Gezondheid alle pijlers

Met rug dubbel geklapt

19-09-2013 22:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dus Hallo mensen, Ik heb een probleem waar ik waarschijnlijk goed van af gekomen ben, Toch ben ik jullie mening er over nodig.

Ik zit nu in het 5e jaar van Havo en ik ben echt, letterlijk en figuurlijk, zo stijf als een plank, Ik had ook mijn pols ooit gebroken waardoor hij zwakker is dan de ander (Heb er fyschio voor gehad maar werkte niet..) , Nu moest ik vandaag de wensprong doen, Ik kon dit vroeger met moeite, maar nu ging het vandaag echt compleet mis,

Ik nam een goede aanloop, springen, en toen weet ik niet wat er gebeurde, over de kast gevlogen of gewoon geslipt, maar echt keihard met mijn gezicht eerst, toen borstkas, en uiteindelijk nam de rug de ergste klap op, Ik denk dat ik zelfs een zachte knak had gehoord, Maar dat weet ik niet zeker, maar echt letterlijk en figuurlijk wist ik wel dat ik met de voeten bij mijn oren heb gezeten, (Dus zon slangenmens ding, Dat kan ik dus echt niet! )

Ik ben gewoon omhoog gekomen, heel erg geschrokken, maar niets met de benen enz (Goed gevoel, zelfde voor armen.) Toen ging ik zitten op de schoolbank , en nu ik dit ook typ doen de onderste wervels wel wat zeer...

Ik denk niet dat er echt iets mee aan de hand is, want er valt ook niets aan te zien (Geen blauwe plek, zwelling, ) En ik heb goed gevoel overal, dus ik denk gewoon dat het een beginnende spierpijn word.

Maar goed, Heeft iemand ook zoiets gehad?

Enne.. Heeft iemand advies hoe je dingen moet doen met gym? (Met de wenssprong dacht ik namelijk, ach, er voor gaan het lukt wel, en nu ben ik echt angstig, ja echt angstig voor wat er nog komt, Tipsalto (Neef heeft er de enkels mee gebroken) , Arabier, enz. Ik snap echt niet waarom mensen zulke onmenselijke oefeningen zouden maken O.O

Of hebben jullie ook zo'n situatie? Want iedere keer met gym is het raak bij ons, Meisje ook vandaag zogenaamd een zwaar gekneusde teen nadat ze een voetbal er tegen aan had gekregen... Nou, Ik ben dan geen dokter, Maar ik ben bijna zeker dat ie gebroken is..

Dus ja, Enig advies betreffende zogenaamde : Excuses/Manieren om beter te worden in gym/etc. Conditie oefenen en lenigheid is geen optie, Ik heb lang zat allemaal oefeningen gedaan, en vandaar voelde ik mij ook zo zelf verzekerd met de wenssprong...

Wat vind jij van gym?

Totaal aantal stemmen: 9

Waardeloos! (78%)
Leukste vak! (22%)
Leuk, maar kon beter. Geen stemmen
Kijk er niet naar uit. Geen stemmen
Ik had een hekel aan gym omdat we 's zomers altijd softbal deden, 's winters volleybal of trefbal, en maar 1 of 2 keer per jaar turnen. Turnen vond ik leuk, maar ik heb balangst (dus ik spring opzij als er een bal op me af komt). Overigens heb ik in het laatste jaar niet veel gym meegedaan. Toen had je nog geen magister, dus konden je ouders ook niet zien of je afwezig was geweest tijdens lessen.
Bespreek het eens met je LO docent?
Kind, het is niet mis.

Ik ken de wenssprong niet maar ik heb beelden in mijn hoofd waar ik niet blij van word.

Ik vind gym sowieso een vorm van kindermishandeling. Het voegt niks toe dat gehups en gespring. Of erger nog teamsport. Bah. Als je al dat geweld ziet bij voetbal dan weet je al genoeg. Dus zeg tegen je gymleraar dat je niet meer aan die flauwekul meedoet en ga gewoon krachttraining doen in de sportschool
Gym, het meest nutteloze vak dat ik ooit gehad heb. Ik heb er niets van geleerd. Beter worden in gym is dan ook een nutteloos doel, het is een samenraapsel van allerlei sporten en dingen die docenten leuk vinden.

En als je lenig wilt worden ga je in je vrije tijd lekker yoga doen, wil je spieren kweken dan moet je naar de sportschool (even gechargeerd).
Aan LO had ik vroeger ook een bloedhekel, terwijl ik goed in sport was (m.n. Turnen). s'Zomers softballen en in de winter/lente/herfst eeuwig en altijd zaalvoetbal. Vooral dat zinloze geschreeuw over het verleggen van je eigen grenzen , bij zaalvoetbal nog wel!

De leerlingen op mijn school hebben het een stuk leuker: zwemmen, paardrijden, schermen, etc.
quote:sabbaticalmeds schreef op 19 september 2013 @ 22:54:

Kind, het is niet mis.

Ik ken de wenssprong niet maar ik heb beelden in mijn hoofd waar ik niet blij van word.

Ik vind gym sowieso een vorm van kindermishandeling. Het voegt niks toe dat gehups en gespring. Of erger nog teamsport. Bah. Als je al dat geweld ziet bij voetbal dan weet je al genoeg. Dus zeg tegen je gymleraar dat je niet meer aan die flauwekul meedoet en ga gewoon krachttraining doen in de sportschoolHehe, Blij dat iemand het met me eens is, alle meiden in mijn klas vinden het echt geweldig blijkbaar, al dat rondrennen, springen, Ik vind het gewoon een directe rit naar het ziekenhuis.. Ik vind eigenlijk dat gym optioneel zou moeten zijn, niet verplicht..quote:Frizzy schreef op 19 september 2013 @ 22:54:

Bespreek het eens met je LO docent?

Het probleem is ik heb net een nieuwe, 2e les met haar, dus ik wil haar eigenlijk wel een kans geven, ze is wel stukken aardiger dan mijn andere, Maar als ze op blijft letten zoals dit dan doe ik misschien nog beklag :s

quote:betjebig schreef op 19 september 2013 @ 22:53:

Ik had een hekel aan gym omdat we 's zomers altijd softbal deden, 's winters volleybal of trefbal, en maar 1 of 2 keer per jaar turnen. Turnen vond ik leuk, maar ik heb balangst (dus ik spring opzij als er een bal op me af komt). Overigens heb ik in het laatste jaar niet veel gym meegedaan. Toen had je nog geen magister, dus konden je ouders ook niet zien of je afwezig was geweest tijdens lessen.

Ugh bal angst, Had ik ook last van op de basischool, echt verschrikkelijk. Trefbal ook keihard afgegooid, zelfs een keer de bril kapot er mee gegooid, als je dan ook gepest werd, dan was je letterlijk zo blauw als een smurf er na, Softbal gaat nog wel, maar turnen heb ik dus echt hekel aan... Ik dacht dat ik een hekel aan voetbal/duurloop/softbal/piepjestest had tot ik dit tegen kwam.. BLEGH.

En magister is inderdaad een flink probleem, ook het feit dat je er cijfers voor krijgt, anders zou ik spijbelen, 2 les uren eerder vrij mann :s
Ik had zo'n ontzettende hekel aan gym. Prestratie angst en te dik en gewoon niet sportief, op die manier.

Mijn gym leraar was een lul eerste klas en gaf me altijd het gevoel dat ik faalde.

Ik kreeg elke gymles een 4 voor de moeite.

Ik heb dan ook geweigerd om nog mee te doen en ik deed wel aan sport op mijn manier.

Achteraf blijkt dat ik een aangeboren spier/bot aandoening heb en dat dus ook de reden is dat ik dingen gewoon echt niet kon.

Gym voor punten is zo nutteloos. Beter kunnen ze een soort ''wat past bij je en wat kun je'' les van maken. Geen prestatie.

Eigenlijk ook wat Meds zegt.

Je zal morgen flinke pijn hebben vrees ik. Kijk het even aan en ga, als het niet snel over is, even voor een check up naar de HA.
Ga naar de dokter!! Dit klinkt namelijk niet goed.

Je rug hoort niet op die manier dubbel te klappen.

Een zachte knak is ook zo'n indicatie!

Je hebt maar 1 rug. Beter nu gaan en er is niets dan niet gaan en een wervel springt fout wat niet hersteld kan worden.

Vind die gymdocent ook erg onverantwoordelijk!

Ik denk dat ik deze oefeningen geweigert had met een zwakke pols. Eigen veiligheid eerst
Ach ja, gym. Ik was behept met een leraar die dol was op turnen, dus moesten we altijd turnen. En als er iets was wat ik niet kon was het wel turnen. Ik hielp wel altijd heel hard mee met het klaarzetten van de toestellen en stond vooraan als er om 'vangers' werd gevraagd, en als het echt niet anders was nam ik netjes een aanloop en sprintte met een grote boog om het toestel heen. Eén keer heb ik een koprol achteruit op een rekstok gemaakt, ze hebben me er met zijn vieren overheen moeten takelen.

Ergste was nog dat de leraar door mijn matige prestaties in het gymlokaal op het idee was gekomen dat ik waarschijnlijk motorisch gehandicapt was. Hij was werkelijk stomverbaasd dat ik wel bleek te kunnen zwemmen en schaatsen, en vooral zwemmen nog behoorlijk goed ook, maar ja dat behoorde niet tot zijn lesprogramma he. Je vraagt je toch af in wat voor een wereldje zulke mensen leven.

Oh ja, en hou je rug goed in de gaten. Je hebt er maar één.
Gym slaat nergens op en is niet meer van deze tijd. Beter zou zijn als ieder kind gratis lid kon worden van een sport- of denk-club naar keuze.
Bah
gym het is en was het beste vak (indien goed gegeven)

in princiepe zouden ze gym of beter gezegt

lichaamsbeweging moeten stimuleren, (op de basis school minimaal)

als ik zie hoe fit (NIET) de meeste kinderen zijn op dit moment i.v.t. toen wij/ik op school zat wi konden gymen en uen buiten spelen voetballen etc. tegenwoordig als kinderen een stukje rennen tikketje spelen e.d. zijn ze eht na 5 tot 10 min zat en willen ze thuis voor de tv computer etc zitten?

nee echt meer stimuleren wel op een goede leuke manier dat wel en als je iets niet kan koprol handstand etc maakt toch niet uit.

Bang voor een bal is gewoon te weinig mee beig geweest

dus daardoor kan en durf je neit te vangen e.d. en dan gebeurd er juist wat.

met je rug zou toch maar even een dokter raadplegen ook al heb je nu geen alst wil niet zeggen dat alles nog op het juiste plekje zit
Dank jullie allemaal voor je reacties! Ik blijf vandaag even thuis, voorzichtig, In bed geen enkele klacht, (Ik lig dan op mn rug en ik voel er niets van), Vandaag wakker geworden, onderrug nog steeds zeer, maar rechter schouder nog meer zeer, Maar dat is spier pijn.

ZItten is het pijnlijkste, of ik moet al tegen zoiets als een dikke bank zitten.

Voor mensen die nog benieuwd waren, Na de gymles ben ik naar mijn docent gegaan en ze zij dat ik misschien de zogenaamde scorpion had gedaan, geen idee wat het was, heb het op gegoogled en IDD, zo ben ik ongeveer wel geland:

http://images.teamsugar.c ... 2981/29_2008/scorpion.jpg

Eerst kin, dan borst, dan (Waar het buigpunt dus bij die vrouw ook zit) de rug, En dat gedeelte doet nu ook zeer. (Ik denk dat het net de ene wervel boven het staart botje is...

Ik zal vandaag rustig aan doen, en ik heb ook nu nog een weekend. Ook dan zal ik rustig aandoen, Ik zal ook even naar de fyshio proberen een afspraak te krijgen vandaag. Of ze even een controle willen doen.
En wat zei je moeder ervan? Als je echt bang bent voor wat ernstigs als een hernia ofzo, dan moet je vanmorgen nog een afspraak maken met de huisarts. In alle andere gevallen vind ik je een aansteller. Als zelfs de gymjuf het al geen reden vond om in te grijpen of je naar de huisarts te sturen zal het allemaal wel loslopen.
quote:jur606 schreef op 20 september 2013 @ 07:27:

gym het is en was het beste vak (indien goed gegeven)

in principe zouden ze gym of beter gezegd

lichaamsbeweging moeten stimuleren, (op de basis school minimaal)

als ik zie hoe fit (NIET) de meeste kinderen zijn op dit moment i.v.t. toen wij/ik op school zat, wij konden gymen en uren buiten spelen voetballen etc. tegenwoordig als kinderen een stukje rennen tikkertje spelen e.d. zijn ze echt na 5 tot 10 min zat en willen ze thuis voor de tv computer etc zitten?

nee echt meer stimuleren, wel op een goede leuke manier, dat wel en als je iets niet kan koprol handstand etc maakt toch niet uit.

Bang voor een bal is gewoon te weinig mee bezig geweest

dus daardoor kan en durf je niet te vangen e.d. en dan gebeurd er juist wat.

met je rug zou toch maar even een dokter raadplegen ook al heb je nu geen last wil niet zeggen dat alles nog op het juiste plekje zit

Dat is nou net het probleem, gym is eenheidsworst die voor 90% van de kinderen niet juist is.

Ik had vroeger ook een pesthekel aan gym, altijd maar iets waarbij je moest rennen en het ergste was ieder jaar de heideloop

Gelukkig hadden we ook jaarlijks een sportdag waarbij je kon zwemmen, want dat vond ik wel leuk. Ik heb de leraar nooit zo verbaasd zien kijken als toen hij hoorde dat ik in mijn uppie de helft van de afstand van mijn team had gezwommen (team was 4 personen) en ook nog eens zo snel dat wij daardoor dat onderdeel hadden gewonnen
Ik zou het toch maar laten checken. Een vriendin van mij kwam een keer lullig neer bij het duiken, veel pijn, maar nog even wachten met naar de dokter gaan. Een paar dagen later toch maar gegaan, foto's gemaakt en haar rug bleek op meerdere plaatsen gebroken te zijn. Dat zal heus niet het geval zijn bij jou, maar voor de zekerheid toch maar even naar laten kijken.

Ik vond gym trouwens ook niet leuk, altijd turnen en hockey, terwijl ik sporten op zich wel oke vond.
Cum non tum age
Op de meeste scholen mogen ze geen salto's meer doen tenzij er twee bevoegde leraren naast staan.

De wenDsprong (je maakt immers een wending) snap ik eerlijk gezegd niet hoe je op die manier hebt kunnen landen... Of ben je wel eerst op je voeten terecht gekomen en toen doorgeschoven? Kleine kinderen vallen vaak op die manier trouwens. Ik denk dat je spieren en bekkenbanden een dikke optater gehad hebben maar als je het niet vertrouwd dan even naar de huisarts.

Gym of LO is gewoon heel belangrijk, veel kinderen krijgen anders geen lichaamsbeweging genoeg. Bovendien is gym ook goed voor de geest. Dat 90% een hekel heeft aan gym of dat het daar niet goed voor zou zijn is dikke onzin... Schoolprestaties worden een stuk beter wanneer leerlingen ook regelmatig sporten en dus gymmen op school. Uiteraard zijn er altijd leerlingen die niet goed zijn in sport en het niet leuk vinden, dat kan. Ik had een hekel aan Duits maar moest dat toch doen. Zo heb je nu eenmaal niet te kiezen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Natuurlijk is lichaamsbeweging belangrijk, maar het moet wel een beetje afgestemd zijn op de (on)mogelijkheden van het kind, net zo goed als dat het leerniveau zo goed en zo kwaad als het gaat wordt aangepast. En daar gaat het heel vaak mis. Hartstikke gezond natuurlijk, turnen, maar als je het gewoon niet kunt komt er van die lichaamsbeweging tijdens de gymles verdomde weinig terecht als je per ongeluk een leerkracht treft die dol is op turnen.

En volgens mij valt het toch al tegen met die lichaamsbeweging. In mijn herinnering bestaat een gymles hoofdzakelijk uit omkleden, luisteren naar de instructies en wachten op je beurt.
Ik vond gym meestal wel okay, behalve als we moesten basketballen. Wat een ramp als je een ukkie van 1,60 m bent en je klasgenoten allemaal 1,80 en meer.

En de Coopertest, dat vond ik ook niks.

Verder wel leuk hoor, 's zomers buiten softballen, speerwerpen en zelfs een keer golfen (da's nog moeilijk!). Buiten gingen we ook hardlopen in het trimpark en dan kon je uit het zicht van de leraar op een bankje gaan zitten en dan binnendoor naar de finish, haha.

Ik zie mijn kinderen altijd erg genieten van de gymles, ze zijn er ook goed in en dat sterkt ze dan weer in hun zelfvertrouwen. Lezen en rekenen vinden ze moeilijker, maar met sport kunnen zij eens uitblinken, leuk toch?
Bij ons bestond de gymles voornamelijk uit volleyballen, want dat vond de leraar zo'n leuke sport. En laat ik nou net een hekel hebben aan volleybal. Gym op school zou misschien nog wel leuk kunnen zijn als het een beetje een gevarieerd programma is, waarin voor iedereen wat zit wat hij leuk vind of goed in is. Maar ze mogen het ook afschaffen wat mij betreft.
Nou arabier en tipsalto zijn lastige sprongen, die zou ik niet gaan proberen als ik jou was. Kan je de volgende keer niet eerst de basissprongen zoals ophurken oefenen?
Gym vond ik meestal wel leuk, turnde ook bij een vereniging. Maar balspellen zijn aan mij dus niet besteed. Ik heb een lui oog en droeg een brilletje (tegenwoordig lenzen). Ik zie dus slecht diepte en dat is met ballen niet zo handig. Werd dus altijd als laatste gekozen en dat vond ik niet leuk. Ik had veel liever gezwommen of zo.
Ik vond gym het leukste vak. Ik was er ook goed in, dus daarom waarschijnlijk.
Heb het ook gehad tijdens het duiken. Mijn benen die klapte dus door. Heb echt heel lang last gehad kon bijna niet meer fietsen. Ik heb toen fysio gehad, maar had het gevoel als ik 1 week niet kon dat het weer net zo erg was. Dus heb de fysio maar laten zitten.

Nu geen last meer gelukkig, behalve als ik zware dingen til. Ben er gelukkig goed vanaf gekomen. Hoop dat het voor jou ook geld!
quote:tjongetjonge schreef op 20 september 2013 @ 06:52:

Ga naar de dokter!! Dit klinkt namelijk niet goed.

Je rug hoort niet op die manier dubbel te klappen.

Een zachte knak is ook zo'n indicatie!

Je hebt maar 1 rug. Beter nu gaan en er is niets dan niet gaan en een wervel springt fout wat niet hersteld kan worden.

Vind die gymdocent ook erg onverantwoordelijk!

Ik denk dat ik deze oefeningen geweigert had met een zwakke pols. Eigen veiligheid eersttjonge jonge overdrijven is ook een vak, TO doet het nog gewoon hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven