Gezondheid alle pijlers

mini-problemen

01-03-2016 09:40 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, de wereld vergaat niet, maar ik hoop toch dat jullie wat advies hebben voor twee problemen van mij (35).

1. sinds een jaar of twee heb ik ineens (veel meer) last van pms. Echt, de week ervoor word ik zo ontzettend chagrijnig! Ik loop op alles te schelden, om helemaal niets, en meestal duurt het een poosje voordat ik door heb dat het komt omdat ik chagrijnig ben, en niet omdat iemand anders iets verkeerd doet (zoals jongste vanochtend aangaf: mama, mijn oren doen pijn van jou!). Iemand enig idee of hier een middel, iets, wat dan ook, tegen helpt?! (niet in de zin van: diep adem halen, denk rustig na, want dan ben ik meestal al een scheldpartij verder)

2. ik ben altijd tevreden geweest met mijn gewicht. Afgelopen jaar 10 kilo afgevallen (zonder opzet) en nu 62 kg / 1,68m dus nog steeds tevreden. Tenminste, ik weet dat ik nu een kledingmaat kleiner draag, dat het er allemaal goed uit ziet, en toch denk ik de laatste tijd alleen maar over mezelf in termen als 'dikke big', wat nogal onzinnig is, want als ik goed in de spiegel kijk, heb ik slanke benen. Als ik niet zo goed kijk (wat ik ook weleens doe), dan ben ik daar ineens weer wel ontevreden over. Terwijl ik weet dat dat onzin is. Hoe krijg ik dit uit mijn hoofd? Ik ben verder totaal niet bezig met wat ik eet/drink of hoeveel ik beweeg, en ik heb ook geen mensen in de buurt die er opmerkingen over maken (nou ja, behalve dan 'wat word je mager', wat ik persoonlijk ook een onzin-opmerking vind, ik ben normaal, niet te dun).
quote:Friction-90 schreef op 02 maart 2016 @ 14:26:

Ik zou zelf nooit de pil slikken vanwege PMS symptomen, de pil is anticonceptie en door deze langdurig te slikken voor PMS symptomen vergroot je alleen maar de kans op andere, meer chronische ziektes, die je helemaal niet wilt hebben. Mijn PMS symptomen waren tijdens mijn pubertijd ook zodanig erg dat ik echt enkele dagen uit de running kon zijn, maar heb dit door veranderingen in voeding en levensstijl 360 graden kunnen omdraaien. Heb nu eigenlijk nooit meer ergens last van op wat vermoeidheid voor de menstruatie na.

Probeer eens verschillende dingen in je levensstijl (voeding, incl kruiden en thee, en beweging) een tijd lang te veranderen en kijk wat je hiermee bereikt. Je hormoonhuishouding wordt voor een groot deel bepaald door je voeding en beweging en kan je hiermee dus ook veranderen als je daar iets in aanpast. Je moet dan uiteraard wel wat meer geduld hebben voor je veranderingen ziet.

sorry hoor, maar ik werd echt heel ziek van PMS. Mijn hele hormoonhuishouding lag op de kop. Kreeg er bijna paranoide-aanvallen van. Echt beangstigend. Natuurlijk heb ik eerst alle huismiddeltjes en eetvoorschriften geprobeerd. Magnesium geslikt tot ik er groen zag etc.

Vooral als je hormonen, bijvoorbeeld na zwangerschappen een flinke dreun gehad hebben, is er geen enkel kruid tegen gewassen, alleen een hormoonpil.

(dit verzin ik niet hoor, dit zegt mijn huisarts, heb ik vertrouwen in)

Ze heeft de risico's van langer pilgebruik met me doorgenomen (trombose etc), maar omdat ik verder heel gezond ben, geen greintje overgewicht heb, geen aandoeningen in mijn familie en niet rook, was de pil perfect.

En het hielp. Na enkele maanden doorslikken weer gestopt en nu is mijn PMS normaal. Beetje kort-af hooguit.
quote:Friction-90 schreef op 02 maart 2016 @ 14:26:

Ik zou zelf nooit de pil slikken vanwege PMS symptomen, de pil is anticonceptie en door deze langdurig te slikken voor PMS symptomen vergroot je alleen maar de kans op andere, meer chronische ziektes, die je helemaal niet wilt hebben. Mijn PMS symptomen waren tijdens mijn pubertijd ook zodanig erg dat ik echt enkele dagen uit de running kon zijn, maar heb dit door veranderingen in voeding en levensstijl 360 graden kunnen omdraaien. Heb nu eigenlijk nooit meer ergens last van op wat vermoeidheid voor de menstruatie na.

Probeer eens verschillende dingen in je levensstijl (voeding, incl kruiden en thee, en beweging) een tijd lang te veranderen en kijk wat je hiermee bereikt. Je hormoonhuishouding wordt voor een groot deel bepaald door je voeding en beweging en kan je hiermee dus ook veranderen als je daar iets in aanpast. Je moet dan uiteraard wel wat meer geduld hebben voor je veranderingen ziet.Ik denk dat het maar ligt aan je klachten. Beetje kort door de bocht.
quote:lilalinda schreef op 02 maart 2016 @ 14:32:

[...]

sorry hoor, maar ik werd echt heel ziek van PMS. Mijn hele hormoonhuishouding lag op de kop. Kreeg er bijna paranoide-aanvallen van. Echt beangstigend. Natuurlijk heb ik eerst alle huismiddeltjes en eetvoorschriften geprobeerd. Magnesium geslikt tot ik er groen zag etc.

Vooral als je hormonen, bijvoorbeeld na zwangerschappen een flinke dreun gehad hebben, is er geen enkel kruid tegen gewassen, alleen een hormoonpil.

(dit verzin ik niet hoor, dit zegt mijn huisarts, heb ik vertrouwen in)

Ze heeft de risico's van langer pilgebruik met me doorgenomen (trombose etc), maar omdat ik verder heel gezond ben, geen greintje overgewicht heb, geen aandoeningen in mijn familie en niet rook, was de pil perfect.

En het hielp. Na enkele maanden doorslikken weer gestopt en nu is mijn PMS normaal. Beetje kort-af hooguit.Oh ik werd ook ziek ervan hoor, alleen nooit overwogen om de pil ervoor te slikken. Had niet zo'n zin in dagelijkse hormoontoedieningen die je tijdelijk onvruchtbaar maken, klonk me nogal onnatuurlijk. Maar je zegt dus dat je PMS na een (korte?) tijd pil slikken helemaal is overgegaan? In dat geval is het te overwegen natuurlijk, maar zou het nooit op de lange termijn hiervoor gebruiken.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
quote:Friction-90 schreef op 02 maart 2016 @ 14:41:

[...]

Oh ik werd ook ziek ervan hoor, alleen nooit overwogen om de pil ervoor te slikken. Had niet zo'n zin in dagelijkse hormoontoedieningen die je tijdelijk onvruchtbaar maken, klonk me nogal onnatuurlijk. Maar je zegt dus dat je PMS na een (korte?) tijd pil slikken helemaal is overgegaan? In dat geval is het te overwegen natuurlijk, maar zou het nooit op de lange termijn hiervoor gebruiken.mocht van de huisarts gerust, al moest ik er t/m de overgang mee doorgaan
quote:lilalinda schreef op 02 maart 2016 @ 15:43:

[...]

mocht van de huisarts gerust, al moest ik er t/m de overgang mee doorgaan

Tuurlijk mag dat van de huisarts. Al is de huisarts minder goed op de hoogte (up to date) van het huidige wetenschappelijke onderzoek (hier hebben ze namelijk geen tijd voor om dit bij te houden, das namelijk meer dan een extra fulltime job erbij).

Kort overzichtje voor je inclusief wetenschappelijk referenties: http://www.marksdailyappl ... about-oral-contraception/

En natuurlijk blijft het maar een verhoging van risico, wat absoluut niet betekent dat je een van deze dingen daardoor krijgt. Maar als ik het kan vermijden, dan liever dat laatste
quote:Friction-90 schreef op 02 maart 2016 @ 15:53:

[...]

Tuurlijk mag dat van de huisarts. Al is de huisarts minder goed op de hoogte (up to date) van het huidige wetenschappelijke onderzoek (hier hebben ze namelijk geen tijd voor om dit bij te houden, das namelijk meer dan een extra fulltime job erbij).

Kort overzichtje voor je inclusief wetenschappelijk referenties: http://www.marksdailyappl ... about-oral-contraception/

En natuurlijk blijft het maar een verhoging van risico, wat absoluut niet betekent dat je een van deze dingen daardoor krijgt. Maar als ik het kan vermijden, dan liever dat laatste

nee, ben ik absoluut niet met je eens. Ik kon door de PMS niet meer functioneren een week in de maand

Daar heb je dus medicatie bij nodig, in dit geval de pil

En ja, elke medicatie heeft bijwerkingen en nadelen

Maar in dit geval heeft mijn huisarts gewoon gelijk, we hebben zelfs samen doorgelopen wat de risico's zijn (want uiteindelijk adviseert zij slechts, ik bepaal), en was de pil een hele goede oplossing voor een flink probleem. En nu ben ik van het probleem af en ook weer van de pil, want als ik niks hoef te slikken, slik ik niks
quote:lilalinda schreef op 02 maart 2016 @ 16:12:

[...]

nee, ben ik absoluut niet met je eens. Ik kon door de PMS niet meer functioneren een week in de maand

Daar heb je dus medicatie bij nodig, in dit geval de pil

En ja, elke medicatie heeft bijwerkingen en nadelen

Maar in dit geval heeft mijn huisarts gewoon gelijk, we hebben zelfs samen doorgelopen wat de risico's zijn (want uiteindelijk adviseert zij slechts, ik bepaal), en was de pil een hele goede oplossing voor een flink probleem. En nu ben ik van het probleem af en ook weer van de pil, want als ik niks hoef te slikken, slik ik niks

Blijf het wel apart vinden. Want in jouw geval zou het dus betekenen dat het pilgebruik (al weet ik dus niet hoe lang dit was) jouw hormoonhuishouding blijvend heeft veranderd (aangezien de pms over is nu). Ookal ben je met de pil gestopt, zijn je hormonen dus blijkbaar nog steeds anders geregeld dan daarvoor.

Als de pil dus echt de rede was dat de pms nu over is, vind ik dat ook wel een beetje een risicovol iets voor vrouwen die de pil als anticonceptie gebruiken, want het zou dus betekenen dat hun hormoonhuishouding definitief veranderd nadat ze stoppen. Opzich ook wel te begrijpen als je ziet dat het bij sommige vrouwen meer dan een jaar kan duren voor ze uberhaupt weer een menstruatie hebben na pilgebruik.
Besef wel dat ik drie keer zwanger was, het kan (aanname), dat dat iets met mijn hormonen gedaan heeft waardoor ze van slag raakten. Het leek alsof ik in en soort vroege overgang zat. Behalve pms-klachten, ook klachten die je anders aan de overgang zou toeschrijven. Nachtelijk zweten etc.

Het is dus niet zo, dat door de pil mijn hormoonhuishouding definitief veranderde, maar dat hij weer normaal werd. Vroeger (pre zwangerschappen) had ik dit niet, toen werd het met de maand erger, heel lastig aan te geven wanneer het begon, tot ik de pil bijna een jaar gebruikt heb, en eigenlijk op goed geluk eens een stopweek ingelast heb. Gewoon eens kijken hoe ik me voelde, en ik kreeg wat ontrekkingsbloedingen. En toen voelde ik me zo prima, dat ik maar helemaal gestopt ben.

Want ik zag het echt als medicijn, zeker niet als anticonceptie. Liever slik ik hem niet, want bijvoorbeeld mijn libido keldert er van omlaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven