Gezondheid alle pijlers

Misschien zwanger en cyste uit borst laten halen?

26-07-2013 12:31 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn op dit moment bezig om zwanger te worden. Na mijn vorige bevalling in 2011 ontdekte ik een cyste in mijn borst, onderzocht en bleek niks aan de hand. Nu ben ik een paar weken geleden naar de huisarts geweest omdat de cyste gegroeid is en ik hem ontsierend ga vinden, hij is ook zichtbaar door bh heen. Nu is het lastige dat ik voor binnenkort een oproep van de chirurg heb gekregen waarbij ook radiologische onderzoeken gedaan worden (mammografie en echo). Hierna zou de cyste verwijderd worden. Stel ik ben net zwanger, dan zijn die onderzoeken niet zo best lijkt mij... En omdat het goedaardig is kan het volgens mij ook uitgesteld worden tot na de evt, bevalling. Beetje dilemma dus. Wie denkt er mee wat ik het best kan doen? Als ik de afspraak nu annuleer, weet ik niet wanneer ik weer aan de beurt kom.
Ehh is overleggen met je arts een heel raar advies!?
Misschien even met condoom doen en pas na het verwijderen zwanger worden. Want je weet niet wat hormonen ermee doen, ook al is t goedaardig misschien groeit het wel harder door een zwangerschap. Dus even je arts bellen voor advies.
Dan gebruiken jullie toch condooms totdat het onderzoek en de eventuele ingreep achter de rug zijn?
Wat vl43inder zegt!
Condooms gebruiken zolang?

En hopen dat die betrouwbaar genoeg zijn...
Vind je een 2e baby op stel en sprong belangrijker dan het laten verwijderen van die groeiende cyste?

Zo ja, verder gaan voor die baby. Zo nee, weer aan de anticonceptie en eerst die cyste laten behandelen.
Even overleggen inderdaad.

Als je zwanger bent krijg je toch regelmatig echo's (20 weken echo, 12 weken echo, etc.), dus ik kan me niet voorstellen dat dat kwaad kan.

Mammo's worden ook gemaakt bij zwangere vrouwen (als ze iets kwaadaardigs vermoeden), dus het zou zomaar kunnen dat dat ook niet kwaad kan.
Echo's kunnen absoluut geen kwaad.

De mammografie is wel met röntgenstraling en wordt in principe wel af geraden (wel erg weinig straling, ik zou het vergelijken kwa schade met een trek van een sigaret).

Maar ik neem aan dat je eerder ook al onderzoeken hebt gehad waaruit bleek dat het een goedaardige cyste is?

Misschien is de mammografie dan wel niet nodig.
Ik sluit me bij de anderen aan, ik zou de afspraak wel door laten gaan en dan advies vragen aan de arts.
Het punt is dat ik nu al zwanger zou kunnen zijn en de afspraak is gepland voordat ik het zeker kan weten.

Het is niet stel op sprong dat we proberen zwanger te worden en ik heb al weken geleden een verwijzing gevraagd nog voor we überhaupt begonnen. Nu komt die afspraak ongelukkig uit... Als ik zeker weet dat het deze maand niet gelukt is, gebruiken we natuurlijk weer anticonceptie en laat ik het verwijderen, daar voel ik ook meer voor maar ik kan nu dus al zwanger zijn.
Dan bel je even en vraag of het kwaad kan als je misschien zwanger zou zijn.
Ja dat ga ik idd even doen, thanks everybody!
Echo maakt niet uit, mammo kan evt met schort. Maar aangezien er bij jou geen verdenking is op kwaadaardigheid, denk ik dat je gewoon alleen een echo krijgt.
Nou, ik heb een mammografie en echo gehad en hieruit bleek dat de cyste onveranderd van aard was, hij was alleen wel groter geworden (1,5 cm gegroeid) sinds de laatste echo in 2011. Dit is ook zichtbaar aan de buitenkant. De keuze om hem weg te laten halen is aan mij, niet medisch noodzakelijk, ook niet met het oog op een evt. zwangerschap ik laat hem eerst toch zitten omdat hij ontstaan is na mijn vorige zwangerschap en ik anders denk dat hij terugkomt bij een potentiële nieuwe zwangerschap en ik daarna weer moet. Belangrijkste voor mij is dat hij volgens de HA niet opeens kwaadaardig kan worden door een zwangerschap omdat het niet hormonaal bepaald is wat cysten doen ( wel het ontstaan eran)

Wilde dit nog even delen...
Mammografie omdat ik boven de 30 ben...maar op echo was veel beter te zien wat er nou zat...
Klopt, op echo zien ze het verschil tussen vocht en vaste massa goed. Hopelijk ben je snel zwanger!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven