Gezondheid alle pijlers

Kou heeft er toch iets mee te maken?!

18-03-2011 09:09 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Berichtje in een krant over de ramp in Japan.....waar 500.000 mensen waaronder 100.000 kinderen hun huis kwijt zijn:

Save the childres, Steve McDonald

We're already seeing families huddling around gas fires for warmth. In these sorts of temperatures, young children are vulnerable to chest infections and flu.

Volgens mij kun je ook flink ziek worden door kou, kou is immers een grote stress op het lichaam, maar op dit forum wordt ik steeds erop gewezen, dat ziekte alleen maar door bacterieën en virussen veroorzaakt wordt.

Ik heb dus toch gelijk.....
Nou fijn dat je toch gelijk hebt zeg!

Jammer dat je het over de rug van mensen moet halen die zwaar in de ellende zitten, maar goed, da's verder nie zo belangrijk he?
Stressed is just desserts spelled backwards
Je kunt best kou vatten en daar goed ziek van worden, bijvoorbeeld door een longontsteking op te lopen. Maar verkoudheid en griep worden door virussen veroorzaakt.
Het lichaam verzwakt door teveel koude , waardoor virussen en bacteriën meer kans krijgen het lichaam aan te vallen. Zeker in deze omstandigheden, waar er niet genoeg voedsel en drinken is, heeft het lichaam een grote kans sneller te verzwakken. Dat komt omdat de thermostaat van het lichaam, niet genoeg brandstof meer kan gebruiken om het lichaam op een natuurlijke wijze warm te houden.
Kou veroorzaakt geen ziektes, maar kan wel je weerstand doen dalen waardoor je vatbaarder wordt voor ziektes...
Door kou moet je meer energie verbruiken om op temperatuur te blijven. Die energie kun je dus niet gebruiken om te vechten tegen een virus of bacterie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nu TO dus toch gelijk heeft, kan het weekend niet meer stuk
Aletta. Als ik nu voor een ventilator ga staan dan garandeer ik je dat ik over een half uur voel dat ik verkouden word, keelpijn, kriebelneus etc, morgen lig ik dan helemaal plat.

Wat is dan de oorzaak? Ik snap dat het virussen zijn die het werk doen, maar de oorzaak is toch echt de koude lucht van die ventilator.
Overigens blijf je wel beter geconserveerd in koude.
Doordat mensen dichter op elkaar zitten bij een warmtebron, is het voor bacteriën en ziektes gemakkelijker om zich te verspreiden.

Dat is de oorzaak van het vergrootte risico op ziekte.

Dat deze situatie een gevolg is van de kou, maakt de kou nog niet de oorzaak van infecties.
Tjongejongejonge... wat fijn dat je vind dat je gelijk hebt.

Om het maar even in Jip en Janneketaal uit te leggen: Nee, van kou wordt je niet ziek. Je wordt wél ziek van virussen en bacterien. Die moeten echter wel GELEGENHEID krijgen om je ziek te maken. Je wordt namelijk ook niet van elke bacterie of elk virus ziek. Als je het heel lang koud hebt, heeft je lichaam alle energie nodig om de temperatuur op peil te houden. Dat gaat ten koste van andere processen in het lichaam, bijvoorbeeld de activiteit in het maagdarmkanaal. Doordat het daar niet meer goed functioneert, kunnen bacterieen en virussen de kans krijgen 'in te sluipen'.

Fijn, he, om gelijk te hebben. Alleen heb je dus geen gelijk maar gaat het om oorzaak en gevolg. Wat neerkomt op dat je alleen ziek wordt van bacterieen en virussen.

Dus.
quote:JohnnyCake schreef op 18 maart 2011 @ 09:16:

Aletta. Als ik nu voor een ventilator ga staan dan garandeer ik je dat ik over een half uur voel dat ik verkouden word, keelpijn, kriebelneus etc, morgen lig ik dan helemaal plat.Ja, dan vat je kou. Verkoudheid is een virusziekte. In het dagelijks gebruik worden 'kou vatten' en 'verkoudheid' echter als synoniem gebruikt. Het resultaat is meestal ook hetzelfde, dus ik begrijp heel goed dat de oorzaak niet zo boeit als je plat ligt
JC,

Ik gok op weerstand. Mij kan je in een ijskoud dompelbad laten dobberen (doe het regelmatig tot m'n nagels grijsblauw zien - vind het heerlijk!), maar ik word daar niet verkouden van. En ik slaap in de zomer met de airco aan.
Ik heb ook gelijk, van warmte krijg je de schijterij. Kijk maar eens naar Afrika.

quote:JohnnyCake schreef op 18 maart 2011 @ 09:16:

Aletta. Als ik nu voor een ventilator ga staan dan garandeer ik je dat ik over een half uur voel dat ik verkouden word, keelpijn, kriebelneus etc, morgen lig ik dan helemaal plat.

Wat is dan de oorzaak? Ik snap dat het virussen zijn die het werk doen, maar de oorzaak is toch echt de koude lucht van die ventilator.Johnny, je wilt werkelijk niet weten hoeveel bacterieen en virussen zich op dit moment in je lichaam ophouden. Werkelijk, je zou er een stadion mee kunnen vullen En als je voor een ventilator gaat zitten en het lekker koud gaat zitten krijgen, geef je ze de kans om hun werk te doen.
Bacteriën en virussen gedijen beter bij lage temperaturen en hoge vochtigheid. Vandaar dat het lichaam ze met koorts bestrijdt. Het kan dus zijn dat je al bacteriën of virussen bij je draagt, die de kans krijgen toe te slaan als je lichaamstemperatuur (plaatselijk) daalt.

Wel goed dat je wat er in Japan gebeurt even weet te relativeren
Ga in therapie!
Wij, de mens, dragen al heel veel virussen en bacteriën met ons mee. Het is onze weerstand die er voor zorgt dat we er niet ziek van worden. Als het lichaam verzwakt door teveel koude , verzwakt ook het imuunsysteem.
Ik finmunmotto wel heel leuk in deze context trouwens

Star, 40 seconden geleden

Ik heb ook gelijk, van warmte krijg je de schijterij. Kijk maar eens naar Afrika.

Korte google-poging: ik heb het mis, kou vatten bestaat inderdaad niet.
Tanneke, wat is je motto? Kan m niet lezen iPhone.......
Johnny natuurlijk is de kou dan niet de oorzaak. Als jij nu voor een ventilator gaat staan moet je lichaam hard werken om warm te blijven waardoor virussen en bacterieen die jij bij je draagt de kans krijgen om je ziek te maken. De oorzaak is dus een virus, de kou zijn omstandigheden die het je lichaam onmogelijk maken om daar op een goede manier tegen te vechten
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:Tanneketoverhex schreef op 18 maart 2011 @ 09:21:

Ik finmunmotto wel heel leuk in deze context trouwens
quote:Lizzl schreef op 18 maart 2011 @ 09:21:

Tanneke, wat is je motto? Kan m niet lezen iPhone.......Support bacteria, they\'re the only culture some people have.
In Nederland heerst er gewoon een omgekeerde cultuur wat dit soort zaken betreft.

In elk ander land ga je naar de dokter als je ziek bent, niet in Nederland. In elk ander land krijg je pilletjes die helpen als je echt ziek bent, niet in Nederland. In elk ander land weet men dat je van de kou ziek wordt, in Nederland zegt men dat het onzin is.

Wat is dat nou? Is dit de reden dat men chronisch verkouden is in dit land? En al die antibiotica die wij zogenaamd niet van de dokter mogen krijgen, krijgen we toch via de kippen binnen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven