Gezondheid alle pijlers

Lichte afwijking uitstrijkje

20-08-2013 20:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag kreeg ik de uitslag van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker in de bus. Resultaat: er is een lichte afwijking gevonden.

In de toelichting staat dat bij ongeveer 65% van de vrouwen die deze uitslag krijgt de afwijking vanzelf verdwijnt.

In de brief staat dat de huisarts mij waarschijnlijk over een maand of 6 gaat uitnodigen voor nog een uitstrijkje om te kijken of de afwijking is verdwenen.

Ook staat er in dat de huisarts waarschijnlijk al contact met me heeft opgenomen over de uitslag. Dat is niet het geval, dus ik ga morgen even bellen en vragen hoe nu verder.

Nu weet ik dat met deze uitslag de kans klein is dat er iets ernstigs aan de hand is. Ook gezien de statistieken die erbij horen. Dat is m'n verstand, maar in m'n onderbuik knaagt iets sinds ik de uitslag gelezen heb.

Wie heeft ook een keer zo'n uitkomst gehad? En hoe is het afgelopen? Ik ben gewoon even op zoek naar wat geruststelling.....
Ik kan me voorstellen dat je hier van geschrokken bent.

Een vriendin van mij heeft dit ook eens gehad. Zij moest inderdaad een half jaar later weer terug komen, en toen was er niets aan de hand!

Haar huisarts vertelde dat ze in die zin 'geluk' had gehad omdat ze nu - mocht er toch iets verkeerd zijn - er altijd op tijd bij zullen zijn en in een heel heel vroeg stadium.

Bij die vriendin is het nu ongeveer 2 jaar geleden en alles is weer gewoon.

Niet te veel over in zitten dus en inderdaad gewoon even bellen morgen als het je dwars zit. Succes!
Ik heb het tot nu toe niet als 'geluk' gezien. Maar waar is het wel, als er iets is dan wordt dat in ieder geval in een vroeg stadium geconstateerd.

Ik moet denk ik gewoon proberen het van me af te zetten!
Ik heb een pap 3b gehad, moest naar het ziekenhuis om een biopt te laten nemen, kwam cin III uit, dus weg moeten laten halen. Daarna alleen nog maar goede uitstrijkjes gehad.

Maar wat ik had heet geloof ik geen lichte afwijking omdat ze meteen gehandeld hebben. Ik zou het wel even navragen aan je huisarts.
Eenhoorn, ik zou mij er echt niet te druk om maken. Écht niet.

Ik ben natuurlijk geen medicus, maar zoals in de toelichting al staat, echt veel vrouwen hebben dat. Alleen wordt er op dat moment niet altijd een uitstrijkje gemaakt, zodat niet elke vrouw dit weet.

Zet het van je af inderdaad!
Een lichte afwijking is niet meer dan dat. Nu is er niets erg aan de hand. Dan was je gelijk doorgestuurd. Grote kans dat het over 6 maanden normaal is. Zo niet dan ben je er nog op tijd bij en is het nog steeds geen kanker.
Ja, ik weet het. Het is niets ernstigs!

Ik ga proberen dat nu ook te voelen.
Ik heb dat ook gehad en mijn herhaaluitstrijkje is einde van de maand.

Er is ook verschil tussen pap2 of pap3a.

Je huisarts kan je exact vertellen welke je hebt.
Tuurlijk schrik je hiervan. Logisch

Maar inderdaad nergens voor nodig. Bij ontzettend veel vrouwen word een afwijkend uitstrijkje gemaakt. En krijgen deze uitslag. Ken meerdere vrouwen in mijn omgeving die dit hebben gehad, en uiteindelijk was er niets aan de hand.

Tuurlijk is het even schrikken, maar probeer jezelf rustig te houden en bel morgen inderdaad even de HA.

Mijn moeder heeft 2 jaar geleden ook een afwijkend uitstrijkje gehad. Ze had onrustige cellen, deze zijn weggehaald en nu is alles weer schoon. Er zijn uiteindelijk maar ontzettend weinig vrouwen waarbij het echt ernstig is. Zeker wanneer je met het bevolkingsonderzoek mee doet. De kans dat het dan op tijd gevonden word is gewoon erg groot.

Succes!!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Vandaag de huisarts gebeld, uitslag is een pap 2.

En hij bevestigd inderdaad dat er niets is om me zorgen om te maken. Over 6 maanden inderdaad een nieuw uitstrijkje laten maken.

Ik ben voorlopig gerustgesteld, het was gewoon even schrikken.
Met een Pap2 hoef je je inderdaad niet ongerust te maken. In de meeste gevallen is het een onschuldige virusinfectie die vanzelf over gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven