Gezondheid alle pijlers

Koortslip-angst

27-01-2019 19:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!!! Shit shit shit!
Man heeft een koortslip in zijn mondhoek (uiterste punt van de mondhoek). En kind (3 jaar) heeft een flesje aan de lippen gehad waar hij uit heeft gedronken. Het flesje heeft de koortszweer niet aangeraakt, maar is de hele lip besmettelijk? Of echt alleen de blaar.
Heb al even een goed potje gevloekt en in de garage.
Het is nou net niet zo’n vraag voor de huisartspost, want gebeurd is gebeurd, maar ik waag er morgen even een gewoon belletje aan.
Maar is er iemand die me gerust kan stellen? Ik weet dat ik zo’n 3 weken moet wachten om te kijken of kind het ook krijgt.
Ik heb uiteraard mijn kind’s mondje even uitgebreid geschrobd voor wat het nog uit kan halen...
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
vanwaar de paniek?
Geen paniek .Als je kind het krijgt, moet je even Lysine ophalen bij de Holland and Barett.
Wrs niets aan de hand, de blaasjes zijn besmettelijk, rest van de lip niet. Je kunt ook preventief lysine geven, maar weer niet of dit mag bij een 3 jarige.
S-Meds schreef:
27-01-2019 19:07
vanwaar de paniek?
Omdat ik liever niet heb dat mijn kind besmet raakt met het herpes virus als het voorkomen kan worden. Is dat zo raar?
Sue-Heck schreef:
27-01-2019 19:11
Omdat ik liever niet heb dat mijn kind besmet raakt met het herpes virus als het voorkomen kan worden. Is dat zo raar?
Je hebt de illusie dat je dat kan voorkomen totdat ze 16 jaar zijn?
Sue-Heck schreef:
de kans dat je kind het ooit krijgt is groot, hoe denk je dat het gaat op een kinderdagverblijf of straks op school
Oei, ja ik zou daar ook wel van balen. Adem in en uit en wacht het af. Ik zou trouwens wel aan man vragen het af te plakken met een patch in de besmettelijke fase. Meeste besmettingen komen van eraan zitten met de handen.
Lemon_tree schreef:
27-01-2019 19:13
Oei, ja ik zou daar ook wel van balen. Adem in en uit en wacht het af. Ik zou trouwens wel aan man vragen het af te plakken met een patch in de besmettelijke fase. Meeste besmettingen komen van eraan zitten met de handen.
En dan aan deurklinken, handdoeken, afstandsbediening etc zitten.
Mijn mening is gestippeld.
S-Meds schreef:
de kans dat je kind het ooit krijgt is groot, hoe denk je dat het gaat op een kinderdagverblijf of straks op school
Ik ken toch echt meer mensen zonder dit virus dan met. Ik zou ook flink balen als er toch een besmetting plaatsvindt.
dannas schreef:
27-01-2019 19:17
Ik ken toch echt meer mensen zonder dit virus dan met. Ik zou ook flink balen als er toch een besmetting plaatsvindt.
50-70% van de volwassenen is besmet.
dannas schreef:
27-01-2019 19:17
Het virus kan jarenlang onzichtbaar en onmerkbaar gedragen worden. Je kan er mee rondlopen zonder dat je weet dat je het hebt. Een uitbraak vindt plaats wanneer de weerstand laag is.
Meer dan 85% ofzo heeft het. Google maar eens.
Mijn mening is gestippeld.
miedo schreef:
27-01-2019 19:12
Als ik de kans krijg wel ja. Mijn hele familie heeft het niet dus het is prima mogelijk
Krabbeltje123 schreef:
Wrs niets aan de hand, de blaasjes zijn besmettelijk, rest van de lip niet. Je kunt ook preventief lysine geven, maar weer niet of dit mag bij een 3 jarige.
Dank je
Sue-Heck schreef:
27-01-2019 19:23
Als ik de kans krijg wel ja. Mijn hele familie heeft het niet dus het is prima mogelijk
Je man heeft het, dus het duurt geen jaren meer voordat je kind het ook heeft.
Sue-Heck schreef:
27-01-2019 19:23
dat wil niet zeggen dat ze geen drager van het virus zijn
Lemon_tree schreef:
Die blijft dus net niet zitten in de mondhoek :(
je kan ook besmettelijk zijn zonder dat er sprake is van een uitbraak
Je hebt je kinds mond geschrobt?
En gaat de huisarts bellen morgen?
Voor een virus waar heel Nederland mee rondloopt?

Je zal bij jou thuis verhouden worden. Dan ga je in quarantaine
Hoe kan het dan dat sommige mensen om de haverklap een koortslip hebben en andere niet? Ik heb het ca 2 keer per jaar. Mijn collega die altijd sport, kilo’s groente per dag wegknaagt, en veel slaapt heeft ze om de maand. En dan ook echt van die gruwelijke die haar halve mond bedekken.
miedo schreef:
27-01-2019 19:12

Zeker kan dat. Ik heb 5 jaar lang met iemand in huis gewoond, gegeten en geslapen die regelmatig hele vieze koortslip-uitbraken had. Als die persoon hygienisch is en goed oplet raak je dan niet besmet.

Dus goed op zijn bekers/glazen
let en deze niet laten rondslingeren waar kleuters eraan kunnen komen maar gelijk in de afwasmachine! Patch opplakken als hij een blaas heeft, vaak handen wassen en een eigen handdoek gebruiken en buiten bereik houden. En regelmatig de deurklinken enzovoorts schoonmaken.
anoniem_381495 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 19:31
0.86% gewijzigd
Alleen (het vocht in) het blaasje is besmettelijk en het overleeft maar kort buiten het lichaam. Hoe lang zat er tussen dat hij er uit donk en jullie kind?
MinkeDeWit schreef:
27-01-2019 19:30
Hoe kan het dan dat sommige mensen om de haverklap een koortslip hebben en andere niet? Ik heb het ca 2 keer per jaar. Mijn collega die altijd sport, kilo’s groente per dag wegknaagt, en veel slaapt heeft ze om de maand. En dan ook echt van die gruwelijke die haar halve mond bedekken.
Ik heb het na mijn achttiende gekregen en er een paar jaar veel last van gehad. Soms estafette-koortslippen. Maar een tijdje lysine geslikt waardoor het al minder werd en nu smeer ik altijd tea tree oil of creme op en rond mijn lippen en al jaren geen last meer gehad. Dus dat is nog een tip voor TO mocht kind toch besmet zijn. (Tea tree oil helpt ook als ik tintelingen voel, maar zelfs dat heb ik bijna nooit meer.)
MinkeDeWit schreef:
27-01-2019 19:30
pech
lilalinda schreef:
27-01-2019 19:29
Je hebt je kinds mond geschrobt?
En gaat de huisarts bellen morgen?
Voor een virus waar heel Nederland mee rondloopt?

Je zal bij jou thuis verhouden worden. Dan ga je in quarantaine
En bij jou in het verdomhoekje als je hoopt dat je kind geen herpes krijgt.
Stoute sue heck, hoe durf je!

Even voor jouw info: een verkoudheidsvirus is wat anders dan herpes hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven