Moedervlek na wegsnijden terug???
vrijdag 9 oktober 2009 om 17:50
De titel zegt het al eigenlijk..Een paar maanden geleden moedervlek laten "shaven" (zo noemde de dokter het, met een heel scherp mesje oppervlakkig wegsnijden zonder hechting)
Nu zit er sinds een week in het litteken een heel donkerbruin zwart achtig streepje met een paar bruine takjes van 1mm
Het lijkt weer en beginnende moedervlek te worden! ?
Oja, de vlek is niet opgestuurd voor inspectie want het zag er volgens haar rustig uit.
Wie heeft dit ook wel eens gehad?
Alvast bedankt!
Nu zit er sinds een week in het litteken een heel donkerbruin zwart achtig streepje met een paar bruine takjes van 1mm
Het lijkt weer en beginnende moedervlek te worden! ?
Oja, de vlek is niet opgestuurd voor inspectie want het zag er volgens haar rustig uit.
Wie heeft dit ook wel eens gehad?
Alvast bedankt!
vrijdag 9 oktober 2009 om 18:17
vrijdag 9 oktober 2009 om 18:48
Bij shaven of aanstippen met stikstof heb je een grote kans dat ze teruggroeien. Niet erg, tenzij je er aan ergert of ongerust over maakt, dan terug naar je huisarts. Het voordeel van deze technieken om een moedervlek weg te halen is dat je er geen litteken van overhoudt, bij wegsnijden wel (hoe klein soms ook).
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
vrijdag 9 oktober 2009 om 19:58
Dank je meiden! Het stelt mij weer een beetje gerust. Ik ben geen bijzonder geval! fijn!
Ik dacht dat als zo'n vlekje terug komt dat het dan wel iets agressiefs kwaadaardigs moest zijn..Dat kan, maar dat hoeft dus niet perse weet ik nu. (ik hoef dus niet meteen naar de eerste hulp! )
Moedervlekken kunnen nou eenmaal ook gemeen zijn, zoals Swissie de eerste keer had.
Ik zie het wel even aan, en als het nog meer gaat veranderen, toch maar even weer naar de dokter.
Mochten er nog mensen zijn met meer info hierover, dan hoor het nog steeds graag!
Ik ben nog steeds nieuwsgierig of het nou met pigment te maken heeft, of met restjes van de oude moedervlek die weer opvlammen? wortels?
(heb gegoogeld, maar kwam er niet echt uit)
Ik dacht dat als zo'n vlekje terug komt dat het dan wel iets agressiefs kwaadaardigs moest zijn..Dat kan, maar dat hoeft dus niet perse weet ik nu. (ik hoef dus niet meteen naar de eerste hulp! )
Moedervlekken kunnen nou eenmaal ook gemeen zijn, zoals Swissie de eerste keer had.
Ik zie het wel even aan, en als het nog meer gaat veranderen, toch maar even weer naar de dokter.
Mochten er nog mensen zijn met meer info hierover, dan hoor het nog steeds graag!
Ik ben nog steeds nieuwsgierig of het nou met pigment te maken heeft, of met restjes van de oude moedervlek die weer opvlammen? wortels?
(heb gegoogeld, maar kwam er niet echt uit)
zaterdag 10 oktober 2009 om 18:25
Als er niet diep genoeg wordt weggehaald, dan komt de moedervlek gewoon weer terug. Je kunt branden, shaven of met een soort appelboortje weghalen. Mij mij is er eentje in mijn gezicht eerst weggebrand, toen kwam het geval weer terug en uiteindelijk via het appelboortje. keurig genezen, je ziet er niets meer van maar het was gelukkig nu wél afdoende en komt niet meer terug (is al jaren weg). Blijft een kunst voor de arts om precies diep genoeg te zitten zonder een litteken achter te laten. Ik zou naar de dermatoloog gaan.
zaterdag 10 oktober 2009 om 19:17
zaterdag 10 oktober 2009 om 19:49
Het hangt er vanaf op welke plaats het zit, wat de structuur is van de huid en hoe diep het weg is gehaald. Het kan inderdaad 'gek' snel weer terug zijn. Kan me niet meer goed herinneren hoe snel het toen bij mij is gegaan maar in de praktijk zie je het regelmatig. Ik zou naar de dermatoloog gaan, die kan dan meteen het plekje beoordelen en eventueel alsnog insturen naar de patholoog ter controle. Althans.... als het op een in het oog springende plek zit natuurlijk en anders zou ik het misschien zelfs wel gewoon laten zitten. Overigens krijg je met zo'n appelboortje ook geen hechting en zie je er niets meer van. Ik had de moedervlek in mijn gezicht, het moest dus wel netjes.
dinsdag 3 december 2013 om 15:23
Ik reageer op dit bericht puur omdat ik laatst hetzelfde meegemaakt heb. Eerder dit jaar had ik een moedervlek weg laten halen op mijn rug (shave-biopsy). De uitlag hiervan was goed (benign). De moedervlek kwam echter, nadat de wond net was genezen, weer terug. Deze zag er heel vreemd (beangstigend) uit. Men noemt dit een recurrent nevus en blijkt enorm veel voor te komen.
Volgens de huisarts kwam dit doordat achtergebleven pigmentcellen door het littekenweefsel terug groeien. Ze groeien daardoor niet meer mooi maar erg ongecontroleerd terug. De huisarts gaf vervolgens aan de moedervlek nu volledig te willen verwijderen.
Ik heb dit nu wél door een dermatoloog laten doen zodat het deze keer wel zeker goed gebeurde. Ook deze keer was de uitslag goed.
Ben dus niet bang van een terugkerende moedervlek. Ik was zelf namelijk behoorlijk geschrokken van het uiterlijk van de teruggekeerde moedervlek.
N.B. als je een moedervlek niet uit esthetische redenen laat verwijderen zou ik altijd voor het definitief verwijderen kiezen. Dan ben je ervan af en kan de moedervlek nooit meer voor ongemak of angst zorgen.
Volgens de huisarts kwam dit doordat achtergebleven pigmentcellen door het littekenweefsel terug groeien. Ze groeien daardoor niet meer mooi maar erg ongecontroleerd terug. De huisarts gaf vervolgens aan de moedervlek nu volledig te willen verwijderen.
Ik heb dit nu wél door een dermatoloog laten doen zodat het deze keer wel zeker goed gebeurde. Ook deze keer was de uitslag goed.
Ben dus niet bang van een terugkerende moedervlek. Ik was zelf namelijk behoorlijk geschrokken van het uiterlijk van de teruggekeerde moedervlek.
N.B. als je een moedervlek niet uit esthetische redenen laat verwijderen zou ik altijd voor het definitief verwijderen kiezen. Dan ben je ervan af en kan de moedervlek nooit meer voor ongemak of angst zorgen.