Koortsthermometer
maandag 27 juni 2011 om 11:26
Is het nodig om een koortsthermometer te hebben? Ik had er gisteren een discussie over met mijn beste vriendin. Zij gebruikt hem regelmatig. Ik heb er dus niet eens eentje in huis. Ziek is ziek of je nu koorts hebt of niet, vind ik.......
Samenvatting discussie (30-6-2011)
Meerderheid lijkt het nuttig te vinden om er eentje te hebben en dan geen oorthermometer.
Rectaal meten is het beste!
Volgens Wikipedia mag kwik niet meer maar is rectaal meten beter:
wikipedia koortsthermometer
en heb nog meer informatie gevonden over koortsthermometers:
Koortsthermometers
In ziekenhuis 3x daags temperaturen
Samenvatting discussie (30-6-2011)
Meerderheid lijkt het nuttig te vinden om er eentje te hebben en dan geen oorthermometer.
Rectaal meten is het beste!
Volgens Wikipedia mag kwik niet meer maar is rectaal meten beter:
wikipedia koortsthermometer
en heb nog meer informatie gevonden over koortsthermometers:
Koortsthermometers
In ziekenhuis 3x daags temperaturen
anoniem_127962 wijzigde dit bericht op 30-06-2011 16:09
Reden: samenvatting toegevoegd
Reden: samenvatting toegevoegd
% gewijzigd
maandag 27 juni 2011 om 11:34
Of het voor jezelf nodig is moet je zelf weten. Ik gebruik hem voor mijzelf in elk geval nooit. Ik weet wel of ik koorts heb of niet daar heb ik geen thermometer bij nodig.
Voor mijn dochter heb ik hem wel echt nodig. Zij kan heel heet zijn en toch maar 36.5 hebben of juist helemaal niet warm zijn en toch 40 graden koorts hebben. Ik gebruik hem dan ook regelmatig als ze zich niet lekker voelt.
Verder ben ik het met je eens dat je ziek kunt zijn zonder koorts te hebben, maar mijn ha en de ka vragen toch regelmatig of ze koorts heeft en zo ja hoe hoog.
Voor mijn dochter heb ik hem wel echt nodig. Zij kan heel heet zijn en toch maar 36.5 hebben of juist helemaal niet warm zijn en toch 40 graden koorts hebben. Ik gebruik hem dan ook regelmatig als ze zich niet lekker voelt.
Verder ben ik het met je eens dat je ziek kunt zijn zonder koorts te hebben, maar mijn ha en de ka vragen toch regelmatig of ze koorts heeft en zo ja hoe hoog.
Erger u niet, verwonder u slechts!
maandag 27 juni 2011 om 11:44
Vivaflores ik denk er het zelfde over als jij. Kind is ziek of niet ziek. Ik meer zelden temp (heb dus wel een thermometer)
Koorts is gevaarlijk bij stuipen of wanneer niet goed aanspreekbaar/ niet eten of drinken etc Dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Paracetamol is wat helpt bij koorts dus dat geef ik als de koorts hoog lijkt en om ze wat prettiger te laten voelen.
Koorts is gevaarlijk bij stuipen of wanneer niet goed aanspreekbaar/ niet eten of drinken etc Dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Paracetamol is wat helpt bij koorts dus dat geef ik als de koorts hoog lijkt en om ze wat prettiger te laten voelen.
maandag 27 juni 2011 om 11:59
Wij hebben er toen twee gekocht, omdat het moest van de kraamzorg. Eén voor mij en één voor dochter. Ik gebruik hem regelmatig voor dochter. Om mijn eventuele ongerustheid weg te nemen. Maar voor mezelf vind ik het niet echt nodig, om hem in huis te hebben. Wanneer heb je nou koorts?! Als je ziek bent, ben je ziek.
maandag 27 juni 2011 om 12:00
Soms heb je een thermometer ook nodig na een ingreep. Stel, je hebt je kies laten trekken en je voelt je rillerig. Een arts zal dan graag willen weten of je koorts hebt. Dat kan duiden op een infectie, waar hij AB voor moet geven.
Dat is maar een voorbeeld, maar gaat voor veel meer dingen op. Koorts is voor artsen gewoon een belangrijk symptoom om tot een diagnose te komen.
Ik zou voor die luttele euro's gewoon een thermometer kopen. Het is nou niet dat je daar gelijk arm van wordt, en je zal hem maar net nodig hebben (dat weet je nooit).
Dat is maar een voorbeeld, maar gaat voor veel meer dingen op. Koorts is voor artsen gewoon een belangrijk symptoom om tot een diagnose te komen.
Ik zou voor die luttele euro's gewoon een thermometer kopen. Het is nou niet dat je daar gelijk arm van wordt, en je zal hem maar net nodig hebben (dat weet je nooit).
maandag 27 juni 2011 om 12:21
Ik heb nog zo'n ouderwetse in huis, voor in de bips . . . . Geloof dat ik binnenkort maar een oor-thermometer ga halen. Beter mee verlegen dan om verlegen, denk ik dan maar. Ben alleen en heb niet vaak wat, maar als ik warmer ben dan normaal dan wil ik toch wel graag weten hoeveel warmer dan. Boven de 39.5 vind ik het een beetje link worden . . . .
maandag 27 juni 2011 om 12:29
quote:carenza schreef op 27 juni 2011 @ 12:21:
Ik heb nog zo'n ouderwetse in huis, voor in de bips . . . . Geloof dat ik binnenkort maar een oor-thermometer ga halen. Beter mee verlegen dan om verlegen, denk ik dan maar. Ben alleen en heb niet vaak wat, maar als ik warmer ben dan normaal dan wil ik toch wel graag weten hoeveel warmer dan. Boven de 39.5 vind ik het een beetje link worden . . . .Die meten beter dan die oordingen dus mooi blijven gebruiken.
Ik heb nog zo'n ouderwetse in huis, voor in de bips . . . . Geloof dat ik binnenkort maar een oor-thermometer ga halen. Beter mee verlegen dan om verlegen, denk ik dan maar. Ben alleen en heb niet vaak wat, maar als ik warmer ben dan normaal dan wil ik toch wel graag weten hoeveel warmer dan. Boven de 39.5 vind ik het een beetje link worden . . . .Die meten beter dan die oordingen dus mooi blijven gebruiken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 27 juni 2011 om 14:44
quote:vivaflores schreef op 27 juni 2011 @ 12:02: thermometer strip voor op het voorhoofd had gekregen die met kleurtjes de koorts aangeeft.
Dat is speelgoed. Totaal onbetrouwbaar.
Rectaal temperaturen is betrouwbaarder dan in het oor, omdat je in het oor heel precies moet weten hoe je het moet doen. Een digitale thermometer of kwikthermometer (geen batterij nodig, wel kwetsbaar voor vallen) kost bijna niks.
Dat is speelgoed. Totaal onbetrouwbaar.
Rectaal temperaturen is betrouwbaarder dan in het oor, omdat je in het oor heel precies moet weten hoe je het moet doen. Een digitale thermometer of kwikthermometer (geen batterij nodig, wel kwetsbaar voor vallen) kost bijna niks.
maandag 27 juni 2011 om 14:57
Ik heb me er laatst in verdiept en de oorthermometers zijn idd niet erg betrouwbaar, kan zo een graad verschil in zitten ook tussen verschillende metingen met zelfde apparaat. Misschien als je een dure koopt en heel goed oplet hoe je hem gebruikt? De ervaringen op kieskeurig hebben mij in elk geval doen besluiten om er niet een te kopen. Ik snap wel dat ze ze in het ziekenhuis toch gebruiken, het gaat razendsnel. Maar die dingen zagen er wel groter en professioneler uit dan de huis-tuin-en keuken appraten.
Ik vind een thermometer wel iets dat je in huis moet hebben. Als ik ziek ben wil ik weten of ik koorts heb en hoe hoog. De dokter wil dat ook van je weten.
Ik vind een thermometer wel iets dat je in huis moet hebben. Als ik ziek ben wil ik weten of ik koorts heb en hoe hoog. De dokter wil dat ook van je weten.
.
maandag 27 juni 2011 om 19:57
Kwik mag in het ziekenhuis niet meer (arbo), voor thuis dacht ik nog wel. Edit: er worden tegenwoordig kwikvrije glazen thermometers verkocht. Goedkoop, nooit lege batterijen en heel betrouwbaar.
In het ziekenhuis gebruiken ze oorthermometers, maar daar weten ze (als het goed is) precies hoe je die moet gebruiken. Thuis is dat vaak onbetrouwbaar omdat de meeste mensen niet weten hoe je het oor recht moet trekken om een betrouwbare meting te krijgen.
In het ziekenhuis gebruiken ze oorthermometers, maar daar weten ze (als het goed is) precies hoe je die moet gebruiken. Thuis is dat vaak onbetrouwbaar omdat de meeste mensen niet weten hoe je het oor recht moet trekken om een betrouwbare meting te krijgen.