Mazelen vaccinatie
maandag 4 maart 2019 om 16:50
In het kader van een aantal berichten over nieuwe mazelen uitbraken en verhoogd risico op mazelen in een aantal landen in zuid Amerika (wij wonen in de buurt), ben ik me er even in gaan verdiepen.
Onze kinderen zijn (uiteraard) gevaccineerd maar hebben tot nu toe alleen nog maar de eerste prik tegen mazelen gehad. De 2de prik wordt pas bij 9 jaar gegeven. De eerste prik beschermt bij 95% van de bevolking, de 2de 99% (als ik het goed heb).
Ik vraag me nu dus af waarom de 2de prik pas op 9 jaar gegeven wordt. Je zou zeggen; voor een zo hoog mogelijke vacinatiegraad zo vroeg mogelijk 2 prikken.
Weet iemand waarom dat zo is? We overwegen dus een vervroegde 2de prik.
Onze kinderen zijn (uiteraard) gevaccineerd maar hebben tot nu toe alleen nog maar de eerste prik tegen mazelen gehad. De 2de prik wordt pas bij 9 jaar gegeven. De eerste prik beschermt bij 95% van de bevolking, de 2de 99% (als ik het goed heb).
Ik vraag me nu dus af waarom de 2de prik pas op 9 jaar gegeven wordt. Je zou zeggen; voor een zo hoog mogelijke vacinatiegraad zo vroeg mogelijk 2 prikken.
Weet iemand waarom dat zo is? We overwegen dus een vervroegde 2de prik.
maandag 4 maart 2019 om 16:57
Ja die ken ik, was vooral benieuwd naar de reden van zo laat een 2de vaccinatie!
Dat haal ik daar niet uit. Of lees ik slecht?
maandag 4 maart 2019 om 17:03
Hastadepasta18 schreef: ↑04-03-2019 16:57Ja die ken ik, was vooral benieuwd naar de reden van zo laat een 2de vaccinatie!
Dat haal ik daar niet uit. Of lees ik slecht?
Ik ben ook aan het zoeken, vind wel dit:
95% van de mensen die één keer zijn gevaccineerd, zijn beschermd tegen mazelen. Tegenwoordig bieden we twee vaccins aan om ook de 5% die niet op het eerste vaccin reageerde nog een keer de kans te bieden. Na 2 vaccins blijken 99% van de mensen antistoffen te hebben opgebouwd tegen het mazelenvirus. We beschouwen mensen met 1 vaccinatie in principe als beschermd (omdat zij bij de grote groep van 95% horen).
maandag 4 maart 2019 om 17:07
Ja precies; maar je kind zal maar net bij die 5% horen. Hij wordt hier extra gegeven als je naar landen in zuid Amerika gaat. Dus het kan prima eerder dan 9 jaar. Zie dus ook geen reden om het niet eerder te doen eigenlijk.Star² schreef: ↑04-03-2019 17:03Ik ben ook aan het zoeken, vind wel dit:
95% van de mensen die één keer zijn gevaccineerd, zijn beschermd tegen mazelen. Tegenwoordig bieden we twee vaccins aan om ook de 5% die niet op het eerste vaccin reageerde nog een keer de kans te bieden. Na 2 vaccins blijken 99% van de mensen antistoffen te hebben opgebouwd tegen het mazelenvirus. We beschouwen mensen met 1 vaccinatie in principe als beschermd (omdat zij bij de grote groep van 95% horen).
Over een paar weken afspraak bij het cb met de jongste dus check het daar ook nog wel.
maandag 4 maart 2019 om 17:09
Hastadepasta18 schreef: ↑04-03-2019 17:07Ja precies; maar je kind zal maar net bij die 5% horen. Hij wordt hier extra gegeven als je naar landen in zuid Amerika gaat. Dus het kan prima eerder dan 9 jaar. Zie dus ook geen reden om het niet eerder te doen eigenlijk.
Over een paar weken afspraak bij het cb met de jongste dus check het daar ook nog wel.
Ja want als je naar de inhaalschema's kijkt, dan staat er dit:
Een kind van 9 jaar of ouder krijgt twee BMR-vaccinaties met een minimuminterval van 1 maand.
maandag 4 maart 2019 om 17:17
2de vaccinatie mag alleszins vroeger gegeven worden met een minimum interval van 4 weken.
In principe biedt 1 vaccin goede bescherming als je kan steunen op groepsvaccinatie.
Bij een vaccinatiegraad van +/- 95% kan men een ziekte uitroeien.
Het is nu ook om praktische redenen pas later dat men een 2de vaccin ontvangt trouwens.
Er wordt momenteel wel aan gedacht om deze leeftijd te vervroegen voor iedereen.
In principe biedt 1 vaccin goede bescherming als je kan steunen op groepsvaccinatie.
Het is nu ook om praktische redenen pas later dat men een 2de vaccin ontvangt trouwens.
Er wordt momenteel wel aan gedacht om deze leeftijd te vervroegen voor iedereen.
maandag 4 maart 2019 om 17:28
Die groepsvaccinatie is dus het probleem in een aantal landen om ons heen. Ga de extra vaccinatie gewoon regelen denk ik!chentolove schreef: ↑04-03-2019 17:172de vaccinatie mag alleszins vroeger gegeven worden met een minimum interval van 4 weken.
Blijft mijn nieuwsgierigheid naar het antwoord op de vraag “waarom pas bij 9 jaar” wel staan. Dus als iemand daar nog een zinnig antwoord op heeft...
Want wat voor praktische redenen moet ik aan denken dan?
maandag 4 maart 2019 om 17:52
The recommendation for the second dose at this age range is based on administrative considerations. MMR can be administered at an earlier age as long as the interval between the doses is 28 days or longer. Caregivers are advised that early administration of the second dose is not common and may not be recognized by providers or school officials, who may not be familiar with this approach. These children may require an additional dose at school entry. As long as documentation of a second dose of measles vaccination is provided, compliance with current immunization policies will be achieved.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4418682/
maandag 4 maart 2019 om 18:08
Als ik het artikel goed begrijp wordt daar (in Amerika?) een 2de prik gegeven bij aanvang school (4/5 jaar). Dat is al een stuk eerder dan de 9 jaar bij ons.chentolove schreef: ↑04-03-2019 17:52The recommendation for the second dose at this age range is based on administrative considerations. MMR can be administered at an earlier age as long as the interval between the doses is 28 days or longer. Caregivers are advised that early administration of the second dose is not common and may not be recognized by providers or school officials, who may not be familiar with this approach. These children may require an additional dose at school entry. As long as documentation of a second dose of measles vaccination is provided, compliance with current immunization policies will be achieved.