knobbeltje in de borst
maandag 12 april 2010 om 11:43
Dit weekend kreeg ik de schrik van m'n leven. Ik vond een knobbeltje in m'n borst. Vanmorgen meteen naar de huisarts geweest en stuurt me door naar het ziekenhuis voor een mammografie. Heeft een van jullie dit een keer gehad? Ik weet dat je borst plat gedrukt wordt onder de machine maar aangezien mijn borst niet zo groot is vraag ik me af hoe ze dat willen gaan doen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
maandag 12 april 2010 om 11:56
Schrikken is dat he? Maar goed dat je meteen naar de huisarts bent gegaan en meteen door kan naar de mammapoli, dat had ik ook en dan heb je snel duidelijkheid.
Mammografie vond ik vervelend, maar erg mee vallen en ik heb cup A. Kan niet goed uitleggen hoe ze het precies doen, maar echt, ze kunnen het. Daar hebben ze apparaten voor namelijk... en op het moment dat je denkt dat ze niet verder plat kunnen, blijkt het wel te kunnen.
Ik wil je niet afschrikken, want de pijn viel bij mij erg mee.
Je hoeft alleen maar te staan. Je kunt via google wel foto's vinden van zo'n onderzoek denk ik.
Mammografie vond ik vervelend, maar erg mee vallen en ik heb cup A. Kan niet goed uitleggen hoe ze het precies doen, maar echt, ze kunnen het. Daar hebben ze apparaten voor namelijk... en op het moment dat je denkt dat ze niet verder plat kunnen, blijkt het wel te kunnen.
Ik wil je niet afschrikken, want de pijn viel bij mij erg mee.
Je hoeft alleen maar te staan. Je kunt via google wel foto's vinden van zo'n onderzoek denk ik.

maandag 12 april 2010 om 12:17
Ja, idd pletten. Wat een vrouwonvriendelijk apparaat is dat! En niet alleen horizontaal pletten, maar ook nog eens vertikaal. Auw! Ook kleine borsten passen er tussen.
Bij mij konden ze op de foto's niets zien, ivm dicht bindweefels en toen is er een echo gedaan. Daar was het knobbeltje wel op te zien.
Ik vraag me af waarom er niet gelijk een echo gedaan wordt?
Dat is toch veel prettiger en veiliger (geen straling)?
Na de echo is een punctie gedaan (volgens mij onnodig) want daarna was een operatie nodig om te kunnen vaststellen of het goed of kwaadaardig was. Gelukkig was het goedaardig.
Succes en ik hoop dat alles goed is!
Bij mij konden ze op de foto's niets zien, ivm dicht bindweefels en toen is er een echo gedaan. Daar was het knobbeltje wel op te zien.
Ik vraag me af waarom er niet gelijk een echo gedaan wordt?
Dat is toch veel prettiger en veiliger (geen straling)?
Na de echo is een punctie gedaan (volgens mij onnodig) want daarna was een operatie nodig om te kunnen vaststellen of het goed of kwaadaardig was. Gelukkig was het goedaardig.
Succes en ik hoop dat alles goed is!
maandag 12 april 2010 om 13:13
Heb je alleen maar een mammografie? Meestal wordt er een echo meteen achteraan gedaan. En gaat dit via de huisarts of via de mamapoli?
Ik moet vanwege een knobbeltje op 25 mei weer allebei. Een mammografie en een echo. Ze vergelijken de mammografies dan met die van vorig jaar mei.
Die mammografie vond ik voor mijn borstverkleining een fluitje van een cent. Maar erna heb ik onregelmatig weefsel in mijn borsten en dan is het geen pretje.
Maar ik denk maar zo: Wat moet, moet. Ik wil gewoon de zekerheid dat alles nog goed is.
Er blijkt wel een nieuw apparaat te zijn wat vrouwvriendelijker is. Maar nog niet alle ziekenhuizen hebben deze.
Het onze ook niet helaas.
Succes met de mammografie. Laat je het hier nog wel even weten?
Ik moet vanwege een knobbeltje op 25 mei weer allebei. Een mammografie en een echo. Ze vergelijken de mammografies dan met die van vorig jaar mei.
Die mammografie vond ik voor mijn borstverkleining een fluitje van een cent. Maar erna heb ik onregelmatig weefsel in mijn borsten en dan is het geen pretje.
Maar ik denk maar zo: Wat moet, moet. Ik wil gewoon de zekerheid dat alles nog goed is.
Er blijkt wel een nieuw apparaat te zijn wat vrouwvriendelijker is. Maar nog niet alle ziekenhuizen hebben deze.
Het onze ook niet helaas.
Succes met de mammografie. Laat je het hier nog wel even weten?
donderdag 15 april 2010 om 14:36
Hé Flower,
altijd schrikken zo'n knobbeltje maar in een hoop gevallen goedaardig gelukkig.
Ik heb het ook meegemaakt. Ook geen grote borsten maar ze kunnen zelfs bij mannen een mammografie maken dus dat gaat echt lukken.
Bij mij werd er ook een punctie genomen en het bleek een bindweefselknobbel. Ik wilde het er wel uit hebben omdat ik het steeds voelde en dat is een jaar later gebeurd omdat ik op het moment van ontdekking zwanger was. Toen is het nog een keer onderzocht (knobbel was inmiddels gegroeid) en weer was de uitslag goed.
Al met al wel een hoop zenuwen gehad vooral de dag voor de uitslag dus sterkte met de spanning komende tijd!
altijd schrikken zo'n knobbeltje maar in een hoop gevallen goedaardig gelukkig.
Ik heb het ook meegemaakt. Ook geen grote borsten maar ze kunnen zelfs bij mannen een mammografie maken dus dat gaat echt lukken.
Bij mij werd er ook een punctie genomen en het bleek een bindweefselknobbel. Ik wilde het er wel uit hebben omdat ik het steeds voelde en dat is een jaar later gebeurd omdat ik op het moment van ontdekking zwanger was. Toen is het nog een keer onderzocht (knobbel was inmiddels gegroeid) en weer was de uitslag goed.
Al met al wel een hoop zenuwen gehad vooral de dag voor de uitslag dus sterkte met de spanning komende tijd!

vrijdag 16 april 2010 om 00:22
Ook een paar keer een mammo gehad en ik vond het erg pijnlijk. Ze pletten je borsten echt behoorlijk. Maar ik heb vrij grote borsten, dus dan moeten ze ook flink pletten (de borsten moeten nou eenmaal zo plat mogelijk voor een goede foto). Ik denk dat het met kleine borsten misschien minder pijnlijk is.