Laatste minuut koud douchen, ja of nee?
vrijdag 12 december 2025 om 16:20
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... fkQAvD_BwE
En dus ook niet koud douchen!
Niet alles geloven wat je leest!Baat het niet, schaadt het niet
Al heeft koud douchen geen bewezen gezondheidsvoordeel, voor de meeste mensen kan het geen kwaad om onder een ijzig koude straal water te stappen. Alleen bij hartpatiënten kan de plotseling verhoogde bloeddruk tot problemen leiden.
Dus als je zin hebt jezelf iedere ochtend te martelen met een klets koud water in je nek, vooral doen. Het geeft je waarschijnlijk een lekkere mentale boost, maar verwacht geen grote lichamelijke voordelen.
vrijdag 12 december 2025 om 16:21
Het schijnt idd zelfs gevaarlijk te zijn voor bepaalde doelgroepen. Net zoals in een plas koud water springen, kan ook een hartaanval veroorzakenHecamel schreef: ↑12-12-2025 16:20https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a3 ... fkQAvD_BwE
Niet alles geloven wat je leest!
Voor iedereen een groene tuin
vrijdag 12 december 2025 om 16:24
Ik heb wel eens gehoord dat het voor sommige mensen een dopamine boost kan geven en als ik me matig voel doe ik het soms maar lauw en 2 seconde. Dan werkt het qua dopamine wel. Al kan ik me het ook voorstellen dat uit de douche gaan en dat het koud is ook al werkt.
Maar volgens mij is het niet bewezen dat het goed is voor de gezondheid dus ik doe het verder niet.
Maar volgens mij is het niet bewezen dat het goed is voor de gezondheid dus ik doe het verder niet.
lolalieve wijzigde dit bericht op 12-12-2025 16:27
18.01% gewijzigd
vrijdag 12 december 2025 om 16:30
o dat is balen dat je kind t ook heeft. van jou wist ik t.
Al kan ik me er steeds beter tegen beschermen. merinowol shirts enz en met 10 graden al handschoenen aan.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
vrijdag 12 december 2025 om 16:31
Ik had er ook heel lang last van maar nu bijna niet meer. M’n moeder had het zelfde en het is bij haar ook minder geworden. Ik heb geen idee waarom, alleen dat ik misschien wat actiever ben geworden en meer (dikkere) kleding draag. Vroeger droeg ik spijkerbroeken en dunnere kleding. Thuis draag nu bijvoorbeeld wollen sloffen.
vrijdag 12 december 2025 om 16:54
Hormonen. Ik kreeg t in pubertijd, pil verergert het en nu 43 dus hoop dat t minder wordt.Lolalieve schreef: ↑12-12-2025 16:31Ik had er ook heel lang last van maar nu bijna niet meer. M’n moeder had het zelfde en het is bij haar ook minder geworden. Ik heb geen idee waarom, alleen dat ik misschien wat actiever ben geworden en meer (dikkere) kleding draag. Vroeger droeg ik spijkerbroeken en dunnere kleding. Thuis draag nu bijvoorbeeld wollen sloffen.
sorry voor off topic
koud dompelbad na sauna doe ik dan wel weer na een paar rondes. Dat vind ik wel lekker en sauna helpt ook tegen raynaud
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
vrijdag 12 december 2025 om 17:17
Klinkt logisch! M’n cyclus is nu ook een stuk regelmatiger dan vroeger.
Ik kan me voorstellen dat de sauna werkt.
vrijdag 12 december 2025 om 17:38
vrijdag 12 december 2025 om 17:47
vrijdag 12 december 2025 om 18:14
Gaat dat niet om gewoon de douche niet te heet te zetten?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 12 december 2025 om 18:20
Hordes mensen in de wereld die gewoon geen toegang hebben tot warm water.
En zich gewoon altijd wassen met koud of in 't beste geval lauw water.
Ik gok dat zolang je niet in een ijsbad gaat zitten het wel meevalt met die hartslag en bloeddruk.
Of je moet écht in 2 seconden van 50 graden naar 10 graden gaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 12 december 2025 om 18:24
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in