Gezondheid alle pijlers

MIRENA hormoonspiraal

21-02-2008 21:55 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve dames (en heren),

wie oh wie wil/ kan zijn/haar ervaring (negatieve als positieve) met mij delen wat betreft ""Mirena" hormoonspiraal?!

Ik ben 6 weken geleden bevallen en binnenkort wordt hij bij mij ingebracht. Ik ben zwaar op Google aan het surfen maar vindt voornamelijk oude berichten (2005 & 2006).....

Alvast bedankt....
De Mirena: afschuwelijk.

Ik ga de spiraal eruit laten halen, de vlag gaat uit als hij weg is!

Menstruatie is bij mij erger i.p.v. minder. Veel buikpijn. Vocht vasthouden. Vaak misselijk. Last van darmen.

De pil was bij mij geen probleem, maar dit vind ik echt helemaal niets.
Fijn wat realistische verhalen te lezen. Ik had net even gegoogled (ja stom) en daar werd ik niet vrolijk van... Alleen maar elende en niet te zuinig ook. Hier lees ik dat het niks kan zijn maar dat het ook goed kan gaan. Ben benieuwd...
quote:WhiteNights schreef op 14 juni 2009 @ 16:56:

Het enige nadeel dat ik heb ondervonden aan de mirena is dat ik veel last van puistjes heb. Nu niet meer, misschien omdat nu de werking na bijna 5 jaar minder is? Maar toch zeker de 1ste 3 jaar had ik regelmatig last van puisten.

Heb ook al die jaren gewoon m'n menstruatie gehad. Wel slechts een hele lichte menstruatie.Hier ook puistjes! En het lijkt wel of het steeds erger wordt. Ik heb hem zo'n 15 maanden geleden laten plaatsen. Ook nog steeds ongesteld. Wel ietsjes lichter, maar wel onregelmatig. Weet dus nooit wanneer het zover is. Ook heb veel vermoeider tijdens mijn menstruaties. Ik ben dus niet zo positief, het enige voordeel vind ik dat je nooit ergens aan hoeft te denken. Maar ik overweeg toch weer de pil. Daarmee had ik veel minder last van menstruaties (qua moodswings en moeheid) en een veel betere huid. Ook uiteraard een duidelijke, regelmatige cyclus. Met de mogelijkheid om een week ofzo door te slikken als dat bv beter uitkwam voor een vakantie.
quote:Pinkwin schreef op 16 juni 2009 @ 09:51:

Na een maand of twee had ik geen bruine afscheiding meer en nu nog steeds niks! Heel af en toe een beetje roze achtig maar dat is echt te verwaarlozen. Ik vind het heerlijk, ik had altijd erg last van mijn menstruatie en nu dus niet meer!

Wel ben ik de touwtjes kwijt, ga als je dat ook hebt vooral niet Googlen, dat deed ik en daar staan ook veel wilde verhalen over. De mijne zit prima alleen de touwtjes zijn wat naar binnen gekruld zodat ik ze niet meer voel.

Succes!

Ik heb hem nu twee maanden en merkte gisteren dat ik de touwtjes niet meer voel... Raakte al lichtelijk in paniek, maar jouw berichtje stelt me wel gerust. Maandag maar eens kijken of ze een echo kunnen maken.

Verder ben ik na de eerste drie dagen hevige 'weeën', meer dan 20 dagen ongesteld geweest met flinke bloedproppen. Toen een week niets en daarna weer een week heel licht ongesteld. Nu weer een dag of 5 niets. Maar de buikpijn is helemaal verdwenen, ik heb geen rare pukkels gekregen of iets dergelijks. Ben benieuwd of mijn menstruatie weg blijft of dat het over een paar dagen weer begint.
@coffeepot, ik herken deze klachten. Bij mij is de Mirena geplaatst door de gynaecoloog omdat ik weken achter elkaar letterlijk leeg liep. Het 1e jaar perfect, daarna toch elke 3 weken een soort van ongesteld, alleen maar bruine afscheiding (niet fris ruikend) en dat een dag of 10. Na 2,5 jaar voor de zekerheid een nieuwe geplaatst. Weer 1,5 jaar geen klachten en nu ben ik alweer een paar maanden licht ongesteld. Veel buikpijn, beetje bruine afscheiding. Kan soms ook weer 3 maanden helemaal niets zijn. Alternatief is nu of baarmoeder verwijderen, maar dat probeer ik te voorkomen. Werk op freelance basis en in deze tijd wil ik mijn klanten niet te lang in de steek laten. Heeft iemand deze klachten ook gehad? Pil slikken heeft geen zin, ik ben dan weken tot maanden ongesteld.

Mirena is helemaal top, maar werkt maar 1,5 jaar. Of toch maar weer een keer een nieuwe plaatsen?
Hoi,

Ik ben ook erg aan het twijfelen om het plaatsen van een mirena spiraal: mijn schoonzus zweert erbij, werd niet meer ongi etc. Ik heb erg last van hevige spierspanning (anuskrampen) net voor de ongi en daarna spierpijn na de ongi. Daardoor slik ik de pil zo lang mogelijk door... Maar heb nu de goedkopere variant van de microgynon 30 en ben met einde 2e strip bezig en voel gewoon dat de ongi erdoor wil komen! Wij willen op dit moment nog geen kinderen, maar over zo'n 2 jaar wel... Nu kan ik kiezen of zo nog 2 jaar doormodderen of de gokl nemen voor de mirena en wie weet kleine 2 jaar niet meer ongi en geen klachten meer....

Moeilijk voor jullie waarschijnlijk om mij raad te geven, maar wil ze toch graag lezen! En waar moet ik eventueel de spiraal aanvragen hoe gaat dat in z'n werk alllemaal?

Groetjes
quote:Maravanbar schreef op 05 juni 2009 @ 11:06:

Ik heb gisteren een hormoonspiraaltje laten plaatsen.

En het mocht weer blijken: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest!

Want wat heb ik me druk gemaakt! En wat viel het mee!

Ik had besloten een spiraaltje te laten zetten omdat ik weet dat ik de komende vijf jaar toch nog geen kinderen wil krijgen en omdat je met een spiraal niet elke dag moet denken aan de pil innemen en omdat ik vaak op vakantie ga naar verre landen en de pil is niet veilig als je diarree hebt…

Drie weken van te voren was ik al erg nerveus, wakker liggen met klamme handen en nachtmerries. Maar gisteren viel het hartstikke mee! Daarom wil ik andere meiden gerust stellen die er over na zitten te denken een spiraal te laten plaatsen.

Ik heb enkele tips:

-Laat je ophalen met de auto of ga met de bus, maar niet fietsen of lopen.

-Laat de spiraal plaatsen als je ongesteld bent, dan staat je baarmoeder al wat wijder.

-Laat het absoluut doen door een gynaecologe in het ziekenhuis en niet door je huisarts. Voor gynaecologen is dit een routineklusje en zij zijn gewend aan kijken in vagina’s die naar menstruatiebloed stinken…

-Neem pijnstillers in. Ik heb zelf 4x Naproxen 500mg genomen (één de avond van tevoren, één 5 uur van tevoren, één 1 uur van tevoren, één na het plaatsen voor het slapengaan).

-Hou er rekening mee dat veel ziekenhuizen eerst (minimaal 10 dagen van tevoren) een kweekje willen maken (pijnloos), om te checken of je geen soa hebt.

-Neem iets mee wat je kan eten als je je een beetje flauw voelt na afloop (een koekje, een plakje ontbijtkoek).

-Ik vond het zelf prettig dat mn vriendje meeging om zijn hand te kunnen vasthouden. Misschien wil je je moeder of vriendin meenemen?

Ik zal vertellen hoe het bij mij is gegaan.

Eerst vertelde ze dat je de eerste paar maanden nog onregelmatig kan vloeien en dat je misschien bruinige afscheiding krijgt, maar dat wordt minder. Ook de eerste maand is het verstandig om nog met condoom te vrijen, tot je je controle hebt gehad (paar weken na plaatsen).

Toen moest ik mn broek en onderbroek uitdoen en werd ik heel zenuwachtig. Je gaat zitten/liggen met je bovenbenen in twee beugels en je moet je bekken een beetje naar voren kantelen.

Bij mij werd eerst een echo gemaakt met een soort camera op een dildo. Geheel pijnloos, kijken ze of de baarmoeder goed ligt ofzo.

Daarna krijg je een eendenbek in. Doet geen zeer, gewoon ontspannen alsof je een piemel toelaat zeg maar. Ik was heel zenuwachtig terwijl je juist de hele tijd rustig moet blijven ademen (neus in, mond uit).

Dan vroeg ze mij te kuchen, terwijl je kucht pakt ze met een tangetje de baarmoedermond vast, beetje stekend gevoel. Dan gaat ze de diepte van je baarmoeder meten, en dan gaat je baarmoeder als protest krampen geven. Niet prettig, maar echt erg is t ook niet.

Als dat is gedaan zal de spiraal worden ingebracht. Als t goed is gebeurd dit zo snel mogelijk en gelijkmatig. Dit is een gemene stekende pijn. Maar als dat is gebeurd, is het ergste achter de rug.

Dan worden de draadjes afgeknipt (zo’n 2cm uit de baarmoedermond). En daarna mag de eendenbek eruit en is het gedaan.

Dan moet je rustig aan doen. Ik voelde me draaierig, dus ben even gaan liggen. Gewoon rustig aan doen, niet te snel gaan ademen en je langzaam aankleden. Dan moet je nog een afspraak maken voor controle.

Daarna ga je krampen voelen. Iemand zei me: voelt als weeën, maar daar ben ik het niet mee eens. Het voelt gewoon als een stevige ongesteldheid, eerste dag, met een zeurende rugpijn.

Thuis lekker met een kruik op de bank of achter de computer, lekker iets met suiker eten en rustig aan doen. Neem een aspirine als je je echt niet lekker voelt.

Bij mij is het echt zo mee gevallen! Wees niet bang, je bent de eerste niet bij wie ze zo’n spiraal plaatsen. Laat je niet te veel afschrikken door de horrorverhalen.

Mara (21 jaar)

Nou zo zie je maar weer, hier toch best wel een andere ervaring!

Ik ben wel gewoon op de fiets gegaan, was geen enkel probleem.

Ik heb em wel gewoon door mn huisarts laten plaatsen, had zij veel ervaring in, dus dat zal per ha verschillen. Kan geen kwaad om dat te informeren bij je eigen ha, je kan altijd nog naar de gyn.

Er zijn bij mij vantevoren geen tests op SOA's geweest.

Ben alleen gegaan maar vond het dan ook geen punt om em te laten plaatsen, dat is uiteraard heel persoonlijk.

Verder heb ik em 3 maanden na mn bevalling laten plaatsen en ben nu, ruim een jaar laten, nog steeds heel tevreden. Ben ook niet tot nauwelijks ongesteld, al merk ik wel dat ik ongeveer eens per maand opeens pukkeltjes en/of sjagie kan worden, wat bij mij voorheen altijd wel op een komende ongi wees.

Hormonen doen het op dat vlak dus nog steeds prima.

Omdat wij toch bewust wat meer tijd tussen 2 kindjes willen, laat ik em voorlopig nog even zitten en als er dan tzt een 2e kindje komt, neem ik daarna weer een nieuwe hoor, bevalt prima!
Ik weet niet meer wie het hier plaatste maar diegene was " overtijd"

Ik ben zwanger geraakt met mirena,dus het kan wel!!Het duurde 5 maanden voor ik dit wist,werd nl niet meer ongesteld of soms een klein beetje.Werd wel dikker dus toch maar test gedaan,en ja hoor Bingo!
Hier ruim 3 jaar de mirena en ik ben er erg blij mee. Vooral eerste 2 jaar niet meer ongesteld. Nu heel af en toe een beetje, maar met een inlegkruisje is het goed te doen.

Mij bevalt hij erg goed!
Ben vanmiddag bij de huisarts geweest en die opperde gezien in mijn situatie, ook de mirena spiraal aan. Hij heeft 'm direct besteld en ik moet daarbij ook nog een pencilinekuur volgen.. Dit was die nieuwe voorzorgsmaatregel zei hij. Eerst wilde hij weten wanneer ik weer ongesteld zou worden. Eind van de maand augustus, maar vertelde er wel bij dat ik bijna tot niet vloeide etc. Toen zei hij, dat het ook niet zoveel uitmaakte of ik nou wel of niet ongi was. En volgende week laat ik 'm plaatsen door de huisarts. Hij doet dit al 30 jaar zelf en was in 3 minuten gedaan, verteld hij. Op mijn vraag of ik ook pijnstilling moest innemen, verteld hij dat dat wel handig zou zijn. Verder maakte hij er niet zoveel van. Na 6 weken moest ik weer terug komen, om te kijken of de draadjes er nog zaten. Als ik dit zelf kon checken, dan hoefde ik niet te komen. Tja, had dit niet zo snel verwacht allemaal. Maar door mijn menstruatieklachten, had hij ook zo iets van: niet langer aanmodderen, maar actie ondernemen het heeft nu lang genoeg geduurd. Hij gaat er ook vanuit dat ik met de mirena spiraal niet meer ongesteld zal gaan worden....

Spannend allemaal, maar wil het z.s.m. doen.

Ben nu nog aan de pil, kan er mee stoppen nu zodat ik volgende week ongi ben. Maar aangezien ik ook bloed zal verliezen na het plaatsen (dan word je volgens hem ook wat ongi, doe ik het niet. Zit dan nog langer in de pijn..)
Succes Ak25!

Ik heb de mirena twee jaar geleden laten plaatsen na de geboorte van mijn zoon. Ik was er in de eerste instantie erg enthousiast over; niet meer ongesteld, optimaal beschermd tegen zwangerschap en nergens aan hoeven denken. Naarmate de tijd vorderde kwamen er ook negatieve kanten naar boven; een erg bewerkelijke huid met veeeel puistjes, dunner wordend haar en haaruitval en een erg onvoorspelbare menstruatie (3 dagen, dan een week niet, dan een week wel, vervolgens 3 maanden niet, ect.)

De optelsom van de nadelen hebben me ertoe aangezet de mirena te laten verwijderen, dit is gisteren gebeurd, fluitje van een cent. Het plaatsen vond ik overigens ook 100% meevallen, het is toch vooral het idee dat naar is, vind ik.

Nu overweeg ik een koperspiraal. Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met een mirena vs koperspiraal? Dank alvast!
Morgen is het dus zo ver! Ik laat de mirena plaatsen...

Vraag het de h.a. morgen ook wel, maar wat kan ik de komende weken verwachten? Wordt ik deze week ongesteld of helemaal niet? Ik heb geen flauw idee, en denk ook dat het per persoon zal verschillen, maar toch....
Mijn Mirena is half april gezet. Ik heb de eerste 3 maanden flink last gehad van spotting. Niet echt ongesteld, maar je verliest toch wat bloed. Ook heb ik een tijd last gehad van een onaangename geur (ik rook mezelf). Blegh.

Dit is nu allemaal over, ik word nu keurig 1 x per maand heel licht ongesteld. Wel heb ik nog last van puistjes en moodswings. Ik geef het nog even de tijd tot het einde van het jaar, als dit zo blijft laat ik hem eruit halen en ga ik terug aan de pil.
Nou, heb ik weer: mirena is niet geplaatst! Dit lukte de huisarts niet, omdat ik een wat gekantelde baarmoeder heb!! 27 augustus (2e ongi dag) moet ik naar de gyn en die zal 'm dan plaatsen... Dus kan nog een keer, t scheelt: weet nu wat me te verwachten staat! Wel wat pijnlijk, maar t is te doen...
ik heb ook een hormoonspiraal laten zetten afgelopen vrijdag op 16 maart maar 3 dagen later doet het nog steeds heel veel pijn ken dat kloppen dan ofzo het inbrengen was geen pretje maar ben wel blij dat ik htet heb laten doen

en ken je 2 dagen later als sex met je partner hebben mag dat wie heeft daar antwoord op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven