Gezondheid alle pijlers

Mijn moeder wordt te dik

01-11-2010 13:22 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat er mensen zijn die denken, "waar bemoei jij je in hemelsnaam mee", maar ik maak me een beetje zorgen om mijn moeder.

Mijn moeder was vroeger heel slank, woog standaard 55 kg en zag er fit uit. Nu begint ze tegen de 50 aan te lopen, maar ze gaat er steeds ongezonder uit zien. Ze weegt nu 20 kg meer, heeft een enorme buik die boven haar taillebroeken uitblubbert. Ze draagt ook meestal positiekleding, omdat het anders niet om haar buik heen past.

Nu weet ik wel, dat als je ouder wordt je wat aankomt en niet alles meer zo strak is, maar ik maak me zorgen!

Ze vindt het zelf ook niet leuk, maar ze weet niet hoe het komt.

Nu weet ik wel hoe het komt. Mijn moeder eet 's avonds voor 2 (ze woont alleen), en 's avonds bij de tv eet ze iedere avond een reep chocolade, een half pak koekjes, of wat er maar voor handen is.

Volgens mij bestaat 25% van haar wekelijkse boodschappen uit snoep en koek.

Als ze bij ons op visite is, verwacht ze ook dat er vanalles in huis is (toastjes, salade, koek, snoep).

Zo ben ik vroeger ook aan overgewicht gekomen, maar hier ben ik gelukkig vanaf.

Wat kan ik mijn moeder nu aanraden? Ik heb haar al subtiel gezegd dat het misschien een idee is om 's avonds niet meer te snoepen, maar ik zie haar dit niet stoppen.

Ik maak me zorgen. Ik zou het zo erg vinden als ze straks diabetes (of hoe je dat ook schrijft) krijgt, en door overgewicht hartproblemen enzo krijgt!

Ik kan haar natuurlijk gewoon laten doen, maar het is wel mijn moeder!

Iemand tips?
Zal ze toch echt zelf moeten doen, en willen.
Als je je zorgen maakt kan je dat toch met haar bespreken (je zorgen dus)?

En je schrijft dat ze het zelf ook niet leuk vindt, dan is de stap naar het advies voor een diëtiste snel gemaakt lijkt me.

Ze zal toch zélf gezonder moeten eten, dat kan jij niet voor haar doen.

Behalve als ze bij jou thuis is natuurlijk, dan zet je als snacks alleen wortel en bleekselderij neer.
Het lijkt me dat je moeder met dit eetpatroon toch echt wel een idee heeft hoe het komt dat ze dikker is geworden.

Je hebt haar erop gewezen, het is aan haar om hier iets mee te doen, als ze er al iets mee wil doen, krijg het idee van niet namelijk.
Je moeder is volwassen, dus moet ze haar eigen keuzes maken en zelf de gevolgen van die keuzes dragen.

Het enige wat je kan doen, is blijven herhalen dat haar dieetkeuze niet de meest gezonde is. Ik persoonlijk zou dat niet op prijs stellen van mijn dochter, maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat je je als dochter zorgen maakt.

Misschien voorstellen om samen te gaan sporten?
Nope
quote:wallace schreef op 01 november 2010 @ 13:28:

En je schrijft dat ze het zelf ook niet leuk vindt, dan is de stap naar het advies voor een diëtiste snel gemaakt lijkt me.

Ja hoor, geld neertellen om iemand je te laten vertellen dat zoveel chocola en koek niet goed voor je is? Halleluja, dat zal ze zelf ook wel kunnen bedenken als ze dat wíl.
Iedereen die te dik wordt weet heus wel zelf waar dat door komt. Het er inwrijven zal eerder averechts werken dan dat ze zegt, okee, ik koop vanaf nu geen snaai meer en ga elke dag sporten. Die knop moet bij haarzelf om gaan als ze er wat aan wil doen.
Heb je het idee dat je moeder ongelukkig / ontevreden / verbolgen / verdrietig / angstig - of dergelijk zware emoties - is?
Er is een reden natuurlijk dat je moeder dit doet(of ze moet een enorme snoeperd zijn,ben ik ook), je kan moeilijk je moeder vertellen wat ze moet doen natuurlijk.

Je mag zoals eerder al is gezegd hier best een gesprek aangaan met je moeder. Geef dan niet aan wat jij vindt maar vraag haar hoe ze zich voelt met die extra kilo's. Je kunt daarna nog een keer je zorgen uiten over de gezondheidsproblemen en de angsten die je hebt.

1 ding viel me erg op, dat ze vaak alleen is:

Misschien is ze te vaak alleen? Heeft ze behoefte aan een maatje? Misschien kan ze wat nieuwe mensen leren kennen zodat ze niet te vaak alleen is.
Sparkle, wat een herkenbaar verhaal. Hier nog zo'n moeder. Volgens mij heb je ook gewoon minder kcal nodig als je ouder wordt en je vetverdeling wordt anders, maar ook de mijne zegt: ach, wat maakt een koekje nou uit. En is een emotie-eter. Ze is al bij de dietiste, helpt niets. En ik kan lullen als wat, helpt ook niets. Dus ik lees lekker mee met dit topic, misschien komen er nog handige tips

Trouwens, erg is dat he als je moeder verwacht dat jij ook vanalles in huis hebt en de dag na pasen nog met een kilo (!) paaseitjes aan komt zetten 'voor de gezelligheid' (echt waar).
at ze vroeger ook al zoveel snaai? misschien kwam ze daar nooit van aan, maar als je ouder word schijnt het te kunnen dat je dan ineens wel dikker wordt ook al had je er nooit aanleg voor. Er zijn 2 dingen die ze kan doen: het accepteren en uitdijen, of accepteren dat ze nu bij de mensen hoort die niet vanzelf slank blijven en er iets aan gaan doen. je zou het zo eens kunnen brengen misschien.
Mijn moeder is al jaren te dik, en ik zeg subtiel wel eens dat ze minder moet eten en moet sporten maar ze doet het gewoon niet. Tijdgebrek zegt ze. Ze is een echte emotie-eter.

Het ergste is dat ze dit eetpatroon aan mijn zusje heeft doorgegeven . Die is nog maar 18 en ook al veel te dik.
Ga een aantal keren in de week met je moeder wandelen. Heeft ze in ieder geval haar beweging. Maar verder als ze zelf niet wilt houdt het op. Je kunt wel je zorgen uitspreken, maar begin hier niet elke keer over.

Het verwachten veel lekkers in huis te hebben, dat heeft mijn schoonmoeder ook. Alleen ik doe daar niet aan mee. Met als gevolg dat ze hetzelf maar meeneemt...... en wij het dus weggooien.
Het ligt er een beetje aan hoe ze gebouwd is, maar 70-75 kilo is niet dik!
quote:emaille schreef op 01 november 2010 @ 13:40:

[...]

Ja hoor, geld neertellen om iemand je te laten vertellen dat zoveel chocola en koek niet goed voor je is? Halleluja, dat zal ze zelf ook wel kunnen bedenken als ze dat wíl.

Adem in, adem uit...

Sommige mensen hebben een steun in de rug nodig om te kunnen afvallen/ om gezond te kunnen eten. Soms is het makkelijker als een ander voor je nadenkt.

En uiteraard, het gaat er om of moeder ook echt wíl afvallen.
quote:Boarn schreef op 01 november 2010 @ 14:08:

Het ligt er een beetje aan hoe ze gebouwd is, maar 70-75 kilo is niet dik!Dat kun je niet zo stellen denk ik: 20 kilo aankomen op een 'normaal' gewicht van 55 kilo, da's bijna 40% erbij, lijkt me zeker niet gezond!
Positiekleding? Zwanger?

Ga eens met haar in het bos wandelen. Is het nu heel mooi. Dan merk je vanzelf of het gebrek aan conditie is. Als je meer beweegt, heb je ook minder behoefte om te snaaien.

Ja, je moet het wel willen. Er zin in hebben en het leuk vinden. Anders kun je het beter laten.
quote:Boarn schreef op 01 november 2010 @ 14:08:

Het ligt er een beetje aan hoe ze gebouwd is, maar 70-75 kilo is niet dik!

Dat dacht ik ook meteen.. Of is je moeder heel klein van stuk TO?

En ik las al ergens de vraag of ze veel alleen is, misschien snoept ze uit verveling..?
Als ze niet heel lang geleden nog 55 kg woog en nu 20 kg zwaarder is, reken dan maar dat ze binnen niet al te lange tijd veel meer weegt dan 75 kg. En een enorme buik is sowieso geen goed teken. Buikvet is erg slecht.

Maar ik ben bang dat je niet heel veel kunt doen. Aankaarten dat je je zorgen maakt en dan ook heel concreet waarom je je precies zorgen maakt. Iets als "ik zie je 's avonds zo veel snoepen, ik denk dat je daarom zo dik aan het worden bent en ik ben heel bang dat je daar ernstige gezondheidsproblemen zoals diabetes of een hartinfarct van gaat krijgen." Ik ben bang dat het enige wat je kunt doen is je moeders struisvogel uit het zand trekken, maar als ze dat niet wil dan zal het je als dochter ook niet zo snel lukken.
ga samen met je moeder naar Zumba...
Is het niet dat je moeder zich eenzaam voelt en uit verveling gaat snaaien?

Heeft ze hobby's?

Misschien is vrijwilligerswerk een idee zodat ze minder alleen is en ze mensen leert kennen.

Ze moet uit het cirkeltje van 's avonds alleen thuis zijn en het extra eten, snoepen en dat kan giga moeilijk zijn.

Ze zal dit zelf moeten willen want anders lukt dat niet.

Sterkte
Niet mee bemoeien. Je moeder is een volwassen vrouw.
quote:wallace schreef op 01 november 2010 @ 14:11:

[...]

Adem in, adem uit...

Sommige mensen hebben een steun in de rug nodig om te kunnen afvallen/ om gezond te kunnen eten. Soms is het makkelijker als een ander voor je nadenkt.

En uiteraard, het gaat er om of moeder ook echt wíl afvallen.Aangebrand? Ik adem prima, dankjewel.
Ongerust zijn en het bespreekbaar maken is heel wat anders dan je er mee bemoeien. Het is de toon en de manier waarop je iets zegt hoe het overkomt.
quote:emaille schreef op 01 november 2010 @ 19:18:

[...]

Aangebrand? Ik adem prima, dankjewel.Jeetje, hap niet zo. Ik vond je erg heftig reageren. En nu eigenlijk weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven