Gezondheid alle pijlers

Kroon eraf!

24-12-2009 20:16 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kroon van de kies van mijn lief is er zojuist afgevallen. En dat nog wel op kerstavond! Het doet gelukkig niet heel veel pijn, en hij heeft 'm er weer een soort van op gezet, maar wat kan hij nou het beste doen? Ik las iets van een tijdelijke tandlijm die je ergens kunt kopen, weet iemand daar wat van? Of kun je het ergens anders mee vastplakken?
Kukident kleefpasta?
quote:delphicat schreef op 24 december 2009 @ 20:19:

Kukident kleefpasta?Kan je dat gewoon op een levende kies plakken? En waar krijg je dat in hemelsnaam (om in de kerstferen te blijven) tijdens de kerstdagen? Is er ook maar iets open ergens?
Nee, hop naar de tandarts asap. Zowieso moet het restand van de kies onder je kroon goed schoongemaakt worden voor je de kroon er weer op zet om ontstekingen te voorkomen. Kukident is een kleefpasta voor kunstgebitten, niet gebruiken.
Ik weet niet of je dat kunt gebruiken om kiezen te plakken. Maar je tandarts heeft vast een noodnummer, waar je om raad kunt vragen?
Zelf heb ik het vorig jaar gehad op vrijdagavond.

Even gebeld naar de vervangende tandarts en advies gevraagd.

Kroon in klein doosje gedaan en op maandag gebeld naar de tandarts. Die heeft hem er weer op gezet.
anoniem_93340 wijzigde dit bericht op 24-12-2009 20:37
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:Dating_vrouw schreef op 24 december 2009 @ 20:34:

Zelf heb ik het vorig jaar gehad op vrijdagavond.

Even gebeld naar de vervangende tandarts en advies gevraagd.

Kroon in speciaal doosje gedaan en op maandag gebeld naar de tandarts. Die heeft hem er weer op gezet.Kon je wel gewoon met je stompje () eten?
quote:delphicat schreef op 24 december 2009 @ 20:28:

Ik weet niet of je dat kunt gebruiken om kiezen te plakken. Maar je tandarts heeft vast een noodnummer, waar je om raad kunt vragen?

Stomme is dat ik las op de website van een tandarts hier in de stad dat een losse kroon geen spoed heeft... Stom.

Maar goed hij heeft nu toch een mobiel nummer te pakken gekregen, gaat toch bellen.
Aan de andere kant wel ja. Geen gekke, harde dingen. Duurt wel lang zonder kauwen, maar geen chips en harde broodjes. Behoedzaam eten. Zachte tandenborstel om te reinigen en dan aaien, zoals mijn tandarts het noemt.

Eventueel spoelen met mondwater om het schoon te houden.
..
anoniem_95243 wijzigde dit bericht op 24-12-2009 20:49
Reden: dubbel
% gewijzigd
Honderdtwintig verschillende antwoordapparaten en spoednummers later een tandarts gevonden die zaterdag zijn kroon vast gaat zetten. Hopelijk. Zijn voicemail zei dat je ¤150 cash mee moest nemen... klinkt bijna louche, maar goed, zal wel kloppen. Hopen dattie het wel vergoed krijgt! En dat 'ie gewoon kan eten morgen :(

Brrr... zo'n losse kies ineens!
Dacht ik ook, maar achteraf valt het wel mee.

Ik had hem ook kunnen inslikken. Dan kost het nog meer.
quote:Dating_vrouw schreef op 24 december 2009 @ 20:51:

Dacht ik ook, maar achteraf valt het wel mee.

Ik had hem ook kunnen inslikken. Dan kost het nog meer.Oei, met die scherpe randen! Hij heeft 'm nu dus gewoon weer in, ga 'm wel even in de gaten houden!
Dat cash geld meenemen is normaal bij een oproeptandarts. Die heeft geen zin in gedoe met innen van rekeningen. De rekening kun je indienen bij je verzekering (als je voor tanden verzekerd bent en regelmatig controles laat uitvoeren). Hoop dat hij toch nog lekkere dingen kan eten met kerst en er geen pijn door krijgt!
Zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar ik hoorde laatst dat je met een klein stukje kauwgum de kroon (tijdelijk) kunt vast zetten. Aan de andere kant, als hij geen pijn heeft, gewoon lekker uit de mond laten. Vooral omdat het een kies is. Die slik je eerder in dan een voortand.

Ik moet er niet aan denken dat er een kroon los laat. Ik heb er 6 en een aantal tanden daaronder hebben geen wortelkanaalbehandeling gehad. Dat doet best pijn dan als er een los zou zitten.
Als je tand een wortelkanaalbehandeling heeft gehad wil dat volgens mij juist zeggen dat 'ie dood is, dus dat het gevoel eruit is. Zo'n behandeling krijg je dacht ik bij een ontsteking en dan wordt de zenuw toch verwijderd?

Ik heb een paar kronen waarbij er geen wortelkanaalbehandeling is gedaan, de tandarts twijfelde of 'ie dat toch zou doen omdat er anders later misschien door de kroon heen moest worden geboord voor een eventuele wortelkanaalbehandeling. Hij vond het toch belangrijker om a.h.w. het leven erin te houden.

Eventuele pijn als er een kroon afgaat is er denk ik van afhankelijk of de wortel nog leeft.
quote:Iep schreef op 25 december 2009 @ 12:47:

Als je tand een wortelkanaalbehandeling heeft gehad wil dat volgens mij juist zeggen dat 'ie dood is, dus dat het gevoel eruit is. Zo'n behandeling krijg je dacht ik bij een ontsteking en dan wordt de zenuw toch verwijderd?

Ik heb een paar kronen waarbij er geen wortelkanaalbehandeling is gedaan, de tandarts twijfelde of 'ie dat toch zou doen omdat er anders later misschien door de kroon heen moest worden geboord voor een eventuele wortelkanaalbehandeling. Hij vond het toch belangrijker om a.h.w. het leven erin te houden.

Eventuele pijn als er een kroon afgaat is er denk ik van afhankelijk of de wortel nog leeft.Maar dat zeg ik toch ook?
Naar de tandarts
wie van orde en netheid houdt, is te lui om te zoeken.
quote:jessy schreef op 26 december 2009 @ 01:20:

Maar dat zeg ik toch ook?Ja Jessy, dat zeg jij ook. Ik had dat niet door, maar het komt op hetzelfde neer inderdaad.
De afloop voor de geïnteresseerden: hij is gisteren naar een noodtandarts geweest. Die heeft de kroon er weer opgeplaatst met tijdelijk cement, want er zat tandbederf onder, dus zodra zijn eigen tandarts weer terug van vakantie is moet 'ie geboord worden. Hij kon gelukkig meteen weer alles eten én ruikt ineens ook stukken frisser uit zijn mond! :-D Kennelijk zat het daaronder al langer lekker te broeien enzo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven