Gezondheid alle pijlers

Moeite met ademen na punctie borst?

03-09-2010 22:28 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, een tijdje terug had ik een knobbeltje in mijn borst ontdekt en na veel moed te hebben verzameld ben ik naar de huisarts geweest die mij heeft doorgestuurd naar het ziekenhuis. Gisteren was het zo ver en kon ik terecht. Eerst kreeg ik een echo, daarna een mammogram en daarna een punctie. De mammogram was best onaangenaam (er werden 2 foto's gemaakt ipv 4 en de oksel werd daarbij ook meegenomen, weet niet of dat altijd zo gaat). Toen moest ik de punctie. Ik zag er natuurlijk wel tegenop, maar ik ben niet heel kleinzerig en ook niet bang voor prikken.. De narcose deed dan ook geen pijn, maar hij werkte nog niet toen er een sneetje werd gemaakt voor de holle naald en dus werd er nog wat bij gespoten. Dat was wel onprettig. Het was een echogeleide punctie en er werd heel veel druk uitgeoefent, omdat de holle naald niet goed naar binnen wou. Ze deden het met zn tweeen, twee forse kerels, en de ene drukte vanuit mijn oksel richting de naald en de ander via de andere kant op mijn borst terwijl ze probeerden het goed in beeld te houden op de echo en de naald erin te drukken, maar aangezien het knobbeltje een beetje bleef verplaatsen lukte het pas na een ruime tien minuten a een klein kwartier prutsen. Al die tijd drukten ze erg hard op mijn oksel, borst en borstbeen. Natuurlijk was dat helemaal niet aangenaam en nadien zag ik dat het ook best had gebloed (ik keek de andere kant op tijdens de procedure). Ik was heel opgelucht dat het over was dat ik verder eigenlijk ook niets erover gevraagd heb, vond het al zo'n nare dag, maar nu heb ik dus sinds gisteravond erge moeite met ademhalen. Het lukt me niet diep in te ademen en ook in mijn arm houd ik een doof gevoel, maar ik denk dat dat kwam door de mammogram (omdat de spieren van de oksel er ook tussen moesten).

Heeft iemand dit ook gehad? Wanneer knapt dat op? Het is vrijdagavond en ik had verwacht dat het wel minder zou worden maar ik vind het juist erger worden.. Het voelt een beetje zoals toen ik een gekneusde rib had, maar dat zal het wel niet zijn.. Is er iets wat ik nu zou kunnen doen? Ik vind het niet ernstig genoeg om op vrijdagavond de dokter te bellen; alleen hoogst ongemakkelijk en erg benauwd..
Bel je huisarts eventjes, dat je je zoveel zorgen maakt is genoeg reden om wel te bellen
Als je benauwd bent, zo ik toch maar even naar de huisartsenpost bellen.

Lijkt me trouwens erg pijnlijk wat je beschrijft. Brrr...

Hopelijk knap je snel op!
Ja vind ik ook, gewoon even bellen.
Waarom zou t eigenlijk niet n gekneusde rib zijn als er zo hard aan je is gewerkt?
HAP even bellen, wie weet heb je een klaplong opgelopen van die punctie, dus bellen hoor!

(kan ook gewoon benauwd zijn door evt. zwelling maar toch, better safe the sorry.)
dat wou ik nou net niet zeggen ZeZ maar eens
Hallo,

Ik denk toch ook aan een gekneusde rib/borstbeen. Of spierpijn van de tussenribspiertjes. Maar ik ben geen dokter, dus bij ongerustheid bellen.

En sterkte met het wachten op de punctie-uitslag.
tsja.....
Dit komt mij niet bekend voor en heb toch echt ook 4 biopten gehad (uit de borst). Heb je niet een gekneusde rib opgelopen of zo??

Bij mijn punctie (da's met dunne naald) voelde ik de eerste naald nauwelijks, maar toen die er daarna nog een keer - onverdoofd - in moest..... Holy ^&%(*%^$.

Toen de biopten genomen werden heeft de arts hard op de borst gedrukt, om het bloeden snel te stelpen. Ik had ook nauwelijks een bloeduitstorting achteraf. Maar kan me niet herinneren dat ik echt veel last heb gehad.

Bedoel je overigens niet dat er 4 foto's zijn gemaakt, ipv 2 (en niet 2, ipv 4)? 4 is standaard - beide kanten worden horizontaal en diagonaal op de foto gezet. (Da's niet voor je oksel trouwens, maar omdat borstweefsel best ver doorloopt)

Wanneer krijg je de uitslag? Neem wel iemand mee dan, wat het ook is, twee horen meer dan 1 en als je goed nieuws krijgt heb je gelijk iemand om het mee te vieren.
Heb even gegoogeld:

Ribpijn wordt meestal veroorzaakt door een kneuzing van de tussenribspieren of een breuk van één of meerdere ribben. Pijn aan een rib kan erg heftig zijn. Je hebt er vaak veel last van. Een ongeval kan één of meer ribben licht of ernstig beschadigen. Een kneuzing is meestal één of enkele dagen pijnlijk. De pijn is vaak gekoppeld aan de ademhaling. Bij een breuk kunnen scherpe botstukken schade geven aan de onderliggende longen.

Bij een kneuzing van de ribben kan het slachtoffer door de pijn meestal niet meer diep ademen.

Heeft er inderdaad veel van weg..

Sterkte
Nou Luna, hoe lief je het ook bedoelt, dat is nu net het linke aan google. Zelf een diagnose stellen, wij weten het niet, en TO weet het ook niet, ze kan het best naar de dokter bellen, die vind dat echt niet raar
quote:dangeensuus schreef op 03 september 2010 @ 22:51:

Nou Luna, hoe lief je het ook bedoelt, dat is nu net het linke aan google. Zelf een diagnose stellen, wij weten het niet, en TO weet het ook niet, ze kan het best naar de dokter bellen, die vind dat echt niet raarIk geef geen diagnose. Ik geef informatie over een gekneusde rib. Dat het veel weg heeft van klachten van TO is meer een constatering.
Ik raad je aan om de huisartsenpodst te bellen.

Je bent er niet gerust op, anders zou je dit topic niet openen. Hopelijk kunnen ze je vragen gerichter beantwoorden, evt langskomen en kun je dan wat geruster je weekend in.

Echt, bellen hoor. Daar zijn ze voor. Ik krijg niet de indruk dat je een aansteller bent in je berichten, dus daar zullen ze dat ook niet vinden.
Heb je al gebeld?
Juist voor dit soort problemen is de huisartsenpost. Ik zou zeker bellen, want je klachten klinken serieus. Daar moet je echt even naar laten kijken. Vind ik.
Bergamot, nee, ze maakten 2 foto's in plaats van vier. Twee verticale foto's, een rechts en een links, ze had het iets over de oksel, dat is ook uitgebreid onderzocht omdat dat erg opgezet is (en nu natuurlijk nog veel opgezetter..). Misschien zit het ook wel anders, ik weet het niet, was zo op van de zenuwen dat ik de helft niet heb meegekregen.. Maar het waren er in ieder geval maar twee dus daar was ik al blij om. Het probleem was trouwens dat de holle naald gewoon niet door het weefsel heen wou en daarom moest er al heel veel gedrukt worden en toen ie er eindelijk een stukje doorheen was schoof het knobbeltje gewoon weer verderop waardoor er nog veel meer werd gedrukt.. En dan twee van die grote mannen die maar over je heen praten alsof je niet daar ligt. Br, ik denk dat het normaal wel mee zou vallen maar dat ik gewoon pech heb gehad. Het knobbeltje zit zeg maar ook onder het tepelgebied dus ze moesten vanuit de gewone huid schuin insteken dus ja het moest er nogal een eindje in.. Ik vind het ook helemaal geen mooi wondje, het is meer een grote 0 geworden ipv een o, maar misschien door al dat gefriemel. Of is dat normaal, die vorm?

Ik krijg de uitslag dinsdag telefonisch. Ik weet niet of ik dat fijn vind, ik had verwacht dat zoiets wel persoonlijk zou gaan?.. Maar de chirurg die mij behandeld is maar 1 dag per week aanwezig, dus misschien daarom..

Ik denk niet dat het een klaplong is hoor, want als ik dat zo lees op internet lijkt dat wel erg heftig.. Waarschijnlijk dan toch gewoon iets gekneusd.. Ik ga maar gewoon proberen te slapen, ik voel me niet alsof ik er dood aan zal gaan, gewoon heel naar. Toen ik de vorige keer een gekneusde rib had moest ik gewoon rust houden, pijnstillers nemen en zulke dingen. Ik zie het namelijk ook echt niet zitten om foto's te laten maken ofzo, aangezien het zoo gevoelig is.

In ieder geval allemaal erg bedankt en welterusten! Ik ben een beetje gerustgesteld zo! :-)
Klaplong hoeft echt niet heftig te zijn (mensen kunnen er zlefs dagenlang mee rond lopen, alleen wat pijn en drukkende, benauwde ademhaling, maar jij vertrouwt gewoon op jouw eigen instinct dus dat moet je zeker doen!

Heel veel succes met de uitslag!
bellen met je huisarts/ HAP
Ik heb wel ervaring met punctie in mijn borst maar herken niets van wat jij hebt beschreven, vind het allemaal erg onvoorzichtig en hardhandig klinken.

Wat mij eigenlijk opviel is dat er narcosemiddel is bij gespoten.

Misschien heb je wel een allergische reactie?

Als er iets mis is blijf dan aub niet ermee doorlopen het hele weekend en ga naar de HAP!
Zo'n uitslag hoort zeker niet telefonisch. Ook al zijn ze er kennelijk vrij zeker van dat de uitslag goedaardig is (je bent vast nog erg jong?), dan nog horen ze je gewoon in persoon die uitslag te geven. Zodat jij rustig je vragen kunt stellen en ze dingen kunnen uitleggen (eventueel dingen opschrijven). Je mist al zoveel in een gesprek face-to-face, maar over de telefoon neem je nog veel minder op.

Hoe is het vandaag? Bij twijfel toch de huisarts bellen hoor.
Wondje na mijn punctie (waaruit ze 4 biopten namen) was ook een vrij grote 0. Is nu (een jaar later) Bijna niets meer van te zien. Klein wit littekentje. Mijn borst was wel bont en blauw trouwens. Maar is dus niet zo hard op gedrukt (gelukkig).
tsja.....
Ooh ik bedoelde natuurlijk niet narcose maar verdoving! Ik ben er ook zo niet bij met mijn hoofd door dit alles.. Sorry..!

Ja, ik ben pas 21.. Ik ben ook bang dat de assistente me dan de uitslag gaat geven ipv de chirurg? Of is dat normaal? Maar ik weet niet of zij wel overal antwoord op heeft. Ook tijdens het gesprek zat ik dus in ene kamer met de chirurg, een soort stagiare, ik weet het niet precies wat ze was, ze was in ieder geval in opleiding. En er liepen nog twee assistentes rond door de kamer, maar ik vond dat niet heel prettig want er was geen mogelijkheid om privé te praten, of ja misschien ben ik de enige die dat nogal genant vindt en niet zo makkelijk praat met vier vreemde mensen in een kamer. Pfoe. Het ademen gaat nog steeds lastig en pijnlijk maar ik las op internet dat een gekneusde rib wel 4 weken kan duren! Maar de ergste pijn zal binnenkort wel weg zijn. Ik wacht wel even tot maandag en dan kan ik gewoon bellen, morgen blijf ik lekker in bed en zo komt er vast nog wel een film op tv..

Ik snap ook niet precies wat een biopt is? Ja, ze vertelden mij eigenlijk helemaal niets ik heb alles zelf steeds moeten vragen en er was ook niemand die eigenlijk vroeg hoe ik me voelde of zo zeg maar, ze hebben alleen gekeken naar mn borst maar niet veel met mij gepraat.. Nu weet ik nog steeds niet precies wat ik zou willen weten omdat er zoveel door me heen gaat. Stom he. Waarschijnlijk stelt die hele uitslag niet zoveel voor. De Chirurg zei ook iets van dat als het goed is dat ik dan zelf mag kiezen of het weggehaald wordt, maar waarom zou ik het dan weg laten halen. Ik vroeg of het een risico was als ik het liet zitten maar daar had hij niet echt een antwoord op, alleen dat ik dat zelf moest kiezen en het toch in de gaten moest blijven houden.
He, wat kut dat je je zo slecht op je gemak voelde en niets uitgelegd kreeg! Klkinkt aks een slecht gereglde afdeling, ziekenhuizen met speciale mama (=tieten)poli's hebben dit hele proces vaak beter geregeld en geven meer ruimte aan voorlichting, vragen en uitleg wat ze aan het doen zijn.

Ik zou contact opnemen met je huisarts voor vragen als je bij het ziekenhuis niet terecht kan (zou sowieso contact met je huisarts opnemen over de gang van zaken. Alls het zo slecht in dat ziekenhuis geregld is, kan ik me voorstellen dat je dokter hier niet meer met een gerust hart patienten heen zal sturen. En, wat ik al zei: ga ook naar de huisarts over je benauwdheid, beter nog bel de huisartsenpost NU) en wat patientenfolders lezen.

bv

http://www.antoniuszieken ... rdige_afwijking_borst.pdf

http://www.bronovo.nl/Bronovo/nl-NL/bro ... liniek.htm

Een biopt is zeg maar een hapje weefsel van de plaats waar het knobbeltje werd gevonden. Is vaak betrouwbaarder dan een punctie, dus hoewel het vervelender is voor de patient, is het wel betrouwbaarder en hoeft er maar een keer geprikt te worden (mijn kennis is niet zo heel erg vers, misschien maak ik een fout..)
Ik krijg altijd uitslagen van mijn behandelaar, niet van een assistente. Dan kan ik gelijk doorvragen als er iets niet duidelijk is.

Als je echt nog last hebt, bellen met je huisarts! Die kan inschatten of ernaar gekeken moet worden of dat een dagje in bed morgen voldoende is (maar ik ken veel vrouwen die een biopsie uit de borst hebben gehad en jouw klachten heb ik niet eerder gehoord na een biopsie).
Nouja, ik zou vandaag de uitslag krijgen en ik had mijn moeder gevraagd vanochtend even te bellen hoelaat die uitslag zou zijn (ik kan moeilijk de hele dag mijn telefoon aan en bij me houden), maar toen zei ze dat er niets bekend was dat ik een uitslag zou krijgen en dat degenen die erover gingen op vakantie waren, maar dat de uitslag wel goed was en dat ik dan wel over een paar weken ofzo gebeld werd..

Ik voel me nu echt rot erom, maar als ze op vakantie zijn zou ik ook niet weten wie ik er over zou moeten spreken dat dit zo gegaan is. Ik weet nu ook niet precies wat er dus aan de hand is, alleen dat het niets slechts is.. Dit lijkt me toch absoluut geen normale gang van zaken zeg, dat ze zo even aan mijn moeder vermelden wat de uitslag is en dat ik niemand te spreken krijg..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven