Mortons neuroom ervaringen?
vrijdag 8 juli 2016 om 12:07
Hoi ladies!
Ik ben zojuist bij de huisarts geweest, en die denkt dat ik een mortons neuroom heb in mijn linkervoet. Ik had al een flinke tijd last van pijn bij lopen of ineens zo'n scheut pijn vanuit het niets. Het zit tussen mijn grote teen en de kleine ernaast. Schijnt een ongebruikelijke plek te zijn.
Nu heb ik een verwijzing gekregen voor speciale zooltjes, en ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Heeft een zooltje geholpen? En eventuele andere dingen die ik jan proberen om de klachten te verminderen?
Ik baal er enorm van. Ik ben 22 jaar, en ik zie het niet zitten om de rest van mijn leven met een pijnlijke voet rond te lopen. Operaties en prikken zijn voor mij het laatste redmiddel.
Ik ben zojuist bij de huisarts geweest, en die denkt dat ik een mortons neuroom heb in mijn linkervoet. Ik had al een flinke tijd last van pijn bij lopen of ineens zo'n scheut pijn vanuit het niets. Het zit tussen mijn grote teen en de kleine ernaast. Schijnt een ongebruikelijke plek te zijn.
Nu heb ik een verwijzing gekregen voor speciale zooltjes, en ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Heeft een zooltje geholpen? En eventuele andere dingen die ik jan proberen om de klachten te verminderen?
Ik baal er enorm van. Ik ben 22 jaar, en ik zie het niet zitten om de rest van mijn leven met een pijnlijke voet rond te lopen. Operaties en prikken zijn voor mij het laatste redmiddel.
vrijdag 8 juli 2016 om 12:36
Hoi Mepi,
Ik heb er ook last van. Het is ontstaan door het dragen van te hoge hakken in combi met overgewicht. Ik heb zooltjes gehad waarbij het drukpunt vóór het pijnlijke punt lag zodat het pijnlijke punt ontlast zou worden omdat daar minder gewicht op kwam. Bij mij heeft dat niet geholpen. Wat mij wel helpt is schoenen dragen met een bredere voorvoet zodat je tenen de ruimte krijgen en een hak van maximaal 5 cm. Er zijn schoenen met een "gebroken leest", d.w.z. van achteren smal zodat je er niet uitglipt en van voren breder. Dat soort schoenen draag ik in het najaar en winter. 's Zomers heb ik er geen last van als ik sandalen of slippers draag. Mijn huisarts vertelt me dat er tegenwoordig niet meer geopereerd wordt.
Voor mij zou het beter zijn als ik 10 kilo af zou vallen, maar ja, maar ja... het streven is er. Nu de uitvoering nog.
Mocht je van plan zijn om naar een podoloog te gaan, vraag dan in je omgeving naar ervaringen en tips. De ene podo is de andere niet.
Ik heb er ook last van. Het is ontstaan door het dragen van te hoge hakken in combi met overgewicht. Ik heb zooltjes gehad waarbij het drukpunt vóór het pijnlijke punt lag zodat het pijnlijke punt ontlast zou worden omdat daar minder gewicht op kwam. Bij mij heeft dat niet geholpen. Wat mij wel helpt is schoenen dragen met een bredere voorvoet zodat je tenen de ruimte krijgen en een hak van maximaal 5 cm. Er zijn schoenen met een "gebroken leest", d.w.z. van achteren smal zodat je er niet uitglipt en van voren breder. Dat soort schoenen draag ik in het najaar en winter. 's Zomers heb ik er geen last van als ik sandalen of slippers draag. Mijn huisarts vertelt me dat er tegenwoordig niet meer geopereerd wordt.
Voor mij zou het beter zijn als ik 10 kilo af zou vallen, maar ja, maar ja... het streven is er. Nu de uitvoering nog.
Mocht je van plan zijn om naar een podoloog te gaan, vraag dan in je omgeving naar ervaringen en tips. De ene podo is de andere niet.
vrijdag 8 juli 2016 om 12:42
Ja, ik! Een jaar of tien geleden kreeg ik de klachten die jij beschrijft. Via een podotherapeut heb ik zooltjes gekregen, waarmee de pijn verdween (wel pas na een aantal maanden, maar ik had dan ook een behoorlijke pijn, te lang ermee doorgelopen). Onlangs is de pijn teruggekomen. De podotherapeut constateerde dat de zooltjes niet meer geschikt waren voor mijn voeten (die breder zijn geworden, nóg breder dan ze al waren ). Ik heb nu nieuwe zooltjes gekregen, en hoop dat de klachten zullen verdwijnen zoals de vorige keer gebeurde. Indien niet, zal ik uitwijken naar grover geschut (de operatie). Ik ben weliswaar ouder dan jij, maar nog niet oud genoeg om de rest van mijn leven pijn in mijn voet te hebben.
Tips zijn afhankelijk van de oorzaak van je klachten. In mijn geval betekende het dat ik bredere schoenen moest kopen en hakken beperken tot 'zitgelegenheden'. Dat van die brede schoenen is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik kijk alleen nog bij de 'brede' merken, maar zelfs daar vind ik vaak niks dat breed genoeg is. Boeh!
Tips zijn afhankelijk van de oorzaak van je klachten. In mijn geval betekende het dat ik bredere schoenen moest kopen en hakken beperken tot 'zitgelegenheden'. Dat van die brede schoenen is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik kijk alleen nog bij de 'brede' merken, maar zelfs daar vind ik vaak niks dat breed genoeg is. Boeh!
dinsdag 30 augustus 2016 om 20:28
Ik heb ook een mortons neuroom (gehad?). Ben via HA doorverwezen naar orthopeed. Daar onderzoeken, foto's en uiteindelijk ook constatering mortons neuroot. Eerst steunzolen laten aanmeten. Maar die hielpen niet afdoende, de klachten bleven terugkomen. Ene dag beter dan de andere. Maar als ik de 'zenuw' pijn had, kon ik er echt niet op lopen. Uiteindelijk toch operatie gedaan (dat schijnt echt nog wel te worden gedaan hoor, mijne was vorig jaar). Daarna redelijk pijnvrij, maar laatste paar weken begin ik weer klachten te krijgen. Kans op terugkomst van het neuroom na operatie is zo'n 30% volgens mij, dus ik begin te geloven dat ik 1 van de gelukkigen ben. Ik heb overigens ook nog een injectie gehad, met cortisonen. Daarmee kunnen ze ook vaststellen of het om een neuroom gaat. Daarna was ik even pijnvrij! De injectie zelf stelt niet zoveel voor, maar het werkt dus maar tijdelijk. Maar misschien net genoeg om je voet rust te geven en met goede zolen te gaan lopen? Sterkte in elk geval, ik weet hoe irritant het is. Ben zelf trouwens 37 en ben ietsje te zwaar, maar heb altijd al moeilijke platvoeten gehad (en ook nog eens maat 41/42)...