Melatonine
zondag 10 februari 2019 om 17:36
Ik heb moeite met slapen de laatste tijd. Ik denk dat het inmiddels wel 2 weken nu is dat ik erg lastig in slaap kom. Dus ik dacht ik ga eens melatonine gebruiken. Ik heb het eigen merk van Etos van 0,1 Mg. Nu las ik dus op internet dat 0,1 Mg heel weinig is dat sommige mensen tussen de 3-5 Mg nemen. En dan staat er op de bijsluiter 1 pil innemen voor het slapen? Ik snap deze logica niet helemaal, het lijkt mij dus echt veel te weinig.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of gewoon wat meer info over ?
Heeft iemand hier ervaring mee? Of gewoon wat meer info over ?
dinsdag 12 februari 2019 om 17:54
Als je altijd goed geslapen hebt is je melatonine aanmaak in principe in orde. Wel wordt de melatonine aanmaak slechter naarmate je ouder wordt. Beter inslapen kan door melatonine 30 minuten voor het slapen gaan. Beginnen met 1 mg. Als dat niet werkt ophogen met 1 mg per week tot het werkt en max. 5 mg. Dat was het advies van mijn arts.
dinsdag 12 februari 2019 om 18:07
Maar wat voor jou geldt kan voor een ander heel slecht uitpakken. Ieder mens zit anders in elkaar. Omdat ik allergisch ben voor Amoxicilline wil dat nog niet zeggen dat iemand anders daar prima van kan genezen. Zou wat zijn als ik dan ga zeggen: onmiddellijk mee stoppen, dat is rotzooi.Angie10 schreef: ↑12-02-2019 17:54Als je altijd goed geslapen hebt is je melatonine aanmaak in principe in orde. Wel wordt de melatonine aanmaak slechter naarmate je ouder wordt. Beter inslapen kan door melatonine 30 minuten voor het slapen gaan. Beginnen met 1 mg. Als dat niet werkt ophogen met 1 mg per week tot het werkt en max. 5 mg. Dat was het advies van mijn arts.
Ook al is ab niet vrij verkrijgbaar.
Je kan jezelf ook behoorlijk ziek maken met vrij verkrijgbare middeltjes.
Echt, ga naar je huisarts als je problemen met slapen hebt en de gewone huismiddeltjes niet werken en daarmee bedoel ik een beker warme melk, geen schermpjes enz.
dinsdag 12 februari 2019 om 21:07
Dat is een totaal verkeerd advies. Je moet het 5 uur voor je eigen aanmaak begint innemen. Dat moet je dus eerst laten bepalen. De meeste artsen hebben geen verstand van melatoninegebruik.Angie10 schreef: ↑12-02-2019 17:54Als je altijd goed geslapen hebt is je melatonine aanmaak in principe in orde. Wel wordt de melatonine aanmaak slechter naarmate je ouder wordt. Beter inslapen kan door melatonine 30 minuten voor het slapen gaan. Beginnen met 1 mg. Als dat niet werkt ophogen met 1 mg per week tot het werkt en max. 5 mg. Dat was het advies van mijn arts.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Krishnamurti
woensdag 13 februari 2019 om 00:56
Mijn arts van de slaapkliniek raadde me aan om nooit met dosissen hoger dan 1 mg te beginnen. Sommige mensen breken melatonine niet zo snel af, waardoor het dan overdag nog in je bloed zit en de waardes in de loop van de week aardig kunnen oplopen.
Om het juiste tijdstip van inname te kunnen vaststellen moet je eigenlijk ook eerst een melatonine meting hebben gedaan. 24uur elk uur op een watje kauwen en dat laten analyseren.
Als je je slaapritme naar voren wil schuiven van moet je het nemen vlak voordat je eigen melatonine productie op gang komt. Vaak is dat meer dan een halfuur voor slapengaan, maar dat verschilt dus per persoon
Om het juiste tijdstip van inname te kunnen vaststellen moet je eigenlijk ook eerst een melatonine meting hebben gedaan. 24uur elk uur op een watje kauwen en dat laten analyseren.
Als je je slaapritme naar voren wil schuiven van moet je het nemen vlak voordat je eigen melatonine productie op gang komt. Vaak is dat meer dan een halfuur voor slapengaan, maar dat verschilt dus per persoon
woensdag 13 februari 2019 om 01:49
Dit verhaal klopt. Ooit een symposium gevolgd over dit onderwerp. Zonder meting is het heel onverstandig melatonine te slikken. Je kan er juist slechter van gaan slapen.....Pammetjes schreef: ↑13-02-2019 00:56Mijn arts van de slaapkliniek raadde me aan om nooit met dosissen hoger dan 1 mg te beginnen. Sommige mensen breken melatonine niet zo snel af, waardoor het dan overdag nog in je bloed zit en de waardes in de loop van de week aardig kunnen oplopen.
woensdag 13 februari 2019 om 23:03
Mja dat zal wel, maar ik slaap er heerlijk op! Ik voel echt binnen dertig minuten mijn ogen dichtvallen, waar ik anders heel lang naar het plafond lig te staren. Dus voor mij geldt dit niet in elk geval!
woensdag 13 februari 2019 om 23:09
Mag ik vragen hoelang je het al gebruikt en hoeveel? Ben gewoon nieuwsgierig omdat ik er eerst ook lekker door sliep (1 nacht) daarna ook maar gruwelijke nachtmerries kreeg. Echt zó vreselijk dat ik liever wakker bleef.Padoempats schreef: ↑13-02-2019 23:03Mja dat zal wel, maar ik slaap er heerlijk op! Ik voel echt binnen dertig minuten mijn ogen dichtvallen, waar ik anders heel lang naar het plafond lig te staren. Dus voor mij geldt dit niet in elk geval!
Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan: ook mijn huisarts zei dat het geen goed idee is om het structureel als slaappil te gebruiken, integendeel.
donderdag 14 februari 2019 om 08:04
vrijdag 15 februari 2019 om 14:34
Ik gebruik al jaren (denk 5 jaar ofzo) 4 of 5 pilletjes van 0.1 mg (die van de Etos). Dus echt een lage dosering.SadButTrue999 schreef: ↑13-02-2019 23:09Mag ik vragen hoelang je het al gebruikt en hoeveel? Ben gewoon nieuwsgierig omdat ik er eerst ook lekker door sliep (1 nacht) daarna ook maar gruwelijke nachtmerries kreeg. Echt zó vreselijk dat ik liever wakker bleef.
Uiteindelijk ben ik naar de huisarts gegaan: ook mijn huisarts zei dat het geen goed idee is om het structureel als slaappil te gebruiken, integendeel.
Volgens mijn huisarts kan het geen kwaad, ik mag dit in deze lage dosering oneindig blijven gebruiken. Ik heb het voor de lol ook wel eens aan een bevriende psychiater voorgelegd, die was het daarmee eens. Ik maak kennelijk wat weinig melatonine aan en ik voel me er heel goed bij! Maar als je er nachtmerries van krijgt dan lijkt het me niet erg bevordelijk voor de nachtrust.
Ik had overigens nooit problemen met doorslapen, maar wel met inslapen.
vrijdag 15 februari 2019 om 16:03
Achja, dat gezeur ook altijd
Ik rook al tien jaar crack om de avond, geen enkele last van schadelijke bijwerkingen. Gewoon te koop bij de dealer om de hoek trouwens, of online.
Enige nadeel is wel erg slecht gebit gekregen.
vrijdag 15 februari 2019 om 16:47
Ik vind het ook allemaal wat overdreven hoor. 80% van de mensen (met slaapproblemen) heeft gewoon baat bij een melatonine van 1-3 mg een halfuur voor het slapengaan. Werkt het niet, averechts, heb je nachtmerries etc, meld je dan bij de huisarts of stop er gewoon mee.
Melatonine is eigenlijk een heel goed middel, beter dan al die pammetjes en ik heb zo'n vermoeden dat de slaapartsen een beetje balen dat ze niet meer recepten daardoor kunnen uitschrijven. Inkomstenderving omdat het ook vrij in de verkoop te krijgen is, stukken goedkoper dan op recept bij de apotheek. Zie mijn eerdere post.
Melatonine is eigenlijk een heel goed middel, beter dan al die pammetjes en ik heb zo'n vermoeden dat de slaapartsen een beetje balen dat ze niet meer recepten daardoor kunnen uitschrijven. Inkomstenderving omdat het ook vrij in de verkoop te krijgen is, stukken goedkoper dan op recept bij de apotheek. Zie mijn eerdere post.
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 15 februari 2019 om 17:08
Weet je huisarts hiervan ?
Als ik jou was zou ik mijn glucosewaarden laten controleren (vanwege diabetes).
Er zijn aanwijzingen dat melatonine en de glucosehuishouding gerelateerd zijn.
Verwijzingen naar de studies daarover in dit artikel https://www.lifeunlimited.nl/melatonine ... ishouding/
nounou
vrijdag 15 februari 2019 om 19:37
Wil jij serieus crack vergelijken met melatonine?
vrijdag 15 februari 2019 om 19:37
Precieslouise1 schreef: ↑15-02-2019 16:47Ik vind het ook allemaal wat overdreven hoor. 80% van de mensen (met slaapproblemen) heeft gewoon baat bij een melatonine van 1-3 mg een halfuur voor het slapengaan. Werkt het niet, averechts, heb je nachtmerries etc, meld je dan bij de huisarts of stop er gewoon mee.
vrijdag 15 februari 2019 om 19:39
Heb ik laten testen en was prima.Zazamaenade schreef: ↑15-02-2019 17:08Weet je huisarts hiervan ?
Als ik jou was zou ik mijn glucosewaarden laten controleren (vanwege diabetes).
Er zijn aanwijzingen dat melatonine en de glucosehuishouding gerelateerd zijn.
Verwijzingen naar de studies daarover in dit artikel https://www.lifeunlimited.nl/melatonine ... ishouding/
Trouwens mijn huisarts zegt geen verstand te hebben van melatonine, en de apotheker zei hetzelfde.Dit is nu wel 7 jar geleden
zaterdag 16 februari 2019 om 12:00
Zelf enkele jaren melatonine gebruikt op voorschrift. Ik begon op dosering van 3 mg, uiteindelijk zelfs opgehoogd van 6 mg naar 9mg. Het hielp me enigzins om in slaap te komen in de periode van enorme alertheid (wel in combinatie met andere medicatie).
Nu ik ruim een jaar er vanaf ben is het een verademing voor me (lichamelijk maar financieel gezien ook)
Het is niet zaligmakend om direct 'homeopatisch' te gaan dokteren en het maar te proberen zonder advies van een arts / apotheker. [Iets met de onbekendere bijwerkingen die niet direct gelinkt worden aan gebruik van melatonine - onlangs een docu op Duitse zender gezien over de bijwerkingen van de pil waarbij de kans op longemboliën vaak niet benoemd worden door zowel huisartsen en/of apothekers]
Nu ik ruim een jaar er vanaf ben is het een verademing voor me (lichamelijk maar financieel gezien ook)
Het is niet zaligmakend om direct 'homeopatisch' te gaan dokteren en het maar te proberen zonder advies van een arts / apotheker. [Iets met de onbekendere bijwerkingen die niet direct gelinkt worden aan gebruik van melatonine - onlangs een docu op Duitse zender gezien over de bijwerkingen van de pil waarbij de kans op longemboliën vaak niet benoemd worden door zowel huisartsen en/of apothekers]
zaterdag 16 februari 2019 om 16:51
Gelukkig dat het prima was.
De kennis over melatonine bij je huisarts en bij je apotheker zou inmiddels wel wat toegenomen mogen zijn. Bij het slaapcentrum van het Gelderse Vallei ziekenhuis is zelfs een melatoninepoli, misschien dat je daar iets aan hebt? https://www.geldersevallei.nl/patient/a ... aapcentrum#
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... tonine.htm (bericht is 2 jaar oud)
Gebruik je echt al 10 jaar lang onafgebroken melatonine, of is het meer bij wijze van spreken 10 jaar, af en aan ?
Zo lang op eigen initiatief een kunstmatig hormoon gebruiken lijkt mij niet zo verstandig, maar goed, ik ben ook geen arts.
nounou