Laatste levensfase
dinsdag 20 februari 2018 om 13:49
Mijn opa heeft te horen gekregen dat hij niet lang meer te leven heeft, de mogelijkheid is er niet om thuis te sterven en daarom moet hij intramurale (hospice/verpleeghuis) palliatief-terminale zorg krijgen. Het probleem echter is is dat ik niet weet welke mogelijk heden er zijn, niks is inzichtelijk. Zijn er mensen die ik ook tegen dit probleem aanlopen? of die dit gevoel ook hebben? hoe bepaal je de juiste keuze?
anoniem_364900 wijzigde dit bericht op 20-02-2018 14:50
7.87% gewijzigd
dinsdag 20 februari 2018 om 15:14
De huisarts of behandelaar moet wel een indicatie afgeven anders kan de man nergens naar toe.ñuca schreef: ↑20-02-2018 15:11Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt, mijn ervaring is dat het voor de persoon zelf niet zo heel veel uitmaakt waar hij is, als er maar rust is en hij zelf ook zoveel mogelijk met rust wordt gelaten.
Maar je niet te druk over de verschillende mogelijkheden, dat geeft alleen maar meer stress. Praat met de verpleging in het ziekenhuis, die kunnen je duidelijkheid geven over waarheen en wanneer. Daarna kunnen jullie dat dan rustig aan je opa vertellen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
dinsdag 20 februari 2018 om 15:28
Een hospice is echt geweldig! In elk geval vele malen fijner dan het ziekenhuis. En er is 24/7 een verpleegkundige ter plekke aanwezig, dat kun je met de thuiszorg niet altijd regelen.
Mijn moeder is er uiteindelijk maar één dag geweest, maar ik vond het heel erg fijn dat ze daar was.
Vraag een gesprek met de transferverpleegkundige van het ziekenhuis, die kan je alles nog eens rustig uitleggen en er voor zorgen dat je grootvader op de juiste plek terechtkomt. En anders de verpleegkundige van het hospice, die kan ook alles regelen met de huisarts.
Mijn moeder is er uiteindelijk maar één dag geweest, maar ik vond het heel erg fijn dat ze daar was.
Vraag een gesprek met de transferverpleegkundige van het ziekenhuis, die kan je alles nog eens rustig uitleggen en er voor zorgen dat je grootvader op de juiste plek terechtkomt. En anders de verpleegkundige van het hospice, die kan ook alles regelen met de huisarts.
The owls are not what they seem
dinsdag 20 februari 2018 om 15:54
Met een ELV palliatief indicatie betaal je enkel je eigen risico van de zorgverzekering. Geen andere kosten, deze worden gewoon vergoed. Gezien de ziekenhuisopname is de kans groot dat het eigen risico al grotendeels betaald is.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
dinsdag 20 februari 2018 om 16:32
De hospice bij mij in de stad vraagt een bijdrage van 50 euro per dag.
Mocht dat niet haalbaar zijn dan kan er wel over gesproken worden.
Oh ja, en de levensverwachting mag niet langer dan 3 maanden zijn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”