Gezondheid alle pijlers

Laatste minuut koud douchen, ja of nee?

12-12-2025 16:07 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is zo'n beetje mijn grootste nachtmerrie, maar als ik de verhalen van mensen moet geloven is het supergezond.

Doe jij dit? En merk je dat het helpt of niet?

Douche jij de laatste minuut koud?

Totaal aantal stemmen: 57

ja (2%)
nee (98%)
Onzin. Als je dat wil, lekker doen. Ik hou er niet van.
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... fkQAvD_BwE
Baat het niet, schaadt het niet
Al heeft koud douchen geen bewezen gezondheidsvoordeel, voor de meeste mensen kan het geen kwaad om onder een ijzig koude straal water te stappen. Alleen bij hartpatiënten kan de plotseling verhoogde bloeddruk tot problemen leiden.

Dus als je zin hebt jezelf iedere ochtend te martelen met een klets koud water in je nek, vooral doen. Het geeft je waarschijnlijk een lekkere mentale boost, maar verwacht geen grote lichamelijke voordelen.
Niet alles geloven wat je leest!

En dus ook niet koud douchen!
Hecamel schreef:
12-12-2025 16:20
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... fkQAvD_BwE

Niet alles geloven wat je leest!

En dus ook niet koud douchen!
Het schijnt idd zelfs gevaarlijk te zijn voor bepaalde doelgroepen. Net zoals in een plas koud water springen, kan ook een hartaanval veroorzaken
Voor iedereen een groene tuin
Nee want fenomeen van Raynaud
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ik heb wel eens gehoord dat het voor sommige mensen een dopamine boost kan geven en als ik me matig voel doe ik het soms maar lauw en 2 seconde. Dan werkt het qua dopamine wel. Al kan ik me het ook voorstellen dat uit de douche gaan en dat het koud is ook al werkt.

Maar volgens mij is het niet bewezen dat het goed is voor de gezondheid dus ik doe het verder niet.
lolalieve wijzigde dit bericht op 12-12-2025 16:27
18.01% gewijzigd
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:22
Nee want fenomeen van Raynaud
Ja hier ook last van :( en mijn oudste ook
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
12-12-2025 16:26
o dat is balen dat je kind t ook heeft. van jou wist ik t.
Al kan ik me er steeds beter tegen beschermen. merinowol shirts enz en met 10 graden al handschoenen aan.
GroenTuintje schreef:
12-12-2025 16:26
Ik had er ook heel lang last van maar nu bijna niet meer. M’n moeder had het zelfde en het is bij haar ook minder geworden. Ik heb geen idee waarom, alleen dat ik misschien wat actiever ben geworden en meer (dikkere) kleding draag. Vroeger droeg ik spijkerbroeken en dunnere kleding. Thuis draag nu bijvoorbeeld wollen sloffen.
Ik moet er werkelijk waar niet aan denken.
Op vakantie hadden we een " verwarmd" zwembad en dat kostte me al moeite :P
Voor je haar wel goed.
Lolalieve schreef:
12-12-2025 16:31
Ik had er ook heel lang last van maar nu bijna niet meer. M’n moeder had het zelfde en het is bij haar ook minder geworden. Ik heb geen idee waarom, alleen dat ik misschien wat actiever ben geworden en meer (dikkere) kleding draag. Vroeger droeg ik spijkerbroeken en dunnere kleding. Thuis draag nu bijvoorbeeld wollen sloffen.
Hormonen. Ik kreeg t in pubertijd, pil verergert het en nu 43 dus hoop dat t minder wordt.

sorry voor off topic

koud dompelbad na sauna doe ik dan wel weer na een paar rondes. Dat vind ik wel lekker en sauna helpt ook tegen raynaud
Apatura2 schreef:
12-12-2025 16:54
Hormonen. Ik kreeg t in pubertijd, pil verergert het en nu 43 dus hoop dat t minder wordt.

sorry voor off topic

koud dompelbad na sauna doe ik dan wel weer na een paar rondes. Dat vind ik wel lekker en sauna helpt ook tegen raynaud
Klinkt logisch! M’n cyclus is nu ook een stuk regelmatiger dan vroeger.

Ik kan me voorstellen dat de sauna werkt.
Nee want ik ben niet zo van de zelfkastijding. Ik wil zo aangenaam mogelijk door het leven.
Ik douche alleen lauw of koud als ik in de zomer stik van de hitte. Anders nooit.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
dolfje schreef:
12-12-2025 16:48
Ik moet er werkelijk waar niet aan denken.
Op vakantie hadden we een " verwarmd" zwembad en dat kostte me al moeite :P
Haha mij ook.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Pfff nee zeg, hou op! De horror.

Heb een nicht die zweert er bij, geeft haar een rush. Nou, ik neem wel een bak sterke koffie dankjewel
I wanna live my life with the volume full!
Soms in de lente of de zomer.
Vooral omdat ik hoor dat het goed is voor je haar.

In de winter stap ik liever niet vanonder een koude straal water in een sowieso koude badkamer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ja ik heb dus ook genoeg gehoord over het hogere risico op geknapte bloedvaten ipv de hartslag/bloeddruk. Dat zou natuurlijk ook niet kunnen kloppen, maar ik neem het zekere voor het onzekere.
BrutaImmaculata schreef:
12-12-2025 16:50
Voor je haar wel goed.
Gaat dat niet om gewoon de douche niet te heet te zetten?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Solsol schreef:
12-12-2025 18:03
Ja ik heb dus ook genoeg gehoord over het hogere risico op geknapte bloedvaten ipv de hartslag/bloeddruk. Dat zou natuurlijk ook niet kunnen kloppen, maar ik neem het zekere voor het onzekere.
Hordes mensen in de wereld die gewoon geen toegang hebben tot warm water.
En zich gewoon altijd wassen met koud of in 't beste geval lauw water.

Ik gok dat zolang je niet in een ijsbad gaat zitten het wel meevalt met die hartslag en bloeddruk.
Of je moet écht in 2 seconden van 50 graden naar 10 graden gaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alleen mijn haar, ik buig dan voorover en spoel het uit met koud water. Zeker niet op mijn lichaam en hoofd zelf.
Schijnt goed te zijn om zo de schubben van je haar te sluiten (ik heb flink wat highlights en droog haar), wordt het wat gladder van.
Oh hell naw. Zit in de categorie al-was-het,-nog-zo-gezond-ze-mogen-mijn-billen-likken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven