Gezondheid alle pijlers

longembolie

14-06-2013 09:13 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even graag wat geruststellende woorden van jullie als het kan.Mijn man heeft een motorongeluk gehad afgelopen zaterdag,was ontzettend schrikken natuurlijk,zit nog bij te komen eigenlijk.Hij heeft 9 gebroken ribben,gebroken sleutelbeen,gekneusde long.Maar waar ik me het meest zorgen over maakt is dat hij een longembolie er bij heeft gekregen.Er zit een bloedprop in zijn long dus.HIj ligt nu op de ic aan de bloedverdunners etc.WIe heeft dit ook meegemaakt?En kan mij een beetje geruststellen,over het verloop van een longembolie,en of het snel verdwijnt uit het lichaam.
Geen idee.

Sterkte ermee!

Zou even aan de arts vragen hoe dat zit met die longembolie.

Is beter dan op een forum.
Geen bijzonderheden
Jeetje wat een schrik!

Hier ook geen idee, maar heel sterkte!

Gewoon aan de zaalarts vragen hoor, iedere vraag die je dwars zit, anders aan de verpleegkundige, die kunnen het je ook goed uitleggen.

Sterkte!
Mijn schoonzus had een longembolie en is er helemaal van hersteld

Sterkte!
Ik heb in 2003 een dubbele longembolie gehad en ben er helemaal van hersteld. Het kan dodelijk zijn, maar volgens mij alleen als het niet herkend wordt en dus niet behandeld. Hij ligt op de juiste plek en krijgt de juiste behandeling. Heb het anders met de behandelend arts over je zorgen. Hij of zij kan ze misschien wel wegnemen. Sterkte!
Ik ben herstellende van een dubbele long embolie. Het kan een langdurig iets zijn, maar het komt goed!
Dank jullie wel voor de snelle reacties.Ja natuurlijk vraag ik alles aan de zaalarts.Maar ik heb hier geschreven,omdat ik juist ervaringsverhalen wilt horen.Dank jullie wel voor zover.
Inderdaad, een longembolie kan erg gevaarlijk zijn, maar dat is vooral wanneer het onontdekt blijft. Hij ligt nu in het ziekenhuis aan de toeters en bellen om hem goed in de gaten te houden, en dan is het grootste risico onder controle. Sterkte!
Van een grote embolie kan je op slag dood gaan maar ga je dat niet dan lost de bloedprop op en herstel je.
http://mens-en-gezondheid ... oor-een-bloedstolsel.html
Bloedstolling is een heel fijn afgesteld mechanisme; het systeem weet precies wanneer het tot stolling moet overgaan om bijvoorbeeld een beschadiging in een vaatwand te repareren. Maar bij sommigen is het ietsje minder goed afgesteld en dan, als er bepaalde omstandigheden zijn (zoals langdurige immobiliteit), maakt het lichaam fouten.

Ik weet overigens voor 99,9% zeker dat het ziekenhuis hier een prachtige folder over heeft.
quote:NummerZoveel schreef op 14 juni 2013 @ 09:42:

Inderdaad, een longembolie kan erg gevaarlijk zijn, maar dat is vooral wanneer het onontdekt blijft. Hij ligt nu in het ziekenhuis aan de toeters en bellen om hem goed in de gaten te houden, en dan is het grootste risico onder controle. Sterkte!Ja dat ik ook zo,hij ligt nu aan allerlei apparatuur.Word zeer goed in de gaten gehouden.Hopelijk is de bloedprop snel opgelost.
Een paar jaar geleden lag er iemand met een longembolie naast me in het ziekenhuis. Ze mocht na vijf dagen weer naar huis. Daarna moest ze natuurlijk nog wel herstellen.
Ik heb er een longembolie gehad.. ik was toen rond de 25 en ik ben volledig hersteld.. wel 10 dagen in het ziekenhuis gelegen, grotendeels ook aan een infuus met bloedverdunners..
Ik heb 1,5 jaar geleden (onverwacht) een dubbele longembolie opgelopen. Omdat het bij je man op tijd is ontdekt verwacht ik verder geen gevolgen. Maar...het herstel nadat hij huis is gekomen kan wel lang duren. Bij mij uiteindelijk wel een jaar voordat ik weer helemaal de oude was. Vaak wil je te snel te veel, zodat het herstel langer duurt. Dit uit zich dan in vermoeidheid.

Laat hem goed luisteren naar zijn lichaam en voorlopig een stapje terug nemen.
Jemig 9 gebroken ribben??? Wat een ellende... ik neem aan dat hij een epiduraal heeft voor de pijn?

Een longembolie is heftig (en meer dan bloedverdunners geven kan je vaak niet doen, dat is de therapie)... maar dat zijn 9 gebroken ribben + gekneusde long ook.. tjonge zeg.. ik hoop dat hij een beetje kan doorademen want anders ligt er een longontsteking op de loer en ben je nog verder van huis...

Op de IC weten ze hier wel raad mee, dus vertrouw er een beetje op dat ze hun uiterste best doen...

Het zal een lang herstelproces worden voor je man.

Veel sterkte!
quote:Enigme schreef op 16 juni 2013 @ 16:45:

Jemig 9 gebroken ribben??? Wat een ellende... ik neem aan dat hij een epiduraal heeft voor de pijn?

Een longembolie is heftig (en meer dan bloedverdunners geven kan je vaak niet doen, dat is de therapie)... maar dat zijn 9 gebroken ribben + gekneusde long ook.. tjonge zeg.. ik hoop dat hij een beetje kan doorademen want anders ligt er een longontsteking op de loer en ben je nog verder van huis...

Ja hij heeft een epiduraal tegen de pijn gekregen.Maar die is er inmiddels weer uitgehaald.Hij heeft nu een morfinepomp die hij zelf kan afstellen naar gelang de pijn is.En hij heeft er inderdaad een longontsteking bij gekregen.Daar heeft hij nu antibiotica per infuus voor gekregen.Het zit hem allemaal niet mee.Maar hij is wel van de ic af,en iedere dag gaat het een stukje beter.

Op de IC weten ze hier wel raad mee, dus vertrouw er een beetje op dat ze hun uiterste best doen...

Het zal een lang herstelproces worden voor je man.

Veel sterkte!
a hij heeft een epiduraal tegen de pijn gekregen.Maar die is er inmiddels weer uitgehaald.Hij heeft nu een morfinepomp die hij zelf kan afstellen naar gelang de pijn is.En hij heeft er inderdaad een longontsteking bij gekregen.Daar heeft hij nu antibiotica per infuus voor gekregen.Het zit hem allemaal niet mee.Maar hij is wel van de ic af,en iedere dag gaat het een stukje beter.
Ik ken twee mensen die een longembolie hebben gehad. De ene overleed direct door totale afsluiting van de longen.

De ander werd opgenomen op het ziekenhuis (minder acuut). Haar bloedwaarden werden in de gaten gehouden en zij kreeg eerst veel bloedverdunners. Later minder. Zij maakt het nu heel goed, maar komt wel onder controle van de trombosedienst. De verdere ontwikkelingen daarna bepalen wat zij wel en niet zonder gevaar kan doen. Zij mag de komende 2 weken niet fietsen. Andere inspanningen mag ze wel verrichten.
World of Warcraft: Legion
Waarom up je zo'n oud topic? Er zijn veel recentere te vinden hier.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 06 juli 2014 @ 19:49:

Waarom up je zo'n oud topic? Er zijn veel recentere te vinden hier.Waar dan? Een alternatief was: een nieuw topic opstarten. Een oud topic uppen doe ik overigens vrijwel nooit.
Als een longembolie op tijd wordt opgespoord en je man krijgt hiervoor de juiste behandeling (in de vorm van bloedverdunners) dan ben je een heel eind op de goede weg.

Tuurlijk is het eng! De ic klinkt ook eng, maar hier wordt hij goed bewaakt. Zie dat maar als een geruststelling. Op een verpleegafdeling weten ze vaak minder goed waar ze op moeten letten. Heel sterkte voor de komende tijd n heb er maar een beetje vertrouwen in .
M.b.t. longembolie had ik wat vragen.

De tweede kennis heeft longembolie overleefd en ging sindsdien vooruit tot aan gisteren. Toen ging ze iets achteruit: De INR-waarde van het bloed is 1,8, en had 2,5 moeten zijn. Kijk ik op het internet wat de normale waarde is, dan is dat 1,0. Het slaat op stolsnelheid van het bloed (normaal blijkbaar 15 seconden). Als men deze waarde met 15 vermenigvuldigt, weet men hoeveel seconden het bloed nodig heeft om te stollen.

Kennelijk is de minimumwaarde van 2,5 niet de stolsnelheid. Wat is het dan? Misschien stroperigheid? Hoe lager de waarde, hoe stroperiger het bloed is?
Ik weet niet waar je je druk om maakt Hans66. Bij iemand die géén antistolling gebruikt is de INR om en nabij de 1.0. Als je, om welke reden dan ook, wél antistolling gebruikt is de INR 'hoger'. Als de streefwaarde (STREEFwaarde) 2.5 is, dan merk je er zelf geen ene fluit van dat het 1.8 zou zijn. 1.8 is nog 'veilig'.

En wat maakt het dan uit wat de stolsnelheid zou zijn?

Waarschijnlijk even de medicatie bijstellen, 1 pilletje accenocoumarol of fenprocoumon oid meer en over een paar dagen zit zij weer op de streefwaarde.

Ik neem aan dat zij onder controle van de trombosedienst staat? Daar kan ze overigens met ál haar vragen terecht.
Ik wou gewoon weten hoe het zit. Zij zal contact hebben met de trombosedienst. Haar bloed wordt onderzocht, en op grond daarvan wordt de medicatie vastgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven