Kunnen borsten groeien op 22 jarige leeftijd?
maandag 25 april 2011 om 21:43
Sinds 2 maanden heb ik pijn in mijn borsten.
Vooral mijn linker borst. Het weefsel lijkt groter en harder.
Als ik zachtjes aanraak, of mijn bh uit doe voelt het beurs.
Ik heb al meerdere keren gegoogled wat dit kan zijn, maar daar word ik niet wijzer van. Een ontsteking lijkt me niet want zo pijnlijk is het nou ook weer niet. En erger lijkt me ook onwaarschijnlijk, ben nog zo jong.
Sinds mijn 17e heb ik af en toe dat er vocht uit mijn tepel komt, niet veel (speldenknopje) en alleen als ik knijp. Maar toch vind ik het vreemd.
Heb begin 2010 een mirena spiraal laten zetten, dus qua hormonen zou het stabiel moeten zijn denk ik.
Kunnen borsten nog groeien rond 21 a 22 jarige leeftijd?
Of wat zou het anders kunnen zijn?
Bedankt in ieder geval voor antwoord!
Wil niet meteen naar de huisarts voor zo iets.
Vooral mijn linker borst. Het weefsel lijkt groter en harder.
Als ik zachtjes aanraak, of mijn bh uit doe voelt het beurs.
Ik heb al meerdere keren gegoogled wat dit kan zijn, maar daar word ik niet wijzer van. Een ontsteking lijkt me niet want zo pijnlijk is het nou ook weer niet. En erger lijkt me ook onwaarschijnlijk, ben nog zo jong.
Sinds mijn 17e heb ik af en toe dat er vocht uit mijn tepel komt, niet veel (speldenknopje) en alleen als ik knijp. Maar toch vind ik het vreemd.
Heb begin 2010 een mirena spiraal laten zetten, dus qua hormonen zou het stabiel moeten zijn denk ik.
Kunnen borsten nog groeien rond 21 a 22 jarige leeftijd?
Of wat zou het anders kunnen zijn?
Bedankt in ieder geval voor antwoord!
Wil niet meteen naar de huisarts voor zo iets.
maandag 25 april 2011 om 21:48
Niet dat ik zeg dat je hiermee niet naar de huisarts zou moeten gaan, want het is toch wel apart en een controle kan nooit kwaad!
Maar ik had dit vorig jaar zomer ook, heeft een paar maanden aangehouden (kon ook niet op mijn buik liggen) maar er was niets aan de hand. Is ook weer overgegaan. En nee, ze zijn ook niet gegroeid
Maar ik had dit vorig jaar zomer ook, heeft een paar maanden aangehouden (kon ook niet op mijn buik liggen) maar er was niets aan de hand. Is ook weer overgegaan. En nee, ze zijn ook niet gegroeid
maandag 25 april 2011 om 21:56
maandag 25 april 2011 om 22:00
quote:monalisalove schreef op 25 april 2011 @ 21:56:
Nee maar je kont kan wel je leven lang doorgroeien, ik spreek uit ervaring
Je borsten ook wel hoor, als je flink aankomt
Maar TO is zou toch naar de huisarts gaan ivm pijn en hard aanvoelen. Een vriendin van mij had vorig jaar iets soortgelijks en zij heeft hier last van: mastopathie
Ik zeg niet dat jij dat ook hebt, maar wie weet. Maar wel naar de huisarts gaan voor de zekerheid!
Nee maar je kont kan wel je leven lang doorgroeien, ik spreek uit ervaring
Maar TO is zou toch naar de huisarts gaan ivm pijn en hard aanvoelen. Een vriendin van mij had vorig jaar iets soortgelijks en zij heeft hier last van: mastopathie
Ik zeg niet dat jij dat ook hebt, maar wie weet. Maar wel naar de huisarts gaan voor de zekerheid!
maandag 25 april 2011 om 22:08
quote:Yavanna schreef op 25 april 2011 @ 22:00:
[...]
Ik zeg niet dat jij dat ook hebt, maar wie weet. Maar wel naar de huisarts gaan voor de zekerheid!O bah! dat klinkt eng! Ik zag mezelf al in een flits liggen op zo'n echo apparaat.. En onderzoeken en al. Hopen dat dit niet aan de orde is zeg...
[...]
Ik zeg niet dat jij dat ook hebt, maar wie weet. Maar wel naar de huisarts gaan voor de zekerheid!O bah! dat klinkt eng! Ik zag mezelf al in een flits liggen op zo'n echo apparaat.. En onderzoeken en al. Hopen dat dit niet aan de orde is zeg...
maandag 25 april 2011 om 22:10
maandag 25 april 2011 om 23:01
Toch naar de huisarts gaan. Ik heb al een paar maanden last van een borst. Beetje gevoelig als ik op de bank hang en een beetje zeurderig gevoel. Het bleef maar aanhouden en vorige week toch maar naar de huisarts geweest. Die voelde een bobbeltje op de plek waar ik aangaf dat het gevoelig was. Volgende week krijg ik een echo-onderzoek. Gelukkig geen mammo want het bobbeltje zit te dicht op m'n lichaam. Huisarts denkt aan een cyste. Beter een keer te vaak naar de dokter dan een keer te weinig, zeker met dit soort dingen.
maandag 25 april 2011 om 23:28
Als je de mirenaspiraal hebt, dan zou in principe je hormoonhuishouding dus stabiel moeten zijn. En kan het daar niet aan liggen.
Een borstontsteking kan wel, ook als je jong bent. (zelfs mannen kunnen dat krijgen)
Masthopatie kan ook, maar dan is vocht uit de tepel weer wat vreemd.
Conclusie:
Wij zijn niet jouw huisarts!
Wat toffifee zegt: met klachten aan borsten kun je beter een keer te vaak dan een keer te weinig bij je huisarts aankloppen.
Gewoon even bellen morgen dus!
Een borstontsteking kan wel, ook als je jong bent. (zelfs mannen kunnen dat krijgen)
Masthopatie kan ook, maar dan is vocht uit de tepel weer wat vreemd.
Conclusie:
Wij zijn niet jouw huisarts!
Wat toffifee zegt: met klachten aan borsten kun je beter een keer te vaak dan een keer te weinig bij je huisarts aankloppen.
Gewoon even bellen morgen dus!
dinsdag 26 april 2011 om 09:38
Bijwerkingen die zijn gemeld na het op de markt brengen van Mirena:
Sinds het op de markt brengen van de Mirena in Canada in februari 2001,
zijn er 30 gevallen gemeld van vermoedelijke baarmoederperforatie door de Mirena,
op een aantal van 111.000 verkochte exemplaren, met een meldingspercentage van 0.27/1000.
Ongewenste effecten vinden gewoonlijk het meeste plaats gedurende de eerste maanden
na het inbrengen en nemen af gedurende langer gebruik. In aanvulling op de bijwerkingen
zoals die in klinische tests zijn geconstateerd, zijn de volgende ongewenste effecten
gerapporteerd bij gebruikers van de Mirena, alhoewel een causaal verband met de
Mirena niet altijd bevestigd kon worden.
Infecties:
genitale infecties
Stoornissen aan de ingewanden:
Pijn aan het bekken/schaamgebied, opgezette buik
Algemene stoornissen:
uitdrijving
Stoornissen aan het voortplantingssysteem
en de borsten:
Vaginale afscheiding, gespannen borsten, pijnlijke borsten,
perforatie van de baarmoeder
Huid en onderhuidse stoornissen:
overmatige haargroei, uitslag, netelroos
Sinds het op de markt brengen van de Mirena in Canada in februari 2001,
zijn er 30 gevallen gemeld van vermoedelijke baarmoederperforatie door de Mirena,
op een aantal van 111.000 verkochte exemplaren, met een meldingspercentage van 0.27/1000.
Ongewenste effecten vinden gewoonlijk het meeste plaats gedurende de eerste maanden
na het inbrengen en nemen af gedurende langer gebruik. In aanvulling op de bijwerkingen
zoals die in klinische tests zijn geconstateerd, zijn de volgende ongewenste effecten
gerapporteerd bij gebruikers van de Mirena, alhoewel een causaal verband met de
Mirena niet altijd bevestigd kon worden.
Infecties:
genitale infecties
Stoornissen aan de ingewanden:
Pijn aan het bekken/schaamgebied, opgezette buik
Algemene stoornissen:
uitdrijving
Stoornissen aan het voortplantingssysteem
en de borsten:
Vaginale afscheiding, gespannen borsten, pijnlijke borsten,
perforatie van de baarmoeder
Huid en onderhuidse stoornissen:
overmatige haargroei, uitslag, netelroos
dinsdag 26 april 2011 om 21:39
Je borsten kunnen nog groeien als volwassene.
Ik had op mijn 25e cup C, en nu zo'n 10 jaar (en wat kinderen) later een volle cup E. En verder nog even slank. Gestaag gegroeid.
Maar goed, pijn en vocht lijken me weinig met groei te maken te hebben. Klinkt eerder hormonaal. Ik zou idd even naarde HA gaan.
Ik had op mijn 25e cup C, en nu zo'n 10 jaar (en wat kinderen) later een volle cup E. En verder nog even slank. Gestaag gegroeid.
Maar goed, pijn en vocht lijken me weinig met groei te maken te hebben. Klinkt eerder hormonaal. Ik zou idd even naarde HA gaan.
dinsdag 26 april 2011 om 22:02
Het punt met zere borsten is dat het niets hoeft te betekenen, maar wel iets kan betekenen.
Borstkanker gaat meestal niet gepaard met pijn, dus het ligt niet voor de hand om direct van het ergste uit te gaan. Mastopathie is waarschijnlijker, of een cyste of een zwangerschap. En ook de groei van de borsten en de afscheiding hoeven niets te betekenen, maar kunnen wel een vervelende oorzaak hebben.
Maar zoals al eerder gezegd is, plotselinge veranderingen mbt je borsten zijn altijd een reden om naar de dokter te gaan!!!
Borstkanker gaat meestal niet gepaard met pijn, dus het ligt niet voor de hand om direct van het ergste uit te gaan. Mastopathie is waarschijnlijker, of een cyste of een zwangerschap. En ook de groei van de borsten en de afscheiding hoeven niets te betekenen, maar kunnen wel een vervelende oorzaak hebben.
Maar zoals al eerder gezegd is, plotselinge veranderingen mbt je borsten zijn altijd een reden om naar de dokter te gaan!!!
dinsdag 26 april 2011 om 22:17
Ik ga morgen ochtend dankzij jullie adviezen nog naar de huisarts.
Afspraak al om 08:00.
Inderdaad na een maand of 2 wil ik wel eens weten wat het is.
Maargoed, ik denk dat het inderdaad door de mirena komt.
Stom ding ook! Kreeg ook al meer puistjes ( meer dan ik ooit gehad heb). Om sommige plekken lijkt wel alsof ik meer haar kreeg, en nu heb ik ook sinds een paar weken mega haaruitval ( op mn hoofd dan).
Dat vrouw zijn vind ik niet altijd even leuk.
Dan de pil misschien toch maar weer nemen....
Afspraak al om 08:00.
Inderdaad na een maand of 2 wil ik wel eens weten wat het is.
Maargoed, ik denk dat het inderdaad door de mirena komt.
Stom ding ook! Kreeg ook al meer puistjes ( meer dan ik ooit gehad heb). Om sommige plekken lijkt wel alsof ik meer haar kreeg, en nu heb ik ook sinds een paar weken mega haaruitval ( op mn hoofd dan).
Dan de pil misschien toch maar weer nemen....
woensdag 27 april 2011 om 17:28
Nou,
De huisarts heeft gevoelt op onregelmatigheden en kon niet veel verdachts vinden.
Het is misschien mastopathie, gereleteerd aan een cyclus. Die ik niet kan volgen omdat ik geen menstruatie meer heb.
Of, jawel toch groeiende borsten. Dit kon nog volgens de huisarts. Ook heeft dat te maken met je cyclus zei ze. Sommige vrouwen hebben 1 of 2 cupmaten grotere borsten vlak voor hun menstruatie dankzij een pil of andere hormonen.
1 borst lijkt wel duidelijk voller en groter. Die ander een beetje maar. Dus moest het 2 maanden in de gaten houden en als de pijn nog steeds bleef wou ze een mammografie maken.
Die pijn kon dus ook komen door eventuele groei van mijn borsten.
Even afwachten dus.
Bedankt voor de adviezen
De huisarts heeft gevoelt op onregelmatigheden en kon niet veel verdachts vinden.
Het is misschien mastopathie, gereleteerd aan een cyclus. Die ik niet kan volgen omdat ik geen menstruatie meer heb.
Of, jawel toch groeiende borsten. Dit kon nog volgens de huisarts. Ook heeft dat te maken met je cyclus zei ze. Sommige vrouwen hebben 1 of 2 cupmaten grotere borsten vlak voor hun menstruatie dankzij een pil of andere hormonen.
1 borst lijkt wel duidelijk voller en groter. Die ander een beetje maar. Dus moest het 2 maanden in de gaten houden en als de pijn nog steeds bleef wou ze een mammografie maken.
Die pijn kon dus ook komen door eventuele groei van mijn borsten.
Even afwachten dus.
Bedankt voor de adviezen