Koperspiraal?
donderdag 11 januari 2018 om 13:29
Ik ben momenteel 8 of 9 jaar aan het anticonceptiemiddel, maar ik merk dat de laatste 3 jaar mijn libido sterk is verminderd. Toen ik erover begon na te denken, schoot het mij te binnen dat rond die tijd ik bij mijn apotheek aankwam en te horen kreeg "we hebben dit merk niet meer, maar deze is vrijwel hetzelfde en zou geen verandering moeten geven."
Gezien ik nooit problemen heb gehad met medicijnen en bijwerkingen dacht ik dat dit geen probleem zou zijn, maar ik heb een vriend, samen for 5 jaar (dus 2 jaar samen voordat ik de wisseling kreeg). Het is frustrerend dat ik totaal geen sexdrive meer heb, en als ik het WEL wil heb ik vaak pijn en ongemak, ook een van de bijwerkingen van de pil die ik nu heb. Laten we even uitsluiten dat ik nogsteeds gek ben op mijn vriend en ik wil hem graag helpen hoe ik kan.
Met deze reden (waar ik nu pas achter kwam, na 3 jaar, het schoot me ineens te binnen) ben ik aan het nadenken over andere opties. Voorlopig willen wij nog geen kinderen dus ik wil wel een anticonceptie houden. Ik lees op het internet alles door, en ik denk dat ik het meest geinteresseerd ben in de koperspiraal, mede omdat het geen hormonen heeft, ik heb nooit last gehad van zware menstuatie afgezien van wat hoofdpijn en lichte maagkrampen.
Ik wilde van andere weten (het liefst diegene die dit ook hebben (gehad)) wat de ervaringen zijn? Ik wil sowieso naar een dokter om het allemaal na te gaan. Hetgeen wat mij momenteel een beetje dwars zit is dat ik niet veel tijd heb, ik ben momenteel in het buitenland en zal in NL zijn voor 2-4 weken(weet nog niet zeker hoe lang, mede deze post) voordat ik weer weg ben.
Even simpel opgezet:
Wat is de ervaring met een koperspiraal?
Is het noodzakelijk een checkup (bij dezelfde gynacoloog) na plaatsing/eerste menstruatie te hebben? (ik neem een gok dat dit te maken heeft met de krampen etc. en of het daarmee op zijn plaats blijft?)
Gezien ik nooit problemen heb gehad met medicijnen en bijwerkingen dacht ik dat dit geen probleem zou zijn, maar ik heb een vriend, samen for 5 jaar (dus 2 jaar samen voordat ik de wisseling kreeg). Het is frustrerend dat ik totaal geen sexdrive meer heb, en als ik het WEL wil heb ik vaak pijn en ongemak, ook een van de bijwerkingen van de pil die ik nu heb. Laten we even uitsluiten dat ik nogsteeds gek ben op mijn vriend en ik wil hem graag helpen hoe ik kan.
Met deze reden (waar ik nu pas achter kwam, na 3 jaar, het schoot me ineens te binnen) ben ik aan het nadenken over andere opties. Voorlopig willen wij nog geen kinderen dus ik wil wel een anticonceptie houden. Ik lees op het internet alles door, en ik denk dat ik het meest geinteresseerd ben in de koperspiraal, mede omdat het geen hormonen heeft, ik heb nooit last gehad van zware menstuatie afgezien van wat hoofdpijn en lichte maagkrampen.
Ik wilde van andere weten (het liefst diegene die dit ook hebben (gehad)) wat de ervaringen zijn? Ik wil sowieso naar een dokter om het allemaal na te gaan. Hetgeen wat mij momenteel een beetje dwars zit is dat ik niet veel tijd heb, ik ben momenteel in het buitenland en zal in NL zijn voor 2-4 weken(weet nog niet zeker hoe lang, mede deze post) voordat ik weer weg ben.
Even simpel opgezet:
Wat is de ervaring met een koperspiraal?
Is het noodzakelijk een checkup (bij dezelfde gynacoloog) na plaatsing/eerste menstruatie te hebben? (ik neem een gok dat dit te maken heeft met de krampen etc. en of het daarmee op zijn plaats blijft?)
donderdag 11 januari 2018 om 13:45
Ik heb sinds een half jaar een koperspiraal. Ben er tevreden over.
Cyclus is veranderd maar niet veel heftiger geworden. Wel veel meer last van PMS maar tijdens mijn menstruatie juist weer wat minder last.
Libido is veel beter.
Inderdaad een paar weken na plaatsing een echo gehad in het ziekenhuis (plaatsing was bij huisarts), gewoon bij de echoscopiste trouwens (geen gyn gezien). Is om te checken of hij goed zit. Was binnen vijf minuten gepiept. Maar dat zal ook best in het buitenland kunnen.
Cyclus is veranderd maar niet veel heftiger geworden. Wel veel meer last van PMS maar tijdens mijn menstruatie juist weer wat minder last.
Libido is veel beter.
Inderdaad een paar weken na plaatsing een echo gehad in het ziekenhuis (plaatsing was bij huisarts), gewoon bij de echoscopiste trouwens (geen gyn gezien). Is om te checken of hij goed zit. Was binnen vijf minuten gepiept. Maar dat zal ook best in het buitenland kunnen.
donderdag 11 januari 2018 om 13:50
Ik heb een half jaar terug een mirena laten plaatsen bij de gyn. Hier werd er meteen met een echo gecheckt en was een keer terug komen niet nodig. Mijn moeder plaatst ze bij de ha en moet daarna dus altijd nog een keer naar het ziekenhuis voor een echo. Ik heb voor mirena gekozen omdat ik altijd hele zware menstruatie had, anders was ik ook zeker voor koper spiraal gegaan. Geen hormonen meer lijkt me heerlijk. Echter helpt de mirena mijn libido al enorm!
donderdag 11 januari 2018 om 14:09
Ik heb nu een paar jaar een koperspiraal en dat bevalt erg goed. Het is zo'n simel idee en ding dat ik werkelijk niet snap waarom het niet een algemeen gebruikt voorbehoedsmiddel is. Volgens mij zit daar gewoon de pharmaceutische industrie achter die de markt beinvloedt.
Geen extra hormonen meer in mijn lijf vind ik een heerlijk idee.
Na plaatsing heb ik eerst wat heftiger en onregelmatiger menstruatie gehad, ong een half jaar. Daarna was het stabiel.
Ik woon ook in een buitenland en hier laten plaatsen. Een echo heb ik niet gehad, ik laat wel 1x [er jaar checken of het nog goed zit. Dat checken gebeurt ergens anders, dat is geen probleem.
Het plaatsen ging ook zonder problemen. Ik heb wel kinderen gebaard. Misschien dat het wat gevoeliger is als je dat niet hebt gedaan. Misschien iets om na te vragen. Misschien is plaatsen in het land waar jij woont helemaal geen probleem.
Geen extra hormonen meer in mijn lijf vind ik een heerlijk idee.
Na plaatsing heb ik eerst wat heftiger en onregelmatiger menstruatie gehad, ong een half jaar. Daarna was het stabiel.
Ik woon ook in een buitenland en hier laten plaatsen. Een echo heb ik niet gehad, ik laat wel 1x [er jaar checken of het nog goed zit. Dat checken gebeurt ergens anders, dat is geen probleem.
Het plaatsen ging ook zonder problemen. Ik heb wel kinderen gebaard. Misschien dat het wat gevoeliger is als je dat niet hebt gedaan. Misschien iets om na te vragen. Misschien is plaatsen in het land waar jij woont helemaal geen probleem.
donderdag 11 januari 2018 om 14:13
Heb je condooms ook al overwogen? Ik wou ook geen hormonen meer en dan is koperspiraal de enige optie naast condooms, dit wou ik zelf niet omdat ik daar echt geen fijne verhalen van hoorde, vrouwen die weken achter elkaar ongesteld werden en veel pijn hadden. Ook hoorde ik dat een koperspiraal word afgeraden wanneer je nog geen bevalling hebt gehad, maar dit weet ik niet helemaal zeker
donderdag 11 januari 2018 om 14:16
Ik heb sinds een aantal jaar een koperspiraal. Die heb ik bij de gynaecoloog laten zetten en bij de eerste controle twee maanden later ofzo bleek hij verzakt. Toen heb ik een nieuwe iets bredere gekregen. Die heb ik het eerste jaar een aantal keer laten controleren en leek goed te blijven zitten. Sinds ik terug was Nederland wist ik niet waar ik hem zou kunnen laten controleren met echo en vertrouwde ik erop dat hij wel goed zat. Tot ik na 3 jaar plots niet meer ongesteld werd... Hij was dus toch verzakt met alle gevolgen van dien. Ik heb toch daarna een nieuwe laten plaatsen, omdat ik ook echt geen hormonen wil, maar ja, het is wel een beetje op hoop van zegen voor mijn gevoel nu. Bij de eerste controle zat hij nog goed, maar dat geeft geen garantie voor de toekomst. Ik was altijd heel erg tevreden, heb geen bijzondere klachten. De eerste menstruaties na de eerste plaatsing waren wel echt super heftig.
donderdag 11 januari 2018 om 14:37
Over het algemeen niks tegen, maar daar is ook altijd een kleine kans bij dat er iets mis gaat, afgezien van dat doen we het al een tijd zonder condoom, het maakte mij ongemakkelijk (branderig gevoel, zelfs irritatie op huid aan de binnenkant overgehouden), glijmiddel erbij of niet maakte niet uit, verschillend merk ook niet.Zonnebloem1996 schreef: ↑11-01-2018 14:13Heb je condooms ook al overwogen? Ik wou ook geen hormonen meer en dan is koperspiraal de enige optie naast condooms, dit wou ik zelf niet omdat ik daar echt geen fijne verhalen van hoorde, vrouwen die weken achter elkaar ongesteld werden en veel pijn hadden. Ook hoorde ik dat een koperspiraal word afgeraden wanneer je nog geen bevalling hebt gehad, maar dit weet ik niet helemaal zeker
Zelf heb ik weinig problemen gehad lichamelijk afgezien van een maagprobleem jaren geleden (wat technisch gezien geen maagprobleem was, maar een lichamelijke reactie op stress/onzekerheid). Ik heb liever een complete zekerheid van mijn kant, ik weet niet, gewoon een gevoel dat ik zelf veilig wil zijn.
donderdag 11 januari 2018 om 14:39
Dat laatste klopt niet. Koperspiraal kan prima als je nog niet gebaard hebt.Zonnebloem1996 schreef: ↑11-01-2018 14:13Heb je condooms ook al overwogen? Ik wou ook geen hormonen meer en dan is koperspiraal de enige optie naast condooms, dit wou ik zelf niet omdat ik daar echt geen fijne verhalen van hoorde, vrouwen die weken achter elkaar ongesteld werden en veel pijn hadden. Ook hoorde ik dat een koperspiraal word afgeraden wanneer je nog geen bevalling hebt gehad, maar dit weet ik niet helemaal zeker
En dat eerste verschilt heel erg per persoon. Mijn menstruatie is wel anders, maar niet echt heftiger of langer geworden.
donderdag 11 januari 2018 om 15:44
Ik heb vijf jaar geleden een koperspiraal laten plaatsen door een gynaecoloog, het werd meteen gecheckt dmv echo. Plaatsen was snel en pijnloos gebeurd.
Mijn menstruatie duurt langer (10 dagen ipv 6 dagen vroeger) maar het is niet hevig of pijnlijk. En voor de rest heb ik nergens last van. Ik ben er blij mee.
Mijn menstruatie duurt langer (10 dagen ipv 6 dagen vroeger) maar het is niet hevig of pijnlijk. En voor de rest heb ik nergens last van. Ik ben er blij mee.
donderdag 11 januari 2018 om 16:00
Ik vond het een ideaal voorbehoedsmiddel. Nergens meer aan denken, je voelt het niet zitten, perfect. Ik ben nooit zwanger geweest. Het plaatsen was wel even vervelend maar viel me op zich best mee. Ik heb nooit een controle-echo oid gehad. Huisarts heeft hem geplaatst. Menstruatie veranderde niet merkbaar.
donderdag 11 januari 2018 om 16:23
Ik heb al jaren een koperspiraal en ben zeer tevreden. Het enige vervelende eraan vond ik het plaatsen zelf, daar ben ik de eerste keer goed naar van geweest. Maar ik was dan ook zo onverstandig geweest om van te voren geen pijnstillers in te nemen. Toen ik mijn koperspiraal een jaar geleden liet vervangen heb ik dat wel gedaan en toen was het een fluitje van een cent.
Mijn ongesteldheid is wel iets heftiger geworden dan toen ik nog aan de pil was, maar ik ben altijd relatief licht ongesteld geweest dus alsnog valt het meestal mee (gemiddeld eigenlijk bijna altijd max 4 dagen, waarvan 2 heftig en 2 rustig). Ook heb ik tegenwoordig meer last van mn ongesteldheid (vaker steken of vage buikpijn), maar ik weet niet of dat komt omdat ik inmiddels tien jaar ouder ben of dat dat puur en alleen door de spiraal komt.
Mijn ongesteldheid is wel iets heftiger geworden dan toen ik nog aan de pil was, maar ik ben altijd relatief licht ongesteld geweest dus alsnog valt het meestal mee (gemiddeld eigenlijk bijna altijd max 4 dagen, waarvan 2 heftig en 2 rustig). Ook heb ik tegenwoordig meer last van mn ongesteldheid (vaker steken of vage buikpijn), maar ik weet niet of dat komt omdat ik inmiddels tien jaar ouder ben of dat dat puur en alleen door de spiraal komt.
donderdag 11 januari 2018 om 20:06
Ik heb ook een koperspiraal gehad. In één woord VERSCHRIKKELIJK. Ten eerste de pijn van het zetten: Hels. En ik heb al veel pijn gehad, ischiasbeen, aangezichtspijn (allemaal zenuwpijnen) gal- en nierkolieken, dus ik ben wat gewend.
Van mijn menstruatie had ik nooit echt veel klachten... mwah, af en toe een beetje buikpijn op de eerste dag, niks heftigs.
Dat veranderde terstond na het plaatsen van dat koperspiraal. Ik was daardoor vaak, veel en lang ongesteld. Wanneer had ik geen buikpijn? Euhhh... op het laatst bloedde ik constant. Als ik mijn ''echte'' menstruatie kreeg, kroop ik over de vloer van de pijn. Op mijn werk functioneerde ik niet meer.
Voor mij nooit meer een koperspiraal. Het was ook mijn hormoonvrije alternatief, want tegen hormonen kan ik ook al niet. Dus nu zijn het condooms. Niet ideaal, maar iets beters is er evenmin.
Edit: Dat wil niet zeggen dat het niks voor je is. Ik ken vriendinnen/kennissen met een koperspiraal en die zijn er heel gelukkig mee.
Als je van jezelf al redelijk zware menstruaties hebt, is het misschien niet zo'n aanrader (maar ja, ik heb ook geen zware menstruaties van mezelf)
Van mijn menstruatie had ik nooit echt veel klachten... mwah, af en toe een beetje buikpijn op de eerste dag, niks heftigs.
Dat veranderde terstond na het plaatsen van dat koperspiraal. Ik was daardoor vaak, veel en lang ongesteld. Wanneer had ik geen buikpijn? Euhhh... op het laatst bloedde ik constant. Als ik mijn ''echte'' menstruatie kreeg, kroop ik over de vloer van de pijn. Op mijn werk functioneerde ik niet meer.
Voor mij nooit meer een koperspiraal. Het was ook mijn hormoonvrije alternatief, want tegen hormonen kan ik ook al niet. Dus nu zijn het condooms. Niet ideaal, maar iets beters is er evenmin.
Edit: Dat wil niet zeggen dat het niks voor je is. Ik ken vriendinnen/kennissen met een koperspiraal en die zijn er heel gelukkig mee.
Als je van jezelf al redelijk zware menstruaties hebt, is het misschien niet zo'n aanrader (maar ja, ik heb ook geen zware menstruaties van mezelf)