Gezondheid alle pijlers

lactose intollerant

22-12-2018 08:50 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Zijn er hier mensen die lactose intolerant bleken na een test en heeft een aangepast diet dan voor veel verandering gezorgd?

Ik ben al jaren depressief , bijna geen energie , vaak erge hoofdpijn, misselijk, opgeblazen gevoel en spierspanning, ook snel spierkramp bij sport , heb slaapapneu en bruxisme en word s'ochtends vaak echt ziek wakker , erg misselijk , verkrampt etc..

Gisteren na een lactose-ademtest gedaan te hebben vorige week (buisjes blazen) de resultaten gekregen , diagnose = lage lactose digestie , al dan niet verhoogde H2 excretie , lactase deficientie met lactose - malabsorptie.

ik wacht nog op resultaten van een resem andere tests maar dit is er dus al uitgekomen.

Weet niet goed wat ik kan/mag verwachten van een lactosevrij/arm diet , de dokter zei dat ik niet geheel lactoseintollerant was (of allergisch) maar dat had ik zelf natuurlijk ook wel begrepen aangezien ik niet ziek word na een glas melk of wat kaas ofzo.

Merken mensen veel verandering na aanpassing diet? en is dat lastig wennen zo'n diet?

groet,
kv12 schreef:
22-12-2018 08:50
Weet niet goed wat ik kan/mag verwachten van een lactosevrij/arm diet , de dokter zei dat ik niet geheel lactoseintollerant was (of allergisch) maar dat had ik zelf natuurlijk ook wel begrepen aangezien ik niet ziek word na een glas melk of wat kaas ofzo.
Dit begrijp ik niet. Je bent het of je bent het niet toch? Er zal toch bij een bepaalde score de diagnose volgen, of dus niet.

Tijdens het testen was ik met meerdere mensen. Bij de een was gelijk duidelijk dat er een intolerantie was maar die had geen enkele klacht gedurende de test. Bij mij werd het pas aan het eind van de test duidelijk en ik had gelijk veel klachten, dus ben ik inderdaad uiteindelijk gebaat gebleken bij een lactosevrij-dieet.. Bij mij in de familie komt het veel voor, en de een heeft wel baat bij een dieet en de ander niet. Kortom: niemand kan het voorspellen en je moet het echt zelf uitvinden.
Ik lees vooral klachten die ik niet herken bij lactose intolerantie. Mijn dochter is lactose intolerant.

Lactosevrij eten is tegenwoordig prima te doen, omdat er zoveel lactosevrije en plantaardige alternatieven zijn.
Je hebt nog niet eens een volledige uitslag van de testen, dus wacht eerst even met dat ‘wat nu?’ totdat je meer weet.

Je noemt ook nog andere klachten. Ik heb het gevoel dat je hoopt dat die uitslag van deze testen de oorzaak is van al je andere klachten. Maar ik zou dat niet zelf aan elkaar gaan koppelen.
Krijg je wel hulp bij die andere klachten?
Bij mijn dochter heeft een dieet goed geholpen. Ze kan wel een beetje lactose verdragen, maar sinds we de grote hoeveelheden eruit laten gaat het zoveel beter. Maar ze had niet zo’n verscheidenheid aan klachten als jij hoor. Had vooral veel buikpijn, diarree, heel veel gas, niet lekker zijn en vermoeid na al die jaren lactose eten en buikpijn hebben. En we gebruiken soms tabletjes met lactase als ze toch een feestje heeft ofzo.
Maar zoals al is gezegd: wacht gewoon de rest ook even af.
Je klachten verdwijnen echt niet binnen 1 week, na verandering van voeding.

Wacht even alle testen af.

Gezien je klachtenbeeld lijkt alleen lactose vermijden onvoldoende. Beweeg je genoeg? Heb je genoeg interactie met andere mensen? Doe je voldoende leuke dingen? Luister je naar muziek? Sport je? Eet je verder gezond? Heb je hulp voor je depressie? etc etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hi,

Ik hoopte idd op een oplossing voor al men klachten maar denk dat dit ijdele hoop is ...

Als baby reageerde ik fel op koemelk , ik kreeg heel veel uitslag en was een huilbaby , het duurde wel even voor ze wisten wat er aan de hand was heb ik begrepen en dan is er overgegaan op sojamelk.

Ik heb ook autisme en dat gaat veel van men "andere" klachten verklaren denk ik , depressie hoofdpijn.

De lactose test is een test op zich , die heb ik gedaan en heb ik de volledige resultaten van , de huisarts zei om me zeker aan een diet te houden .
Ik mijde zowiezo al teveel aan melk , een glas melk drink ik nooit en yoghurt of iets dergelijke ook niet , kaas lust ik wel graag .

Ik hoopte een beetje dat een lactosearm/vrij diet veel zou oplossen maar ik vrees ervoor.

Ik heb zelf ook al gelezen over lactose intolerantie en lees idd veelal andere klachten , dat opgeblazen gevoel en misselijk komt wel terug maar kan dan weer ook stress gerelateerd zijn.

Ik wou graag weten of die ochtendmisselijheid en verkrampte spieren mss door lactose konden komen? maar mss niet ecth herkenbaar voor jullie?

ik heb hulp voor de psychische klachten maar heb zowat alles geprobeerd vrees ik lijk behoorlijk resistent voor therapie en medicatie ...jammer ....

Mijn hoop heb ik deels nog op voeding gesteld dat me die klachten geeft.

Ik word vaak wakker met een fel opgeblazen gevoel en misselijkheid dus , zonder ook maar iets te eten of te drinken heb ik vaak last van veel oprispingen , ik hoor ook veel van die geluidjes die je wel kent van lucht dat zich verplaatst door darmen, maag , etc....

die andere tests zijn bloedtests , een hele resem naar verschillende allergien/intelerantie , ik weet niet wat allemaal maart gluten is er zeker 1 van , heb ik gezien op de formulieren , verder echt een hele resem en dat gaat me wat kosten (belgie) een deel ervan zijn niet terugbetaald , zo'n >500euro die ik zelf moet ophoesten.

ben jarenlang in een negatieve spiraal aan het gaan om echt heel diep te zitten nu , werken lukt al 3j amper en de laatste 6 maanden niet meer , zit echt zo diep..veel meer dan diep ongelukkig voelen en soms huilen en proberen een dagelijkse wandeling te maken zit er eigenlijk niet in.

Ben jarenlang over mijn limieten gegaan voor de diagnose ASS , werd diep ongelukkig en kreeg veel hoofdpijn maar was ook heel gesloten dus zocht geen hulp , leek taboe.

Het is heel moeilijk om zo'n spiraak te doorbreken maar die enstige ochtendmisselijkheid en kramp heeft zeker bijgedragen tot men depressie , jarenlang elke dag me erdoorheen worstelen en echt rotziek voelen helpt niet , soms 30min , vaak 1-2uur maar soms ook 4uutr voor ik er een beetje doorheenkwam, maar wederom kan best ook gewoon door stress zijn al heel men leven lang....
kv12 wijzigde dit bericht op 22-12-2018 09:31
0.23% gewijzigd
Ik zou het toch echt een paar weken proberen om geen koemelk en lactose binnen te krijgen. Volgens mij kunnen dit wel degelijk klachten zijn die bij een intolerantie passen. En ook bij allergieën hoef je niet ziek te worden na het drinken van een glas melk, er is ook zoiets als vertraagde allergieën die wel veel invloed kunnen hebben op je algemene gestel.

Na jaren van klachten zou ik op zijn minst willen uitsluiten dat je koemelk misschien niet kunt verdragen. En na 2 weken zou je wel verbetering moeten merken, is er geen verbetering dan kun je altijd weer terug naar je oude patroon met alleen wat bewuster omgaan met lactose inname.
heb jaren geen koffie gedronken , zwart lust ik niet en veel melk mijde ik dus .

tegenwoordig ben ik aan het wennen aan lactose vrije cappuccino , beetje te zoet maar het went wel :-)
Wat rot voor je, al die klachten! Je hebt er al een hele zoektocht opzitten zo te lezen.
Al die lucht in je buik en darmen kan zeker wel door de lactoseintolerantie komen hoor.

Een dieet is even wennen, omdat je overal op de etiketten moet kijken. Maar na een tijdje weet je welke hazelnootpasta wel lactose heeft en welke niet. En er is ook heel veel brood makkelijk te krijgen zonder lactose. Tenminste in Nederland (klinkt alsof je Belgisch bent).
Komt goed hoor!
En in harde kaas zit geen lactose meer, dus dat kun je gewoon eten. Het zit wel in zachte kazen.
ik wil iedereen bedanken voor de reactie , ik lees ze graag en ben er zeker van dat ik er wat aan heb!
helena2 schreef:
22-12-2018 09:34
Wat rot voor je, al die klachten! Je hebt er al een hele zoektocht opzitten zo te lezen.
Al die lucht in je buik en darmen kan zeker wel door de lactoseintolerantie komen hoor.

Een dieet is even wennen, omdat je overal op de etiketten moet kijken. Maar na een tijdje weet je welke hazelnootpasta wel lactose heeft en welke niet. En er is ook heel veel brood makkelijk te krijgen zonder lactose. Tenminste in Nederland (klinkt alsof je Belgisch bent).
Komt goed hoor!
En in harde kaas zit geen lactose meer, dus dat kun je gewoon eten. Het zit wel in zachte kazen.
Men HA was nog niet helemaal op de hoogtze van harde kazen , ik stelde het zelf voor maar ze dacht dat in oude kazen evenveel lactose zat
ik lust bijna alle kazen graag , zeker ook oude :-)
ik werk aan een gezonder voedingspatroon , veel teveel naar comfortfood gegaan= fastfood...
AD's helpen ook niet om je gewicht op peil te houden , ik ben een man en trek me het niet zoveel aan maar wil natuurlijk niet morbide obees worden..

door mijn autisme kon ik vroeger behoorlijk fanatiek zijn , nu heeft de depressie de bovenhand op alles en is alles zowat weg lijkt me ....fanatiek zijn klinkt wat geeky maar ik mis het moet ik zeggen , een motivatie om voor iets vol te gaan...

nu weeg ik 93kg voor 178cm (ben 34j)

heb eens 99 gewogen en door sporten en gezond eten op 7maanden naar 77kg gegaan , de laatste 4kg ervan waren door depressie , ik storte in en lag 3 weken op bed en at amper nog .

Vandaar dat ik mss ergens schrik heb om erg gezond te eten en veel te sporten.

dat instorten zal zeker te maken gehad hebben met de hoop dat gezond zijn alles zou beter maken en eens ik daar was de vaststelling dat dat niet zo was ...

ook was dat de periode van mijn eerste date ervaring (toen ik 31j was ) , vroeger kon ik met gevoelens niet overweg of ze niet uiten en dat daten is behoorlijk heftig voor iemand met autisme (althans voor mij toch :-) , ik moet gewoon eerlijk aan mezelf toegeven dat ik een heel gevoelige man ben...(klinkt niet stoer en sexy he ;-( )
Hoe lastig ook; je zult even alle uitslagen moeten afwachten. Spierpijn, vermoeidheid, depressieve gevoelens kunnen wel degelijk bij allergieen en coeliakie horen (lactose intolerantie weet ik daarin tegen niet). Maar je klachten kunnen natuurlijk ook andere oorzaak hebben..
_horizon_ schreef:
22-12-2018 09:44
Hoe lastig ook; je zult even alle uitslagen moeten afwachten. Spierpijn, vermoeidheid, depressieve gevoelens kunnen wel degelijk bij allergieen en coeliakie horen (lactose intolerantie weet ik daarin tegen niet). Maar je klachten kunnen natuurlijk ook andere oorzaak hebben..
ik ben ook heel benieuwd naar de andere resultaten.

Die depressie en hoofdpijn is niet op 1 dag gekomen maar is langzaam aan gegroeid , meedraaien in een drukke wereld (en zelf voor veel drukte kiezen(heb ook adhd) hebben hier zeker mee te maken , als tiener ging ik vaak uit , als job deed ik lange dagen , etc...

Als ik de diagnose eerder had en gepaste ondersteuning had men leven er heel anders uitgezien ...maar omdat ik zo gesloten was heeft het geduurd tot de bom barste voor ik hulp ging zoeken...het was hulp zoeken of uit he leven stappen...
Ondanks zoveel ellende doorheen de laatste jaren ben ik toch nog tevreden dat ik de optie hulp zoeken gekozen heb.
Ergens hoop ik dat alles toch nog een beetje zen plek vind ik weer levensvreugde mag vinden , ben me zeker bewust dat ik niet kan wat iemand anders kan maar op andere vlakken kan ik dan weer wat anderen niet kunnen en heb ik hele mooie eigenschappen ook , zo gaat dat vaak met autisme...
Jouw klachten passen niet bij lactoseintolerantie. Behalve misschien opgeblazen gevoel
_horizon_ schreef:
22-12-2018 09:44
Nee hoor. Lactose intolerantie is ook geen allergie
helena2 schreef:
22-12-2018 09:34

Komt goed hoor!
Je hoeft brood met lactose niet te laten staan, daar zit zo weinig in. To heeft een beperkte intolerantie dus brood is geen enkel probleem en een glas melk gaat vaak ook nog wel
Mijn dochter en ik zijn lactose intolerant. We kunnen met heel weinig moeite toch normaal eten. Je kunt namelijk gewoon karnemelk drinken, ook kan yoghurt gewoon ook kwark en kaas kan prima. Daar zit (bijna) geen lactose in, doordat het zuurder is.
Verder ipv gewone melk, soja melk gebruiken en is er voor alle zuivel tegenwoordig wel een goede vervanger. We hebben zelfs lactosevrije cornetto’s in de vriezer liggen.
Eerst alle uitslagen maar afwachten en dan gewoon goed verpakkingen leren lezen.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
S-Meds schreef:
22-12-2018 10:49
Nee hoor. Lactose intolerantie is ook geen allergie
Klopt! Het is gewoon dat je lichaam te weinig lactase aanmaakt om de lactose te verwerken waardoor deze gaat gisten in je darmen en daar heb je last van (met lekkere scheten als gevolg :cheer: )
Sue-Heck schreef:
22-12-2018 11:04
Klopt! Het is gewoon dat je lichaam te weinig lactase aanmaakt om de lactose te verwerken waardoor deze gaat gisten in je darmen en daar heb je last van (met lekkere scheten als gevolg :cheer: )
Precies. In hele ernstige gevallen misschien eczeem maar depressie en allerlei andere vaagheden horen er niet bij hoor
S-Meds schreef:
22-12-2018 11:10
Precies. In hele ernstige gevallen misschien eczeem maar depressie en allerlei andere vaagheden horen er niet bij hoor
Helemaal met je eens. Het zijn lichamelijke ongemakken die je ervan krijgt, geen psychische
Apnoe is dan weer gerelateerd aan overgewicht
S-Meds schreef:
22-12-2018 10:51
Je hoeft brood met lactose niet te laten staan, daar zit zo weinig in. To heeft een beperkte intolerantie dus brood is geen enkel probleem en een glas melk gaat vaak ook nog wel
geen idee wat ik uit deze waarden moet begrijpen en hoe ernstig het is maar dit zijn ze:
piekexretie CO2 = 2.9 (normaal >6.5)
cumulatieve CO2= 5.09 (normaal>14.5)
S-Meds schreef:
22-12-2018 11:10
Als baby stond ik vol exceem zei men moeder , daarna overgeschakelt op soja en het was weg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven