Gezondheid alle pijlers

Mediteren

07-11-2007 19:48 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd al erg geïnteresseerd in mediteren en de laatste tijd doe ik het ook regelmatig. Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn? Ik voel me sinds ik dat doe veel lekkerder in mijn vel.
Ik mediteer al jaren, elke ochtend. Als het lukt qua tijd ook aan het eind van de middag, maar door drukte op mijn werk schiet dat er helaas vaak bij in.

Ik doe TM, dat is Trancendente Meditatie. De site van hen: www.TM.nl

Het hoort bij mijn leven, ik denk niet dat ik er ooit nog mee stop.
Ik heb een workshop gevolgd, en dat beviel heel goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet dagelijks mediteer, maar ik heb wel geleerd om mezelf tot rust te krijgen (en dat was jaren onmogelijk). Door gewoon even heel geconcentreerd op het nu te zijn. Het belangrijkste wat ik daar heb geleerd, is dat ik niet aan niks hoefde te denken (dat lukte toch niet), maar gewoon kun observeren wat ik NU voelde, hoorde, rook etc. Verder kan ik dingen makkelijker loslaten.

Ik vond het heel prettig, maar er waren wel wat mensen bij die de eerste keer helemaal niet lekker werden (waarschijnlijk omdat er veel los kwam). Dat schijnt snel over te gaan, gewoon even je ogen weer open doen, en het later nog eens proberen.
Ik doe zelf nu zo'n 10 jaar aan zenmeditatie en dat bevalt me prima...Meestal 1x per dag,soms 2x,ook s'avonds dan.Voel me er wel prettig bij...
Hey Lord,don't ask me questions
Zamirah, heb jij daar 2380 euro voor betaald?

Op de site staat namelijk dat het niet te leren is uit een boek of van video maar alleen via een persoonlijke cursus........en die kost dus 2380 euries.
Ik heb ooit 'therapeutisch meditatie' gedaan, met een therapeut. Dat werkte zeer zeker wel. Alleen als ik het alleen moet doen..vind ik vaak niet de tijd ervoor (ookal weet ik donders goed dat je er tijd voor moet maken!) - en heb ik het idee dat het effect minder is dan met iemand anders. Misschien omdat ik een beginner ben

Hoe doen jullie dat? vaste tijdstip? en wat doen jullie om helemaal tot rust te komen om over je dagelijkse 'dingen' te gaan nadenken?

Tips zijn meer dan welkom, want als ik het eenmaal doe werkte het inderdaad erg goed..en voel ik me 50% beter!
Ik doe het regelmatig en mijn ervaring is dat ik daardoor veel beter in het nu leef, me beter kan focussen op een ding en dat ik vooral heel rustig blijf als het om me heen hectisch is. Soms heb ik tijdens de meditatie ook wel andere ervaringen zoals een zwevend lekker gevoel, alsof mijn lijf er niet meer is.

Ik doe het het liefst 's avonds als al mijn dingetjes gedaan zijn. Dan leidt dat in ieder geval niet af in mijn hoofd, vooral als je beginner bent, dan is dat erg lastig. Het beste is om het ook nog 's ochtends te doen, maar ik moet al zo enorm vroeg op en kan zeer slecht mijn warme bedje uitkomen... Die discipline heb ik helaas niet. Probeer je op een vast punt te focussen, bijvoorbeeld een punt recht boven op je hoofd of je onderbuik waar je naartoe ademt. Dan lukt het vaak wel, als je wordt afgeleid moet je dat gewoon even laten gebeuren en daarna weer teruggaan in je meditatie. Zo hoef je niets te forceren.
Vino bianco: nee, ik heb niet zo veel betaald. Het is al weer een tijdje geleden dat ik een cursus heb gedaan, en toen ging je bijdrage naar inkomen. Omdat ik toen destijds (jaar of 15 geleden) op een minimum inkomen zat, hoefde ik maar 105 Fl te betalen. Guldens dus.

Maar hoe het nu zit weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb nu een paar meditatie cd's gekocht, waar een stem je dus begeleidt in je meditatie, bevalt me erg goed! Ik luister er vaak naar voordat ik ga slapen en val er ook vaak bij in slaap maar dat schijnt niet erg te zijn omdat je onbewuste alles toch oppakt.

Heb wel mooie dromen de laatste tijd haha.
Vinoblanco, welke cd's heb je gekocht? welke werken het beste?

Ik denk dat dat een hele goede manier is om mee te starten..
Hoi,

Wat leuk dat er wat over mediteren op het forum te vinden is! Ik ben van nature eene denker, zit erg veel in mijn hoofd en dat heeft in het verleden herhaaldelijk geleid tot overmatig piekeren...

Ik ben al een paar jaar bezig om voor mezelf manieren te vinden hier beter mee om te gaan. Zo doe ik aan yoga en wil ik me inderdaad ook steeds bewuster gaan richten op het mediteren en dat onderdeel laten worden van mijn dagelijks leven.

Ik heb net een cursus kennismaken met mediteren afgerond in een klooster. Daar hebben we kennis gemaakt met verschillende vormen: loopmeditatie, medteren bij een afbeelding (schilderij) en ook hebben we geleide meditatie (ondertsteund door een stem/ CD) gedaan... Ik vind het heerlijk om te doen!! Ik heb vorige week het boek 'mediteren voor dummies' gekocht, een echte aanrader!! Daar zit ook een CD bij met daarop verschillende geleide meditaties, met een prettige stem om naar te luisteren...

Meditatie heeft mij, ondanks dat ik het nog niet eens jaren regelmatig doe, al veel opgeleverd.... Ik geniet nu 's morgens bijv. bewust van de geur van een vers gezet kopje koffie, om maar een voorbeled te noemen... En dat is nog maar een klein voorbeeldje, het kan je zo veel opleveren... Ik geniet weer veel meer!

Groetjes!!
Op een paranormale beurs kwam ik de cd van Mabel van der Dungen "Verlicht in 1 seconde" tegen, daar hoorde ook nog een boekje bij, heel leuk geschreven. Die cd beviel zo goed dat ik er nog eentje heb aangeschaft "meditatie cd" van Rob van der Wilk.

Ik val er nu bijna elke nacht mee in slaap....heerlijk ontspannend.

Binnenkort ga ik verhuizen en ik denk erover zelfs een kamer te bombarderen tot meditatieruimte. Lijkt me heerlijk zo'n speciale relaxruimte te hebben.
Ik heb Vipashana Meditatie gedaan in Igat Puri, India. 10 dagen lang in lotus houding, niet praten, lezen,schrijven, roken, en om 6 uur op om steeds twee uur lang te mediteren.

Ik was toen nog vrij jong en deed het uit nieuwsgierigheid. De laatste jaren heb ik veel meer last van stress en tegenwoordig doe ik de meditatie echt om mijn hoofd leeg te maken en mijn lijf te ontspannen. 't werkt prima.

Hebben meer mensen ervaring met Vipashana?
Geen ervaring met Vipashana.....maar praat je dan dus 10 dagen lang helemaal niet? Is dat niet lastig? Als je dan ook niet mag lezen, schrijven ofzo hoe heb je die dagen dan doorgebracht? heeft het je inzichten gegeven?

Ik heb een keer een yoga-weekend gedaan, dat was een superontspannende ervaring maar ik kan me niet voorstellen om helemaal niet te communiceren...want hoe doe je dat, zo'n 10-daagse is toch in een groep lijkt mij? Ben erg benieuwd dus als je er meer over kunt vertellen?
Ja, het was tien dagen doodse stilte. Juist doordat je he-le-maal niks doet gaat je hoofd gigantisch aan het malen en meditatie is er om dat te stoppen.

Het ging zo:

Om 5 uur ging er een gong en schuivelde iedereen z'n bed uit om te wassen en naar een meditatiehal te lopen. Mannen en vrouwen zaten apart en er werd ook zo weinig mogelijk non verbaal gecommuniceerd. Van 6 tot 8 zat iedereen op een kussen, 400 man , waarvan 10 westerlingen.

Van 8 tot9 ontbijt, mannen en vrouwen apart en in stilte, je hoorde alleen smakken en borden rammelen. 9-12 op het matje zitten..lunch.. een paar uur mediteren in je slaapzaal.. even wandelen .. paar uur in de grote zaal.. diner.. weer in de grote zaal. slapen.

De eerste dagen kreeg je simpele oefeningen als op de ademhaling concentreren, daarna op de bovenlip, op de aaraking van de lucht op de huid en dat kon je als een soort meditatiegolf leren ervaren.

Ik vond het heel intens, ook omdat het in India was. In die tijd van mijn leven zwierf ik langdurig rond en had geen echte andere doelen of ambities. Meditatie is er om onrust te beheersen en je hoofd leeg te maken maar bij mij maakte het toen ook veel onrust los.

tegenwoordig heb ik een overvol leven (baan, gezin etc) en bij vlagen veel last van drukte en onrust in mijn hoofd. Grijp nu terug naar de technieken die ik indertijd geleerd heb en kan het mediteren nu heel gericht toepassen.
lijkt me wel apart, met zoveel mensen en dan in stilte met elkaar in een ruimte zijn

dank je wel voor je uitleg, vind het apart maar het trekt me ook wel, ik sluit niet uit dat ik ooit zoiets ga doen

maar mijn yogaweekend afgelopen zomer beviel me zo goed dat ik dat eerst weer eens ga doen, ik knap daar helemaal van op, zo'n stiltemeditatie is meer iets voor in de verre toekomst

groetjes
Het lijkt me interessant om ook eens zoeits te doen als waar orbit het over heeft. Vooral in India oid.

Mijn zus is vroeger eens in Nepal geweest voor iets soortgelijks.

Mediteren is heilzaam voor heel veel dingen: het is onderzocht dat het een positieve werking heeft op stoppen met verslavingen ( roken, drank, maar ook bijv sex wanneer dat een vlucht blijkt te zijn) dat je beter slaapt, dat je meer in het nu leeft, dat je je minder blind staart op aardse dingen (in materieel opzicht, en ook sexueel. ) dat je je meer gaat richten op geestelijke dingen, zoals liefde. En dan liefde voor alles, zoals je medemens maar ook de natuur. Gewoon een beetje back to basic.

Dat spreekt me sowieso aan. Ik mediteer nu al heel wat jaartjes, en heb ook mijn moeder en zus aangestoken..;)

Iedereen hier zweert erbij.
Erg interessant allemaal! Ik wil ook graag gaan starten met mediteren maar weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Moet ik echt naar een cursus of niet? Misschien ga ik maar eens beginnen met het boek 'mediteren voor dummies'. Dan kan ik daarna alsnog zien.
Ik ga nu af en toe naar een yoga klas, eerst doen ze daar ademhalingsoefeningen, daarna yoga rekken en strekken en tot slot geleide meditatie. Iemand praat je zeg maar door 20 minuten meditatie heen. Daar word ik fit en ontspannen van. .
Akkies je zou kunnen beginnen met een meditatie-cd? Dan word je begeleid door een stem die dan zegt hoe je je kunt ontspannen, dat werkt bij mij wel goed. Heb ik bij zo'n esoterisch winkeltje gekocht.
Je kunt ook eventueel een curus volgen? Dan krijg je nl je eigen mantra, die persoonlijk is. Heb zelf het idee dat dat beter werkt.
Leuk om dit forum te vinden en jullie ervaringen te lezen. Ik wil ook leren mediteren. Ik ben er veel over aan het lezen de laatste tijd. Ik wil mijn stress controleren en na een dag hard werken tot rust komen.

Heb laatst gelezen over een cursus van een halve dag waarin je verschillende technieken leert en zo kan bekijken welke het beste bij je past. Dat lijkt me wel wat. Denk dat het zoiets was als lb1980 heeft gevolgd. Waar heb jij dat gedaan?
Misschien een stomme vraag.. Ga je bij mediteren ook visualiseren? Dat heb ik ooit gedaan en werkte bij mij heel inspirerend. Zoja, dan ga ik me er verder in verdiepen.
Leuk onderwerp. Ik probeer ook te mediteren maar vind het erg lastig om in zo'n trance te komen. Ik heb het een paar keer geprobeerd en werd er wel erg rustig van, en viel soms zelfs in slaap.

Ik heb het ook een keer in een groep geprobeerd en dat ging mij makkelijker af. Maar ik kreeg ook vreselijke pijn in mijn knieën. Zo'n week in stilte klinkt heel bijzonder zeg!
Meditatie heeft niets te maken met 'in trance komen', en in feite ook niet met ontspannen. Als je goed luistert of leest over wat meditatie is, dan weet je dat het erom gaat volledig in het hier-en-nu aanwezig te zijn (aandachtig te zijn), en alles te laten zijn zoals het NU is. Dus als je onrustig bent dan laat je dat er ook zijn, je verzet je er niet tegen met je wil. Je observeert je gedachten/gevoelens, maar je gaat er niet in op. Je laat alles langsdrijven als wolken die voorbij komen.

De vergissing die nogal eens door veel mensen wordt gemaakt omtrent meditatie, is dat je van alles wilt bereiken met meditatie (ontspanning, rust, beter slapen). Terwijl je dan weer bezig bent met 'willen' en 'afdwingen'. Juist door dat los te laten en gewoon te gaan zitten in meditatie zul je na verloop van tijd werkelijk meer ruimte of rust ervaren.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hi hi !

Bij mij gaat het op en af; ik weet dat het me goed doet als ik dagelijks 20 minuten mediteer, toch verzandt het weer na verloop van tijd.

Waar ik wel veel aan heb gehad is een 'Mindfulness- cursus', oftewel een 'training in aandacht'. Heel helder, toegankelijk en eenvoudig, geen toeters en bellen eromheen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven