Gezondheid alle pijlers

leven met pijn: wie praat er mee?

24-04-2008 12:05 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
He hallo,

IK heb endometriose en daardoor zo goed als dagelijks pijn. Deze pijn beïnvloed mijn dagelijks gebeuren. Niet dat de pijn mijn leven beheerst (of zou moeten beheersen), maar het is er wel. Door de pijn heb ik minder energie, waardoor ik minder kan, of dingen zelfs moet laten. Tevens zit ik momenteel in de ziektewet.

Nu ben ik bezig mijn leven weer vorm te geven. Wat kan ik wel, wat kan ik niet? Waar liggen de grenzen? Hoe deel ik mijn tijd in? Hoe zorg ik dat ik niet zoveel beweeg dat mijn pijn toe neemt, maar ook niet zo weinig dat ik in een spiraal naar beneden kom?

Ik merk dat ik het best moeilijk vind soms om de balans te vinden. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier mee kampen, en die samen met mij op een constructieve wijze hier willen schrijven over het wel en wee van het aanpassen aan een leven met pijn (of vermoeidheid: ook dan moet je je leven aanpassen natuurlijk). Elkaar tips geven, harten onder riemen, soms een schop onder de kont, dat soort dingen!
O, gelukkig, de tabel is afgeschoten *wist het zweet van haar voorhoofd* . Bij afvaltopics kan ik zo'n tabel nog aan, maar verder...

Gewicht: ook hier een heikel punt. Ik geef nu nog borstvoeding. Dat schijnt te moeten werken als vermageringsdieet, maar niet bij mij. Ik kom alleen maar aan. En nee: dat heeft niéts te maken met mijn eet (of snoep)gedrag . Ben na de zwabgerschap op +1 kilo blijven hNGEN, Dat is nu +3 kilo. En eigenlijk was mijn gewicht voor zwangerschap al +5 Nouja: moet de knop dus omzetten. Ben vrijdag voor het eerst wezen aquaspinnen, wart reteduur (8 euro per keer) maar ook erg leuk was! Hoop dus dat ik het vol ga houden. Wil eigenlijk ook op Zumba, maar heb mezelf nog niet genoeg schoppen gegeven om dat daadwerkelijk te gaan doen.

Dream, ben je op de hoogte dat bij veel sportscholen programma's bestaan voor mensen met ziektes dan wel herstelprogramma's voor mensen die ziek zijn geweest? Je gaat dan sporten onder begeleiding van een fysio die verstand heeft van bv spierproblemen of moeheidsklachten. Misschien eens kijken? Bij een aantal sportscholen hier zijn er speciale tijdsstippen voor. Daarnaast heb je hier ook nog medifit, die volledig is gericht opp mensen met een medisch probleem. Veel rug- en knieklachten, maart het is minder beperkt dan dat. Anders eens een telefoontje aan wagen?

Verder: wat gezellig, alle nieuwe aanwas! Je hebt gelijk Roos, mensen die ook maar een poging wágen tot alles lezen zijn net zo knettergek als wij En wat betreft voedsel en een aandoening zoals fybro: volgens mij zijn daar ook al verschillende boeken vanuit de alternatieve kant overgeschreven, of niet?

Over pijnstilling is denk ik al het zinnige wel gezegd door de rest .

O, en Dream, fiets gejat! Bij een vriendin van mij ook al! Stom gedoe, mensen moeten met hun poten van je spullen afblijven..Fijn dat fietsplan wel net om de hoek kan komen kijken.

Cay, succes he, met al die kleuters En mooi dat er aanbtekeningen zijn gemaakt!
Ik kan in principe op m'n werk onder begeleiding sporten, maar ben daar nog niet aan toegekomen () Morgen een afspraak rond die tijd, dus ook niet en ach, dan ben ik er over een maand alweer weg.. Ja, en zo schuif ik het voor me uit.

Ik ben bij medisport geweest, maar dat wordt niet het hele jaar door vergoed. Hier in de buurt kan ik ook bij fysio sporten, maar éigenlijk vind ik fitness enzo niets aan. En éigenlijk moet ik gewoon op de maandagavond, als ik toch naar het zwembad ga, ook gaan zwémmen, ipv in het bubbelbad te gaan liggen. Met vriendin afgesproken dat nu ook daadwerkelijk te gaan doen.

Op zich kan ik wel gewoon 30 minuten zwemmen aan (tenminste, dat lukte van 't zomer nog heel goed) dus waarom zou ik dan naar speciale sportscholen gaan, vraag ik me dan af. Ik moet het alleen wel dóen, en daar zit 't 'm dan in.

Afvallen met borstvoeding ging bij mij wel goed. Alleen, er was niet bij gezegd dat je na het stoppen met bv ook je eetgewoontes moet aanpassen.. ben door blijven eten voor 2, zeg maar En niet bewegen dus he, toen.

~sleept zichzelf naar de Wii~
Later is nu
Bedankt voor het warme welkom

Ik heb vanochtend weer veel pijn gehad. Ik moest staan in de bus en tja.. dan zit ik even later te trillen van de pijnscheuten.

Ik zou eigenlijk moeten zitten maar met mijn 29jaar zie ik het niet zitten om aan iemand te vragen of ze op willen staan voor mij..

Ik gebruik trouwens ook geen pijnstilling. Zelfs niet als het zo heftig is als vanochtend.

Maar ik zorg gewoon niet zo goed voor mijn lichaam omdat ik mijn ziekte niet accepteer...

*is jaloers op Dreamer met haar Wii*
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
hoi hoi nieuwe meiden, ook welkom.

moet lachen om dat bewegen... ik moet/mag elke woensdag om 9.00 naar pilats, maar mijn smoezen worden steeds beter.. zoals vanmorgen; "'ik functioneer nou eenmaal beter als ik wat later opsta."' Ja en wie hou ik nou eigenlijk voor de gek? Alleen mezelf. Vraag me af of 1 keer in de week op laag niveau pilates doen eigenlijk wel zoden aan de dijk zet. Heb het een tijdje op kunnen brengen, was ook trots op mezelf maar wil nu gewoon nog lekker in bed liggen om die tijd.

en dan voel ik me toch een beetje een sukkeltje. Want ja, eenmaal op het werk kon ik nog geen meter lopen zonder door het onderstel te zakken. Sleepte me onelegant via de leuningen langs de muren (lang leve het ziekenhuis) naar de koffiekamer, waar een geamuseerde collega fijntjes opmerkte; handig he Ambra, een elektrische rolstoel op je werkplek.

Dwaal af. Heeft Pilates zin als je het maar 1 keer in de week halfwas doet? Voor mijn lijf doet het niks denk ik nu. En mijn psyche wil in bed liggen..

Was er zo trots op dat ik na al die jaren niet sporten nu zover was dat ik naar het sportcentrum ging. Ben ik nu ook zo'n watje die opgeeft, net als al die anderen duizenden die wel een abbonement hebben maar niet gaan? Grrr.

Lieske, hoe ging je examen gisteren? En heb je uitslag van het medisch overleg? Ben heel erg benieuwd! Veel succes morgen met het volgende examen..

Caylinn, sterkte met dat bedreigingsgedoe..

ik ga slapen jongens. Vrijdag stage lopen op de IC (van 7.30 tot 12, zonder rolstoel aan het bed staan, mag ik nog wel ff oefenen met staan. Hoe ben ik toch op dat idee gekomen van die stage ?? maar wel kicken om daar mee te kijken!)
Dreamer heeft gewoon een half uur gelopen met de hond en is ver van haar Wii gebleven.

Ohdearja, ik moet morgen ook met de fiets bus

Ik voel mezelf nog steeds schuldig, als ik blijf zitten in de bus Terwijl ik me niet schuldig hoef te voelen, natuurlijk, maar dat jonge grut wel! En ja, daar zou ik jou dus bij scharen, Maeijken..

Maar niet alle jonge grut in de bus heeft pijn, natuurlijk.
Later is nu
Ik denk dat pilates, en elke beweging, alleen maar zoden aan de dijk zet als je het minstens 2x per week doet. Is dat op te brengen? Ik snap je zó goed! Ik baal van lichaam en pijn, maar blijf wel op de bank zitten. Nog zo'n innerlijke strijd.

Ik zie net op ov9292.nl dat ik met de bus sneller ben dan met de fiets Had ik nooit gedacht.
Later is nu
Zo eerst weer even bijgelezen;

Dreamer; hoe gaat het met je vingers? Ik heb fibro, slik al langere tijd Zaldiar en aanvullend Tramadol. heb nu ook weer problemen met m'n bekkengewricht waardoor ik extra pijnstilling nodig heb. niet dat daarmee de pijn weg is maar het is draaglijker dat wel.

Het probleem met alles moeten vragen ervaar ik ook, er zal ook niemand (tenminste bij mij niet) vragen of ik zin heb om ergens mee naartoe te gaan. Waarschijnlijk omdat ze weten hoe ik de dagen erna erbij loop haha. Dit is denk ik (hou het hier maar op) de reden dat ik ze niet meer zie, ben echt helemaal stuk als ik visite heb gehad. M'n hoofd werkt ook niet meer mee, kan soms geen gesprek volgen en das niet leuk voor degene die aan het praten is. Aan de ene kant snap ik het wel een beetje, maar blijf het wel moeilijk vinden.

Ik heb een cursus 'beter omgaan met fibromyalgie' gedaan, ben lid geweest van de FES (fibromyalgie patienten eendrachtig sterk), heb de boeken van Aty van Galen gelezen en therapie gehad. wel meer info maar geen resultaat... Het fijne van de cursus en therapie vondt ik het praten met lotgenoten en het niet iedere keer alles uit hoeven te leggen (soms snap ik mezelf niet eens).

Roque; voelt je meisje zich weer beter? altijd vervelend als ze ziek zijn.

Roos: fijn dat het kotsen over is. hou je het vol zonder de extra medicatie?

Lieske; wat was de uitslag van het neurologisch overleg? pijnlijk zo'n nekhernia, zitten er geen grote risico's aan zo'n operatie? succes met je tentamen, vandaag heb je er al 1 gehad toch, hoe ging het?

Vandaag de uitslag van de EEG gekregen, was goed (gelukkig). Waar de tintelingen en blackouts vandaan komen is nog de vraag.

ik ga zo m'n mandje in, groetjes allemaal
Grappig, Aty van Galen is de beste vriendin van mijn moeder! (En nu ga ik weer werken...)
Hallo dames, ik kom hier ook weer eens even om de hoek kijken! Als jullie je mij nog herinneren

Ik zit intussen met de diagnose ME/CVS en fibromyalgie (of had ik dat een aantal maanden geleden ook al eens verteld? ) en wat ik hier van de laatste pagina's zo even doorgelezen heb, herken ik veel (heel veel) in de verhalen van Dreamer.

Ik ben sinds april onder behandeling bij het Vermoeidheidcentrum in Lelystad en hoewel de ergste pieken qua vermoeidheid er wel uit zijn (de dagen dat ik in bed lag of op de bank hing) blijft de vermoeidheid en vooral ook de pijn op een onacceptabel hoog niveau. Ik slaap ook heel slecht (vooral inslapen/wakker worden is een ellende) en moet nu volgende maand een slaaponderzoek laten doen en een melatonine-onderzoek. In de aanloop daarvan mag ik nu dus 's avonds geen extra melatonine nemen (want beïnvloedt onderzoek uiteraard) dus hallo, slapeloze nachten! Tja, en verder? Sinds aug. 2008 dus volledig in de ziektewet en het ziet er niet naar uit dat ik daar op korte termijn uitkom.

Ik vind het soms heel erg moeilijk allemaal maar blijf toch wel positief want anders kan ik wel gelijk mijn hoofd in de pleepot steken (en daar heb ik geen zin in).

Zo, en nu ga ik hier echt regelmatiger komen, meelezen, meeleven, want je kan maar beter met een aantal in hetzelfde schuitje zitten, nietwaar? Da's gezelliger dan in je uppie.

Sterkte allemaal en tot snel!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Welkom terug Olijfje

Jeetje, jij en Kwebbel zijn er wel erg aan toe he :(

Positief blijven vind ik dan toch nog wel moeilijk hoor. Fijn dat jeje in mijn verhalen herkent. Inderdaad.. gedeelde smart enzo. Hoe vervelend ik het ook vind, steeds dat meer mensen dus deze last hebben!

Heb net, heel braaf, niet eerste keuze fiets genomen. Ga nog verder kijken in grotere winkel met veel meer keus. Ik moet gewoon niet meer zo'n zware fiets. Helaas zijn er bij de winkel bij mij in de buurt alleen Gazelles en mijn ervaring is dat een Sparta bijvoorbeeld veel lichter is. Dus.. dan maar langer zonder fiets. En dan maar niet bij de fietsenmaker in de buurt, hoe makkelijk dat ook is, ivm nazorg. Vaak kan de fiets namelijk nog een aantal keren voor onderhoud langsgebracht worden. Nouja, die grote fietsenzaak zit vlakbij Ikea.. ga ik daar wel heen

Tsk

deze reactie staat al zo'n 4 uur open

eerst maar eens posten dus
Later is nu
Vier uur open laten staan?! Wow, dat is vast een of ander record. Prettig dat je behoorlijke vrijheid lijkt te hebben qua fietskeuze. Ideaal om zo de fiets te kiezen die ook goed bij jouw lijf past.

Olijf, welkom terug! Kan me je nog wel herinneren hoor.

Kwebbel is er al eens naar je ademhaling gekeken i.v.m. de tintelingen en blackouts? Als die niet je-van-het is, kan dat ook allerlei problemen veroorzaken zoals tintelingen en blackouts. En pijn in de romp kan er voor zorgen dat je onbewust anders gaat ademhalen.

Ambra, ik zwijg wijselijk over de smoesjes. Hoe is de stage gegaan?

Zelf net een onverwacht telefoontje gehad. Had zoals jullie weten schade aan de elektrische rolstoel na onze vakantie. Heb daar deze week eindelijk de rekening van gekregen, dus die dinsdag verstuurd naar de airline. Werd net gebeld door de persoon die Lieske en mij al in het toestel op Schiphol stond op te wachten. Alles is al zo goed als afgehandeld, wordt maandag rechtstreeks overgemaakt naar dealer. Snelle jelles daar. Ze wist dat ik hoopte in 2010 weer te gaan, dus gaf weer aan haar vooral te bellen als ik weer wil boeken.

Ehm, hij is al geboekt. Daar is ze meteen mee aan de slag gegaan. Conclusie getrokken dat het huidige schema haar niet helemaal zint. De toestellen naar NewArk zijn voor 2010 veranderd. Leuk, maar daardoor iets meer kans op schade van stoel. Voor nu wachten we even af, aangezien er zo lang van te voren nog goed mogelijk is dat ze toch weer terug veranderen naar de toestellen die ze al jaren op die route inzetten. Mocht dat niet gebeuren, dan word ik hoogstwaarschijnlijk omgeboekt op een ander schema omdat die toestellen beter geschikt zijn voor mijn stoel. Op dit moment is dat vluchtschema zo'n ¤200,- duurder, maar wordt dan kosteloos gedaan. Al met al nette service dus!

Nu nog maar een paar maanden aftellen, zucht.
vandaag ga ik van alles kunnen
* egopost alarm *

Terug van de tentames. Het eerste was moeilijk en met een dubbele dosis morfine en imigran in je lijf denkt 't ook niet zo lekker na Áls ik het al gehaald heb, zal het hooguit een zesje zijn. Tweede tentamen was gisteren en zo mogelijk nog lastiger. Had na een uurtje vreselijke zin om de handdoek in de ring te gooien en lekker naar bed te gaan, maar heb uiteindelijk toch de volle 3,5 uur uitgezetenlegen. Ik vrees met grote vreze, maar aan de andere kant heb ik geen zin om me er druk om te maken; heb wel andere dingen aan mijn kop.

Zo moet ik bv. toch geopereerd worden; de neurochirurg zag eigenlijk meteen een duidelijke operatie-indicatie op grond van de MRI-beelden en het instabiliteitsverhaal. Kreeg een uitnodiging voor een consult op 3 februari (...), maar omdat ik in dwangstand sta door de pijn en letterlijk wakker lig van de tintelingen en schokken in mijn benen -wat duidt op ruggenmergbeknelling- wordt bekeken of ik eerder kan komen. Volgende week hoor ik daar meer over.

En nu duik ik mijn bed in en kom ik er over een week ofzo wel weer 's uit. Doeg!
Nou, vooruit, met zo'n verhaal met het ego zijn...

Sterkte

Heb fiets uitgezocht. Had m'n zinnen op een mooie rode, maar helaas, die was er alleen met 3 versnellingen. Dus een citroengele, 7 versnellingen en knalrode fietstassen erbij Fietsenmaker heeft 3x gevraagd of ik het écht zeker wist.

Ik mag trouwens wel vrij uitzoeken, maar tot een bepaald bedrag wordt vergoed. Ik heb nog bij trapondersteuning gekeken, nou... slechts 1/3 wordt daarvan vergoed... de volgende keer maar. Dan ben ik erop voorbereid, omdat ik ruim van te voren de keuze maak, ofzo. Nu is het zo van per direct.

Kwam trouwens toch weer uit bij plaatselijke fietsenboer. Andere fietsen maakten met gewicht niet zo'n verschil, ze fietsen natuurlijk allemaal goed en makkelijk, dan vind ik in de buurt gewoon een pré.

Wat een goede service zeg, bij die vliegmaatschappij!!!

En alweer geboekt, jippie

Mijn vingers doen gelukkig niet meer zo'n pijn. Alleen als ik ertegenaan stoot (en dat blijkt toch enorm vaak te gebeuren)

Kwebbel, jij hebt al wel heel veel gedaan om het 'aan te pakken' he? Ik ben net lid geworden van de FES. Ben benieuwd of ik er wat aan heb.

EN ik ga Aquafitness proberen. In gewoon zwembad, trouwens. Niet in extra verwarmd, want dan moet ik me zo in bochten gaan dwingen. Eerst maar zo proberen.
Later is nu
Lieske, de beslissing is voor jou genomen begrijp ik? Of had je zelf nog wat in te brengen.

Meid, ik vind dat je gewoon twee tienen moet krijgen voor je examens! Al is het maar op grond van je doorzettingsvermogen.

heb gisteren van 7.30 tot 12.45 op de neuro -IC gestaan. Stond na een uur al te zwabberen op de pootjes maar gelukkig kon ik af en toe op een kruk naast het bed.

Vond het uitermate leerzaam voor mijn lesgeef activiteiten, en voor mezelf als (voormalig) verpleegkundige om eens bij een andere afdeling in de keuken te kijken. Heb kortom genoten, als je dat mag zeggen terwijl je aan het bed van ernstig zieke mensen staat..

Liekse, jij wordt ook een neuro-IC klantje denk ik, ik kom wel gezellig naast je bed zitten okee?

dag dag, ga naar de verjaardag van mijn vader..
Lijkt me gezellig, Ambra! Hou je dan ook mijn handje vast?

Het klinkt alsof je een enorm leuke en afwisselende baan hebt! Kan me voorstellen dat dat tussen de oren veel energie geeft, al is het fysiek natuurlijk wel zwaar.

De beslissing om te opereren is inderdaad voor mij genomen door de neurochirurg. Ergens wel prettig, want kennelijk is de indicatie overduidelijk en heeft de chirurg vertrouwen in het resultaat.

Dreamer, klinkt goed, die fiets! Gave kleuren ook!

Roos, wat een superservice van de luchtvaartmaatschappij! Stap je nu ook met een wat zekerder gevoel over je stoel het vliegtuig in?

Zo, tijd om m'n bed weer in te duiken. Welterusten allemaal, en speciaal voor degenen die hier voor het eerst hebben gepost:
Lieske, ik kom met alle plezier je hand vasthouden

Je moet wel met me uitkijken want ik begon al na een paar uur lekker aan de knoppen te draaien, wie weet wat ik bij jou ga uitspoken. Lekker veel morfine of zo, kunnen we lachen.

Heb ik een afwisselende baan? ff denken. Ja toch wel geloof ik.

dienstroosters maken is op zich leuk maar balen zodra de plegen alles weer omgooien (gevoel dat je voor niks zo je best zit te doen). Van de week eindgesprekken gehouden met 3 studenten van de klinische geriatrie opleiding, alle drie geslaagd dus leuk.

Lesgeven doe ik in eigen tijd, maar het is inderdaad super dat ik zomaar bij anderen langs mag. Als de Mgriep wat minder is ga ik nog een dagje mee op een Spoedeisende Hulp afdeling.

Ben nu wel slap hoor, het heeft er in gehakt maar dat geeft niks.

Kan me voorstellen dat het toch wel prettig is dat de neurochirurg nu gekozen heeft voor je. Ga je naar de Isala kliniek? Daar hadden ze destijds toen ik in Zw. woonde al een goede neurochirurgie afdeling, heb er stage gelopen..

zo, nu surprises maken, boeh..
Wat voor surprise moet het worden, Ambra? Ik denk aan je, als je er half zo'n grondige hekel aan hebt als ik -krijg je al snel als je een knutselramp bent- dan heb je een behoorlijke uitdaging!

Párdon Lies!? Februari!? Insert hier een type reactie die niet netjes is. Pft.

Dromende, je snapt toch wel dat je nu nooit meer anoniem bent? Zoveel van die combinaties zullen er niet rond rijden, iedereen herkent je meteen als Dromende van het VF.

Hier gisteren de 2e ronde MG-vaccin gehaald. Heb de huisarts weer leuk aan het werk gezet, eigenwijze arm bleef maar bloeden. Sja, doe het niet met opzet. Prompt erna nu wel 2 dagen allergie-niezen. Misschien toch maar eens even kijken of we kunnen achterhalen of het daardoor komt en welk bestandsdeel. Zou toch oncourant zijn als het eiwit de dader blijkt te zijn.

Hoe dan ook, eerst morgen maar eens naar de uro. Halfjaarlijkse check up. Tijd ook, wil toch even overleggen over de ontstekingen de laatste tijd en wat te doen qua afplakken van het stoma. Krijg steeds vaker blaren van het materiaal dat voor handen is, behoorlijk oncourant.

En vooral duimen dat mijn modem nog even blijft leven. Die loopt op de laatste pootjes en daar komen ze woensdag pas naar kijken. Heb de aflopen weken er nu al een paar keer uren/dagen uitgelegen met internet en telefoon. De eerste 2 keer nog gedacht 'och het is nu opgelost', maar nadat ik er nu weer bijna 24 uur uit heb gelegen is het me wel genoeg. Zo'n instabiel modem werkt me hoog op de zenuwen. Ik ben niet voor niets verslaafd en heb geen behoefte aan afkickverschijnselen!
Je leest het goed, Roos, februari... Mocht ik niet blij zijn met de nieuwe datum die ik deze week krijg, neem ik contact op met de ziektekostenverzekeraar. Desnoods reizen we af naar België als dat maanden wachten scheelt.

Jij succes bij de uro; hopelijk heeft die een simpele oplossing voor de problemen waar je tegenaan loopt.

Ik ga inderdaad naar de Isala Klinieken, Ambra. Ben daar ook aan mijn rughernia geopereerd, door dezelfde chirurg als waar ik nu een afspraak heb staan.

Is het nog gelukt met de surprises?
Zo ben ik ook weer eens. Heel het weekend op de bank gelegen met een dekentje. Ik had extreem veel pijn (waarschijnlijk door de kou) en dan kan ik me amper bewegen.

Gelukkig is het nu weer weggetrokken tot de normale dosis pijn

Dreamer, wat super een nieuwe fiets! Leuke kleuren ook!

Roosvrouw, Wat een geweldige service en ook nog eens heel erg snel. Maak je niet vaak mee ;)

Lieske, 3 februari? Ik hoop dat ze een datum dichterbij kunnen prikken. Wat een wachtlijsten toch en zeker voor zoiets..

Ik hoop dat het tch allemaal meevalt met je tentamens. Van mijn verdien je ook 2 tienen hoor.

Ambra, ik ben een beetje jaloers op je baan

Zal ik je suprise maken? Ik ben er gek op haha

Zo en nu ga ik naar therapie (deeltijd)
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
Lies, niet wachten hoor! Vandaag verzekeraar nog bellen voor bemiddeling. Des te eerder opgestart des te beter. In het ergste geval kun je het afbellen, nou joepie! Soms kunnen ze ook e.e.a. bewerkstelligen in eigen ziekenhuis, dus ook dat is handig meegenomen als je ze nu al inzet.

Denk niet alleen aan België maar ook aan Duitsland. Afhankelijk van de verzekeraar werkt men daar ook veel mee en voor jou dichterbij. 'Minpunt' die ik daarbij wel voorbij heb zien komen is dat men in Duitsland vaak langer opneemt dan de Nederlandse collega's, maar dat overleef je ook wel weer. Pluspunt; veel verzekeraars vergoeden gewoon de reiskosten als zij je bemiddeld hebben, naar tarief geldend zoals vermeld in de eigen voorwaarden. De meesten vergoeden níet taxivervoer de grens over, ook al heb je binnen NL wel een indicatie.

Maeijken; succes met de therapie!
Geen gek idee, Roos; je hebt me net even dat extra zetje gegeven dat ik nodig had!

Bij de zorgverzekeraar kreeg ik te horen dat ik, zo nodig, doorverwezen kan worden naar een ziekenhuis in Oldenburg (Dl), net over de grens bij Groningen. Hier in Nederland verder kijken schijnt geen zin te hebben, omdat er op maar een beperkt aantal plaatsen nekhernia's worden geopereerd. Tja, daar was ik ook al achter. België valt af omdat mijn zorgverzekeraar geen contract heeft met Belgische ziekenhuizen, wat inhoudt dat ik dan maar 80% van de marktconforme prijs vergoed zou krijgen.

Ik geef ze in Zwolle nog een paar dagen om met een goede alternatieve datum te komen, en anders reis ik af naar onze oosterburen. Deutschland, Ich komm d'ran!

(Wie kan mij even een spoedcursusje Duits geven? )

Maijken, succes met de therapie!
Je kent me, ik duw wel.

Deutsch? Ach, misschien heb je dat niet eens acuut nodig. Vraag er eens naar bij de verzekeraar. Ik heb meerdere verhalen gehoord van verzekeraars die indien gewenst zorgen voor de aanwezigheid van een tolk bij belangrijke gesprekken. ALS de arts niet al Nederlands of Engels spreekt. Schijnt steeds vaker voor te komen met al die zorgtoeristen.
Lieske, je hand vasthouden wil ik nog wel doen maar ik ga geen Deutsch zwammen want dan vliegen al je hechtingen er weer uit als ik mijn ex mag geloven. Die kreeg altijd de slappe lach van mijn Duits.

roos, wil je me niet meer zo laten schrikken? in plaats van modem lees ik Moeder.. Als je die tekst terugleest ziet dat er heel raar uit..

Maijken, ik hou me aanbevolen voor die surprise. De gedichten zijn geen probleem maar dat geknutsel.

het moet iets worden met een dakpan. Hoe verzin ik het, dat kreng is nog loeizwaar ook.

Enne..erin gaan sokken

Nou, brand maar los. Dakpan met sokken.. (broer bouwt nieuwe schuur en is nu vooral druk met dakpannen leggen, en ik heb hier nog zo'n ding liggen, vandaar)
Hoi Dames,

Hier een berichtje van mijn kant. Dit weekend heel dapper bij mijn vriendje wezen klussen oftewel het in de grondverf zetten van deuren. Nou dat heb ik geweten... Kan niet liggen, zitten of staan arghhhhh. Ik geloof dat hij wel steeds beter weet dat het geen aanstelleritisch is en dat hij de rem er wat vaker op moet zetten. Als wij gaan shoppen is hij me na 5 minuten al kwijt, niet omdat ik iedere winkel kwijlend binnenloop maar omdat zijn tempo ietsie hoger ligt. Ik word soms voorbij gelopen door bejaarden met rollatoren

Sja en Sinterklaas.... ik kan jullie er niet mee helpen. Als we hier al iets aan suprises doen dan zoek ik snel een gedichten site op, het creatieven? Ik heb dat al opgegeven. Ik brei of haak graag maar ja dat weet de krijger gelijk wie de gever was . Dit jaar vieren we een feest bij een vriend die 10 december voor langere tijd naar Uruzgan moet, oeffff ik vind dat heftig hoor . Zo ik ga maar snel weer van de stoel af voordat ik niet meer weet hoe dat moet.

Fijne dag nog!
Ambra, misschien kun je iets maken met rechthoekige piepschuimen blokjes en dan verven in baksteenkleur. Heb je een echte dakpan genomen? Ik zou anders een dakpan van piepschuim of karton bouwen als ik jou was haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven