En is het niet stom als ik de dokter bel? Want misschien is het wel helemaal niets.
Ik heb steeds pijn/steken in mijn linkerborst, en toen ik er gisteravond per ongeluk met mijn hand langs streek voelde ik een knobbeltje. Dat ben ik eigenlijk helemaal niet gewend. Het zit boven mijn linkertepel en ik kan er ongeveer 2 vingertoppen op leggen. Het voelt hard aan en beweegt niet mee.
Nu las ik dat je het beste kunt voelen na de menstruatie. Vanavond moet ik de laatste pil, dan heb ik stopweek, maar mijn menstruatie begint altijd pas op de laatste of een na laatste dag van de stopweek, dus voordat ik niet meer ongesteld ben zijn we alweer twee weken verder.. Wat kan ik het beste doen? Wel of niet naar de dokter maandag? En is het niet stom als ik de dokter bel? Want misschien is het wel helemaal niets.
zaterdag 17 juli 2010 om 12:19
Misschien is het helemaal niets. Misschien is het een onschuldige cyste. En misschien ben je achteraf heel blij dat je de dokter hebt gebeld en er tijdig ingegrepen kon worden.
Je voelt iets dat er eerder niet zat. Reden genoeg om de dokter te bellen maandag hoor! Gewoon doen, voor dit soort dingen is je huisarts er óók!
Je voelt iets dat er eerder niet zat. Reden genoeg om de dokter te bellen maandag hoor! Gewoon doen, voor dit soort dingen is je huisarts er óók!
Iets anders
zaterdag 17 juli 2010 om 12:20
zaterdag 17 juli 2010 om 12:36
Sorry hoor, maar ik snap niet eens dat je daar over twijfelt. Je hoort verhalen genoeg, iedereen kan borstkanker krijgen (dat hoeft het niet te zijn!) en dan twijfel jij of je er mee naar de dokter moet. Wat is er erg aan om er even heen te gaan, mss een doorverwijzing voor een foto oid? Je vergeeft het jezelf nooit als er wel iets aan de hand is en je er mee doorgelopen bent.
zaterdag 17 juli 2010 om 12:51
Zonder alle voorgaande reacties te lezen zeg ik gaan!! Ik heb zelf 2 knobbeltjes in mijn ene borst zitten en wordt jaarlijks gecontroleerd (vanwege familiegeschiedenis) Liever een keer te veel naar laten kijken dan te weinig. Want ik voelde zelf 1 knobbeltje inderdaad rond mijn menstruatie. De 2e heb ik zelf nooit gevoeld. De huisarts heeft me doorgestuurd en in het ziekenhuis is er een foto gemaakt, gelijk een echo en een punctie.. Gelukkig alles goed maar het is wel schrikken. Een aantal jaren terug ben ik ook eens voor een knobbel gegaan. Je wilt er echt niet te laat bij zijn.
Sterkte
Sterkte
zaterdag 17 juli 2010 om 13:01
Je hoeft niet gelijk bezorgd te zijn, meestal is het iets onschuldigs, maar dat kan de huisarts je dan het beste bevestigen, toch?
Overigens bleek uit een onderzoek dat jonge vrouwen hun risico op borstkanker vaak overschatten. De kans om als vrouw van 30 voor je 40e borstkanker te krijgen is bijvoorbeeld kleiner dan 1 op 2500. Zie de website van RIVM.
Overigens bleek uit een onderzoek dat jonge vrouwen hun risico op borstkanker vaak overschatten. De kans om als vrouw van 30 voor je 40e borstkanker te krijgen is bijvoorbeeld kleiner dan 1 op 2500. Zie de website van RIVM.