Gezondheid alle pijlers

Moeite met inslapen na bevalling

13-02-2010 09:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een probleem. Ik ben nu anderhalve week geleden bevallen van een hele mooie dochter.

De eerste 6 dagen gaf ik borstvoeding. Ze hadden mij verteld dat ik dit op aanvraag van de kleine moest doen. Het resultaat leidde ertoe dat ik 8 keer per nacht aan het voeden was en 5 ik overdag.

Op ten duur stortte ik in en kon ik een hele nacht niet meer slapen. In 1 week tijd had ik in totaal 10 uur slaap gevat.

Ik heb toen van de dokter een slaapmiddel gehad temazepan gehad 10 mg. Ik ben toen gestopt met borstvoeding en over gegaan op de fles. De kleine mocht dit voor geen goud naar binnen krijgen. ( nu slaapt ze gewoon door in een nacht en komt ze nog 1 keer)

De eerste nacht sliep ik als een blok op dit spul. De nacht erna heb ik iets homeopatisch geprobeerd ( valdispert nacht extra sterk), maar dat hielp niet en heb toen er achteraan nog 10 mg genomen, maar ik kon niet meer slapen.

Nu heb ik 20 mg van dat spul van de dokter en moet dit 3 nachten achter elkaar innemen. Sowieso val ik pas heel laat inslaap op dat spul. Na ruim anderhalf uur denk ik.

Ik heb nu 2 nachten gehad en ga vanavond naar nacht 3. Eigenlijk wil vannacht op 10 mg proberen ipv 20, maar zondag nacht mag ik niets innemen. Maandag moet ik terug naar de arts voor afbouwen.... Maar hoe kan ik nu weer natuurlijk inslaap vallen?

Herkent iemand dit na de bevalling? Ik wil niet aan de chemische troep blijven. Ik heb nooit slaapproblemen hiervoor gehad. Komt dit door die rot hormonen?
@To ik denk dat het deels hormonaal bepaald is , en deels doordat je ernstig uit je ritme gebracht bent door die 10 uur slaap in een week. Probeer zo min mogelijk overdag te slapen totdat je je nachtritme weer terug hebt en vraag je huisarts gerust om advies als je het even niet weet.
Neem de huisarts serieus en ga niet zelf lopen klooien met valdispert.

Jouw slaapgebrek is, in combinatie met de bevalling en het moederschap, een grote trigger om een pnd te krijgen.

Trust me: dat wil je niet.

Vertrouw dus op de huisarts, neem je pillen en probeer zoveel mogelijk te ontspannen en te genieten.

Sterkte!
Ja, is hormonaal, en idd ook doordat je ritme even helemaal overhoop is door die 10 uur slaap.

Volg de aanwijzingen van je arts, ga niet zelf experimenteren met de dosis (en te snel te weinig nemen). Zodra je ritme is gereset is het weer goed, daar kun je van uit gaan.

Heb daar ook vertrouwen in, anders lig ja dadelijk wakker omdat je je daar druk over maakt.

En nog gefeliciteerd met je baby!
Ben ik het belangrijkste vergeten:

Gefeliciteerd met je dochter en sterkte met je slaapgebrek!
Het lijkt me spuugvervelend om zo slecht te kunnen slapen. Maar joh, alles is in de war! Je leven, je lichaam, je hormonen, je emoties, je ritme... Het is pas 1,5 week geleden dat je bevallen bent.

Geef het wat tijd, je lichaam en geest moeten wennen aan deze nieuwe fase in je leven. Probeer het een beetje los te laten. Lekker genieten van je dochter! Geloof me, als je echt moe bent gaat je lichaam op een goed moment vanzelf wel weer slapen. Hoe minder je daarmee bezig bent, hoe beter.

Vertrouw op je eigen lichaam. Als jij voor de bevalling altijd goed sliep, komt het zeker weer terug.

Geniet van je kraamtijd en hopelijk gaat het snel weer wat beter met het slapen.
Het ligt aan de hormonen, de bevalling en alles erom heen. Je denkt dat je gelijk 'moet' kunnen slapen, maar dat is nog best lastig. Die 8x bv per nacht hebben je ritme ook omgegooid.

Het komt langzaam weer goed en misschien kun je de hulp van de ha gebruiken hierbij.

Zelf weet ik nog (5 mnd geleden) dat ik zo stoned was van de hormonen dat ik alleen maar wakker wilde blijven voor mijn kind. Inslapen lukte echt niet. En áls ik sliep, dan had ik van die rare dromen waardoor ik na een uurtje wakker schoot en onder de dekens op zoek ging naar mn kind.

Het is langzaam beter geworden door proberen te ontspannen, genieten van een bad/douche, soms naar buiten en soms het kind overdragen aan de vader/oma. Mijn hoofd zat gewoon te vol met hormonen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Gefeliciteerd trouwens!! Het komt allemaal goed, echt waar.
Dank jullie wel. Ik ga het van mij afzetten en niet verder zelf experimenteren, maar naar de huisarts luisteren.

Ik vind het wel spannend morgen zonder die middelen, maar ik spreek de huisarts weer maandag.

Ik ga genieten van mijn meisje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven