Gezondheid alle pijlers

Morgen een coloscopie, nu erg angstig voor laxeren

12-08-2019 18:35 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik loop al een aantal jaar met aanvallen van buikpijn, deze lopen zo ver op dat ik eigenlijk niet meer kan zitten en een paar uur alleen maar rondloop in huis. Nu is er eindelijk een arts die het serieus neemt, en niet alleen wegzet als Prikkelbaar Darm Syndroom, echter moet ik morgen voor een coloscopie.

Ik ben onwijs angstig, en helemaal voor de inname van Picoprep voor vanavond. Is er iemand die er ervaring mee heeft? Is het laxeren erg pijnlijk, of valt het allemaal wel mee? Ik woon op mijzelf, dus er is verder ook niemand die mij hierbij kan ondersteunen.

Onwijs bedankt en een prettige avond alvast!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem126 schreef:
12-08-2019 21:57
Heb je 1 portie of 2? Ik was 's avonds om 20.00 uur begonnen en om 23.00 uur kon ik even slapen. En rond 05.00 uur moest ik de volgende portie nemen en om 08.00 uur in de auto naar het ziekenhuis
Ik moest vanavond om 21:00 uur 1 zakje, en dan morgen om 8:30 nog een zakje. Ik heb om 13:30 de scopie zelf. Dus ik reken even 4 uurtjes, dan zou ik om 01:00 nog even kunnen slapen misschien.
Alle reacties Link kopieren
Flowboo schreef:
12-08-2019 22:04
Ik moest vanavond om 21:00 uur 1 zakje, en dan morgen om 8:30 nog een zakje. Ik heb om 13:30 de scopie zelf. Dus ik reken even 4 uurtjes, dan zou ik om 01:00 nog even kunnen slapen misschien.
Ja, dat denk ik dan sowieso wel! Hoop het wel voor je! Is het al begonnen? Succes!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem126 schreef:
12-08-2019 22:06
Ja, dat denk ik dan sowieso wel! Hoop het wel voor je! Is het al begonnen? Succes!
Er kwam net een klein beetje, of het echt begonnen is, heb nog niet echt het gevoel. Komt waarschijnlijk nog veel meer aan! Ik wacht het gewoon rustig af. Dankje :)
Alle reacties Link kopieren
Flowboo schreef:
12-08-2019 22:09
Er kwam net een klein beetje, of het echt begonnen is, heb nog niet echt het gevoel. Komt waarschijnlijk nog veel meer aan! Ik wacht het gewoon rustig af. Dankje :)
Zal het begin wel zijn. Ik had een tijdschrift mee en bleef op een gegeven moment gewoon zitten.
1uur naar bed lukt waarschijnlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
12-08-2019 22:13
Zal het begin wel zijn. Ik had een tijdschrift mee en bleef op een gegeven moment gewoon zitten.
1uur naar bed lukt waarschijnlijk wel.
Er staat in de beschrijving zo'n plaatje van 3 potjes met 3 verschillende kleuren. Moet het straks al zo licht zijn, of pas morgenochtend na de 2de sessie?
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft morgenochtend pas zo licht te zijn, dus maak je geen zorgen. Laat gewoon komen wat er komt en ga dan lekker slapen. Ik had voor de zekerheid nog een maandverbandje in mijn onderbroek gedaan, maar ook dat bleek niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
ik moest de voorbereidingen in het ziekenhuis ondergaan en kreeg het poeder daar opgelost in 50% water en 50% appelsap. Dit maakt het al een stuk draaglijker.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
O ja, als je nog appelsap en/of bouillon erbij mag drinken (is per laxeermiddel/ziekenhuis verschillend) zou ik dat zeker doen! Je kunt anders nogal flauw en licht in je hoofd worden.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
12-08-2019 22:51
O ja, als je nog appelsap en/of bouillon erbij mag drinken (is per laxeermiddel/ziekenhuis verschillend) zou ik dat zeker doen! Je kunt anders nogal flauw en licht in je hoofd worden.
Heel goede tip want ik ben op het toilet flauwgevallen. Gelukkig was ik in het ziekenhuis en kon ik nog net de alarmknop indrukken.
Succes vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel! Gisteravond is me redelijk meegevallen, alleen vannacht rond een uur of 3 wakker geworden met erge pijn, maar dat kan ook de Bisacodyl zijn geweest, want die viel eerder al niet lekker. Daarnet begonnen met de 2de sessie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben misschien een grote paniekmuts, maar ik ben nu nog steeds niet schoon. Ik heb alles tot op de letter gevolgd, het dieet, de bisacodyl en de inname van de picoprep. Kan het zijn dat het nog niet helemaal schoon is>
Flowboo schreef:
13-08-2019 09:47
Ik ben misschien een grote paniekmuts, maar ik ben nu nog steeds niet schoon. Ik heb alles tot op de letter gevolgd, het dieet, de bisacodyl en de inname van de picoprep. Kan het zijn dat het nog niet helemaal schoon is>

Ik snap je paniek wel hoor. Wat bedoel je met "niet schoon"? Is het echt nog ontlasting of zie je nog flubbertjes?
Wat is niet schoon.

Ik was ook niet altijd schoon, maar schoon genoeg voor het onderzoek
Alle reacties Link kopieren
Er zitten soms nog flubbertjes in, voor de rest is het een beetje oranje-achtig zou ik willen zeggen.
Flowboo schreef:
13-08-2019 09:55
Er zitten soms nog flubbertjes in, voor de rest is het een beetje oranje-achtig zou ik willen zeggen.

Klinkt prima. En je hebt pas net het tweede zakje op, dus er moet nog wat uit. Geen zorgen.
nerdopviva schreef:
13-08-2019 09:57
Klinkt prima. En je hebt pas net het tweede zakje op, dus er moet nog wat uit. Geen zorgen.
eens!
Alle reacties Link kopieren
Flowboo schreef:
13-08-2019 09:55
Er zitten soms nog flubbertjes in, voor de rest is het een beetje oranje-achtig zou ik willen zeggen.
Dit had ik tot op het laatst nog. Ik heb nooit echt 'water' gehad, en was erg aan het twijfelen. Had gebeld, en ze wouden me toch zien omdat het vaak meevalt. Uiteindelijk gewoon het onderzoek kunnen doen, het was schoon genoeg.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
12-08-2019 21:58
Ik heb movieprep gebruikt. Ik had de coloscopie om 19.00 dus ik moest om 06.00 en 14.00 laxeren. Bij de tweede ronde kwam er alleen nog water uit. Daar voel je verder niets van. Ik was om 17.00 klaar met naar de plee gaan. Ik vind movieprep ook lekker, dat schijnt nogal uniek te zijn.

Roesje vragen bij de coloscopie en je niet te druk maken, zodat je ontspannen bent dan voel je er niets van, althans ik heb niets gevoeld.

Succes morgen en maak je niet te druk.
Roesje vond ik niet nodig en zou ik niemand van tevoren aanraden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Flowboo schreef:
13-08-2019 09:47
Ik ben misschien een grote paniekmuts, maar ik ben nu nog steeds niet schoon. Ik heb alles tot op de letter gevolgd, het dieet, de bisacodyl en de inname van de picoprep. Kan het zijn dat het nog niet helemaal schoon is>
Laatste keer was ik ook niet schoon, maar de arts kon alles goed genoeg bekijken. Wat er evt nog in je darmen zit is dan wel zo dun dat ze dat makkelijk opzij kunnen blazen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben helaas het onderzoek moeten staken. Roesje hielp niet, ik was volledig wakker, en heb dubbele pijnmedicatie gehad maar ze kwamen de bocht niet door. Zulke helse pijnen, ze zagen wel divertikels en onstekingen, dus ze willen graag nog een keer, maar dan onder volledige narcose.

Bedankt voor alle goede steunende woorden, en wie weet tot over een paar weken :)
Flowboo schreef:
13-08-2019 14:58
Ze hebben helaas het onderzoek moeten staken. Roesje hielp niet, ik was volledig wakker, en heb dubbele pijnmedicatie gehad maar ze kwamen de bocht niet door. Zulke helse pijnen, ze zagen wel divertikels en onstekingen, dus ze willen graag nog een keer, maar dan onder volledige narcose.

Bedankt voor alle goede steunende woorden, en wie weet tot over een paar weken :)
wat goed dat je aangedrongen hebt op dit onderzoek!! Helaas nu niet gelukt, maar al wel een grote verklaring voor je klachten, er is dus echt wat! De volgende keer komt het vast goed, en je weet nu wat het laxeren inhoudt.

Ik herken de pijn overigens. Bij mij werkt het ook niet goed, omdat mijn darmen extra bochtig en lang zijn, daar is ook niet doorheen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-08-2019 12:18
Roesje vond ik niet nodig en zou ik niemand van tevoren aanraden.
Ik zou het wel aanraden. Zelfs met roesje lag ik te gillen van de pijn. Ze stelden me toen een paar vragen (om te checken hoe ‘wakker’ ik was). Namen en geboortedata van kinderen enzo en blijkbaar vonden ze me te wakker en toen kreeg ik extra bijgespoten.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
13-08-2019 15:05
Ik zou het wel aanraden. Zelfs met roesje lag ik te gillen van de pijn. Ze stelden me toen een paar vragen (om te checken hoe ‘wakker’ ik was). Namen en geboortedata van kinderen enzo en blijkbaar vonden ze me te wakker en toen kreeg ik extra bijgespoten.
Ik heb het nu twee keer gehad, zonder roesje.
Maar goed, ik heb een extreem hoge pijngrens en heb ook extreem behoefte aan controle.
Geen roesje dus voor mij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-08-2019 15:00
wat goed dat je aangedrongen hebt op dit onderzoek!! Helaas nu niet gelukt, maar al wel een grote verklaring voor je klachten, er is dus echt wat! De volgende keer komt het vast goed, en je weet nu wat het laxeren inhoudt.

Ik herken de pijn overigens. Bij mij werkt het ook niet goed, omdat mijn darmen extra bochtig en lang zijn, daar is ook niet doorheen te komen.
Dankje! Als ze bij dit "kleine" stukje van wat ze gezien hebben al iets gevonden hebben, dan kan dat ook nog veel verder zitten. Roesje leek gewoon niet te helpen, heeft mijn moeder ook altijd, ik was gewoon bij en kon alles vertellen tot in de kleinste details. Ik kan best wel tegen wat pijn, maar dit was gewoon gigantisch groot... ik wilde nog doorgaan, maar de dokter drong ook aan om hier te stoppen, en dan later het op een andere manier te proberen.

Bedankt voor je reactie en je interesse! :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven