Gezondheid alle pijlers

leven met pijn: wie praat er mee?

24-04-2008 12:05 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
He hallo,

IK heb endometriose en daardoor zo goed als dagelijks pijn. Deze pijn beïnvloed mijn dagelijks gebeuren. Niet dat de pijn mijn leven beheerst (of zou moeten beheersen), maar het is er wel. Door de pijn heb ik minder energie, waardoor ik minder kan, of dingen zelfs moet laten. Tevens zit ik momenteel in de ziektewet.

Nu ben ik bezig mijn leven weer vorm te geven. Wat kan ik wel, wat kan ik niet? Waar liggen de grenzen? Hoe deel ik mijn tijd in? Hoe zorg ik dat ik niet zoveel beweeg dat mijn pijn toe neemt, maar ook niet zo weinig dat ik in een spiraal naar beneden kom?

Ik merk dat ik het best moeilijk vind soms om de balans te vinden. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier mee kampen, en die samen met mij op een constructieve wijze hier willen schrijven over het wel en wee van het aanpassen aan een leven met pijn (of vermoeidheid: ook dan moet je je leven aanpassen natuurlijk). Elkaar tips geven, harten onder riemen, soms een schop onder de kont, dat soort dingen!
pfoei, ik zou ook voor een nepdakpan gaan. De echte zijn loodzwaar!!

Lies, als ik een gaatje vind, kom ik bij je langs in Oldenburg! Anders lig je daar zo allenig. Met Deutsch kan ik je niet hilfen. Heb wel eindexamen in gedaan, maar daarna half jaar in Caraibische geweest en al het duits ganz vergessen.

(vond het toch al een rottaal)

Ik heb nog (lang) niet alle cadeaus en heb totaal geen inspiratie. Ik werk meestal op het laatste moment, maar dit is wel heel erg. Gelukkig wel oppas kunnen regelen voor de hond (die kan niet mee naar m'n zus ) en als alles gaat zoals het hoort, kan ik zaterdag m'n fiets ophalen. Als dat geen cadeautje is! Ik weet trouwens genoeg grappigs over mezelf. Bedoel maar, ben de laatste weken aan de leesbril gegaan (die overigens vandaag al opgegeten is door de hond, gelukkig zo'n goedkoop ding), ben gevallen, m'n fiets is gejat. ... Wel lief van mij, zoveel inspiratie op het laatste moment!

Ai Prideke, moeilijk als het is, toch zelf eerder aan de rem trekken. Dat behoort je vriend niet te doen!

Ik heb een nieuwe insteek gevonden, dat me helpt m'n voedingsadvies te houden. Gewoon, goed voor mezelf zorgen. Ik bedacht (naar aanleiding van een topic, dit forum is gewoon m'n leven, kan d'r ook niets aan doen ) dat het toch van de gekke is, dat ik maar vanalles blijf eten en drinken dat slecht voor me is, onder het mom "ik kan niet zonder" Vervolgens maar last hebben van vermoeidheid en pijn en eczeem. Dat moet beter kunnen! En ik hoop hiermee een nieuwe weg in te gaan, waarmee ik ook de last van extra gewicht kwijtraak.
Later is nu
Sinterklaas viel dit jaar vroeg voor me *lees pakjesavond*.... Er lag een pakje in mijn bus, niet voor mij bestemd. Er stond een naam op die ik niet (her-)ken en geen afzender om te retourneren.... Pofferdepoffer krijg ik eens post is het niet eens voor mij! In het pakketje zat een boekje "REUMA EN VOEDING"... nou jaaaaaaa, ik geloof niet in toeval maar hoe noem je dit? Geluk, boffen, jammer voor wie het bedoelt is maar ik kan het goed gebruiken? Ik ga het maar eens op mijn gemak doorlezen en wie weet staan er nog handige en bruikbare tips in

@Dreamer; schouders eronder en doorgaan... klagers hebben geen nood en nog meer van die wijsheden waar je mee opgroeit. Enne... ik merk pas dat het te laat is als ik 's morgens niet meer weet hoe ik überhaupt op mijn benen moet komen te staan, leuk joh als je nodig moet plassen....Toch maar eens beter op mezelf passen
quote:roque schreef op 24 april 2008 @ 12:05:

He hallo,

IK heb endometriose en daardoor zo goed als dagelijks pijn. Deze pijn beïnvloed mijn dagelijks gebeuren. Niet dat de pijn mijn leven beheerst (of zou moeten beheersen), maar het is er wel. Door de pijn heb ik minder energie, waardoor ik minder kan, of dingen zelfs moet laten. Tevens zit ik momenteel in de ziektewet.

Nu ben ik bezig mijn leven weer vorm te geven. Wat kan ik wel, wat kan ik niet? Waar liggen de grenzen? Hoe deel ik mijn tijd in? Hoe zorg ik dat ik niet zoveel beweeg dat mijn pijn toe neemt, maar ook niet zo weinig dat ik in een spiraal naar beneden kom?

Ik merk dat ik het best moeilijk vind soms om de balans te vinden. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier mee kampen, en die samen met mij op een constructieve wijze hier willen schrijven over het wel en wee van het aanpassen aan een leven met pijn (of vermoeidheid: ook dan moet je je leven aanpassen natuurlijk). Elkaar tips geven, harten onder riemen, soms een schop onder de kont, dat soort dingen!

Gossss hoe herkenbaar al heb ik niet deze aandoening. Ik geef die schop wel als je mij die harten onder de riem maar geeft

Nee, ik moet zeggen, het is zo lekker om berichten te lezen van mensen die zo herkenbaar voor me zijn. Even niet dat Remygevoel te hebben *schop mezelf ff onder de kont* maar ook dat ik dingen lees waarvan ik me "gelukkig" prijs dat ik dit alleen maar heb. Herkenning, erkenning, tips, trics, je ei kwijt. Top!
Goedemorgen.

*egomudus aan*

Argghhhh, ik heb vannacht maar 3 uur geslapen door de pijn. Gisteravond meegedaan met een hobbyclubje. Mooie krans gemaakt voor kerst maar beetje jammer dat ik door die krans nu met een half verlamde arm zit.

*ego-modus uit*

Prideke,

Bij mijn man duurde het ook lang voordat hij mij de schop onder mijn kont gaf die ik eigenlijk mezelf moet geven.

Als iets hoog ligt in de schappen van de supermarkt pruts ik net zo lang tot ik het te pakken heb.

Als hij me dan ziet stuntelen wordt hij quasi boos, schopt hij me onder de kont en pakt het over :-)

Heel vervelend als je graag zelfstandig wil blijven maar hoognodig bij iemand zoals ik haha

Wow, dat boek.. toeval bestaat niet! Weet je zeker dat niet iemand het wel naar jou heeft gestuurd maar onder een verkeerde naam?
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
quote:Prideke schreef op 01 december 2009 @ 01:46:

Sinterklaas viel dit jaar vroeg voor me *lees pakjesavond*.... Er lag een pakje in mijn bus, niet voor mij bestemd. Er stond een naam op die ik niet (her-)ken en geen afzender om te retourneren.... Pofferdepoffer krijg ik eens post is het niet eens voor mij! In het pakketje zat een boekje "REUMA EN VOEDING"... nou jaaaaaaa, ik geloof niet in toeval maar hoe noem je dit? Geluk, boffen, jammer voor wie het bedoelt is maar ik kan het goed gebruiken? Ik ga het maar eens op mijn gemak doorlezen en wie weet staan er nog handige en bruikbare tips in

@Dreamer; schouders eronder en doorgaan... klagers hebben geen nood en nog meer van die wijsheden waar je mee opgroeit. Enne... ik merk pas dat het te laat is als ik 's morgens niet meer weet hoe ik überhaupt op mijn benen moet komen te staan, leuk joh als je nodig moet plassen....Toch maar eens beter op mezelf passen

Jaaa, die wijsheden, die ken ik Hoevaak ik m'n moeder niet heb horen zeggen dat m'n oma natuurlijk "gewoon spierpijn" had, als ze weer eens d'r hele huis had schoongemaakt in één dag (want ja, ook al ben je alleen, heb je verder weinig afspraken en dergelijke, maandag is wasdag en moet het huis schoon) Achteraf ? Mijn oma had na erge inspanning erge last van haar knieën.. ik denk er nu het mijne van, hoewel fibro niet erfelijk heet te zijn. Over moeheid klaagde ze niet, maarja... op den duur kon ze haar tijd natuurlijk zelf indelen. (als ze niet wilde voldoen aan de leefregels, die de omgeving en zijzelf haar hele leven gesteld hadden)

Aangezien m'n moeder goed door kan lopen met pijn, of gewoon weinig pijn voelt, kon zij zich moeilijk voorstellen dat mensen dingen niet konden door pijn. Zij liep tenslotte ook door (hoe onverstandig ook) ik heb mezelf dan ook echt gewapend, voordat ik haar vertelde wat ik heb. En toen bleek ze iemand te kennen die het ook heeft, die haar al vanalles uitgelegd had (die overigens verre collega is en naar huis mag gaan, als ze het echt niet meer trekt) en waardoor ze dus begrip heeft. Alleen.. als ik NU iets doe, vraagt ze gelijk of ik dat wle moet doen, want "kun je dat wel dan?" Beetje andere kant op

Echt apart van dat boek!

is de rekening betaald? Zat ie erbij?
Later is nu
nou hier ffe een dipdag hoor.

wilde gaan werken, maar na het naar school helpen van de kinderen toch eerst nog maar even terug in bed. En ja hoor, in de doornroosje stand; om 5 voor 12 wakker.

(had wel de wekker gezet hoor maar die om 9 uur uitgemept).

Zit een beetje tegen de tranen aan. Dat Ramses is overleden maakt het er ook niet beter op.

zometeen boven die (echte) dakpan eerst maar eens een potje janken en dan weer verder.

bah. wil gewoon energie hebben. enzo.
Am; En ook ik verklaar je voor gek dat je met een echte dakpan aan het surprisen bent.

Prideke, wat frappant joh van dat boek!

Hier net even een baalmoment. Vorige week is mijn matras vervangen in het kader van vorige was martelwerktuig. Bovendien net eerder die week gevallen, prompt net tegen de pomp aan en knop kapot. Kon dus mooi matras omgewisseld én knop gemaakt worden bij leverancier. Krijg ik dus net de rekening voor reparatie + voorrijkosten + arbeidsloon, want schade door klant veroorzaakt dus zelf moeten betalen. En ik kan jullie brommen, geen leuke rekening! Sowieso idioterie qua uurloon en voorrijkosten imho, men moest hier toch al zijn om matras te wisselen. Dus eerst maar eens even ziektekostenverzekeraar gebeld of dit wel klopt. Die hebben dezelfde mening als ik; er is geen sprake geweest van opzet of onvoorzichtigheid, dus beetje overijverig van leverancier om mij te factureren. Ziektekostenverzekeraar betaald. Mooi, scheelt mij weer een bult geld.

Straks nog even naar de stomapleeg, kijken of die nog wondermiddeltjes heeft in het kader 'ik blief geen blaren en wonden'. Ontstekingen zijn hopelijk binnenkort getackeld, uro vond het verstandig mijn preventieve AB te wijzigen. Was beetje raar consult gisteren. Liep erg uit, onrustig op de poli met veel plegen en assistentes die overal en nergens binnen vlogen. Zo ook tijdens consult. Ben ik niet gewoon van deze poli. Keek echter meer op van de reactie van de uro. Begon notabene zijn excuses aan te bieden voor de werkwijze, gestoord worden voor nietspoed is onvergeeflijk etc. Heb veel zien gebeuren in de medische wereld, maar dat nog niet.

Pff, zal blij zijn als deze week om is. Iets te druk naar mijn zin. Zo heb ik donderdag overdag een congres. Leuk, interessant. Alleen, niet helemaal bij stil gestaan dat ik een paar maanden geleden zélf de reguliere avondvergadering heb ingepland op diezelfde dag. Hmm. Geen idee hoe ik dat voor elkaar ga fietsen. We shall see.
vandaag ga ik van alles kunnen
Roos gelukkig dat de zorgverzekeraar betaald.

was jij tegen die pomp aangevallen? zelf er niks aan overgehouden dan?

De surprise is klaar, het moeilijkste was de dakpan uit de kruipruimte zien te takelen waar de vorige bewoners ze hebben neergelegd.

Heb van een doos een garage geknutseld zoals mijn broer die in het groot knutselt (heel groot, de schuren en garage hebben het formaat van een leuk woonhuis!, er moeten dan ook een paar antieke auto's en bijbehoren in passen) en daar vervolgens die dakpan los opgelegd. Die er dus meteen weer afvalt.

Daar ga ik nog eens over nadenken.

Roos , sterkte met je drukke week. Congres natuurlijk niet in je eigen dorp neem ik aan? Dus ook nog op en neer rennen?
hier weer een berichtje van mij; weer paar dagen plat moeten liggen ivm bekkengewricht. dan kan ik door de pijn niet op m'n benen staan. en na een dag ben ik dat plafond kijken al erg zat, dus extra pijnstilling in en toch bedje uit. ff frisse neus halen en dan toch maar weer liggen....

Roosvrouw; nee er is niet echt onderzoek gedaan. heb ooit vd fysiotherapeut wel oefeningen gehad (om te ontspannen) en let regelmatig eerst op mn ademhalen. zal t met m'n huisarts toch ns over hebben. bedankt voor de tip!

Dreamer; leuk een citroengele fiets, valt wel op in de stalling! Ben je al begonnen met aquafitness?

Prideke; haha dat herken ik, ik wordt ook ingehaald door bejaarden met en zonder rollator. ze kijken me dan ook nog zo lullig aan (waarom loop jij achter zo'n ding????? zie je ze denken).

ik gaat weer ff liggen....voor ik geen kant meer op kan

iedereen de groetjes
Ambra: een baaldag mag je opblijen met een (virtuele) knuffel!

Roos: wat goed dat het vergoed wordt, te bizar wat ze je durven te berekenen!!!

Over dat boek... Nee verders niets anders stond op de rekening wel een adres

Ja tis wel boffen he! Ik ga het lezen en als het interessant is dan meld ik dat zeker hier!

Over mijn dag vandaag: moest vanochtend naar de dermatoloog voor de psoriasis. Uit die rotziekte komt mijn reuma voort dus dat mag van mij nu nog de koffers pakken! Resultaat van consult, weer 30 behandelingen in het dagbehandelingscentrum, eerst zalig want je mag iedere keer badderen, daarna oerrrrrrrrr vervelend (bij sessie 20 of zo) dan wil ik gewoon dat het over is.

Het ergste wat deze arts zei was het volgende: wat bijna niemand weet is dat je met psoriasis een verhoogd risico loopt op hart en vaatziektes *arghhhhhhhhhhhh ik mankeer al zoveel* dus ik moet naar de dietiste. Joost mag weten of de zorgverzekering dat betaald en anders bijverzekeren en maar hopen op de jackpot om al die rekeningen maar betaald te kunnen krijgen.... Dat ik een beetje meer bips, boops en buik heb dan goed voor me is dat weet ik ook wel!!! Maar de arts zei dat dit ook minder moest worden maar dat ook graatmagere mensen hier aan kunnen komen te overlijden omdat ze gewoon behept zijn met psoriasis.... Ik weet nu ff niet hoe ik me moet voelen, jibbie eindelijk een arts die ziet dat ik dat zelf niet kan en kan wel omdat ik weer ergens rekening mee moet houden... houdt het dan nooit op

Nah ik ga vanavond bijklepperen met breivriendinnen dus fijne avond en ik ga mijn kop vanavond nog lekker in het zand steken!
*onthul meteen maar dat ik meer van het praktische ben*

Prideke; bij doorverwijzing door arts wordt vanuit het basispakket 4 uur diëtiek per jaar vergoed. Daarnaast zijn er aanvullende pakketen die meer uren tot onbeperkt vergoeden. Op zich vallen de kosten nog wel mee, zeker als je bedenkt dat je bepaald niet elke week bij de diëtist zult zitten. -altijd handig zo'n zorgverzekeraar die per maand een overzicht stuurt met daarop wat ze aan wie betaald hebben-.

Am, maf mens! Dakpannen, kruipruimtes, groots knutselen. Ben jij een masochist soms? Vrouw oh vrouw, doet er hier iemand de vrouwelijke PopEye na zeg.

Kwebbel; you're welcome. Het kan heel subtiel zijn, die verschillen in adem halen. En een ellende dat het kan veroorzaken zeg. Zou mooi zijn als daar de oorzaak ligt, dan kun je er relatief makkelijk wat mee.

Nee, congres is uiteraard niet in H. , Am. Wees eens eerlijk, een congres en in H.?! Proest, DO zou ik nog wel geloven maar in H.? Grijns, nee niet echt. Moet naar de andere kant van de provincie. En uiteraard is de avondvergadering wel gewoon in H. Kan in elk geval mee rijden met collega, scheelt toch energie dat ik niet zelf kan rijden.
Wow, Prideke, daar schrik ik wel van. Vriend (die ik hier Elvis noem) heeft ook psoriasis en hart en vaatziekten komen in zijn familie nogal voor. Inmiddels is hij wél aan 't afvallen. Wat Roos zegt klopt (uiteraard) je krijgt 4x diëtiste vergoed. Dat maakt afvallen trouwens niet ineens makkelijk.

Ik had gisteren vlagen van hoofdpijn, vandaag ongesteld. Logisch..

Heb het deze week verder nog erg druk, doordat ik als gewoonlijk veeeeel te laat met sinterklaasgebeuren begonnen ben en we het 2x vieren.. Dacht een paar cadeautjes vandaag 'wel even' te kunnen kopen, kon ik het niet vinden.. Aargh.. Nouja, donderdag weer een dag in Stad. Een gelukje dat ik in de binnenstad werk, tegenwoordig. Ga ik morgen werken met wat ik al heb. Niet zo handig: ben begonnen in spannend boek

Truste!
Later is nu
Dreamer, ellendig he dat je boek zo mooi is dat je het niet weg kan leggen. En weer te laat gaat slapen..

Roos, deze spinazie woman heeft het hem toch wel mooi geflikt met die surprise! Nu nog heel over zien te krijgen vrijdag naar het huis van mijn broer. Inpakken is zonde..

Moest er wel weer eerst 4 uurtjes voor slapen om dit vanmiddag voor elkaar te boksen maar dan heb je ook wat hi hi.

Lekker, die roos-reisplannen :( Krijg al de hinnik bij het idee van een congres in H. Waar dan, in de plaatselijke kroeg? Trof mijn oom en tante uit diezelfde grote stad H van de week bij mijn ouders, heb jouw signalement verstrekt (elro, zo gek als een deur en verder heel gezellig) en verdorie, ze kennen je niet!

Sjop jij nooit bij de plaatselijke middenstand? Laat jij lekker alles door Albert thuisbrengen of zo?

zo groot is dat durp toch niet? Val jij niet op dan? Is die elro in camouflagekleuren of zo?

nou genoeg gegeit, ik moet naar bed anders kan ik morgen weer niet werken. en ik moet van mijn vriendje afblijven. Ik krijg spierpijn van hem..Oh ik ben echt flauw. Wegwezen Ambra..
Dromende, kun je die specifieke cadeautjes niet online vinden? Vooral Bart Smit en Intertoys hebben goede websites en snelle bezorging tegen lage prijs. Ideaal.

Am, een heftruck gebruiken om surprise bij broer te krijgen? Grijns, ja H. heeft niet bepaald ruimte. Een maal raden waar wij morgen vergaderen. Inderdaad lokale kroeg. Oom en tante zijn best knap bezig, geloof ik. Sta tegenwoordig met regelmaat van de klok in de krant met naam en adres. En dan nog niet weten wie ik ben. En ja, ik rijd zelfs wel eens rond in durp.

Gisteren nog goed gekomen met je?
Hoi, ik ben thuis gebleven vandaag. Al tijdje afwisselend veel pijn en daardoor slaap ik bij vlagen heel slecht. Vannacht vrijwel niet, dus vanmorgen maar eens verstandig geweest en werk gebeld dat ik terug in bed kroop nadat ik Kay op school had afgeleverd. En dat heb ik gedaan, gedut tot ongeveer half elf/elf uur.

Met de pijn gaat het nu wel, maar ik sta aardig onvast op de beentjes nog...... Ga weer dutten.
Goed dat je thuisgebleven bent, Caylinn!

Cadeautjes die ik niet kon vinden waren niet bij speelgoedwinkel, Roos.. Kinderen worden groot

Ik ben blij blij blij.. heb eergisteren een week na de sluitingsdatum gereageerd op een vacature en werd gelijk gisteren gebeld dat ze graag een gesprek met me willen.

En met bedrijfsfietsenplan gaat het ook goed. Maandag papieren opgestuurd en vandaag kan ik de fiets halen!!!
Later is nu
Tsk, zegt ie "internetverbinding verbroken" en plaatst vervolgens 2x
Later is nu
Hoi allemaal!

Heb met veel aandacht jullie topic gelezen, hoe jullie allemaal met jullie pijn omgaan, echt bemoedigend om te lezen.

Nu had ik de vraag, zou ik met jullie mee mogen schrijven?

Zelf zit ik al 3 maanden thuis, heb een fietsongeluk gehad waarbij toen 2 zenuwen in mijn duim waren doorgesneden,ben daar aan geopereerd en heb er de pijnen bij gehad die er normaal gesproken bij horen. Bij een normale genezing zou ik nu al weer zonder pijn ed. aan de slag moeten zijn, of langzaam weer werkzaamheden moeten oppakken.

Bij mij is dit helaas anders gelopen; Zit nu nog steeds thuis en heb er andere af en toe erg pijnlijke pijnen bijgekregen. Vorige week moest ik op controle komen in het ziekenhuis, waarna de chirurg al meteen opmerkte dat mijn rechterhand er niet goed uitzag, dik, blauw, veel haargroei, kan er niets mee aanraken etc. Ben dus doorgestuurd naar de pijnpoli, maandag was die afspraak. Daar kreeg ik uiteindelijk de diagnose posttraumatische dystrofie, een zenuwziekte. Heb hier lyrica voor, medicijnen waardoor ik me heel de dag brak en dronken voel, en een zalf om op de pijnlijke plekken te smeren.

Dit is voor mij een situatie waarin ik nog niet gezeten heb; de toekomst is onzeker, de ziekte erg onvoorspelbaar. En heb zenuwpijnen in rechterkant van de nek, arm, rug en kuit, allemaal nieuw voor mij.

Ik probeer alles positief te benaderen, maar merk dat ik daar af en toe nog moeite mee heb. Kan en mag op dit moment niet werken (ben handvaardigheidsdocente), en moet nu alles met links doen. Een rare nieuwe periode voor mij, moet alles nog een plekje geven en kijken hoe er mee om te gaan. Voor nu kijk ik alles per dag en laat ik het over me heen komen en geniet ik van de kleine dingen.

Excuses mocht dit mailtje wat fouten bevatten, ben niet helemaal helder door de medicatie.

liefs!
Och Whopper, wat een schrik zo ineens. Zo heb je niets en zo ben je ineens pijnpatient. Vervelend

Ik dacht net "even snel" wat te kunnen halen bij intertoys, als ik toch m'n fiets ging halen. What was I thinking?

Deed het pinapparaat het ook nog niet, dus ik elders geld pinnen, weer achteraan staan en natuurlijk deed de pin het toen weer wel.

Nahja

ik heb m'n fiets
Later is nu
auch wopper... dat is schrikken. En dan verwacht je dat je pijnvrij fris en vrolijk verder leeft. Deceptie he. En dan nog eens een beroep hebben waar je beide handen voor nodig hebt. Pfff live is unfair.

Ik heb gisteren nieuwe pijnkillers opgehaald. De bijlage gelezen en ik durf ze niet eens in te nemen. Zoveel bijwerkingen, je mag 14 dagen niet auto rijden (hoe moet ik me dan vervoeren? Ik weet niet eens hoe ik op mijn fiets moet klimmen, de bussen rijden hier vaker niet dan wel). misselijkheid, overgeven horen allemaal in de categorie "veel voorkomend" thuis. Ik slik nog maar een naproxen....

Fijne avond
Goed

het is weer duidelijk.. uitstellen tot het laatst is niet slim.. maar dat wist ik al en toch doe ik het elk jaar weer. Ben bang dat ik me weer een lange avond op de hals gehaald heb, morgen vieren we gelukkig nog klein, overmorgen stuk groter en bij m'n zus.. allemaal echt heel leuk enzo, maar wáárom heb ik niet gewoon alles al een week van te voren klaar?

~gaat naar de dichtPiet

toedels

(sorry, was even ego zeuren.. ben nog ongesteld ook )
Later is nu
Welkom Whopper, jeetje das balen zeg. schijnt heeeeeel erg pijnlijk te zijn spierdystrofie. kan dat steeds erger worden of uitbreiden naar de rest van je lichaam?

Dreamer; blij met je nieuwe fiets? nee geen strak plan om ff snel wat te halen bij Intertoys zo vlak voor sinterklaas. wel geslaagd met de cadeautjes? wij zijn gelukkig af van het sinterklaas feest (ivm cadeautjes halen ed). doen jullie ook gedichten maken en een soort surprise of gewoon (net als wij deden) de pakjes in een zak en klaar.... hmmm je werkt in de binnenstad en je hebt gereageerd op een vacature, wil je meer gaan werken of is het ander soort werk?

Prideke; wat voor pijnkillers heb je gekregen? ja over vervoer hebben ze niet goed nagedacht, je barst al van de pijn en dan met het ov reizen is geen pretje (k ben in ieder geval al gebroken als ik in de bus ben, past de rollator niet in en 2 x t trapje op red ik ook niet handig vervoer een bus). als alle mensen die medicijnen slikken waar je niet mee mag rijden daadwerkelijk niet zouden gaan rijden zouden er (denk ik) niet zoveel files staan.

sorry als ik dingen vraag die in het bericht staan maar ben een beetje dipsie van medicijnen, heb nog veel last van bekkengewricht.

groetjes allemaal en een fijne avond
Dreamer, zet voor volgende zomer in de agenda; Sinterklaaslijstjes opstellen! Dan kan je als de kids in augustus weer naar school zijn lekker gaan shoppen...

dompie, dit geeft een hoop gestress maar ja dat weet je zelf ook wel.

Ik laat ze echt al heel vroeg lijstjes maken, zodra die BSgids in de bus valt. En geen gewijzig, de lijst wordt ingenomen als ik zeg dat ie af is. Oeps, ik klink als een hele strenge moeder..

Nou ja, zomer is iets overdreven maar in oktober toch wel hoor..

Sterkte nog!!!
Jamaar jamaar in gedáchten was ik al heel lang bezig hoor! Alleen.. de uitvoering he, daar schort het wel vaker aan bij mij

En nee, de kinderen geloven niet meer, maar we doen wel cadeaus mét gedichten en als het kan surprise. Het schijnt dat er druk gewerkt wordt aan ééntje voor mij (zij waren dus wél op tijd)

Ik heb groot deel van gedichten af, in elk geval voor morgen zo ongeveer. Cadeaus zijn zo goed als binnen, ik heb vandaag nog iets via internet besteld, maar dat zou binnen 24 uur bezorgd worden.. komt goed dus.. ~nagelbijtsmiley~

Ik ben inmiddels wel een beeetje in de war welke cadeaus ik voor wanneer geregeld had en of ik nou teveel of te weinig heb (teveel dus, want ik was even vergeten dat ik éigenlijk voor de kinderen voor morgen geen cadeaus hoefde te kopen, slechts 1 ding van schoonmoeder geld. Volgens mij heb ik iets meer... nahja.. ik kán nog schuiven, natuurlijk naar óvermorgen )

Ik heb een vaste aanstelling, maar ben gedetacheerd naar een andere afdeling, omdat ik een opleiding gedaan heb en daar graag werk in heb. Maar.. de detachering loopt per 1 januari af en als ik dan niets anders heb, dan moet ik terug naar oude werkplek, telefooncentrale.. is niet precies oude werkplek (ik ben van oorsprong secretaresse) maar wel die afdeling en andere plek is inmiddels bezet door verschuivingen. Natuurlijk wil ik werk in nieuwe functie, maar helaas, vacaturestop enzo.

ben wél blij met nieuwe fiets

En nu naar bed
Later is nu
Cay; Sja, wat moet ik zeggen? Weet hoe piep het voor je is wil jij tot het besluit komen om je ziek te melden. Good luck!

Gefeliciteerd met je roodgebekte kanarie (ook wel genaamd fiets), Dromende!

Prid, heb jij nooit de cursus bijsluiter lezen gekregen? Die dingen moet je met een grove korrel zout lezen. Ze moeten nu eenmaal alles vermelden. Klinkt al heel snel gruwelijk afschuwelijk verschrikkelijk terwijl de praktijk alles behalve dat hoeft te zijn. "Veel voorkomend" bijv. betekend dat het vaker dan 1 op de 10 voorkomt. Sja, das alles vanaf 11% kans. Met 11% kans op het winnen van de loterij moeten we al nadenken of dat de moeite wel waard is want dat is nog altijd 89% kans van niet. Die 14 dagen, dat is om de eerste 'klap' voorbij te zijn. Dan hebben we te maken met een ongeïnformeerde apotheek omtrent wetgeving rijden met medicatie of met een medicijn dat toch nog wel 'bijtrekt'. In die zin dat je de bijwerkingen in het begin vooral zult ervaren en na gewenning uit die ergste bui bent. En dan nog blijft het altijd enorm persoonlijk hoe medicijnen vallen. Een simpel paracetamolletje kan al een hamerslag zijn, waar diezelfde persoon met morfine vrolijk doorhuppelt.

Als die bijsluiter zo'n grote drempel voor je blijft; terug naar de arts. Dan is de vraagstelling of er iets anders is dat je wel acceptabel acht en dat een kans van succes heeft in jouw geval. Weet arts het niet, dan kan pijnpoli een potentiële optie zijn (lees; meer ervaring, ook met minder bekende opties).

Maar uit ervaring? Busladingen zout. Ik had allang dood moeten zijn, als je bijsluiters mag geloven. Vaak is de eerste 'klap' de ergste en na gewenning het stukken minder. Het kan soms zoeken zijn welk middel goed valt bij "jou" (algemeenheid) als persoon, het een kan gewoon rot vallen en het ander uit eenzelfde soort enorm meevallen.

En qua vervoer? Daar ben ik heel cru in, shoot me. Stap 1 is opties bespreken die er zijn om pijn te tackelen en waarbij rijden toegestaan is. Zijn die er echter niet, dan geldt er nog 1 vraag; "wat heb je liever, de pijn en vrijheid van rijden of pijndemping en mobiliteitsbeperking?". En ja, ik weet wat voor etter van een vraag dat is.

Heb me zelf net even in moeten houden n.a.v. het lezen van een topic elders. Heerlijk ongenuanceerde meningen omtrent zelfstandig wonen en ziek zijn. In mijn heerlijk zwart-witte-visie-bui van het moment samengevat; 'das heel onverantwoord hoor, zelfstandig wonen als je periodes hebt van uitval door ziekte'. Krijg dan altijd de neiging om mensen een enkeltje verzorgingshuis te willen geven en te zeggen "over een maandje praten we verder". Maar goed, das niet fair enzo.

Vandaag uiteindelijk niet naar congres gegaan. Had zo'n idee dat het niet slim was. En dat is gebleken! Net wel naar de vergadering gegaan en zoals gebruikelijk weer genoeg kippenhok momenten. Trek dat normaal wel of kan blocken, maar nu dus niet. Werd echt horendol, vloog me enorm aan, leek wel kortsluiting. Kon mezelf nog net half-half inhouden, heb semi-aardig mijn stem verheven en ontboden dat het NU over is, trek dit niet, sorry maar s.v.p. iets minder gekakel tegelijkertijd op luid niveau. *schaam*. Nou ja, ehm, aangekomen is het wel.

Eye-opener terwijl ik dit tik. Moet me weer eens meer bezig gaan houden met blocken en bij mezelf blijven. Als ik in mijn vel steek zoals nu dan ga ik veel te veel mee in anderen. Hebben die een aanwezige, overactieve energie, dan ga ik als kip zonder kop mee en sloop mezelf vervolgens. Besef me in ene dat ik er al weer veel te lang in aan het wegzakken en vastlopen ben en er steeds lastiger 'uit' kom. Misschien maar eens kijken of het niet tijd wordt er een therapietje o.i.d. tegenaan te gooien als ik dit niet zelf kan keren. Dit is in elk geval erg oncourant.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven