Gezondheid alle pijlers

mini pil

26-05-2010 12:19 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
d
Lijkt me een prima vraag voor je huisarts
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Volgens mij is het een bekend verschijndel dat bij de minipil een menstruatie (lees: onttrekkingsbloeding) uit kan blijven...? Staat er niets over in de bijsluiter?

En deze pil slik je toch ook door? Een eisprong krijg je niet als je een pil slikt en zolang dat je doorslikt krijg je ook geen onttrekkingsbloeding. Lijkt mij dus volkomen normaal.
Ik slik hem nu ook sinds een week of 6 na de geboorte van Timanni. Normaal een drie-fasen-pil, maar die gaat niet goed samen met borstvoeding, en dat gaat de minipil vanwege andere hormonale samenstelling wel.

Sindsdien ook niet meer ongesteld geweest. Leuk, maar ook wel lastig als je even echt níet zwanger wilt worden.

Een onttrekkingsbloeding die al dan niet uitblijft, heeft niets met je vruchtbaarheid en de kansen om zwanger te worden te maken. Je bent niet vruchtbaarder als je die onttrekkingsbloeding wél hebt doordat je pil zo werkt. Ontpillen is daarbij uberhaupt een fabeltje: je bent direct zo vruchtbaar als jouw lijf kan zijn, als je stopt met de pil (in het begin over het algemeen zelfs wat verhoogd).

Succes,

TD
daar slik ik de mini pil juist voor. Je hebt toch ook geen stopweek met deze pil?? Dan is het toch ook logisch....

als je stopt met de pil kun je gewoon weer ongesteld en zwanger worden, 'het ontpillen' of dat het lang na zou werken is kolder....
Inderdaad, Cerazette is een pil zonder stopweek, dus dan krijg je ook geen menstruatie. De pil doorslikken is niet schadelijk, en als je stopt omdat je zwanger wilt worden zal het heus wel goed komen met je menstruatie. Althans, het op gang komen van je menstruatie zal niet anders zijn dan bij andere pillen, want bij andere pillen is de stopweek ook geen echte menstruatie maar slechts een onttrekkingsbloeding.
Cerazette moet je trouwens wel heel secuur iedere dag op dezelfde tijd slikken hè, anders is hij minder betrouwbaar.
Ik heb ook Cerazette geslikt. Werd ook niet meer ongesteld en dat beviel me prima. Toen ik stopte met Cerazette, duurde het 9 maanden voor ik weer ongesteld werd, want meteen zwanger.
Ik heb 'm jaren geslikt en nu weer. Volgens huisarts geen probleem, grote schoonmaak was onzin volgens hem en totaal niet nodig.
Bedankt voor de snelle reacties! Staat idd in de bijsluiter dat er een kans is dat je tijdelijk niet ongesteld word. Ik maakte mij vooral zorgen omdat dat tijdelijk bij miij dus al 2 jaar is. Maar inmiddels gerust gesteld! en ik dacht dat dat ontpillen dus echt waar was...dus bedankt voor alle goede raad!
Trouwens ik heb op zeer korte termijn nog geen kinderwens. Maar als je direct stop met cerazette staat in mijn bijsluiter dat je er iets bij moet gaan slikken omdat je anders de kans op ogen ruggetje bij een kindje vergroot.

Edit: niet op de bijsluiter maar op een grote sticker op de verpakking
quote:canuck schreef op 26 mei 2010 @ 13:33:

Trouwens ik heb op zeer korte termijn nog geen kinderwens. Maar als je direct stop met cerazette staat in mijn bijsluiter dat je er iets bij moet gaan slikken omdat je anders de kans op ogen ruggetje bij een kindje vergroot.

waar? Ik spit hem net door omdat ik dat nog nooit gelezen heb...

zojuist van voor naar achter doorgespit en ik heb denk ik een andre bijsluiter dan jij of ik lees er gruwelijk overheen....
Bij mij staat het niet op de bijsluiter. Ik heb altijd zo'n grote sticker op de verpakking: Let op..blabalbala open ruggetje. Ik weet even niet wat er precies staat want zie zo snel geen doosje liggen. Op internet staat er dit over:

Bovendien is het verstandig om vanaf vier weken voor tot en met acht weken na de bevruchting foliumzuur te slikken. Deze vitamine vermindert het risico op een aangeboren neurologische aandoening bij de baby (‘open ruggetje')

Nu heb ik hier absoluut geen verstand van, misschien is dit met andere pillen ook zo????

Ik slik de pil nu gewoon door en tegen de tijd dat ik kinderwens heb zal ik eens bij de dokter navragen.
quote:canuck schreef op 26 mei 2010 @ 13:33:

Trouwens ik heb op zeer korte termijn nog geen kinderwens. Maar als je direct stop met cerazette staat in mijn bijsluiter dat je er iets bij moet gaan slikken omdat je anders de kans op ogen ruggetje bij een kindje vergroot.Ik denk dat daar gewoon foliumzuur mee wordt bedoeld en dat is een verstandig middel voor IEDERE vrouw die zwanger wil worden om de kans op een open ruggetje en hazenlippen te verkleinen. Het is niet zo dat je door de minipil het extra nodig hebt oid.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Sommige apotheken plakken die sticker op elke anticonceptie-pil, gewoon als een soort voorlichting. Thats it, een middel om vruchtbare vrouwen te informeren over het nut van foliumzuur, niet meer niet minder.

"Voorlichting over foliumzuur in de apotheek

.......

Het probleem bij het geven van voorlichting over foliumzuur is het bereiken van de doelgroep. Vrouwen bezoeken pas een huisarts of vroedvrouw wanneer ze al zwanger zijn, terwijl foliumzuur al voor de zwangerschap geslikt moet worden. De apotheek kan hier een belangrijke rol spelen, door continu actieve voorlichting te geven bijvoorbeeld met het plakken van een 'voorlichtings'-sticker op de pil. Wanneer geen leeftijdsbeperking wordt ingevoerd, kunnen vrouwen al op jonge leeftijd bekend raken met de positieve effecten van foliumzuur. Zo kan door regelmatige voorlichting een steeds van samenstelling veranderende doelgroep worden bereikt. "
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
oh dat ' kinderwens?' stickertje... ik heb daar zo'n schijthekel aan.... ik kom voor een half jaar de pil halen wat denk jezelf Apotheker????

Dat heeft niks met de minipil te maken dat staat op iedere pil...
oke hahah is dat ook weer duidelijk. Maar vind het wel goed dat ze dat er op plakken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven