Gezondheid alle pijlers

Knobbeltje in m'n borst. Morgen mammografie.

29-04-2014 10:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week voelde ik ineens een knobbeltje in m'n rechterborst. Omdat ik ooit 10 jaar geleden in m'n andere borst al eens een knobbeltje heb gehad wat ongeveer op dezelfde plek zat en hetzelfde aanvoelde voor zover ik me kan herinneren maakte ik me niet direct enorme zorgen maar toch even een afspraak bij de huisarts gemaakt.

Daar kom ik net vandaan en zij stelde me helaas niet direct gerust. Ze vond het vrij diep zitten en niet helemaal glad aanvoelen dus krijg ik morgen een mammografie. En nu ben ik dus een beetje ongerust.

Ik heb trouwens morgen ook m'n tweede IUI en gelukkig kon dit daarvoor. Maar daar ga ik dan niet heel relaxt in ben ik bang. Maar vraag me ineens af of de hormonen die ik spuit er iets mee te maken kunnen hebben. Nou ja, heeft geen zin om te speculeren en zal gewoon af moeten wachten. Iemand soortgelijke ervaring?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik had een knobbeltje in mijn borst en ben ook meteen doorgestuurd naar de mammapoli. Is volgens mij een normale procedure. Daar een mammografie laten maken en een echo en ik kon direct door voor een punctie. Gaat allemaal heel snel en dat is ook fijn. Bij mij was het trouwens niets ernstigs. Knobbeltje zit er nog, maar het is niet noodzakelijk dat het wordt weggehaald. Niet stressen dus.
Cum non tum age
Geen ervaring. Hoop dat het meevalt. Sterkte!
Wat naar. Geen ervaring, maar ik wil je wel even sterkte wensen. Probeer je niet al te druk te maken. Het hoeft niets ernstigs te z'n!
Het recht om gehoord te worden sluit niet automatisch het recht in om serieus genomen te worden
Oei wat een slechte timing dat je morgen die IUI hebt.

Sterkte, hoop dat het niks is.
Ook een knobbeltje gehad, bleek een cyste te zijn die spontaan oploste (knapte?) toen mijn borst tussen de platen geplet werd.

Ik hoop dat het voor jou ook zoiets is.

Vind het ook geen rare gedachte dat de extra hormonen zoiets kunnen triggeren.

Sterkte!!
Oké, het heeft geen zin om te speculeren inderdaad en je moet helaas nog even geduld hebben voor je wat weet maar je theorie over hormonen kan heel goed..

• Bindweefselknobbel (Fibroadenoom)

Een fibroadenoom of ‘borstmuis’ is het meest voorkomende goedaardige bindweefseltumor in de borst.

Een fibroadenoom is een klein (2 à 3 cm, maximaal 4 cm in doorsnede), rond knobbeltje dat aanvoelt alsof het van rubber is. Wanneer het knobbeltje tussen twee vingers wordt vastgehouden, kan het heen en weer worden bewogen. Het zit dus niet vast aan de huid of aan een diepere laag van de borst. Het bevindt zich vaak in de buurt van de tepel. Er kunnen meerdere fibroadenomen tegelijk ontstaan.

Omdat een fibroadenoom hormoongevoelig is kan de grootte voor de menstruatie of tijdens een zwangerschap veranderen.

Een fibroadenoom is meestal pijnloos, maar tijdens een zwangerschap, bij borstvoeding of vlak voor de menstruatie kan het wel gevoelig zijn.

Fibroadenomen komen meestal voor bij jongere vrouwen (-35 jaar). Het grootste gedeelte van de borstgezwellen die zich voordoen in de leeftijdsgroep tussen 15 en 25 jaar betreffen fibroadenomen. Naar schatting heeft zowat een kwart van de vrouwen tussen 20 en 30 jaar een fibroadenoom. In de leeftijdsgroep van 30 tot 40 jaar zijn 15 % van alle voelbare borstgezwellen fibroadenomen. Ze kunnen ook op oudere leeftijd voorkomen, maar niet meer na de overgang, behalve bij vrouwen die een hormoonvervangende behandeling krijgen. Zijn fibroadenomen al aanwezig, dan zullen deze na de overgang meestal in grootte afnemen.

bron: http://www.gezondheid.be/ ... seaction=art&art_id=14455
Stel dat er iets heel ergs uit de mammografie komt, dan heb je nog heeeeel veel tijd de komende (zware) periode om je heeeel veel zorgen te maken.... het kan nu echt nog 2 kanten op, en kan bijvoorbeeld ook een cyste zijn die vanzelf weggaat, of niet weggehaald hoeft te worden.

In ieder geval sterkte morgen, en ik hoop dat het meevalt!
Ik lees net je topic en wil je even sterkte wensen! Een paar maanden geleden had ik hetzelfde. Dacht ook dat het niets was, en ben toch ook doorgestuurd. Kon in mijn eigen ziekenhuis na drie (!!) weken pas terecht... Na wat rondbellen kon ik al de dag na de verwijzing bij de mammapoli van het Havenziekenhuis in Rotterdam terechtgekomen, echt heel positieve ervaringen mee! Natuurlijk hoop ik voor je dat het allemaal gewoon vals alarm is. Succes!
Wat heftig. Ook als het niks is. Het is toch schrikken. Sterkte!

Laat je de IUI wel doorgaan?
Ik zou de iui wel doen, het verandert er niet veel aan. Maar balen is het wel. Maak je niet teveel zorgen, het kan alle kanten op. Hormonen kunnen er misschien wel mee te maken hebben.
quote:lizzy75 schreef op 29 april 2014 @ 12:21:

Ik zou de iui wel doen, het verandert er niet veel aan.Nou: heel hard gezegd wel natuurlijk. Mocht het slecht nieuws zijn, dan kan een zwangerschap het behandeltraject wellicht beïnvloeden.
quote:riannerianne schreef op 29 april 2014 @ 12:23:

[...]

Nou: heel hard gezegd wel natuurlijk. Mocht het slecht nieuws zijn, dan kan een zwangerschap het behandeltraject wellicht beïnvloeden.Dat zeker maar ik neem aan dat ik snel de uitslag krijg en mocht er echt iets aan de hand zijn en ik blijk zwanger te zijn hebben we nog genoeg tijd om daar een beslissing in te nemen. Denk ik dan.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 29 april 2014 @ 12:27:

[...]

Dat zeker maar ik neem aan dat ik snel de uitslag krijg en mocht er echt iets aan de hand zijn en ik blijk zwanger te zijn hebben we nog genoeg tijd om daar een beslissing in te nemen. Denk ik dan.Heb je helemaal gelijk in hoor. En volgens mij ben jij ook wat ouder (toch?). Dan is een paar maanden uitstel best lang als het niet nodig is.
Maar.........wil je dan een beslissing moeten nemen uit twee kwaden? Borsten af of kind weg?

Klinkt heel cru wat ik nu zeg, dus schrik niet!

Ik moet er zelf ook niet aan denken hoor. Maar het is wel iets om NU bij stil te staan.
quote:troelalaaaatje schreef op 29 april 2014 @ 12:31:

Maar.........wil je dan een beslissing moeten nemen uit twee kwaden? Borsten af of kind weg?

Klinkt heel cru wat ik nu zeg, dus schrik niet!

Ik moet er zelf ook niet aan denken hoor. Maar het is wel iets om NU bij stil te staan.Ik zou m'n borsten zo opgeven voor een kind hoor. Maar ik bedoel meer momenteel ben ik nog niet zwanger en over ruim 2 weken zou kunnen van wel en als dan blijkt dat het echt goed mis is en dat ik een behandeling nodig zou hebben die niet samen gaat met een zwangerschap kan ik altijd nog beslissen om de prille zwangerschap af te breken. Natuurlijk zou dat verschrikkelijk zijn. Maar het lukt al een jaar niet om zwanger te worden dus waarom nu wel.
Begrijp ik helemaal boannan!

Ik bedoel eigenlijk dat er bij zo een ingreep altijd veel meer komt kijken. Borst(en) opgeven gaat gepaard met chemo/ bestraling en dat gaat niet samen met zwangerschap.

Met alle griezelige gevolgen vandien, zwanger zijn, een kind baren en zelf je kind niet kunnen zien opgroeien............

Maar goed, we lopen op het verhaal vooruit. Maar het is wel belangrijk om je te realiseren.

Wanneer je al zo lang probeert moeder te worden en dan blijk je zwanger......die zwangerschap wil je niet beëindigen.
Bah, ik besef me dat we het over een afloop hebben die slecht is.

Jij hebt morgen onderzoek en jij krijgt te horen dat het goedaardig is!
quote:troelalaaaatje schreef op 29 april 2014 @ 12:54:

Bah, ik besef me dat we het over een afloop hebben die slecht is.

Jij hebt morgen onderzoek en jij krijgt te horen dat het goedaardig is!Precies!
Heel veel sterkte morgen. Zal voor je duimen dat alles ok is en dat je snel duidelijkheid krijgt.
Veel succes morgen! Ik had vorig jaar een grote knobbel in mijn linker borst en dat bleek gewoon een cyste te zijn.

Hou je taai!
Sterkte morgen!
Sterkte. Ik denk aan je en hoop het beste voor je.
Ik heb ook tig onderzoeken en ingrepen gehad. Iedere keer heel eng in spanning van de uitslag. Blijk veel klierweefsel en weinig vetweefsel te hebben. Klierweefsel is bij uitstek gevoeliger voor cystes, fibroadenoom etc. De werking van de borsten zeg maar. (zo ongeveer is het uitgelegd geloof ik). Daarom is regelmatig onderzoek noodzakelijk.

Voor het onderzoek zelf hoef je je trouwens niet druk te maken ivm pijn of zo. En ik denk dat je blij bent dat je onderzocht wordt.

Succes morgen!
Even een correctie op Tralalaaaaatje: chemo kan wel vanaf het tweede trimester van de zwangerschap. En al die moeders krijgen gezonde babies - of in elk geval niet minder gezond dan moeders zonder chemo. Maar hopelijk is die info hier overbodig en is je knobbel niets om je druk om te maken Boannan, toitoitoi morgen. Je huisarts handelt exact zoals het hoort, op gevoel van buitenaf is geen diagnose te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven