Gezondheid alle pijlers

Migraine!!

21-02-2021 21:19 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even mijn hart luchten en hopelijk wat tips of adviezen
Vanaf mijn jeugd heb ik migraine, de laatste jaren weer frequent en soms duurt een aanval wel een dag of 3. Ik sukkel een beetje door, pijnstiller helpt soms wel (mits op tijd)
Maar ik word er soms zo moedeloos en verdrietig van. Haal woorden door elkaar, ben zo misselijk en kan niet doen wat ik wil en moet doen.
Bedankt voor het lezen, is dit voor iemand herkenbaar? Zijn er gouden tips?
Alle reacties Link kopieren
Huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Excedrin, fantastisch spul. Te koop bij de drogist. Ik heb al veel mensen verblijd met dit middel.
Wat mij helpt is gelijk in het begin (als ik aura begin te zien) met mijn hoofd voorover hangen en mijn hoofd en nek stevig wrijven en masseren. Een paar minuten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je snelle reactie
Die weet ervan, al van alles geprobeerd. Wordt ook behandeld voor een hoge bloeddruk, heb dit toen ook besproken. Verschillende pijnstillers geprobeerd, maar de vrij verkrijgbare helpen beter (weet niet of ik merken mag noemen)
Maar zit wel te denken aan nogmaals bespreken met de huisarts en evt doorverwijzen..
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-02-2021 21:22
Ik gebruik Excedrin, fantastisch spul. Te koop bij de drogist. Ik heb al veel mensen verblijd met dit middel.
Ja, dat is idd de enige die in de helft vd gevallen helpt.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
21-02-2021 21:24
Wat mij helpt is gelijk in het begin (als ik aura begin te zien) met mijn hoofd voorover hangen en mijn hoofd en nek stevig wrijven en masseren. Een paar minuten.
Dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-02-2021 21:22
Ik gebruik Excedrin, fantastisch spul. Te koop bij de drogist. Ik heb al veel mensen verblijd met dit middel.

Ik gebruik ook Excedrin bij migraine en dat maakt echt een wereld van verschil voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Jee, zoveel reacties zo snel, wat fijn!
Tegelijkertijd lijden heel veel mensen hieraan. Heftig hoor
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen medicatie voorgeschreven gekregen van de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Wat slik je allemaal of heb je geslikt?
Maxalt, ben er binnen een half uur vanaf en ze hebben ze ook in smelttabletten en zelfs zetpillen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al sumatriptan geprobeerd, op recept via de huisarts?
Ik heb jaren aangemodderd met middeltjes van de drogist.
Eén pilletje hiervan en de pijn trekt na een half uurtje weg.
Wat een verademing.
Geronimo2 schreef:
21-02-2021 21:38
Maxalt, ben er binnen een half uur vanaf en ze hebben ze ook in smelttabletten en zelfs zetpillen.
Dit is het enige dat bij mij helpt. Niet altijd direct helaas en soms ook helemaal niet.

Excedrin is een hele dure pijnstiller (gewoon paracetamol, aspirine en coffeine, dat kun je veel goedkoper krijgen). Werkt voor mij ook niet bij echte migraine.

Verder: rustig liggen, niet op een schermpje, frisse lucht, donkere kamer (bij flitsen en aura's). En regelmatig leven ter preventie. Op tijd eten, slapen en genoeg drinken.
anoniem_366925 wijzigde dit bericht op 21-02-2021 21:45
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
21-02-2021 21:22
Ik gebruik Excedrin, fantastisch spul. Te koop bij de drogist. Ik heb al veel mensen verblijd met dit middel.
Nog een tip voor mensen die excedrin gebruiken: excedrin heeft precies dezelfde bestanddelen als apc-tabletten. Apc-tabletten koop je voor 2-3 euro voor 20 tabletten, ik meen dat excedrin al gauw 10 euro kost.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielp dat dus totaal niet. Allemaal geprobeerd..
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpen bètablokkers goed. Een beetje een paardenmiddel, maar het houdt mijn hartslag en bloeddruk constant. Ik heb hierdoor minder vaak aanvallen. Hoe migraine ontstaat is nog steeds niet helemaal helder, maar het is wel aannemelijk dat bloedtoevoer en bloeddruk een rol spelen.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
21-02-2021 21:38
Heb je al sumatriptan geprobeerd, op recept via de huisarts?
Ik heb jaren aangemodderd met middeltjes van de drogist.
Eén pilletje hiervan en de pijn trekt na een half uurtje weg.
Wat een verademing.
Dit, gebruik ik ook en soms eletriptan, voor de echt ‘diepe’ aanvallen die niet extern maar intern getriggerd worden.

Superspul, ik kan echt niet zonder.

Helaas ook hoge bloeddruk hier maar bloeddrukverlagers helpen mij maar een klein beetje om het aantal aanvallen te verminderen.
Mijn dochter heeft het al als 5 jarige en niks helpt. Kinderarts helpt ook niet echt . Tot een neuroloog imigran neusspray voorschreef, dit werkt wel goed. het is wel een uur afzien omdat via de neus binnen een uur werkt. binnenkort wordt ze 12 en mag dan injecties krijgen bij een aanval ( soort epipen) en deze werkt binnen 5 minuten.

Migraine ik heb het niet mijn dochtertje wel en het is echt afzien en vreselijke pijnen. Er is wel medicatie zoals hier boven, welke in meerdere vormen en dosishoogtes bestaan, alleen dat is uit zoeken samen met een arts en jouw welke dosis aanslaat.

Succes en beterschap gewenst.
anoniem_6545584a2c7f1 wijzigde dit bericht op 21-02-2021 22:01
Reden: typfout
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik slikte eerst ook Excedrin, maar nadat ik in 2 weken tijd 5x migraine met aura had ben ik toch maar eens naar de huisarts geweest 2 weken geleden. Heb nu sumatriptan gekregen; nog niet uitgeprobeerd, want geen aanval meer gehad (heb een week vakantie gehad en in de vakantie heb ik het meestal niet)
Als ik een aura heb ben ik eigenlijk blij want dat is een waarschuwing; snel pijnstilling slikken dan kom ik de werkdag meestal redelijk door. Maar als ik geen aura als waarschuwing krijg en het komt ineens opzetten helpt helemaal niks meer.
Als de sumatriptan niet helpt is de volgende stap de neuroloog, maar ik lees overal dat het meestal toch neerkomt op: mee leren leven. Helaas.
Ik ben overigens na een aanval echt heel erg moe; is dat herkenbaar?
Ik sta voor de klas, nu online, en ik werk eigenlijk altijd door, maar ik kom dan soms ook moeilijk uit mijn woorden en het lijkt soms net of ik er niet helemaal ben (als je begrijpt wat ik bedoel).
Ik gebruik een triptaan, pil of injectie, als ik een aanval voel opkomen.
Er zijn meerdere soorten triptanen en je zult moeten uitproberen wat voor jou werkt. Sumatriptan bijvoorbeeld werkt voor de een fantastisch, voor de ander juist niet.

Als onderhoudsmedicatie heb ik een bèta-blokker gecombineerd met nog een bloeddrukverlager. Ik heb ook hypertensie ernaast.

Ik gebruik geen pijnstilling voor de migraine.
Alle reacties Link kopieren
Immigran (neusspray triptanen).

Pijnstillers gebruik ik niet, werken ook niet bij mij. Spray erin, half uurtje ontspannen en weg.

Voordeel van neusspray is dat ik niet een half uur bezig ben een pil binnen te houden terwijl ik misselijk ben van de pijn.

Werkt zelfs als ik vol in migraine aanval zit (krijg hem ook wel eens als ik slaap).

Sumatriptan had ik hiervoor werkte ook heel goed maar duurt wat langer, was er ook duffer van maar he beter dan de pijn en hielpen minder goed als ik al vol in aanval zat.

Als je mij loept zie je dat ik in een ander recent topic heb meegepost ging ook over mirgaine, misschien kan je daar nig wat tips vinden
Alle reacties Link kopieren
Eva, dat is echt jezelf martelen, waarom werk je door? Ik snap dat het soms onhandig uitkomt zeker als het zo vaak is maar dat het zo vaak is is ook vaak een tegen van je lijf dat ergens iets niet goed gaat. Overigens had ik er ook meer last van toen ik voor de klas stond (middelbaar onderwijs) helaas moest ik een ander vak kiezen en ben nog altijd blij dat ik met mijn baan makkelijk kan schuiven zelfs last minute als ik een aanval krijg die doorzet. Maar met medicatie ben ik er meestal op tijd bij en gaat het tijdig weg waardoor doorwerken gewoon kan.
Ik moet wel vaak ontzettend vaak plassen na een sumatriptan en ik heb intense zucht naar cola en zout of juist zoet. En slapen, ja ben ook altijd moe na een aanval die heeft doorgezet (of zoals vannacht, in de nacht is ontstaan waardoor je in de vroege ochtend wakker wordt van de pijn die voelt alsof er een vrachtwagen over je heen is gereden) dan is het voor mij een kwestie van, medicatie pakken, nog een uur of 2 proberen te blijven liggen / slapen en hopen dat de pil werkt, en dan rustig aan doen die dag want het put je wel degelijk uit.
Doorgaan met een aanval doe ik amper nog ooit, tenzij ik bijvoorbeeld geen medicatie mee heb en nog een eind moet rijden dan rijd ik zsm naar huis maar heb ook al eens aan man morgen vragen me te komen halen dat het niet ging met rijden.
Heb nu altijd paar tabletten in m’n auto en in elke (hand / werk/ sport) tas zitten.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
21-02-2021 22:09
Herkenbaar. Ik slikte eerst ook Excedrin, maar nadat ik in 2 weken tijd 5x migraine met aura had ben ik toch maar eens naar de huisarts geweest 2 weken geleden. Heb nu sumatriptan gekregen; nog niet uitgeprobeerd, want geen aanval meer gehad (heb een week vakantie gehad en in de vakantie heb ik het meestal niet)
Als ik een aura heb ben ik eigenlijk blij want dat is een waarschuwing; snel pijnstilling slikken dan kom ik de werkdag meestal redelijk door. Maar als ik geen aura als waarschuwing krijg en het komt ineens opzetten helpt helemaal niks meer.
Als de sumatriptan niet helpt is de volgende stap de neuroloog, maar ik lees overal dat het meestal toch neerkomt op: mee leren leven. Helaas.
Ik ben overigens na een aanval echt heel erg moe; is dat herkenbaar?
Ik sta voor de klas, nu online, en ik werk eigenlijk altijd door, maar ik kom dan soms ook moeilijk uit mijn woorden en het lijkt soms net of ik er niet helemaal ben (als je begrijpt wat ik bedoel).
Zo herkenbaar wat je schrijft!
Ik heb er tijdens mijn menstruatie altijd last van en tussendoor ook nog wel eens. Maar die tussendoor komen (gelukkig!!) nooit in de vakantie. Ik verwacht dat die bij mij ontstaan door flinke overprikkeling. Einde schooljaar bijvoorbeeld veel last.
Als ik Naproxen neem (liefst die van de apotheek) en een half uurtje in het donker ga liggen/zitten is de hoofdpijn goed gezakt (doordat ik het goed aan voel komen kan ik tijdig medicatie nemen). Wel blijf ik dan een dag of 2 misselijk een een beetje wattig in mijn hoofd. Alsof ik er niet helemaal bij ben.
Heb op mijn werk dan ook medicatie liggen, want werken met (opkomende) migraine gaat niet. Dan kom ik niet meer uit mijn woorden. Raak ik de controle over mezelf een beetje kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
21-02-2021 21:42
Nog een tip voor mensen die excedrin gebruiken: excedrin heeft precies dezelfde bestanddelen als apc-tabletten. Apc-tabletten koop je voor 2-3 euro voor 20 tabletten, ik meen dat excedrin al gauw 10 euro kost.

Thanks voor de tip. Ik ga er eens naar kijken als ik weer nieuwe moet kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven