Gezondheid alle pijlers

Littekenpijn

08-01-2011 22:28 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar ben ik geopereerd aan mijn been, een terugkerend melanoom werd weggehaald. Op mijn bovenbeen zit een litteken van pak 'em beet 7 cm.

Nu weet ik dat er bij weersveranderingen littekenpijn kan optreden. Daar heb ik dus ook last van. Maar dan heel erg. Mijn been voelt 'opgezwollen' (zit strakker in spijkerbroek dan mijn andere been). Er is een constante tinteling en soort van verdoofdheid in mijn been, en op de plek van het litteken, hoewel het litteken zelf gevoelloos is, lijkt het alsof er kleine mesjes in snijden.

Al met al behoorlijk vervelend en lastig. Ik kan namelijk niet de hele dag met mijn been omhoog gaan zitten.

Heeft iemand tips/ervaringen? Ik zou er erg graag vanaf willen komen.
Heb je oedeemklachten in dat been?
Ik heb zoiets bij een litteken onder mijn voet. Volgens de fysiotherapeute is het verkleefd en kan het los gemasseerd worden met een of ander apparaatje.

Ik ben nu 4 weken onder behandeling en het voelt al vele malen beter dan de afgelopen tijd.

Misschien een idee om een fysiotherapeut te raadplegen?
Ik ken het niet zoals hoe jij beschrijft, maar wel bij een litteken een continue pijn, net als je er met mesje insnijdt. Mijn litteken was ook erg rood en zachtjes wrijven deed al erg pijn. De huisarts heeft er in overleg met een plastische chirurg een langwerksend prednisonspuit ingezet (wat een hel! een flinke injectie IN de huid, dus niet er onder). Maar het is stukken verbeterd. Het litteken is niet mooi, maar wel pijnvrij.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk niet dat ik oedeemklachten heb. Tenminste, in mijn been, bij het litteken, zit een flinke deuk. Ze kregen toen de huid op het nippertje nog aan elkaar, zeg maar, anders hadden ze gebruik moeten maken van donorhuid. Maar het voelt wel tintelig in mijn been, helemaal net boven en in mijn knie en dan door naar mijn voet. En in het litteken zelf, inderdaad die mesjes die Draakje beschrijft.

Ik zat inderdaad zelf ook aan fysio te denken. Of eerst even langs de ha, en dan misschien fysio.
Ik heb als gevolg van een ongeluk een fors litteken op mijn knie. Omdat ik gewaarschuwd was dat het kon gaan verkleven (het was ook een diepe wond) heb ik er veel moeite in gestopt om het los te krijgen en te houden. Dus veel masseren en zorgen dat het los ligt en niet vast zit aan de diepere lagen. Het is goed gelukt, maar ik moet het wel bijhouden. Overigens is de pijn door weersveranderingen na ongeveer een jaar verdwenen bij mij. In jouw geval zou ik naar de huisarts, maar misschien ook al zelf gaan masseren. Ik heb zelf ook gebruik gemaakt van moxa overigens (warmtetherapie die met gloeiende staafjes werkt).
Bij mij is ook een litteken van zo'n 15cm behandeld met een injectie met prednison, het voelde daarna veel minder verkleefd en soepeler aan. Pijn werd ook minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven