Migraine en anticonceptie
maandag 17 januari 2011 om 22:24
Vandaag was ik bij de gyneacoloog voor een onderzoek. Omdat ik over de 40 ben en ik tijdens mijn stopweek (microgynon 30) enorme migraine heb, raadde hij me het mirena spiraaltje aan. Maar nu vraag ik me af of dat echt de migraine voorkomt. Zonder pil had ik overigens ook migraine, zelfs nog vaker omdat ik nu regelmatig doorslik. Ook had ik zonder de pil veel bloedverlies, zo erg dat ik er bijna niet mee de deur uit kon. Wie heeft ervaring met (hormonale) migraine in combinatie met mirena of andere anticonceptie?
maandag 17 januari 2011 om 22:41
maandag 17 januari 2011 om 22:54
draadjes voel ik af en toe nog...de ene keer zitten ze mooi gekruld... en op andere momenten kan ik ze voelen...
Klinkt ff raar, maar je kan ze zelf ook wel weer in de gewenste positie drukken...hahaha..
maar als de gyneacoloog de draadjes goed afknipt heb je geen last.
Ik miepje als ik ben, dur niet zo goed naar de huisarts om de boel bij te laten knippen..hahahaha.
Eerste paar weken wel flink last van kleine bloedingen... maar dat heeft een kleine vier week geduurd.. daarna nergens meer last van. Voel niet eens dat ik hem heb. Vind t ideaal.
Klinkt ff raar, maar je kan ze zelf ook wel weer in de gewenste positie drukken...hahaha..
maar als de gyneacoloog de draadjes goed afknipt heb je geen last.
Ik miepje als ik ben, dur niet zo goed naar de huisarts om de boel bij te laten knippen..hahahaha.
Eerste paar weken wel flink last van kleine bloedingen... maar dat heeft een kleine vier week geduurd.. daarna nergens meer last van. Voel niet eens dat ik hem heb. Vind t ideaal.
maandag 17 januari 2011 om 22:58
ik heb ook hormonale migraine, en ben zonder pil ook behoorlijk heftig ongesteld. Volgens mijn huisarts zou een mirena niet voldoende helpen tegen migraine vanwege t lagere aantal hormonen. Hij heeft me op microgynon 50 gezet en nu gaat het redelijk moet ik zeggen. Maar ik slik dan ook een betablokker tegen migraine.
Al denk ik wel dat je gynaecoloog er meer verstand van heeft dan mijn huisarts. Heb inmiddels een andere dus ga maar weer eens langs
Al denk ik wel dat je gynaecoloog er meer verstand van heeft dan mijn huisarts. Heb inmiddels een andere dus ga maar weer eens langs

maandag 17 januari 2011 om 23:04
maandag 17 januari 2011 om 23:06
Hier nog eentje: Elke 2 weken 2 dagen migraine met de pil (3 soorten geprobeerd). Met Mirena vrijwel niet meer (1 x per jaar of zo!). Nauwelijks of niet ongesteld, ideaal. Maar de draadjes zijn wel een minnetje ja... Vriend is er niet blij mee. 1e keer draadjes 2x korter laten knippen, toen nog af en toe last van prikken en krassen (zielig!) En later door gynaecoloog moeten laten verwijderen met een cameraatje erbij omdat de draadjes kwijt waren.. Minder fijn, maar goed. 2e Mirena was meteen goed. Nu de 3e, was weer vervelend, meteen helemaal afgeknipt, maar nog af en toe een puntje. Uiteindelijk lukt het meestal wel om het goed te krijgen. Het heeft ook te maken met de stand van je baarmoeder.
maandag 17 januari 2011 om 23:16
Toen ik de pil slikte kon ik er de klok op gelijk zetten dat ik in de stopweek hoofdpijin had en niet zo'n beetje ook! Gewone paracetamol hielpen niet en ik moest naar zwaardere middelen grijpen, iets wat ik liever niet deed.
Overleg met de huisarts gehad en had de keuze tussen het koperspiraaltje en de mirena. bij het koperspiraaltje heb je geen last van hormonen, maar daar zaten weer andere nadelen aan. De mirena heeft een klein beetje hormonen en niet de nadelen die het koperspiraaltje heeft. Ik heb dus uiteindelijk voor de mirena gekozen.
Het plaatsen vond ik appeltje-eitje, maar ik heb ook andere verhalen gehoord. Nu heb ik amper meer last van bloedverlies en als ik al eens last van hoofdpijn heb dan helpt een paracetamolletje gewoon. Maar in vergelijking met toen ik de pil slikte heb ik een stuk minder hoofdpijn! Ben dus zéér tevreden!
Ik heb trouwens van de gyneacoloog begrepen dat je dus NIET aan de draadjes mag zitten!
Overleg met de huisarts gehad en had de keuze tussen het koperspiraaltje en de mirena. bij het koperspiraaltje heb je geen last van hormonen, maar daar zaten weer andere nadelen aan. De mirena heeft een klein beetje hormonen en niet de nadelen die het koperspiraaltje heeft. Ik heb dus uiteindelijk voor de mirena gekozen.
Het plaatsen vond ik appeltje-eitje, maar ik heb ook andere verhalen gehoord. Nu heb ik amper meer last van bloedverlies en als ik al eens last van hoofdpijn heb dan helpt een paracetamolletje gewoon. Maar in vergelijking met toen ik de pil slikte heb ik een stuk minder hoofdpijn! Ben dus zéér tevreden!
Ik heb trouwens van de gyneacoloog begrepen dat je dus NIET aan de draadjes mag zitten!
dinsdag 18 januari 2011 om 01:37
dinsdag 18 januari 2011 om 10:26
Ik zit al jaren te twijfelen over een spiraal, ik slik de pil (diane 35) telkens 3 maanden door om het aantal migraine aanvallen te verminderen. De hormonen hebben ook veel invloed op mijn huid en mijn stemmingen. Het elke dag slikken vind ik geen enkel probleem overigens.
Is het gehalte hormonen in de mirena zo laag dat je van de hormonen bijna geen last meer zal hebben?
Wat mij overigens nog meer tegen houd: plaatsing schijnt erg pijnlijk te zijn als je net als ik nog geen kinderen hebt gehad.
En ik ben bang dat mijn vriend die draadjes voelt tijdens de sex, dat lijkt me echt 10 keer niks!
Is het gehalte hormonen in de mirena zo laag dat je van de hormonen bijna geen last meer zal hebben?
Wat mij overigens nog meer tegen houd: plaatsing schijnt erg pijnlijk te zijn als je net als ik nog geen kinderen hebt gehad.
En ik ben bang dat mijn vriend die draadjes voelt tijdens de sex, dat lijkt me echt 10 keer niks!

dinsdag 18 januari 2011 om 11:40
Ik heb eens gelezen dat het ligt aan de hoeveelheid hormonen en de afwisseling daarvan. Zoiets als dat in je stopweek de hormoonwisseling te groot is en daardoor de migraine ontstaat.
Helaas heb ik het ook, met Micrigynon 30 niet maar goed... daar werd ik een PMS monster van. Nu aan de Yasmine en dat wisselt wel eens. De ene maand wel, dan een maand niet en dan eens een paar maanden achter elkaar. Maar ik ben zo blij met de Yasmine (geen labiel monster) dat ik het liever niet opgeef. Af en toe slik ik een maandje door.
Helaas heb ik het ook, met Micrigynon 30 niet maar goed... daar werd ik een PMS monster van. Nu aan de Yasmine en dat wisselt wel eens. De ene maand wel, dan een maand niet en dan eens een paar maanden achter elkaar. Maar ik ben zo blij met de Yasmine (geen labiel monster) dat ik het liever niet opgeef. Af en toe slik ik een maandje door.
dinsdag 18 januari 2011 om 14:36
Dank voor jullie reacties. Alleen weet ik nog niet wat te doen, omdat de ervaringen zo verschillend zijn. Het blijkt toch heel persoonlijk. Nadeel van Mirena is dat je het er niet even uithaalt als het tegen valt. Ik ben op zich tevreden over microgynon en zou de pil het liefst ook maanden doorslikken. Maar na 5 weken krijg ik al een doorbraakbloeding die pas ophoudt na een stopweek. Ik twijfel in ieder geval heel erg aan de Mirena; zeker omdat de kans op vermindering van migraine redelijk klein is. En de voelbare draadjes, ik moet er niet aan denken (en mijn vriend nog minder:-)). Nog andere ervaringen?
donderdag 20 januari 2011 om 09:10
zondag 23 januari 2011 om 10:20
Hier ook iemand die migraines krijgt van de pil. Ik slikte microgynon 30.
Ik heb aan de spiraal gedacht, maar houd niet zo van het idee dat zoiets in je zit. En dan lees ik hier ook nog iets over draadjes.
Die trinordiol, dat vind ik misschien wel wat. Drie verschillende soorten hormonen. Als dat helpt...
Verder heb ik zitten denken aan de prikpil.
Ik ben er dus nog niet over uit wat het alternatief gaat worden.
Ik heb aan de spiraal gedacht, maar houd niet zo van het idee dat zoiets in je zit. En dan lees ik hier ook nog iets over draadjes.
Die trinordiol, dat vind ik misschien wel wat. Drie verschillende soorten hormonen. Als dat helpt...
Verder heb ik zitten denken aan de prikpil.
Ik ben er dus nog niet over uit wat het alternatief gaat worden.
maandag 24 januari 2011 om 19:19
Het lijkt er dus op dat het vooral een kwestie van uitproberen is en er rekening mee houden dat je hormoonhuishouding in de loop der jaren verandert. Vroeger (20-40) had ik minder hoofdpijn/migraine zonder hormonale anticonceptie, na mijn 40e ben ik zonder de pil nog veel vaker ziek. Ik heb mijn afspraak voor de mirena trouwens afgebeld. Wil er nog eens goed over nadenken en misschien als proef cerazette slikken. Dat is ook een prostageen-alleen pil (zoals mirena). En anders toch maar het riisco nemen om microgynon te blijven slikken. Alles beter dan die enorme migraines 2x per maand.
Iedereen veel sterkte!
Iedereen veel sterkte!
dinsdag 25 januari 2011 om 11:42
maar iets anders tegen migraine proberen? ik slik dagelijks een betablokker (40 mg) en moet zeggen dat het me wel echt enorm helpt. Ook tijdens mn stopweek. Met microgynon 30 was ik ook niet echt fan van doorslikken, maar met de m 50 gaat het prima. Wel veel krampen als ik dan een xtje een stopweek in las. Maar ik kan me voorstellen dat je liever niet een zwaardere pil slikt, maar implanon is natuurlijk zelfde hormoon concentratie als m 30.
En heb je adequate migraine medicatie? Hier zijn ook meerdere middelen voor, dus ook dat een xtje wisselen kan helpen. Je hebt zelfs in neusspray vorm zodat je t pas hoeft te gebruiken als je 100% zeker bent dat t een aanval gaat worden.
En heb je adequate migraine medicatie? Hier zijn ook meerdere middelen voor, dus ook dat een xtje wisselen kan helpen. Je hebt zelfs in neusspray vorm zodat je t pas hoeft te gebruiken als je 100% zeker bent dat t een aanval gaat worden.
dinsdag 25 januari 2011 om 12:38
Winnertje, bedankt voor je reactie. Een dagelijkse betablokker vind ik nogal heftig omdat ik bijna alleen last heb in mijn stopweek. En om dan 5 weken 'voor niets' te slikken... Verder heb ik sinds kort maxalt smelt triptanen, voorheen imigran zetpillen. Neusspray nog niet geprobeerd, dus dat zou ik ook eens aan de huisarts kunnen vragen.
woensdag 26 januari 2011 om 08:39
ik gebruik inderdaad ook maxalt, vind ik fijner dan immigran dingen. Neusspray is wel weer van immagran, je hebt ook nog prikjes die je kan zetten, er is echt een hoop. Bovendien vertelde een arts (docent) me laatst dat ze nu echt bezig zijn met baanbrekend onderzoek wat migraine betreft. Dat het een vasculair probleem zou zijn, schijnt nu gedeeltelijk verworpen te zijn (dus waar die beta blokker dan wel op werkt??).
Maar opzich 2x per maand een triptaan slikken valt nog mee toch? als je er maar tijdig bij kunt zijn. Als je misselijk bent, kun je hier ook iets tegen krijgen!
Maar opzich 2x per maand een triptaan slikken valt nog mee toch? als je er maar tijdig bij kunt zijn. Als je misselijk bent, kun je hier ook iets tegen krijgen!
woensdag 26 januari 2011 om 10:45
quote:Winnertje schreef op 26 januari 2011 @ 08:39:
Maar opzich 2x per maand een triptaan slikken valt nog mee toch? als je er maar tijdig bij kunt zijn. Als je misselijk bent, kun je hier ook iets tegen krijgen!Het valt op zich mee vergeleken met andere migraine patienten die wekelijks een paar dagen in bed liggen. Maar toch vind ik die ene week op de 5 heel vervelend, omdat ik dan ondanks 3 triptanen per dag en nog extra pijnstillers en domperidon me erg slecht voel. Pijn, misselijk, suf, down... Werk en andere dingen gaan immers gewoon door. Het zou geweldig zijn als ik dmv een geschiktere anticonceptie minder last zou hebben. Maar misschien is dat idd wel wishful thinking en moet ik geduld hebben tot ik voorbij de overgang ben zoals mijn moeder en oma:-).
Maar opzich 2x per maand een triptaan slikken valt nog mee toch? als je er maar tijdig bij kunt zijn. Als je misselijk bent, kun je hier ook iets tegen krijgen!Het valt op zich mee vergeleken met andere migraine patienten die wekelijks een paar dagen in bed liggen. Maar toch vind ik die ene week op de 5 heel vervelend, omdat ik dan ondanks 3 triptanen per dag en nog extra pijnstillers en domperidon me erg slecht voel. Pijn, misselijk, suf, down... Werk en andere dingen gaan immers gewoon door. Het zou geweldig zijn als ik dmv een geschiktere anticonceptie minder last zou hebben. Maar misschien is dat idd wel wishful thinking en moet ik geduld hebben tot ik voorbij de overgang ben zoals mijn moeder en oma:-).
donderdag 27 januari 2011 om 20:30
Ik slik zelf de Yasmin pil en heb ook nog last van migraine!
Zeker 1 keer in de week, en dan kan ik niets anders dan alleen maar op bed liggen.
** Hou er rekening mee als je de pil jarenlang doorslikt, zonder een stopweek & (rook) dat er zich bloedproppen kunnen gaan vormen in de hersenen wat de kans op een TIA of een herseninfarct vergroot, mijn moeder heeft het 3 jaar geleden ook helaas moeten ondervinden.
Zeker 1 keer in de week, en dan kan ik niets anders dan alleen maar op bed liggen.
** Hou er rekening mee als je de pil jarenlang doorslikt, zonder een stopweek & (rook) dat er zich bloedproppen kunnen gaan vormen in de hersenen wat de kans op een TIA of een herseninfarct vergroot, mijn moeder heeft het 3 jaar geleden ook helaas moeten ondervinden.