Gezondheid alle pijlers

Leven met pijn gaat verder, met uitleg over de salamiworst.

03-07-2014 19:02 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
In dit topic praten we over ons leven met pijn, wat dat met ons doet en waar we in het dagelijks leven tegenaan lopen. Iedereen is welkom, om mee te lezen, mee te schrijven of af en toe binnen te vallen.

De klachten van de dames, die hier tot nu toe schreven, lopen uiteen. De oorzaken ook. Toch hebben we voor een deel te maken met dezelfde frustraties, valkuilen en zo zoeken we vangnetten. Vaak schrijven we ook gewoon onze frustraties van ons af en steunen we elkaar.

Zo kwam iemand met het voorbeeld: Leven met pijn en vooral gebrek aan energie, is als het eten van een salamiworst: eet je de worst in één keer op, dan word je naar alle waarschijnlijkheid misselijk. Maar eet je de worst plakje voor plakje over verschillende dagen, dan geniet je ervan.

Zo is het met ons leven ook. We delen onze activiteiten in in 'plakjes', niet teveel ineens, zodat we niet teveel teruggefloten worden door ons lichaam. Zodat we niet de ene dag genieten van een overheerlijke salamiworst, om de volgende dagen misselijk in bed of op de bank te liggen.

Hier een link naar het vorige topic
Later is nu
Barbitura, bij mij is alles begonnen door de pfeiffer, behalve mijn gewrichten. Hypermobiel ben ik al vanaf geboorte ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ja, dat vraag ik me ook wel eens af, of ik dat ook ben. Bij de reumatoloog kwam hier niet genoeg uit. Pfeiffer heb ik wel gehad, maar daarvoor was ik al een keer door m'n enkel gegaan. Ik kan ook niet echt zeggen dat het toen allemaal begon

Ik ben voor de foto van de dag net na het eten 'even' naar de stad gefietst om mijn foto te maken.

Suzy, hoe ging de wedstrijd, hield je het vol?
Later is nu
Kom even zwaaien en prettige Pasen wensen

enne..ik mis Asotut een beetje, Aso gaat het goed met je
Ging goed, we hebben dik gewonnen. Lijf deed goed mee maar nu wil ie niet meedoen met slapen...

We hebben net besloten een museumjaarkaart te kopen, wat vaker cultuur snuiven. Ook voor de kids een goed idee. Ben bijv nog niet weer in het nwe fries museum geweest en helaas hebben we hier het natuurmuseum niet meer. Daar ging ik als kind vaak heen, later ook nog met de oudste twee , maar helaas... We vinden het ook wel belangrijk dat de kids ermee opgroeien. Ik had wel zo'n opvoeding (vader is ook leraar, kunstvakken ;) ) maar mijn man heeft dat soort algemene kennis niet meegekregen Vroeger (terwijl zijn vader óók leraar is, maar zijn moeder was daar niet zo van)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ach Lientje andere mensen weten het altijd zo goed te vertellen voor een ander, het moet ze zelf eens overkomen! Lekker makkelijk om zo te oordelen. Laat ze maar kletsen. Jij weet waarom het zo is en je kon niet anders dan deze keuze maken, je doet het goed toch!

Fijne pasen iedereen!
Mijn pasen begon ook weer goed zeg. Waarom stopt mijn hand en arm een moment ermee op het meest slecht denkbare moment? Terwijl ik een pan kokend water met eieren wil afgieten. ....

Zucht. Ik begin de dag met brandwonden op mijn benen en buik.

Mijn hand stopt er wel vaker even mee (krachtsverlies)

Maar dit was wel een héél slecht moment.

Auw.

Fijne paasdagen iedereen!
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
He Lien, wat ontzettend rot! Dat doet hartstikke zeer...
Bah.. Dat moet pijn doen... Goed gekoeld hopelijk?

Beterschap!
Deed idd erg pijn ja maar ik heb goed gekoeld dus nu valt het wel mee.

Gebeurt helaas wel vaker dat ik door uitval (is meestal hand die dan raar doet en is altijd maar kort) lichte schade oploop.

We zijn nu bij moeder paaseieren zoeken met alle kleinkinderen. Wat ook traditie is, is dat er elk jaar weer een of twee onvindbaar blijven. En er was er ook een gesmolten die lag te zonnig.
Lekker warme chocolade

Heb gister in de bioscoop met mn kies op een ongepopte maiskorrel gebeten.. Auw ;-(.

Net een tramadol ingenomen om zo alsnog naar mijn ouders te gaan voor paasdiner. Hopelijk gaat t snel weg.
auw dames... Klunsweek ;)

Man zegt nu telkens als ik de slaapkamer inloop: pas op! Daar staat een schoolbord!

Grappig...

Dochter van vijf toch maar een nieuwe fiets gegeven... Dacht ach, ze kan nog wel even op die fiets maar poeh, ze trapte zich het leplazarus... Nu een grotere fiets 20". Vandaag een flink stuk gefietst met haar. Ging heel goed. Denk dat we zo'n 8km gefietst hebben. Thuisgekomen bedacht ik me dat ik runkeeper wel aan had kunnen doen...
quote:suzyqfive schreef op 05 april 2015 @ 00:42:

Ging goed, we hebben dik gewonnen. Lijf deed goed mee maar nu wil ie niet meedoen met slapen...

We hebben net besloten een museumjaarkaart te kopen, wat vaker cultuur snuiven. Ook voor de kids een goed idee. Ben bijv nog niet weer in het nwe fries museum geweest en helaas hebben we hier het natuurmuseum niet meer. Daar ging ik als kind vaak heen, later ook nog met de oudste twee , maar helaas... We vinden het ook wel belangrijk dat de kids ermee opgroeien. Ik had wel zo'n opvoeding (vader is ook leraar, kunstvakken ;) ) maar mijn man heeft dat soort algemene kennis niet meegekregen Vroeger (terwijl zijn vader óók leraar is, maar zijn moeder was daar niet zo van)

Leuk! Ik wil nog naar 'het geheim van Dresden' in het GM! Ik ben zo blij met mijn jaarkaart!

met de kinderen ging ik inderdaad ook altijd naar het Natuurmuseum, waren zij én ik gék op Zo jammer dat het wegging. Fries Museum ben ik nog nooit geweest, wel verschillende keren naar het Drents museum, Ötzie en de Mummies, bijvoorbeeld Maar momenteel heb ik elk weekend wat, dus komt museum er even niet van.

goed dat jullie wonnen! Jammer dat je vervolgens niet kon slapen.
Later is nu
Auww.. Lientje, wat een slecht moment van je arm! Zoals je weet heeft mijn dochter ook last van uitval, maar tot nu toe nooit op een gevaarlijk moment. Natuurlijk ook met andere oorzaak, dat zal het zijn. Heeft het te maken met te druk gehad, de laatste tijd?

Ja, AsoTut, daar zeg je zowat.. hoop dat het goed gaat!

Ging het Paasdiner een beetje, Maiskip? Echt pijnlijk, zo'n ongepopte maiskorrel, maar als je al hoofdpijn hebt, killing.

Ik stond trouwens op met enorme hoofdpijn, ging met dochter bij het ontbijt toch maar 1 aflevering Grey's kijken en daar ging m'n hoofdpijn van weg! Leek me gezonder dan Imigran, dus nog maar een aflevering gekeken

Ons Paasdiner (gourmet) was gezellig. Dochter en ik zijn eerder weer naar huis gegaan, we waren lopend en het leek mij slim dat we teruggingen, terwijl dat lopen nog lukte. Voor mijzelf ook wel prettig, want na een aantal behoorlijk inactieve weken was het naar de stad fietsen gisterenavond, in best tempo, want had haast, eigenlijk niet zo slim. Wel leuk
Later is nu
Ik meen dat ik Aso nog wel ergens anders heb zien schrijven. Misschien niet zo'n behoefte om hier mee te schrijven?

Ik hoop ook maar dat het goed met haar gaat.

Dreamer, ik heb wel vaker last van even krachtsverlies in mijn hand, de "knijp"functie doet het dan even niet meer, of mijn hand zwiept om onverklaarbare reden plots even opzij/omhoog.

Met als meestal lichte gevolgen, weer eens een beker of bord kapot, een boek dat uit mijn handen valt of levensmiddelen.

Soms iets lastiger, zoals een strijkbout (zo heb ik een hele mooie afdruk van een strijkbout in mijn slaapkamertapijt staan), of op mijn werk een glasplaat. of een uitschieter met een pan met jus. (funest voor je behang)

En dan de wat " ernstigere" gevolgen : Een hand die plots wegschiet in een hete oven ,en tegen het verwarmingselement aankomt, een been dat even stopt waardoor ik dwars door een glazen deur heen dender, en zoals gisteren dan, met die pan met kokend water.

Gelukkig is de uitval altijd maar heel even, (dus niet zoals bij je dochter langdurend) en valt de schade meestal mee.( meestal blauwe plekken, ook deels door gebruik bloedverdunners sneller last van, ik zie echt continu bont en blauw, er is ooit in het zwembad aan me gevraagd of ik soms mishandeld werd )

En in het licht bezien van bijna 25 jaar, valt het over het algemeen ook wel mee.

Deels komt het inderdaad door even teveel gedaan te hebben, weersomstandigheden en vermoeidheid. Maar soms is het gewoon ook niet te verklaren. het zij zo.

Ik ben er gelukkig nog nooit door in het ziekenhuis beland, dus dan valt het nog wel weer mee. Hoe vervelend de voorvallen op zich ook zijn.
Maïskip: Gaat het al wat beter met je kiespijn? Of wordt het morgen een bezoekje aan de tandarts helaas?
Pff al met al wel onhandig Lien. Je kunt er op zich natuurlijk geen rekening mee houden
Later is nu
@ lientje; kies doet nog wel zeurderig pijn. Heb geen tijd om naar de tandarts te gaan want ga naar een vriendin toe. (Als ik me niet beroerd voel :/)

Ze heeft ook 2 verenbolletjes en 1 daarvan kan goed met mijn verenbol overweg.

Vandaag beetje in de tuin aan het rommelen. Heb de bloemen voor de vlinders net gezaaid en ga zo de bonen en de rest van mijn zaaisels zaaien.

Ben veel te laat dus hopen dat er nog iets op komt.
Auw lientje...

Ik heb het heel soms, maar dat is meer de kracht die wegvalt en toen ik cts had liet ik alles uit mijn handen kletteren. Bij mij is het wel voorn vermoeidheid. Lang leve het digibord, dan kan ik het meeste typen, stuk minder vermoeiend.

En auw maiskip... Ik had het van de week ook tijdens een werklunch... Nu nergens meer last van.
Zo, ik heb ook de rust in mijn hoofd teruggevonden om even te reageren.

Nog even terugkomend over de reacties op mijn slaapmiddelen: het slaapmiddel dat ik heb is uit dezelfde groep als oxazepam. Als je het elke dag neemt, werkt het na twee weken niet meer (goed). Ik wil het alleen gebruiken op de dagen dat ik door paniek niet meer kan slapen.

Sanne: heel dapper dat je jezelf hebt ziekgemeld.

Misschien heb je iets aan cognitieve gedragstherapie? Toen ik eerder bij een psycholoog ben geweest, heb ik dat gehad om niet voor mijn omgeving over grenzen heen te gaan. Ik weet niet zeker of het in jouw geval ook iets is, ik heb er op zich wel wat aan gehad destijds.

En een dikke knuffel

Lientje: au, hopelijk vallen je brandwonden mee… door een glazen deur vallen klinkt ook pijnlijk!

Maiskip: je hebt het vast eerder gezegd, maar wat voor vogel is jouw verenbol?

Wij gingen gisteren fonduen, was ook gezellig En de rest van de tijd heb ik geblokt op mijn autotheorie, morgen examen. En dus nu ontzettende faalangst, pff. Vooral omdat iedereen zegt dat ik het wel haal, geen druk!
@nes: succes met je examen morgen!

Mijn verenbol is een bonte boer.

Vandaag heeft ze 3 kwartier in de boom buiten gezeten.

Loop zelf helaas weer krom van de pijn. Tijdens het avondeten (wat heel erg lekker was) schoot t weer verkeerd dus nu op de bank met een kruik.

Hopelijk kan ik morgen weg.
Nes veel succes vandaag!

Maiskip: hopelijk is het weer dusdanig teruggeschoten dat je vandaag nog weg kunt.
@Nes wat fijn dat je wat meer rust het gevonden in je hoofd! En heel veel succes vandaag!!

Ik ga deze week naar de huisarts en wil het met hem hebben over een psycholoog omdat ik het heel moeilijk vind het te accepteren in mijn hoofd. Ik weet het verstandelijk wel, maar omdat maar dóór ga (komt ook door de 2 trajecten waarin ik zit enerzijds het reïntegratie-traject waarin steeds duidelijker wordt dat ik heel veel dingen uit een functie niet kan, alleen onderdelen zeg maar, dat is heel frustrerend ook omdat ik aan de andere kant in een werk naar werk traject zit omdat mijn oorspronkelijke functie is opgeheven en hier wordt juist gewerkt aan presteren en je zo goed mogelijk verkopen, klaargestoomd voor de arbeidsmarkt zeg maar, heel boeiend en een leuke cursus en in mijn hoofd wil ik heel actief mee doen maar voor mij gaat dat niet samen. Hierdoor raak ik steeds verder van mezelf weg. Bedrijfsarts adviseerde al een psycholoog of een multidisciplinair traject: maar dat heb ik al gedaan en de oefeningen die ik hier geleerd heb doe ik nog steeds dagelijks en hier ligt voornamelijk de focus op dingen weer doen dmv sport ed. maar ik moet nu juist wat afgeremd worden en ik zie zelf in dat ik met hoofd en lijf steeds verder uit balans raak dus zelf enk ik dat een psycholoog beter zou zijn.

@maïskip hoop voor jou inderdaad dat het weer goed geschoten is en dat je vandaag eens wat minder pijn hebt!
Succes Nes! Je kunt het!!

Sterkte vandaag Maiskip. Ik hoop dat het 'teruggeschoten' is.

Voor iedereen: Fijne week! Ik hoorde dat het (eindelijk) warmer weer wordt, dat is voor mij in elk geval goed, en voor jullie?
Later is nu
Goedemorgen dames,

Zoals ik al op het topic van Barbitura (fybromyalgie) heb uitgelegd, heb ik geen FM, maar ben wel pijnpatient (ben een survivor van kinderkanker en heb hier al eens eerder geschreven, maar heb een andere nickname aangenomen vanwege de herkenbaarheid....)

Terugkomende op dat pijnpatient. Ondanks dat ik geen FM zou hebben (volgens artsen) heb ik wel heel veel herkenbare klachten die bij dit ziektebeeld passen. Helaas is er voor wat ik heb geen standaard etiketje (mensen doet niets liever dan overal etiketjes op plakken), dus ondervind ik nogal wat onbegrip.

Herkennen jullie dat en zo ja, hoe gaan jullie daar mee om?

@Dreamer, ik ben als een kind zo blij dat de temperatuur omhoog gaat. Kou en nattigheid zijn funest....

@Nes, waarschijnlijk heb je het over benzodiapinen. Ook ik gebruik zo af en toe een diazepam of Zopiclon. Heb een periode (ruim 3 maanden) nauwelijks geslapen, dat dat je lichamelijk en geestelijk geen goed doet hoef ik niemand uit te leggen.....

Slaap nu gelukkig weer goed, mede dankzij de Amitriptyline.... Verbazingwekkend wat zo'n klein pilletje kan doen.
Hai Caaf

niet iedereen hier heeft fm, dus schrijf gerust mee.

Ik kan me juist voorstellen dat als je zegt "ik had kanker en heb nog last van de gevolgen" dat mensen daar minder onbegrip bij zouden hebben. Ik ken ook een ex-kankerpatiënte, zij heeft wel fm, sinds ze het gehad heeft. Bij kanker gaat er bij veel mensen, voor mijn gevoel, een alarmbel rinkelen en is er meer begrip. Lijkt mij. Maar ik heb daar natuurlijk geen ervaring mee. Heel goed mogelijk dat mensen denken "kanker is weg, dus je bent weer gezond.. wat zeur je nou nog.." zoiets. Mensen denken soms apart.

Zelf doe ik niet meer zoveel met onbegrip. Ik ga vooral met mensen om, met begrip of met mensen, die er niet van weten.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven