Gezondheid alle pijlers

Koperspiraal, periode na plaatsing.

02-05-2014 08:51 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Ik heb afgelopen woensdag een koperspiraaltje laten plaatsen door een ervaren gyn. Ze was heel lief en heeft me goed geholpen, want het deed echt erg pijn. Ik ben daar sowieso erg gevoelig, want ooit voor een inwendig onderzoek moeten verdoven omdat ik zo'n pijn had.

Nu heb nu nog steeds last van gevoeligheid, zeurderigheid, pijnscheuten en soms het idee dat het spiraaltje naar buitenkomt (een soort prikkend gevoel). Het lijkt net alsof mijn lichaam niet gewend raakt aan het koperspiraaltje. Is het bovenstaande normaal? Ik heb het een en ander terug gelezen en ik weet dat iedereen anders reageert, maar ik las nog niks over een prikkend gevoel en het gevoel dat het spiraaltje weer naar buiten gewerkt wordt.

Ik ben nu kamillethee aan het drinken, want na paar dagen aleve wil ik pijnstil-vrij mijn weekend in.

Is dit bovenstaande herkenbaar en wat voor tips hebben jullie op mijn buik wat verlichting te geven? Alvast super bedankt!
Ik heb ook een koperspiraal en herken deze klachten helemaal niet. Het plaatsen heb ik dan ook niet gevoeld (zes weken na mijn bevalling, dat scheelt ) Maar ik denk dat twee dagen na een pijnlijke plaatsing op zich niet raar is. Misschien even bellen met de HAP voor de zekerheid?

Ik hoop voor je dat het goed afloopt; heb mijn koperspiraal nu bijna 1,5 jaar en ben er supertevreden over. Nergens meer omkijken naar, in het begin wel veel bloedverlies gehad maar na een paar maanden wordt dat ook weer veel minder.

En tot die tijd misschien een warme kruik op je buik ter verlichting?
Ik heb hem in december laten plaatsen. Vervolgens door gegaan naar werk maar mijn hemel wat heb ik pijn gehad. Precies wat jij omschrijft. Ik had ook steken, zeurderige pijn en dacht ook dat die echt naar buiten kwam. Ik heb hem op maandag laten plaatsen, op vrijdag was het ergste over en de weken erna kwam het zo nu en dan, wel in mindere mate, terug.

Achteraf bij de controle even gevraagd en mijn HA zei dat het lichaam er aan moet wennen en in eerste instantie zich er tegen verzet. En ze zei ook als je nog geen kinderen hebt gehad dat het laren zetten en de pijn erna meer pijn kan doen dan iemand die wel al een bevalling heeft doorstaan.

Nu maanden later ben ik er zo onwijs blijf mee. Mijn cyclus is tot nu toe 1 week langer. Ik ben heel kort, zonder buikpijn ongesteld. Wel erg hevig qua bloeden de eerste 2 dagen, de laatste 2 nauwelijks.

Ik voel mij er beter door ben er zo blij mee!
Wat betreft tips.. Languit op de bank liggen. Als ik bleef liggen was de pijn veel minder erg.
Ook een klein weekje wat gevoeld, beetje zeurderig (en daarna jaren prima). Probleem met dit soort gevoel als 'iets dat naarbuiten wordt gewerkt' is dat hoe meer je er op gaat letten en er bij voor gaat stellen, hoe meer je er last van hebt. Probeer je er niet op te focussen en zoek afleiding. Lekker languit een film kijken of een mooi boek lezen bijvoorbeeld, en evt een paracetamol oid.
Dankjullie voor de reacties! Super fijn.

Aureel, denk dat inderdaad jou baarmoeder iets meer gewend was dan die van mij. Ik heb nog geen kindjes gekregen. Die kruik lijkt me ook wel fijn! Thanks!

n93, toch 'fijn' om te lezen dat iemand dezelfde ervaring heeft gehad en ook heel fijn om te lezen dat het minder wordt en dat je nu heel tevreden bent! Liggen is inderdaad fijner hé? Ik zit nu al twee dagen gewoon voor mijn werk in een stoel en dat is toch wat minder prettig..

Anna37, klopt! Omdat met name die pijnscheuten en dat prikkende gevoel erg scherp is, kan ik daar niet omheen.. En vervolgens let je toch extra op je lichaam. Ik denk dat ik vanavond maar eens rustig aan doe en morgen ook een gedeelte van de dag liggend door ga brengen :-) Is sowieso wel een keertje lekker!
Toen ik destijds een koperspiraaltje liet plaatsen ben ik daar 2 dagen goed ziek van geweest (het plaatsen was problematisch dus ik had al preventief antibiotica meegekregen) en heb ik nog een paar weken het gevoel gehad dat het spiraaltje m'n lijf uitwilde. Uiteindelijk heeft het 9 jaar heel fijn z'n werk gedaan, zonder ooit nog klachten.

Nu na de bevalling er weer 1 laten plaatsen en ik zag daar best een beetje tegenop, maar dat is me honderd procent meegevallen, blijkbaar helpt het toch om eerst een bevalling gehad te hebben
Hoi Dinte! Nog een late reactie op jou reactie. Bedankt nog! Ik heb er veel aan om ervaringen van anderen te lezen/horen.

Ik heb nu nog een nieuwe vraag!

Ik heb vandaag voor het eerst na plaatsing van binnen even 'gevoeld' of ik iets kon voelen. Ik voelde draadjes! Ik schrok, dat was niet verteld. Ik heb gelezen op internet en ik kwam er al gauw achter dat dit eigenlijk geen probleem is. Maar waar ik me nu wel een beetje zorgen om maak, is of ik via die draadjes de spiraal niet kan verplaatsen of zelfs eruit kan trekken!? Ook met bijv. seks? Na het voelen had ik immers wel beetje prikkend/kramp gevoel, maar dat zal ook wel komen omdat ik er op let & het voor het eerst aangeraakt werd.

Bedankt vast voor jullie reacties! :-)
Overigens moet ik zeggen dat ik nu af en toe nog kramp heb, maar het is idd al veel minder dan de eerst week! Het komt nu af en toe ineens terug, maar heb ook periodes dat ik het niet of in ieder geval amper voel :-)
Dat je de draadjes kunt voelen is heel normaal. Het is juist erg handig, want zo kun je nog regelmatig controleren of het spiraaltje nog goed zit. Ze zitten daar ook om het er over een paar jaar weer uit te kunnen halen.

Ben zelf nog steeds aan het twijfelen of ik wel een koperspiraal wil. Het lijkt mij heel fijn om geen hormonen meer te hoeven slikken en ook handig om nergens meer aan te hoeven denken (en hij is ook nog betrouwbaar met overgeven, diarree enz), maar omdat er ook negatieve reacties zijn en de pil op zich ook geen echt probleem is blijf ik nog steeds in dubio.
Ik voel de draadjes ook zitten. Met de seks merk ik er niets van (maar ben er dan ook niet bewust mee bezig . Volgens mij kun je nooit zelf genoeg grip op die draadjes krijgen om je spiraal eruit te trekken (lijkt me ook niet verantwoord).
er uit kunnen laten halen door een arts bedoel ik inderdaad.

De kans dat je hem er zelf uit krijgt is heel erg klein en raad ik ook niet aan om toch te proberen.
Is idd normaal. Mijn huisarts had hem wel wat korter geknipt en een beetje in een boog gelegd zodat je hem niet snel voelt tijdens de seks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven