Gezondheid alle pijlers

knobbeltje schaamlip

22-12-2009 19:00 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb al een tijdje een soort knobbeltje ofzo op het randje van de binnenste schaamlip, ze zitten bovenaan, en links zit een grotere en rechts een wat kleinere. ze zijn rood en doen ook steeds pijn...

weet iemand wat dit is???

(nu zullen vele mensen zeggen dat ik naar de huisarts moet, maar wegens prive redenen doe ik dit liever niet.......)

ik had nog een vraagje: is het normaal dat de huid van de binnenste schaamlippen ook donkerder gekleurd zijn dan de rest van mijn huid??/
Ik lees nu hoe je reageert op dit soort dingen. Ga je daar niet voor schamen!!! Als je dit vertelt, hoort een goede huisarts daar begrip voor op te brengen.

Een voorbeeldje wat een beetje vergelijkbaar is: mijn vriend reageert lichamelijk helemaal niet lekker op prikken. Dat weet hij en hij geeft dat ook altijd aan en neemt iemand mee die dat vaker heeft gezien (ik ). Hij reageert door heftig te trillen, zweten, ongecontroleerde spierschokkingen, tijdelijk niks zien, hyperventileren en soms overgeven.

Kan ie niks aan doen.

Vorige week moest hij een verstandskies laten trekken en ben ik meegeweest. Als ie dat allemaal zo doormaakt, praat ik met hem, heb kotsbakjes bij de hand, schoon shirt mee en stel het bezorgde medisch personeel op zijn gemak

Zelf werk ik ook in de zorg en in mijn werk ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die zo heftig reageert als mijn vriend.

Maar je weet wat er evt kan gebeuren, dus je kunt je omgeving (moeder of vriend mee, extra tijd vragen, aangeven dat je raar kunt gaan doen ed) zich aan laten passen.

Als je duidelijk aangeeft wat jij nodig hebt om dit onderzoek zo comfortabel mogelijk voor jou yte laten verlopen en waarom, zal je huisarts ongetwijfeld meewerken, een vrouwelijke collega aanbevelen en je tijd geven. Just ask!
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Wat vervelend voor je...

Misschien kan je dit eerst bij je huisarts bespreekbaar maken. Vertellen waarom je het moeilijk vindt e.d.

Ik denk dat hij/zij dan wat voorzichtiger ter werk zal gaan en meer tijd voor je vrij zal maken. Dit zal jou ook meer gerust stellen.

Je kan bij de assistente een dubbel consult vragen. En als zij vraagt waarom dan zeg jij gewoon dat dat prive is en dit liever met de huisarts bespreekt.
Een psychisch proces kan heel lang duren, maar meestal ben je al een hoop positieve stappen gemaakt en ben je een stuk sterker, zonder dat je het zelf doorhebt.

Heb je wel het gevoel dat je een goede klik hebt met je psych?Kent je psycholoog misschien een vrouwelijke huisarts in jouw buurt waarvan hij weet dat diegene je problemen serieus neemt?
ik vind wel dat je er naar moet laten kijken. Angstig of niet. Het kan een SOA zijn of erger of iets heel onschuldigs, maar je wilt niet in de situatie komen dat je denkt "waren we er maar eerder bij geweest"
met deze psycholoog klikt het wel, en hij is ook op zoek naar een vrouwelijke huisarts voor mij, maar er zijn er in deze omgeving zo weinig...
Ik vind niet dat je daar op moet gaan wachten je moet naar die bultjes laten kijken. Dan maar even stress, janken en hyperventileren hoor. Is een arts heus wel gewend
Je kunt ook je probleem aan je huisarts vertellen en vragen of deze je door kan verwijzen naar een vriuwelijke gynaecoloog.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
desnoods GGD
ja singlala da's ook een optie
Ik weet het Meds, alleen die angst en paniek aanvallen (waarbij ik dus telkens moet overgeven en flauwval) maken me zo bang... dat gevoel is gewoon te heftig

Een soa kan het niet zijn...
Soms is de angst voor de angst erger dan de werkelijkheid. Hoe weet je zo zeker dat het geen SOA is, je hebt toch een vriend?

Hoe groot zijn de plekjes eigenlijk? Doen ze altijd evenveel pijn? Is de pijn stekend of schrijnend? Lijkt het op een pukkel? of meer een zweertje. Is het hard?
kleurverschil is helemaal normaal hoor!
Hier op het forum heb ik trouwens ook veel goede verhalen over de rutgers nisso groep gehoord. Qua tijd die ze voor het onderzoek nemen ed. ik weet dat ze ook echt gynaecologische onderzoeken doen, maar kan het niet op hun eigen site zo snel vinden, wel bij een van de rutgershuizen http://www.mildred-rutgershuis.nl/ Je kunt daar volgens mij zonder verwijzing terecht

En laat je therapeut niet een huisarts zoeken, maar je huisarts! Deze kennen meer huisartsen dan een psycholoog, ook waar ze bv een part-time vrouw in de praktijk hebben, huisarts in opleiding ed.
quote:meds schreef op 22 december 2009 @ 19:38:

Soms is de angst voor de angst erger dan de werkelijkheid. Hoe weet je zo zeker dat het geen SOA is, je hebt toch een vriend?

Hoe groot zijn de plekjes eigenlijk? Doen ze altijd evenveel pijn? Is de pijn stekend of schrijnend? Lijkt het op een pukkel? of meer een zweertje. Is het hard?

een soa kan niet, omdat ik het ten 1e altijd met condoom heb gedaan, deze altijd heb getest, en nooit lek was.

Daarbij, diegene met wie ik het heb gedaan, waren maagd EN hebben laten testen op soa in het verleden.

het is hard, rood, en is niet een rond bultje maar eerder wat ovaal ofzo, de pijn is eerder schrijnend en het doet evenveel pijn als je eraan zit, alleen zit je er langer aan, dan doet het ook meer pijn.
Als je ergens met deze problemen op de goede plek bent (angst, paniek, overgeven, flauwvallen) is het wel bij een huisarts. Waar ben je dan bang voor? Voor zijn of haar reactie, of voor het effect dat het op jou heeft? Je weet verstandelijk vast dat die angst die jij hebt, de effecten alleen maar erger maakt. Maar misschien wordt het iets minder erg als je beseft dat deze paniek-problemen bij uitstek dingen zijn waar je voor bij een huisarts terecht kunt?

Ik vind de optie van Singalala ook slim als je psycholoog geen goede huisarts weet te vinden: jouw huisarts zal vast wel iemand weten en kan je gemakkelijk doorverwijzen. Sowieso zul je zelf moeten kijken wat jij het belangrijkst vindt: dat je huisarts dichtbij is (en waarschijnlijk man) of dat je iets verder moet reizen maar je wel meer op je gemak voelt bij de arts.
MG er zijn ook soa's die overdraagbaar zijn door vingers en orale sex bijv. genitale herpes.
zitten ze er altijd of verdwijnen ze soms?
Ik weet dat soa's ook op een andere manier overgedragen kunnen worden, maar deze jongen was getest op soa's, en hij had niets.

ze zitten er altijd
MG ik zag je vraag ook in het melanoom op clitoris topic, juist daarom moet je naar de dokter. Grote kans dat het een pukkeltje is, maar het kan iets ernstigs zijn.
Hij kan Herpes ook doorgeven dmv een koortslip. Ik weet niet wat ze precies testen maar vallen genitale wratten ook onder een soa test? Een test is natuurlijk alleen op het moment van testen betrouwbaar, daarna moet je er maar vanuit gaan dat een man niks anders uitspookt.
Heej Miraclegirl, toevallig ben ik met ongeveer dezelfde klacht bij de huisarts geweest. Bij mij voelde het net of er een steentje in zat. Soms rechts... soms links. Doet ook altijd pijn.

Is een ontsteking van een kliertje volgens de huisarts.

Bij mij pikt het als je eraan zit.

Mijn huisarts legt het uit als een ontsteking van een kliertje, waardoor er geen vocht meer uitkomt. Het zet dan op en wordt hard.... het zou vanzelf weer over moeten gaan volgens hem.

Vervelend zeg, ik heb veel ervaring met paniekaanvallen, maar gelukkig niet bij de huisarts. Wel bij de tandarts en dus gaat manlief mee om mijn hand vast te houden. Hij praat dan rustig tegen me en ik knijp zijn hand helemaal fijn. Achteraf ben ik dan supertrots dat ik toch weer gegaan ben (voor een controle-behandeling.....brrr... doodeng).

Sterkte ermee, ik hoop dat je de moed kunt vinden om toch even bij de huisarts langs te gaan. 10 minuutjes paniek weegt wellicht wel op tegen de angst voor enge ziektes die je dan weer even kunt missen?
quote:MiracleGirl schreef op 22 december 2009 @ 19:48:

Ik weet dat soa's ook op een andere manier overgedragen kunnen worden, maar deze jongen was getest op soa's, en hij had niets.

ze zitten er altijdHeb jij de uitslag gezien of rechtsreeks vernomen van de instantie waar de test is gedaan??? Jongens liegen graag als het over soa's gaat he!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
meiske ga echt naar een huisarts. Desnoods eerst voor een praat-afspraak waarbij je eerst uitlegt hoe bang je bent. Ik heb wel makkelijk praten natuurlijk maar jeetje, voor hetzelfde geld is er wel wat aan de hand en kun je jezelf wel voor je kop slaan later dat je niet eerder gegaan bent
Een standaard soa-test test niet op herpes. Daarnaast kan iemand een herpesbesmetting hebben zonder het zelf te weten en dan toch een ander besmetten.

Herpes kan ook overgedragen worden als je condooms gebruikt.

Dus niet om je bang te maken, maar je kan wel een soa hebben. Je zal toch naar de huisarts moeten.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Een standaardsoa test, test ook niet op genitale wratten... Bovendien kan iemand heel goed genitale wratten overdragen, zonder er zelf last van te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven