Gezondheid alle pijlers

mosselen gegeten --> ziek?

29-09-2012 17:52 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren bij mijn schoonzusje mosselen gegeten, was allemaal super lekker en alles maar de dag erna (of eigenlijk de nacht erna) was ik wel echt doodziek..... Opeens super erge buikpijn, bibberen en gewoon diaree etc... Naja, vandaag dus beetje uit lopen zieken etc en gaat het alweer klein beetje beter.

Ik vraag me nu af of dit kan doordat er misschien verkeerde mosselen oid bij zitten? Want met schelpdieren kan zoiets soms best aankomen weet ik nog van vroeger.

Daarnaast is de familie van mijn vriend (en voornamelijk mijn schoonzusje dus) absoluut niet echt que de hygiene dus zou best kunnen dat zei het stokbrood snijd en de salade klaarmaakt en ondertussen gewoon de rauwe mosselen in een pan doet, zoiets bijvoorbeeld. Ik weet niet in hoeverre je hier ook 'kruisbesmetting' van krijgt zoals bij vlees maar daar zou het dus ook nog aan kunne n liggen.

Is dit waarschijnlijk dat ik door de mosselen ziek ben geworden of heb ik misschien gewoon opeens een dikke griep oid te pakken? Voelde me vanacht en vanochtend zo ontzettend beroerd...
quote:madamemicmac schreef op 29 september 2012 @ 18:55:

Maar wat maakt het nou uit waarvan je ziek bent geworden? Het gaat toch al weer beter met je?

Ga je anders niet meer bij ze eten? Of ga je het ze kwalijk nemen als het aan een mossel heeft gelegen?

En als er wat heerst wat dan? Het gaat toch al weer met je en je man heeft niets.

Is ook zo...

Ben vanmiddag inderdaad al stukje opgeknapt maar komt ook omdat ik vrijwel de hele tijd heb geslapen, nu voel ik me nog steeds beroerd en kan nog amper wat eten.

Het gaat me absoluut niet om dat ik dan niet meer bij ze ga eten of het ze kwalijk neem, helemaal niet!

meer gewoon voor me eigen idee...Las namelijk vanochtend ook dat je van mosselen gewoon best ziek kan worden als er iets verkeerds inzit of een of andere norovirus ed.
TO vind jij ook zelf niet dat je op een rare manier met eten/ziekte bezig bent? Gezien je postgeschiedenis etc.

En het Norovirus zit niet in mosselen.
quote:waarbij schreef op 29 september 2012 @ 18:59:

TO vind jij ook zelf niet dat je op een rare manier met eten/ziekte bezig bent? Gezien je postgeschiedenis etc.

En het Norovirus zit niet in mosselen.

is ook wel zo, ben ik me opzich ook wel bewust van. Maar toch beeld in me niet in dat ik gewoon afgelopen nacht onwijs beroerd was en gewoon lag te trillen en zweten in bed.

Op deze site staat trouwens dat wel van dat norovirus hoor:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... selen.aspx
quote:boddybutter schreef op 29 september 2012 @ 19:01:

[...]

is ook wel zo, ben ik me opzich ook wel bewust van. Maar toch beeld in me niet in dat ik gewoon afgelopen nacht onwijs beroerd was en gewoon lag te trillen en zweten in bed.

Op deze site staat trouwens dat wel van dat norovirus hoor:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... len.aspxIn ieder geval is je immuunsysteem weer een beetje aangesterkt en dat is een groot goed, zo met de winter voor de deur.
Norovirus kan wel degelijk in mosselen zitten.
Norovirus

Norovirus is een heel besmettelijk virus. Als je besmet bent kun je last krijgen van misselijkheid, braken en diarree. Het virus wordt meestal overgedragen van mens op mens, maar het kan ook zitten in voedsel.

Vooral rauwe schaal- en schelpdieren, zoals rauwe oesters en mosselen, zijn een beruchte bron van besmetting. Let goed op de hygiëne. Was je handen grondig na toiletbezoek en voor de voedselbereiding. Eet geen rauwe schaal- en schelpdieren en was rauw te consumeren groente en fruit grondig.

Encyclopedie

A tot Z

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Omschrijving

Norovirussen zijn kleine, zeer besmettelijke virussen die “buikgriep” veroorzaken: een ontsteking van het maagdarmkanaal. Norovirussen worden ook wel Norwalk virussen genoemd, en zijn onderdeel van een grotere groep Calicivirussen.

In Nederland worden jaarlijks zo’n 500.000 mensen ziek van norovirussen. In de winter vallen de meeste slachtoffers. Norovirussen halen nogal eens het nieuws omdat ze in verzorgingsinstellingen of op cruiseschepen grote uitbraken veroorzaken.

Ongeveer 45% van de mensen die besmet is met het norovirus krijgt buikgriep. De andere 55% heeft er geen last van. Maar zij kunnen het virus wel overdragen.

Het norovirus zit vooral in rauwe schaal- en schelpdieren, zoals rauwe oesters en mosselen. Ze zijn een beruchte bron van besmetting. Dit kan komen doordat deze in verontreinigd water gekweekt zijn. Verder kunnen ook rauwe groente en fruit besmet zijn, indien bij het telen water gebruikt wordt wat besmet is.

Je kunt niet zien of ruiken of het voedsel besmet is. Het virus sterft af door verhitting boven de 70 °C. Door en door verhitte schaal- en schelpdieren en groente en fruit zijn dus geen probleem.

Verschijnselen

Verschijnselen zijn: plotseling opkomende misselijkheid, braken en diarree. Meestal begint het tussen 15 en 48 uur nadat iemand het virus binnenkrijgt. Het braken is vaak heftig, en kan heel plotseling optreden. Ook misselijkheid, koorts, hoofdpijn, buikpijn en buikkramp komen voor.

De verschijnselen gaan in de meeste gevallen vanzelf over na 1-4 dagen. Bij jonge kinderen en mensen met een verzwakte afweer kunnen de klachten aanzienlijk langer duren.

Over het algemeen is een norovirus infectie wel erg vervelend, maar niet gevaarlijk. In uitzonderingsgevallen moeten mensen opgenomen worden in het ziekenhuis vanwege uitdrogingsverschijnselen door braken en diarree.

60% van de besmetting met norovirussen vindt plaats van mens op mens. Dit gebeurt door contact met braaksel of ontlasting. Het virus is dan op de handen van de besmette persoon aanwezig. Als hij deze na toiletbezoek niet goed genoeg wast, verspreidt het virus zich verder. Zo komt het bijvoorbeeld ook terecht op deurklinken of speelgoed. Als een besmette persoon voedsel bereidt, kan het virus ook in het eten terechtkomen en zo nieuwe mensen besmetten. Het virus verspreidt zich ook via de lucht. Norovirussen zijn enkele dagen voor en na de uitbraak besmettelijk. Daarom gelden de volgende adviezen:

•Eet geen rauwe schaal- en schelpdieren, zoals oesters en mosselen

•Was rauw te consumeren groente en fruit grondig

•Was je handen heel goed met warm water en zeep na toiletgebruik, voor voedselbereiding, voor het eten en vooral na het opruimen van braaksel en poep en het schoonmaken van het toilet

Als iemand besmet is gelden de volgende adviezen:

•Laat een zieke een apart toilet gebruiken tot 4 dagen na het verdwijnen van de symptomen.

•Maak minimaal dagelijks het toilet schoon met een bleekwateroplossing, van schoon naar vies. Dus eerst de deurknop, lichtschakelaar, kraanknop, spoelknop, dan spoelreservoir, buitenkant toilet, wanden en vloer en als laatste toiletbril en binnenzijde toilet.

•Was besmette materialen, zoals beddengoed, vieze kleren of speelgoed zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijke temperatuur en strijk dit wasgoed na het drogen.

•Laat iemand met buikgriep tot 4 dagen nadat hij klachtenvrij is GEEN voedsel bereiden voor anderen.

•Vermijd contact tussen de zieke en andere personen, onder andere op school en werk, tot 4 dagen na het verdwijnen van de symptomen.

Neem contact op met de huisarts ingeval van uitdrogingsverschijnselen.
Ik ga ook vaak aan de race na het eten van mosselen. Komt bij mij niet van de mosselen maar van het vet van de sausjes. Dát kunnen mijn darmen slecht verdragen. Spastische darm.
Ze at toch geen rauwe mosselen?
Ik eet mosselen altijd heel ouderwets met witte azijn. Is het lekkerste dat er is. Sausjes zijn zonde van de mosselensmaak, veel te lekker.
Nooit geweten dat het norovirus verspreidt werd door schaaldieren
Ik heb even geloept:
Jij wel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:supersas09 schreef op 29 september 2012 @ 19:31:

Ik heb even geloept: Duh. Maar op kritische vragen komt geen antwoord.
Misschien mosterd, maar geen zin om alle reacties na te lezen:

Kun je haar vragen hoe ze het precies gedaan heeft? De mosselen dus. Want je kan ze absoluut niet allemaal gewoon in de pan gooien! Van tevoren moet je kijken welke er open blijven, ook na een tik op de schelp. Die kun je dus absoluut NIET gebruiken. Na het koken, de schelpen die dan niet open zijn ook NIET eten!
Veel mensen zijn allergisch voor schelpdieren, het is een allergie je je langzaam opbouwt. Vroeger kon ik me volproppen met mosselen maar als ik nu één mossel eet word ik doodziek, helaas, want ik kan ook geen Jacobsschelpen of andere schelpdieren meer eten. Er kan een vervuilde mossel tussen hebben gezeten maar omdat je dat niet zeker weet moet je echt voorzichtig zijn.
verba volant, scripta manent.
quote:waarbij schreef op 29 september 2012 @ 19:35:

[...]

Duh. Maar op kritische vragen komt geen antwoord.Welke kritische vraag?
Er hoeft maar 1 verkeerse mossel er tussen zitten en daar kan je dus flink ziek van worden!

Voordat je mosselen kookt moet je elke mossel controleren of ze nog helemaal dicht zitten. (Dan leven ze nog) als er eentje open is dan is dat een dode mossel. Dat zullen die mensen waar je gegeten heb vast niet gecontroleert hebben.
Dat is dus verkeerd Ikje.

Je moet ze idd controleren, maar niet alle mosselen die dan open zijn, zijn dood. Als de mossel na een flinke tik niet dichtgaat, dan is ie niet goed.

Ook als ze open zijn kunnen ze nog leven (daarom gaan ze ook dicht na de tik).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven