Gezondheid alle pijlers

menstruatie vraag icm lang borstvoeding geven

09-08-2013 11:46 27 berichten
Mijn zoontje is intussen 9 maanden en toen hij 8 maanden oud was ben ik voor de eerste keer sinds mijn bevalling weer ongesteld geworden. Lang leve de borstvoeding

Deze menstruatie was gewoon zoals ik hem voorheen ook altijd had, dus niet zwaarder of langer wat je wel eens hoort.

Ik had altijd een heel regelmatige cyclus van zo'n 27 dagen dus nu ik al 8 dagen "overtijd" ben, begin ik mij af te vragen:

hoe lang liet de 2e menstruatie na de bevalling op zich wachten bij andere vrouwen?

Zit daar wel vaker een ongebruikelijk lange periode tussen? Perslot moet mijn lijf misschien ook weer even opnieuw opstarten ofzo?

Ik geef momenteel trouwens nogsteeds zo'n 4/5 borstvoedingen (naast de vaste hapjes enzo).

*En nee, ik gebruik momenteel geen anticonceptie dus ja ik zou zwanger kunnen zijn. Maar gezien de 1e met ivf is gekomen acht ik de kans erg klein en ga ik daar niet vanuit (en mocht het wel zo zijn dan zou ik een mega gelukkig mens zijn trouwens). Maar daar gaat mijn vraag niet over.*
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vrij lang bv gegeven, bijna twee jaar. Mijn menstruatie begon zo'n tien weken na de bevalling alweer, maar inderdaad erg onregelmatig. Mijn dochter is inmiddels bijna 5, en sinds ongeveer twee jaar ben ik weer regelmatig ongesteld. Daarvoor was er werkelijk geen pijl op te trekken. Mijn zus heeft nu een kleine meid sinds november en die is nog steeds niet ongesteld geworden. Het is dus echt bij iedereen anders. Ikzelf denk ook dat het iets met opnieuw opstarten te maken heeft ofzo. Als je er niet zeker van bent, zou ik een test doen, maar ik vermoed dat het gewoon weer op gang moet komen. Daarnaast is volgens mij de hormoonhuishouding ook nog anders wanneer je langer bv geeft.
Als ik jou was zou ik toch maar een testje doen. Kleine kans, maar beschermd ben je niet.
@Lenkas, thanx! leuk om te zien hoe jullie ervaring is. Ik ken geen vrouwen om me heen die lang borstvoeding geven dus dan is t wel eens leuk deze vraag bij een ruim publiek neer te leggen

@bootje: daar gaat mijn vraag niet over. Dus dat advies hoef ik niet, dat kan ik zelf ook wel bedenken. Daarbij vind ik t ook een beetje zonde van mijn geld om iedere keer bij een week overtijd een test te doen. Ze hoeven dan nieteens 100% zeker te zijn.

Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat bij andere vrouwen.
Ik heb 5 maanden bv gegeven en werd pas weer ongesteld toen zoon 9 mnd was. Ongesteldheid verloopt sindsdien precies zoals voor de zwangerschap.
Na 9 maanden werd ik voor het eerst ongesteld, vervolgens duurde het nog 72 dagen tot de volgende ongesteldheid. De volgenden waren elke keer wel weer ietsje korter en varieren nu tussen de 30 en de 40 dagen.

Ik ben altijd onregelmatig geweest voordat ik aan de pil ging dus ik verwacht er nu ook weinig van. Geef nu ruim 2 jaar borstvoeding en hou mijn cyclus bij (probeer ook op type afscheiding etc. te letten om een beetje te kijken waar in de cyclus ik zit).

Van het moment van stoppen met de pil tot het zwanger worden had ik eigenlijk geen cyclus (8 maanden en vervolgens alleen opgewekt met Prevalin en Clomid).

Afwachten dus...
@vlinder, ah het kan dus ook gewoon weer met dezelfde regelmaat terug komen, dat is ook leuk om te weten Want eigenlijk hoop ik (uiteindelijk) wel weer om met dezelfde regelmaat weer ongesteld te worden. Vond ik altijd wel practisch. :P

@biebeltje, WOW 72 dagen!!! mijn hemel! Dan zit je ook maar te wachten...

Wat leuk ook om te lezen dat er meer zijn die lang borstvoeding geven en ook zó lang als 2 jaar enzo

Ik krijg namelijk zovaak de opmerking "geef je nogstééds bv???" alsof het heel vreemd is wat ik doe...

Maar bij jullie vergeleken geef ik nog maar "kort" bv hahaha!
Ik werd de eerste keer na 8 maanden niet ongesteld, eerste eisprong zwanger blijkbaar, duurde dus ook even voor ik daar achter kwam.

Tweede en derde na 8 maanden en meteen weer regelmatig.
Ik werd na bij 1e na 9 en 2e na 6 maanden ongesteld en de maanden daarna was er geen pijl op te trekken (beide kinderen meer dan jaar bv gegeven)
Ik werd na 6 maanden weer ongesteld, ook meteen weer regelmatig. Geef nu, met 14 maanden, nog steeds bv.
Bij mijn tweede werd ik na 16 maanden bv ongesteld en was mijn cyclus regelmatiger dan voorheen, heb 25 maand gevoed.

Bij mijn derde werd ik na 20 maanden bv weer ongesteld. Dat is nu twee weken geleden, dus hier kan ik je nog niets over vertellen. Ik voed nog.

Mijn eerste telt niet mee. Heeft slechts 10 weken bv gehad en ik werd zo'n 5 maanden na de bevalling weer ongesteld.
Na een maand of 15 (ongeveer, weet het niet precies meer eigenlijk) werd ik weer ongesteld. De eerste keren wat onregelmatig, maar daarna weer als vanouds (ik heb ruim drie jaar gevoed, ben net gestopt).
Ik heb zo'n 10 maanden volledig borstvoeding gegeven. Mijn dochter stopte ermee toen ik verwachting raakte van ons tweede kindje (kennelijk kan de smaak oiv hormonen veranderen en sommige kindjes stoppen dan abrupt!).

Ik werd ook vrij snel na de bevalling weer ongesteld, denk 8/9 weken na de bevalling. Mijn cyclus moest zich wel herstellen wllicht nog onder invloed van hormomen door het voeden? Voor de eerste zwangerschap was mijn cyclus regelmatig en 30 dagen lang. Na de bevalling was de eerste cyclus na de bevalling 39 dagen en dat werd steeds korter (38-36-33-34-31).

Natuurlijk hoop ik dat het in jouw geval wijst op een zwangerschap!
Mickey, hahaha, ja dat kan ook nog

Maud, jee, al 2 weken aan het vloeien? Da's ook niet alles... Maar ook pas na 20 maanden weer de eerste ongesteldheid, die heeft lang op zich laten wachten!

Reglisse: 3 jaar gevoed... respect!

Miesje, ja dat heb ik ook gehoord idd, dat sommige kinderen de smaak bij een zwangerschap vies vinden geworden. Best sneu eigenlijk... Maarja, wat doe je er aan he
Toen ik eenmaal weer ongesteld was, was het al vrij snel weer regelmatig. Ik ben ook tijdens de borstvoedingsperiode weer zwanger geraakt (die keer duurde mijn cyclus toevallig een keer een week langer), heb gevoed tijdens de zwangerschap en heb zelfs een tijdje getandemd.

Maar mijn ervaring is dat het vooral de eerste menstruatie na de bevalling is die even op zich laat wachten, daarna komen ze weer redelijk snel na elkaar. Dat was de tweede keer ook bij mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik geef ruim 11 maanden bv en ben nog steeds niet ongesteld... Wil eigenlijk nog niet stoppen met bv maar wil ook binnenkort wel weer zwanger worden. Dilemma!

Ik krijg ook telkens de vraag wanneer ik nou eindelijk eens ga stoppen. Bijna niemand in mijn omgeving die me aanmoedigt zo door te blijven gaan. Best jammer...
Ik werd na 5 maanden voeden weer ongesteld, eigenlijk direct ook weer regelmatig. Al heb ik het idee dat mijn cyclus een dag of 2 korter is geworden dan voorheen.

@Stephanie: jammer van je omgeving. Hoeveel voedingen krijgt je kindje nog, als je kindje een beetje enthousiast is over bijvoeding zou je denken dat je met 2 á 3 voedingen toch wel weer redelijk snel een cyclus krijgt.
Ik geef inmiddels 15 maanden borstvoeding en had dikke pech, want weer na de eerste weken vloeien na de bevalling (hield iets van 3 weken aan?) meteen ongesteld. Ben niet zo regelmatig als voor mijn zwangerschap - zit iets meer variatie in, in de cycli. Maar dus inmiddels alweer héél lang gewoon weer ongesteld.
Hier kindje van 13 maanden, geef nog bv en ben nog niet ongesteld geworden
Nadat de bloedingen van de de bevalling gestopt waren werd ik na een maand gewoon weer ongesteld. Oudste heeft ruim 4 jaar BV gehad en tussendoor gewoon zwanger geworden en daarna 2 kinderen BV gegeven. Gewoon even afwachten, als het lang duurt dan kun je er altijd nog een test doen!
Aangezien je nog steeds borstvoeding geeft. Zou het kunnen zijn dat je menstruatie er toevallig doorkwam de vorige x.

Mijn cyclus kwam een maand na het stoppen van de bv (10 maanden gedaan) gelijk weer op gang door de bv pil heen. En een regelmatige ook.

Maar ik zou een test doen als ik jou was. Want na de bevalling schijn je meer vruchtbaar te zijn.
Sorry vergeet erbij te zetten cyclus nog steeds regelmatig. Ben toen gelijk met bv gestopt ivm wens van nog een kindje!
Hier heel wisselend, bij de oudste twee werd ik met volledige borstvoeding na een week of vier al weer ongesteld. Bij de jongste kwam de eerste menstruatie pas weer na een 1 1/2 jaar. De tweede menstruatie kwam toen wel wat later maar daarna weer de vertrouwde cyclus van 24 dagen.
@mevrouwdekees: Ze is niet echt enthousiast over de bijvoeding, dat is het probleem! En daarnaast ben ik ook de speen die ze toch ook veel verlangd op een dag...
Susan, lijkt me een bijzondere ervaring, tandemvoeden!

Stephanie, ik kan me je dilemma zo voorstellen!!! Hopelijk word je binnekort ongesteld, of niet en blijk je gewoon al zwanger… ook goed natuurlijk

Helaas herken ik wat je zegt over de vragen wanneer ik nou eens ga stoppen. Ik vind het echt helemaal niet aan hun! Waar bemoeien die lui zich mee (zucht…) Ik vind t zo raar dan men de baby’s liever aan de koeienmelk ziet dan aan de mensen melk… Heel vreemd…

Maar hoeveel voedingen geef je nu nog? Wel heel herkenbaar trouwens… Mijn knul heeft ook veel liever mijn live voeding dan welke bijhap dan ook… ook bv uit de fles is minder interessant… Alleen als ik er echt niet ben word het geaccepteerd. Maar zodra hij mij ziet wil die verder bij mij drinken hahaha!

Pixiemorgan, jee das balen zeg, meteen na t vloeien ongesteld… :(

Lolly-pop, jij ook getandemd! Echt stoer vind ik dat

Goudzilver, ze zeggen dat je redelijk tegen zwangerschap beschermd bent zolang je minimaal 10 voedingen per dag geeft tot maximaal 3-6 maanden na je bevalling. Maar zwanger kan je in die periode altijd worden hoor. Maar met testen wacht ik echt nog even hoor. Voor dat de eerste kwam heb ik al genoeg teleurstellingen gehad. Dus voorlopig ga ik er nog vanuit dat mijn 2e menstruatie gewoon laat is. En mocht het anders zijn, dan is die situatie over een maand vast nogsteeds zo. (en zo niet, had ik ook niet hoeven testen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven