Gezondheid alle pijlers

Migraine en anticonceptie

17-01-2011 22:24 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was ik bij de gyneacoloog voor een onderzoek. Omdat ik over de 40 ben en ik tijdens mijn stopweek (microgynon 30) enorme migraine heb, raadde hij me het mirena spiraaltje aan. Maar nu vraag ik me af of dat echt de migraine voorkomt. Zonder pil had ik overigens ook migraine, zelfs nog vaker omdat ik nu regelmatig doorslik. Ook had ik zonder de pil veel bloedverlies, zo erg dat ik er bijna niet mee de deur uit kon. Wie heeft ervaring met (hormonale) migraine in combinatie met mirena of andere anticonceptie?
Als je migraine hebt, is de kans op een tia etc sowieso groter. Dus waarom wel dagelijks een pil (hormonen) slikken en niet een bijv. topamax of een bètablokker.
Dat vind ik eng wat je nu schrijft CAS. Ik heb 3 aanvallen in de week en mij is verteld dat dat de kans op een TIA niks groter maakt. Altijd een angst van me geweest en voorheen dachtten ze ook dat migraine dat uit kon lokken maar daar zijn ze op teruggekomen heb ik begrepen.
Ik slik al jaren Cerazette anticonceptiepil voor mijn hormonale migraine, en dat werkt geweldig. Niet meer ongesteld (héél zelden een doorbraakbloeding) en geen (hormonale) migraine meer. Voor de 'andere' migraine heb ik een tijd lang betablokkers geslikt, maar daar ben ik weer mee gestopt nadat de werking afnam (na een jaar of drie). Nu zit ik op ongeveer 1 aanval in de maand, soms zelfs minder.
Noaya, fijn dat de cerazette bij jou helpt, dat klinkt hoopgevend. Ik zat zelf ook aan de cerazette te denken omdat dat een prostageen-alleen pil is en extra oestrogeen niet goed is voor 40plus vrouwen. Maar omdat ik vermoed dat mijn hormonale migraine ontstaat door minder oestrogeen tijdens de stopweek dacht ik dat het niet zou helpen. Maar bij jou dus wel. Ga dit binnenkort zeker bespreken met gyneacoloog/huisarts.
http://books.google.nl/bo ... esnum=3&ved=0CC4Q6AEwAg#v=onepage&q=migraine%20kans%20op%20tia&f=false

Vorige observationele studies hebben gemeld een hoger risico op een beroerte bij migraine patiënten.

Doelstelling: We wilden het Verenigd Koninkrijk schatten het risico van een beroerte, transient ischaemic attack (TIA), of de dood bij migrainepatiënten

Resultaten: Het relatieve risico (RR) van een beroerte bij migrainepatiënten dan bij niet-migrainepatiënten was 2,2 (95% betrouwbaarheidsinterval [BI] 1,7-2,9). Het was het hoogst bij patiënten met een diagnose migraine opgenomen binnen 30 dagen voorafgaand aan een beroerte (odds ratio 11,1, 95% CI 5,69 tot 21,5). Het RR van TIA bij migrainepatiënten dan bij niet-migrainepatiënten was 2,4 (95% CI 1,8-3.3), sterfte van migrainepatiënten was het licht gedaald.

Conclusie: In onze studie, de RR van de ontwikkeling van een beroerte of een TIA werd verdubbeld in migrainepatiënten in vergelijking met niet-migrainepatiënten, terwijl dat voor de dood was dicht bij de eenheid.

Inleiding

Verschillende vorige populatie gebaseerde studies een verhoogd risico op een beroerte [1-4] in samenwerking met migraine. Migraine met aura lijkt verband te houden met een verhoogd risico op een beroerte, [5] vooral bij vrouwen. [6] De mogelijkheid dat migraine en CVA delen gemeenschappelijke pathogenetische processen in het centrale zenuwstelsel is gesuggereerd. [7] Beide aandoeningen worden gekenmerkt door afgifte van ontstekingsmediatoren, zoals vasoactieve peptiden [8] en verbeterde bloedplaatjes reactiviteit. [9] Tijdens een aura vernauwing van de bloedvaten aanwezig is, [10] vermindering van de cerebrale doorbloeding (CBF) met ongeveer 27%. [11] Een verlaagd CBF in combinatie met vasoactieve verbindingen kunnen predisponeren voor coagulatiestoornissen en arteriële trombose. [12] Dergelijke vasoactieve stoffen voor de acute behandeling van migraine-aanvallen, waaronder 5-HT 1B/1C receptor agonisten en ergot-alkaloïden oefenen vasoconstrictie als onderdeel van hun farmacologische werking. [13] In theorie kan dit invloed hebben op de risico van cerebrovasculaire gebeurtenissen bij migraine patiënten die triptanen.

Na de invoering van triptanen, van migraine in verband met de behandeling zijn de kosten gestegen, [14] terwijl de patiënt de kwaliteit van leven aanzienlijk verbeterd. [15,16] Triptanen worden beschouwd als patiënten goed verdragen en veilig in migraine zonder cardiovasculaire aandoeningen, en de meest frequente bijwerkingen in klinische studies voor triptanen, zoals naratriptan, [17] almotriptan, [18] of sumatriptan [19] zijn gemeld paresthesie zijn misselijkheid, braken, slaperigheid, en.

Het doel van deze grote populatie gebaseerde studie was om een beroerte te kwantificeren incident, een transient ischaemic attack (TIA), of de dood bij migrainepatiënten, in vergelijking met niet-migrainepatiënten, en de rol van triptanen verkennen van het risico op het ontwikkelen van een van deze uitkomsten.

Hoofdpijn. 2007; 47 (10) :1374-1384. © 2007 Blackwell Publishing

Is vertaald uit het Engels dus een beetje krom taalgebruik.
Hoi Jenniferb,

Ik heb vanaf mijn jonge jeugd al migraine aanvallen gehad.

Later kreeg ook ik maxalt en imigran van de dokter.

Ik wist dat ik met medicijnen meestal de migraine aanval zou onderdrukken en dan kwam er snel weer één. Ik slikte vanaf mijn 17e de Diane35. Ik ben een paar jaar geleden gestopt met caffeine houden de drank, koffie en cola en red-bull etc. Ik heb sindsdien bijna geen aanval meer gehad en de laatste twee jaar misschien nog 1. Ik ben vorig jaar januari gestopt ivm een kinderwens. en heb ook geen last meer gehad. Misschien heb je er wat aan, ik weet niet of je nog caffeine binnenkrijgt, maar miss iets om te proberen.
hallo Lelyvrouw, wat super dat je (bijna) geen migraine meer hebt. Toen ik zwanger was had ik beide keren geen migraine, na het stoppen met borstvoeding begon het helaas opnieuw. Ik drink niet veel koffie, 1 a 2 kopjes per dag en zelden cola, maar het is altijd het proberen waard om eens een tijdje helemaal zonder te doen. Bedankt voor je reactie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven