Gezondheid alle pijlers

littekens

02-01-2013 20:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een ongeluk begin september 2012 heb ik op mijn voet 2 vrij grote littekens. 1 valt er wel mee, ziet er redelijk uit al is ie wel wat opvallend. Hij is zo groot als een 20eurocent munt

De andere is veel groter. Groter dan een 2E munt. Deze zit op het midden van mijn voet, gevoelig en opvallend aan kleur. Varierend van paarsachtig naar rood/roze en alles er tussen en doorheen. Ook deze wederom gevoelig. Ze jeuken soms als idioten, zo erg dat ik met mn voet langs het tapijtje op de trap schuur en er een lading vaseline op knal om van de jeuk af te zijn.

Er lijken wel velletjes van af te komen bij het afdrogen enz. (lijkt me normaal ergens?)

Mijn vraag: Wat kan ik aan deze littekens doen?

Ze springen zo erg in het oog dat ze straks bij open schoentjes geheid reacties gaan uitlokken. Buiten dan zijn ze gevoelig en bij een keer stoten is de huid kapot.

Nee dit is geen vervanging van de arts. Ik wil me er vast in storten zodat ik weet wat ik kan verwachten, waar ik de arts naar kan vragen, enz.

Eigen ervaringen met zulke littekens zijn ook meer als welkom:)

Alvast bedankt
Ja want iedereen loopt naar je voeten te staren?

Ik denk dat je het probleem veel groter maakt als het is hoor?
Tattoo?
Het roze/paarsachtige krijg je weg door silliconenpleister te gebruiken.
Misschien maak ik het groter. Ik zie ze iig, en ik vind het een naar gezicht, anderen zien het ook. ik zie iemand meestal van top tot teen.

Maar buiten dat, ze zijn en blijven gevoelig.

Siliconenpleisters zijn bij de apotheek te verkrijgen?
Littekens kunnen tot een jaar duren voordat ze helemaal genezen. Hoe mooi het litteken wordt hangt van de locatie, huidtype en richting af: hoe beter doorbloed hoe beter de genezing daar heb je op je voeten helaas pech mee. Daarnaast zal een wond/litteken van links naar rechts op het voorhoofd beter genezen dan van boven naar beneden, omdat het dan met de huid meeloopt.

Wat je zelf kan doen is het litteken soepel houden met een zalf, welke het beste is moet je even aan je arts vragen. Mogelijk zou vitamine E in de zalf ook kunnen helpen maar ook dit moet je even navragen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Silliconenpleisters.

Zijn bij de apotheek te krijgen, prijzig maar werken goed. Mijn littekens zijn minder dik, inmiddels mooi huiskleurig (oké, iets rozig) en jeuken niet meer. Ze zijn ook mínder gevoelig. Hou er rekening mee dat helen tijd kost, met of zonder hulpmiddellen.
ben inmiddels 5 maanden verder met diverse smeersels. Natuurlijk kost het tijd. Maar er hoeft maar iets verkeerd te zitten of het irriteerd al ontzettend. Iets te hard er over en het doet zeer, stoten en het is kapot. Ik ga morgen sowiezo even de huisarts bellen voor een afspraak

Wilde gewoon vast wat info zodat ik beter beslagen ten ijs kom
Er is toch ook zo'n olie om littekens te 'vervagen'? Bio-oil. Ik weet alleen niet of het echt werkt
ik heb al littekencreme van biodermal geloof ik, maar werkt ook niet. keeg daar het idee van dat het alleen maar droger werd ofzo. Gaf iig geen fijn resultaat
Ik heb erg grote littekens en bio oil heeft wel erg geholpen om ze goed soepel te houden.

Veder gebruikte ik vaak scar ban

http://www.rocm.nl/wond-en-littekenzorg/scarban/
Een litteken doorloopt verschillende fases, dit duurt ongeveer een jaar. Soepel en vet houden is het beste, masseren met een vette creme is altijd goed. Zelf smeer ik met littekencreme van Biodermal, prijzig maar bevalt me goed. Litteken heb ik in het gezicht agv een operatie. Zal ook best opvallen, zag in het begin ook wel mensen naar me kijken. Heb me daar nooit iets van aan getrokken, vinden ze het lelijk, dan kijken ze de andere kant maar op.
Ik heb ook een litteken op mijn voet, van een operatie. Deze is bij mij nooit echt weggetrokken en ziet nog steeds rood (ondanks dat operatie al jaaaaren geleden is) en heb ook steeds van die velletjes erop. Komt denk ik door het schuren van sokken en schoenen. Ik heb er nooit iets aan gedaan, maar hoor goede verhalen van die bio-oil.
Scarban siliconenpleisters kunnen een goed effect geven op littekens. Vaak word het pas gebruikt als de wond geheeld is, en het litteken nog roze/paars is. Wel een langdurige behandeling. Succes.
Ik heb brandblaren op mijn rechteronderbeen en 1 kleintje op mijn linkeronderbeen. Ze zien er alleen niet uit als brandblaren, ze zijn glad en rond en de grootste is best diep. Ze zijn allemaal diep genoeg, er groeien iig geen haren meer op die littekens.

Ik heb ze vanaf mijn 12e en ik ben nu 29.

Ze zijn erg lang paars geweest en de schilfers zijn er ook lang geweest. Daarbij deed de grootste zeer als er wat overheen schoof.Ik kan je zeggen, alles went. Als het heftige paars weg is, valt het de buitenwereld niet meer op dat je daar een litteken hebt zitten.

Geef het tijd en dan ook echt veel tijd. Misschien kun je iets van de huisarts krijgen tegen de jeuk (heb je eczeemzalf zoals hydrocortison thuis? Dat haalt de ergste jeuk weg, maar let wel op ivm dunner worden van de huid door gebruik van de zalf).

Verder smeren met een bodylotion tegen de schilfers.

Mijn zusje is toen ze 8 was door een ruit gevallen met haar armen, ze heeft een litteken op 1 van haar polsen, onder haar duim zat een dik, wormvormig litteken van bijna 10 cm. Het was net alsof ze haar polsen door had geprobeerd te snijden. Zij heeft goede ervaringen met slakkenslijm. het litteken is kleiner, zachter en niet meer zo dik.
Ow, en 5 maanden is niets. Je moet echt aan minstens een jaar denken. Het duurde bij mij echt wel een paar jaar tot de kleur weer bijgetrokken was.
Ik had ooit zo'n soort litteken op m'n kin. Wel kleiner, maar goed in het zicht.

Was door de huisarts doorverwezen naar een plastisch chirurg en die heeft me littekenpleisters voorgeschreven. Werkte als een tierelier, er is niks meer van te zien.
Ik heb minstens 6 maanden met die pleisters gelopen en de littekens zijn nu huidskleurig of wit, dus niet meer roze/paars. Je moet ze wel consequent gebruiken, maar dan heb je ook wat.

En ja, ze zijn duur, maar ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Je kunt ze bij de apotheek halen.
quote:lala87 schreef op 02 januari 2013 @ 21:08:

Er is toch ook zo'n olie om littekens te 'vervagen'? Bio-oil. Ik weet alleen niet of het echt werktNee werkt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven