Gezondheid alle pijlers

leven met pijn: wie praat er mee?

24-04-2008 12:05 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
He hallo,

IK heb endometriose en daardoor zo goed als dagelijks pijn. Deze pijn beïnvloed mijn dagelijks gebeuren. Niet dat de pijn mijn leven beheerst (of zou moeten beheersen), maar het is er wel. Door de pijn heb ik minder energie, waardoor ik minder kan, of dingen zelfs moet laten. Tevens zit ik momenteel in de ziektewet.

Nu ben ik bezig mijn leven weer vorm te geven. Wat kan ik wel, wat kan ik niet? Waar liggen de grenzen? Hoe deel ik mijn tijd in? Hoe zorg ik dat ik niet zoveel beweeg dat mijn pijn toe neemt, maar ook niet zo weinig dat ik in een spiraal naar beneden kom?

Ik merk dat ik het best moeilijk vind soms om de balans te vinden. Ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die hier mee kampen, en die samen met mij op een constructieve wijze hier willen schrijven over het wel en wee van het aanpassen aan een leven met pijn (of vermoeidheid: ook dan moet je je leven aanpassen natuurlijk). Elkaar tips geven, harten onder riemen, soms een schop onder de kont, dat soort dingen!
Klinkt als een heerlijk dagje met kleuterzoon, Mik

Hier hebben we Beer z'n verjaardag gisteren nog eens gevierd. Mijn broers en schoonzus waren nog niet geweest, omdat nichtje roodvonk had en (andere) broer last van z'n nekhernia. Was leuk en Beer heeft een "kelekopter" gehad, die natuurlijk enorm stoer is . Stomme was wel dat de taart, die we zaterdag haalde, niet goed meer was. De kiwi die er bovenop zat bevatte schimmel. Béétje jammer. Maar verder blijf ik het enorm schattig vinden beer met leeftijdsgenoten te zien spelen. Écht samenspelen kun je het nog niet noemen, maar de interactie is er zeker

Grappig trouwens Roos: een gesprekje aangaan met de supermarkt over het hoe en wat met hond! Verstandig, wel. Ben benieuwd wat ze zeggen!

IK heb om twee uur afspraak hier in het ziekenhuis (helaas wel met de verloskundige, maar we zien wel. Anders sta ik er wel op dat de gyn erbij komt zitten ofzo). Ben benieuwd wat er uit gaat komen! Nu nog even opvang voor Beer regelen .
Nog gefeliciteerd met Beer, Roque! Zal straks voor je duimen.

Hier een verfrissende ziekenhuiservaring. Ik moest voor 2 weken na die polsvideo een afspraak maken bij de plastische. Dus ik heb nu datum voor polsvideo, laat ik maar even bellen (als het kan qua Albert). Haha, 2 weken zeiden ze? Plastische is populair en zit maar een keer in de week. Dus pas eind september plek (en in oktober op vakantie, echt ik zoek artsen uit op hun vakantie, dat brom ik jullie ). En erg verfrissend; een assistentie die daar zelf van baalt en wat trucs uitprobeert om te kijken of ze me er nog eerder tussen kan proppen. Kon helaas niet, maar wel aardig dat ze het geprobeerd heeft.

Hier een redelijk relaxte dag. Beetje rommelen, wat dingetjes regelen, medicijnen weer even aanvullen (meteen praktijk even inlichten over Albert), wat lummelen, even naar het ouderlijk huis en de planagenda voor het theater weer overdragen naar collega die weer terug is.
vandaag ga ik van alles kunnen
Je hebt het maar druk met Alberts komst
Wat heb je trouwens een enorm mooi motto, Roos
Eerlijk gejat van een womanizer, junk en muzikant.

Hij heeft overigens wel meer van die geweldige zinnen. Heb ook nog even getwijfeld om deze te gebruiken; "oh lord, make me pure. Just not yet".
Die is ook briljant ja
Zo. Weer thuis. Nog niet echt een uitkomst: er is een kweek gemaakt om blaasontsteking uit te sluiten. Verder ook een gyn gesproken en wederom: alleen paracetamol. Heb hem het academisch ziekenhuis-verhaal voorgelegd. Moet nu maandag terugkomen (want dan is er duidelijkheid over de kweek). Ondertussen gaat de dienstdoende gyn dan overleggen met academisch. En als zij (als in: dienstdfoende gyn) geen heil zien, dan overstappen.

Ben blij met mijn eigen stappen
Goed zo Roque! Ik hoop dat je volgende week duidelijkheid hebt, want dit nog 8(?) weken trekken tot je eigen gyn terug is, is wel veel van het goede hoor... Nog gefeliciteerd met Beer.

Roos, je doet het erom volgens mij
Goed zo Roque! Tsk, konden ze de vorige keer niet bedenken dat ze dan op blaasontsteking willen testen? Zou mij verbazen als dat dé boosdoener is aangezien je al wel e.e.a aan pijn gewend bent, maar dan denk ik al snel; had vorige week Roque even in een potje laten mikken. Goed dat je een plan de campagne hebt!

Wat doe ik er om, Mik?
Nou Roos: na mijn zwangerschap dacht ik ook: ik blijf pijn hebben maar het zal wel endo zijn want ik moet niet constant naar de wc en ik heb geen pijn bij het plassen. En guess what? . Was een slimme verloskundige die zelf ook endo had . En nu gaf de "snelle test" geen duidelijk beeld (niet overduidelijk wél blaasontsteking, maar ook niet overduidelijk niét), dus wie weet dat dat het wel is. En dat zou mooi zijn, want dan heb ik daarna misschien wel weer houdbare buikpijn en is het snel verholpen. Maar ja: het zou inderdaad dan wel handiger zijn geweest als ze dit woensdag al bedacht had. Ik krijg woensdag trouwens al de uitslag van de kweek.

O, en Beer was vorige maand al jarig hoor . Dit was een uitgesteld feestje vanwege roodvonk bij nichtje. Maar alsnog dank natuurlijk! (Hebben jullie me een maand geleden niet ook al gefeliciteerd met Beer, btw ?)
quote:roosvrouw schreef op 11 augustus 2008 @ 20:43:

Goed zo Roque! Tsk, konden ze de vorige keer niet bedenken dat ze dan op blaasontsteking willen testen? Zou mij verbazen als dat dé boosdoener is aangezien je al wel e.e.a aan pijn gewend bent, maar dan denk ik al snel; had vorige week Roque even in een potje laten mikken. Goed dat je een plan de campagne hebt!

Wat doe ik er om, Mik?

Dat jij je artsen uitzoekt op hun vakanties

Pff hier een jochie dat al om half 8 in bed lag, maar nog altijd niet slaapt. Is nu even met papa naar buiten,om spiraal even te doorbreken. Tuuk net op de avond dat wij even tijd voor elkaar zouden maken. Geen tv, geen pc en geen telefoon
Daar doen die jochies het om Mik Een beetje papa/mama-tijd: daar wil je toch bij zijn ?

Maar wel balen. Is je vent net zo'n nachtbraker als jij?Of wordt jullie avondje samen nu verzet?
Nope, heb het nagekeken. Geen gefeliciteer een maand geleden Kennelijk heb ik een maand geleden de verjaardag van m'n prachtkerel gewoon doodgezwegen hier. (Ben ik nu een slechte moeder ?)
Grijns Roque, je was vast te druk met cadeautjes-geef-uitpak-chaos in goede banen leiden.

Pfoe, wat blijft de aanpas/rolstoelwereld een stel fortuinzoekers. Ik ben zoals bekend met wat Albert-voorbereidingen bezig. Er moet ook even een hondenhaak (houdt de haak vast zodat je handen leeg hebt) op mijn rolstoel komen. Heel simpel basic haakje. Zelf op de stoel zetten, nou dat moet toch meevallen? ¤85,-. Hatsjee. Nu krijg ik wel een x-bedrag per 3 maanden vergoed voor Albert (eten, dierenarts, verzekering, speeltjes, noem maar op) maar nogal zonde om bijna honderd euro hieraan te besteden. Eerst maar eens kijken of we dat niet zelf kunnen met dank aan de dhz.
Roque, ik heb je genomineerd voor forummer van de maand hoor. Doet de rest ook mee?
quote:roosvrouw schreef op 12 augustus 2008 @ 10:50:

Grijns Roque, je was vast te druk met cadeautjes-geef-uitpak-chaos in goede banen leiden.

Pfoe, wat blijft de aanpas/rolstoelwereld een stel fortuinzoekers. Ik ben zoals bekend met wat Albert-voorbereidingen bezig. Er moet ook even een hondenhaak (houdt de haak vast zodat je handen leeg hebt) op mijn rolstoel komen. Heel simpel basic haakje. Zelf op de stoel zetten, nou dat moet toch meevallen? ¤85,-. Hatsjee. Nu krijg ik wel een x-bedrag per 3 maanden vergoed voor Albert (eten, dierenarts, verzekering, speeltjes, noem maar op) maar nogal zonde om bijna honderd euro hieraan te besteden. Eerst maar eens kijken of we dat niet zelf kunnen met dank aan de dhz.

Goedemorgen, dat is inderdaad kassa zeg!!

Roqje, het was half elf toen hij sliep uiteindelijk.... Manmik is wel een nachtuil net als ik dus dat is wel goed gekomen hoor. We hebben gisteravond de schade in gehaald, toen Zoonmik uiteindelijk tegen 10 uur eens een keer ging slapen

Ikke blijblijblij, mijn 'paard' (nieuwe muis) is gekomen, en mijn aangepaste pennen ook. Nadeel is wel dat ik nu wéér mijn schouders voel (auw) want houding toch meer verkrampt dan ik zelf eigenlijk dacht. Toetsenbord begint te wennen, ik kan als weer aardig blind typen en de backspace kan ik ook al weer vinden, dus dat komt goed....

Ik nomineer mee Aruba (vraag me wel af naar aanleiding van berichtje van Livre, zou er ooit wel eens een zot op mij hebben gestemd )
Volgens mij heb ik ooit in een ver verleden zowaar eens op je gestemd Mik . Maar da's wel al heel erg lang geleden (O, dit is een foute opmerking zeker? Zal meteen de stemknop wel gaan zoeken )

Maar, wat ik eigenlijk wilde zeggen: jullie zijn lief

Hoe is het met je Aruba? Nog veel pijn? Al zicht wanneer je geopereerd gaat worden? En al contact gehad met je nieuwe baas?

Roos, wat een oplichters! Wat zou de maakprijs zijn? 20 cent ofzo? Zou denk ik gewoon eens naar de bouwmarkt gaan, kijken of je daar niets bruikbaars kan vinden . Of naar een psychiatrische inrichting: vaak zitten daar van die werkplaatsen voor metaalbewerking waar ze voor een habbekrats mensen met problemen helpen. (Bij mijn moeder in de buurt zit zo'n inrichting. Ze hebben daar een heel stel verschillende werkplaatsen en ze is er al voor veel dingen geholpen. Zo wordt onder andere haar fiets nagekeken en gemaakt tegen onkostenvergoeding: scheelt nogal). Maar goed: misschien is dit wel weer een te specifiek probleem (of zit er niet zo'n inrichting bij jullie in de buurt ) .

Mik, zoon heeft het nachtbraken dus niet van een vreemde . Slaapt hij wel uit dan, 'smorgens? Of kan dat niet vanwege opvang? En fijn dat je pennen, toetsenbord en paard binnen zijn, functioneren ( ) en je helpen. Hoop dat je snel gewend bent aan andere houding van werken, zodat de spierpijn dan wel schouderpijn snel tot het verleden behoren!

Zoon slaapt nog (zie inene dat het al half vier is, heb hem om twaalf uur in bed gelegd ). Zo maar eens wakker maken. We zijn alletwee ziek (ik met koorts, overgeven, hoofdpijn, hij niet. Hij is voornamelijk heel zielig aan het hoesten en erg verkouden). Wat voor mij, als zieke, wel weer een voordeel is, want in tegenstelling tot normaal vindt hij het geen probleem om de hele dag Bumba, Sesamstraat en Bob de Bouwer te kijken (je wordt écht een slechte moeder als je ziek bent . Heb nog overwogen mijn moeder te bellen als oppas zodat ik mijn bed in kon, maar dan zou ik mijn moeder over de vloer hebben. En dat zag ik nou ook weer niet zitten met mijn zieke kop )

Straks uitslag van het ziekenhuis. Ben benieuwd!

O, en Beer wordt wakker. Wat een timing!

( Edit: onee, het was maar een kuchje )
Beterschap Roq

Was geen vissen naar een nominatie hoor, alleen nieuwsgierigheid Kan me namelijk niet goed voorstellen welke zot op mij zou stemmen Nou ja jij dus
Heb geen blaasontsteking

Dat ik daar ooit nog eens om zou gaan huilen, dat ik geen blaasontsteking heb

Heb nogmaals telefonisch aangegeven dat als ik niet zwanger was geweest, ik deze week al twee keer naar de eerste hulp zou zijn gegaan. En ik word net zo hard weer afgescheept. Gemeld dat paracetamol niet werkt. Tja, dan moet ik maar afleiding zoeken. Aangegeven dat dat wat moeilijk wordt, als je dubbel ligt van de pijn. Tja, nouja, ze kon nu ook niets betekenen.

Maandag mag ik weer naar de gyn. Geloof niet dat ik nog ga geloven dat hier iets uit gaat komen...
Roque niet verder modderen, afspraak met academisch door laten gaan, dit kan zo niet langer, echt niet. Het klinkt namelijk niet bepaald alsof ze van plan zijn mee te denken.
quote:roque schreef op 14 augustus 2008 @ 18:12:

Heb nogmaals telefonisch aangegeven dat als ik niet zwanger was geweest, ik deze week al twee keer naar de eerste hulp zou zijn gegaan. Waarom doe je dat nu niet joh? Ik zit me echt te verbazen hier en word er ook gewoon boos van. Bij iemand die aangeeft zoveel pijn te hebben moet je iets DOEN, en als je zelf niet weet wat, onmiddelijk doorverwijzen. "Alleen paracetamol" is een standaard-antwoord voor een vraag die duidelijk niet standaard is. En ik vind het gewoon gemeen dat je zo afgescheept wordt. Dus echt naar academisch gaan, en anders via HAP, SEH of wat dan ook hulp zoeken. Dit is voor jou duidelijk niet meer te doen.
Oja, als er maandag niets uit komt zit ik vrijdag in Academisch. Dat had ik de gyn al verteld hoor

Hoe is het met jou meis? Het lijkt er nog niet op dat het vochtige weer binnenkort af gaat nemen he?
He Sent! Jij was er net nog niet! Hoe is hetondertussen bij jou?

Academisch had niet eerder plaats vanwege vakanties enzo, vandaar dat ik daar volgende week pas terecht kan . Ach, en een week moet ik dan nog maar even volhouden.
Maandag weer terug Roque? Om het dossier op te halen en mee te nemen naar het academisch mag ik hopen? Echt meid, je hebt ze genoeg kansen gegeven. They blew it, their loss. Kom voor jezelf op, dat heb je inmiddels echt wel verdiend. Je hebt de 'prijs' al betaald in het pijn dragen en kansen geven, hoog tijd dat je nu de 'beloning' gaat opeisen in de vorm van gang naar academisch. Afleiding zoeken mijn ietwat flubberige en te grote achterwerk! Ik heb je de afgelopen dagen genoeg afleiding zien zoeken, lollig genoeg zien doen en is de pijn daar minder van geworden?

Ik heb mezelf voorgenomen maar even geen maaltijdsoepen meer te maken. De enkele keer dat ik het doe (eens per 3 weken ofzo) kan ik er zo langzamerhand vergif op innemen dat huisdok op de stoep staat, vooral als die niet gesommeerd is. Zo vandaag ook weer, uiteraard als je net wilt aanschuiven aan de hap. Leuk hoor dat hij een vinger aan de pols houdt, maar die timing van hem.....

Revalidatie is geloof ik wel min of meer over. Maandag over een week naar revadok en tot die tijd weliswaar nog therapie. Vandaag is eerste dag dat eigen ergo weer terug was dus hebben we samen met de fysio eens de boel bekeken. Ach we mogen hopen tegen beter weten in, maar met nog een ruime week te gaan en nul komma nop vooruitgang is de conclusie eigenlijk al wel duidelijk. Reva komt tot een eind, geen eer meer te behalen. Lijkt erop dat mijn instinct gelijk gaat krijgen en ik moet gaan overwegen of ik een release (littekenweefsel weghalen, slechte kans) wil proberen of meteen rigoreus te werk wil gaan met een gedeeltelijke amputatie. Volgende maand maar eens bij de plastische op tafel gooien.

Verder weinig nieuws hier. Ja groeiende ongeduld tot het september is en een uitpuilende agenda maar dat was uiteraard voorspelbaar.

En dankbaar voor mijn anwb-heb-geen-auto-maar-toch-lidmaatschap. Speciaal dit jaar lid geworden voor mijn vakantie. Lidmaatschap geeft namelijk korting op het hotel. Toch leuk hoor, die 27%. Nu komen er voor deze reis altijd een maandje of 4 voor de datum ook kortingscode's uit voor het algemene publiek. Daar dus de afgelopen dagen op zitten azen, al gingen de geruchten al dat een deel gister en een deel vandaag beschikbaar zou worden. Dat klopte en in tegenstelling tot wat gemiddeld is, blijkt de korting door mijn anwb-nummertje beduidend meer te zijn dan de andere beschikbare kortingen. Dank u wel, meneer ANWB.

Oh en Mik; zot meldt zich!
Ja Roos, als er maandag niets uitkomt (deze gyn zou contact opnemen met academisch), dan weten ze al dat ik mijn dossier meeneem

Heus, ik luister niet vaak, maar zo af en toe toch wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven