lage hartslag
zondag 28 december 2014 om 23:32
Zojuist ging ik (in rust) weer eens mijn hartslag meten en ik kwam uit op 48...
Mijn hartslag valt dus buiten het gemiddelde rustbereik. (69 - 85)
Ik heb altijd wel een lage hartslag gehad doordat ik aan topsport gedaan heb, maar aangezien ik daar al een tijd mee gestopt ben vraag ik me toch af of dit niet te laag is? Is het iets om ongerust over te worden of kan ik het gewoon laten rusten?
Mijn hartslag valt dus buiten het gemiddelde rustbereik. (69 - 85)
Ik heb altijd wel een lage hartslag gehad doordat ik aan topsport gedaan heb, maar aangezien ik daar al een tijd mee gestopt ben vraag ik me toch af of dit niet te laag is? Is het iets om ongerust over te worden of kan ik het gewoon laten rusten?
zondag 28 december 2014 om 23:39
Ik heb het ook in rust. En hoewel ik wel sport ben ik echt geen topsporter.
Heb dat trouwens wel alleen in echte rust. Zodra ik ook maar een arm optil gaat mijn hartslag iets omhoog, na een maaltijd is het iets hoger etc. Volgens mij is het niet echt extreem en niet erg als je geen klachten hebt. Ook kan het zijn dat een hartslagmeter niet alle slagen meepakt en mocht je zelf tellen dan kan het al helemaal moeilijk zijn.
Heb dat trouwens wel alleen in echte rust. Zodra ik ook maar een arm optil gaat mijn hartslag iets omhoog, na een maaltijd is het iets hoger etc. Volgens mij is het niet echt extreem en niet erg als je geen klachten hebt. Ook kan het zijn dat een hartslagmeter niet alle slagen meepakt en mocht je zelf tellen dan kan het al helemaal moeilijk zijn.
maandag 29 december 2014 om 07:48
Je hebt een lage hartslag terwijl je al 10 jaar niet meer op hoog niveau sport en je hebt klachten (misschien stress gerelateerd) en dan kom je tot de conclusie dat je niet naar de huisarts hoeft? Ik begrijp het niet. Het hoeft niets te zijn, maar in combinatie met je klachten lijkt het mij toch een goed idee om dit eens te bespreken met je huisarts.
maandag 29 december 2014 om 09:10
Ben je nog jong? Jonge mensen hebben vaker een hartslag onder de 60. Opzich kan het geen kwaad, maar een lage hartslag kan ook voorkomen bij bijvoorbeeld ondergewicht. Ernstige anorexiapatiënten moeten soms aan de hartbewaking voor wat ze bradycardie noemen, bradycardie kan onschuldig zijn, maar het kán ook een hartritmestoornis zijn. Bovendien kan het duizelingen en flauwvallen geven, dus als je daar last van hebt zou ik even langs de dokter gaan.
Mijn hartslag is in rust ook 56, maar heb er verder geen last van. Heb voor mijn studie eens een ECG gehad (krijg je om te kijken hoe een ECG werkt bij geneeskunde) en toen zei die cardioloog dat ik een mooie, gezonde, lage hartslag had. Dus ga er vanuit dat het wel goed is
Mijn hartslag is in rust ook 56, maar heb er verder geen last van. Heb voor mijn studie eens een ECG gehad (krijg je om te kijken hoe een ECG werkt bij geneeskunde) en toen zei die cardioloog dat ik een mooie, gezonde, lage hartslag had. Dus ga er vanuit dat het wel goed is
maandag 29 december 2014 om 09:29
Ik ben nog jong ja. Ik trainde tot mijn 15e erg veel, daarna ook nog gesport, maar niet zo intensief. Nu (bijna 20) sport ik niet meer, dus kwamen er bij mij wat vraagtekens ivm die lage hartslag.
Ik heb ook een ECG gehad, maar dat is al een aantal jaren geleden. Daar is niks uitgekomen en ik heb me er ook nooit druk over gemaakt ofzo. Totdat ik gisteren 48 had en dat toch erg laag vond voor iemand die niet meer sport. Ik heb geen last van duizelingen/flauwte, soms wel van mijn ademhaling en een 'globus' gevoel, maar dat lijken me toch meer spanningsklachten.
Ik heb ook een ECG gehad, maar dat is al een aantal jaren geleden. Daar is niks uitgekomen en ik heb me er ook nooit druk over gemaakt ofzo. Totdat ik gisteren 48 had en dat toch erg laag vond voor iemand die niet meer sport. Ik heb geen last van duizelingen/flauwte, soms wel van mijn ademhaling en een 'globus' gevoel, maar dat lijken me toch meer spanningsklachten.
maandag 29 december 2014 om 11:12
maandag 29 december 2014 om 22:15
quote:klimmertje95 schreef op 29 december 2014 @ 11:12:
[...]
Ik las ook ergens dat een lage hartslag juist betekent dat je hart sterk is. Dus denk idd dat ik me geen zorgen hoef te maken.In dat geval zou ik er niet speciaal voor naar de huisarts gaan, maar het ter sprake brengen als je er een keertje moet zijn voor iets anders.
[...]
Ik las ook ergens dat een lage hartslag juist betekent dat je hart sterk is. Dus denk idd dat ik me geen zorgen hoef te maken.In dat geval zou ik er niet speciaal voor naar de huisarts gaan, maar het ter sprake brengen als je er een keertje moet zijn voor iets anders.
maandag 29 december 2014 om 22:28
maandag 29 december 2014 om 22:46
quote:chinchilla schreef op 29 december 2014 @ 22:28:
ik heb het juist anders om, ik heb een te hoge hartslag in rust. bij mij is het zo tussen de 120 en 130. is erfelijk.
Snelle hartslag is niet fijn omdat je je steeds je hart hoort bonzen, word er ook regelmatig wakker van. zelfs met weinig beweging gaat ie te keer.
Maar dit wil vast niet weten.Oh, wat vervelend. Is dat niet gevaarlijk?
ik heb het juist anders om, ik heb een te hoge hartslag in rust. bij mij is het zo tussen de 120 en 130. is erfelijk.
Snelle hartslag is niet fijn omdat je je steeds je hart hoort bonzen, word er ook regelmatig wakker van. zelfs met weinig beweging gaat ie te keer.
Maar dit wil vast niet weten.Oh, wat vervelend. Is dat niet gevaarlijk?
dinsdag 30 december 2014 om 00:07
quote:chinchilla schreef op 29 december 2014 @ 22:28:
Maar dit wil vast niet weten.Ben je daarmee ook naar de huisarts geweest?
Maar dit wil vast niet weten.Ben je daarmee ook naar de huisarts geweest?
dinsdag 30 december 2014 om 11:44
Je hartslag is natuurlijk altijd een momentopname, ecg ook. Je zou meerdere malen per dag moeten meten. Ik heb zelf ook een lage hartslag en heb toen een holtertape gehad voor 24 uur. (Maar ik liep al bij de cardioloog voor iets anders, dus was zo geregeld). Door zo'n holter zie je ook wat er 's nachts gebeurt, want dan wordt je hartslag nog lager, was bij mij 38 en ook dat was nog niet verontrustend. Maar ik heb bijv. ook een lage bloeddruk en dat noemde mijn cardioloog "geen gelukkige combi". Wat ik hiermee wil zeggen is dat een lage hartslag alleen nog niet zoveel zegt, je moet het in het totaalbeeld zien om een oordeel te kunnen geven. Ik zou toch even langs de ha gaan.
dinsdag 30 december 2014 om 11:55
ben er mee naar huisarts geweest. heb ook holter onderzoek gehad( met zo`n kastje) hartfilmpjes gehad en daar was nooit wat op te zien. Mijn moeder heeft dit ook, maar zij heeft het in combinatie van kleine hart en lage bloeddruk, terwijl bij mij bloeddruk normaal is. was altijd 120/80, laatste keer was het 100/80. of ik een klein hart heb komen ze wel achter als ik er niet meer ben. het is vastgesteld dat ik tachycardie( hoge hartslag) heb
dinsdag 30 december 2014 om 14:42
quote:chinchilla schreef op 30 december 2014 @ 11:55:
ben er mee naar huisarts geweest. heb ook holter onderzoek gehad( met zo`n kastje) hartfilmpjes gehad en daar was nooit wat op te zien. Mijn moeder heeft dit ook, maar zij heeft het in combinatie van kleine hart en lage bloeddruk, terwijl bij mij bloeddruk normaal is. was altijd 120/80, laatste keer was het 100/80. of ik een klein hart heb komen ze wel achter als ik er niet meer ben. het is vastgesteld dat ik tachycardie( hoge hartslag) hebOké goed zo. Dat kan namelijk weldegelijk gevaarlijk zijn, maar als je huisarts het heeft gecontroleerd zal het goed zijn
ben er mee naar huisarts geweest. heb ook holter onderzoek gehad( met zo`n kastje) hartfilmpjes gehad en daar was nooit wat op te zien. Mijn moeder heeft dit ook, maar zij heeft het in combinatie van kleine hart en lage bloeddruk, terwijl bij mij bloeddruk normaal is. was altijd 120/80, laatste keer was het 100/80. of ik een klein hart heb komen ze wel achter als ik er niet meer ben. het is vastgesteld dat ik tachycardie( hoge hartslag) hebOké goed zo. Dat kan namelijk weldegelijk gevaarlijk zijn, maar als je huisarts het heeft gecontroleerd zal het goed zijn