Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 269 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Via de huisarts ja. Ze doet gelukkig niet moeilijk, ook al weet ze er nog niet veel van. Ze laat zich informeren door de apotheek ook enzo. Voelt alsof ze er voor open staat en dat is fijn.
Mounjaro moet je wel zelf betalen omdat het alleen bedoeld is voor diabetes. Op zich apart dat een huisarts dit dan voorschrijft aangezien het totaal geen richtlijn is.
Ik vond deze kliktabel op Internet. Handig voor microdoseringen Mounjaro

https://vevil.nl/mounjaro-kliktabel/
Plinkie schreef:
28-09-2025 09:35
Via de huisarts ja. Ze doet gelukkig niet moeilijk, ook al weet ze er nog niet veel van. Ze laat zich informeren door de apotheek ook enzo. Voelt alsof ze er voor open staat en dat is fijn.
Dat is zeker fijn!
Zat je met Saxenda op 3 mg toen je merkte dat het niets (meer) deed?
Sorry voor al m’n vragen
Jeusnbdhdudh schreef:
28-09-2025 10:18
Mounjaro moet je wel zelf betalen omdat het alleen bedoeld is voor diabetes. Op zich apart dat een huisarts dit dan voorschrijft aangezien het totaal geen richtlijn is.

Is denk ook de reden dat mijn huisarts dat niet wilde doen. En Saxenda was geen probleem.
Ik ben met Saxenda nooit hoger gekomen dan 2.4 en dat was ook maar kort. Teveel last van de bijwerkingen en geen onderdrukking van hongergevoel/ruis meer.

De eerste maand of 8 werkte het geweldig en nooit hoger dan 1.8 gespoten.

Toen poos gestopt en weer begonnen en vanaf die tijd alleen maar aan het modderen geweest. Last van mijn maag en van verstopping en afvallen ho maar.

Daarom nu Mounjaro.
Nettle schreef:
26-09-2025 15:33
Bedankt. Waarom ben je van Saxenda naar Mounjaro gegaan? Knap dat je al zoveel kwijt bent

Omdat ik meer nadelen dan voordelen ervan had.
BeeDifferent schreef:
28-09-2025 10:57
Omdat ik meer nadelen dan voordelen ervan had.
Maar geen diabetes toch?

Ik wil dit ook gaan aankaarten aangezien ik rode plekken krijg van de saxenda, nu byesilor. Als ik naar 1x per week kan gaan met prikken zou dat heel fijn zijn. Maar vrees dat ze er niet mee akkoord gaat. Oh wacht dat krijg ik natuurlijk niet vergoed
Ik heb dezelfde ervaringen, vragen en vooral ook zorgen als Munamar. Nu ben ik na 5 pennen Saxenda, die prima leken te helpen, overgezet naar Byesilor en sinds de 5e pen Saxenda en nu dus Byesilor heb ik veel meer eetruis en honger dan in het begin. Zit nu al op 3.0 en jaag er een pen per week doorheen terwijl ik qua gewicht stabiel ben of lichtjes verhoog. Ik overweeg om ook een tijdje te stoppen en het daarna weer op te pakken. Vooral ook om de kosten te drukken want het gaat er hard doorheen zonder veel effect lijkt het. Nu weet je dat pas hoe het echt is als je niet spuit natuurlijk maar ik ben bang dat een dosis van 3.0 op den duur niet meer helpt :-(
Poep, wie heeft jou gescheten?
Jeusnbdhdudh schreef:
28-09-2025 10:18
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar het is niet waar. Mounjaro moet je zelf betalen, omdat het niet vergoed wordt door zorgverzekeraars. Het is goedgekeurd voor obesitas, net als voor diabetes. Daar zit geen verschil in. Het is ook helemaal niet apart dat een huisarts dit voorschrijft, want het is gewoon een goedgekeurd middel voor de aandoening (obesitas). Veel huisartsen schrijven het nog niet voor, omdat het inderdaad nog niet is opgenomen in de standaard behandelrichtlijnen. Ze mogen het wel gewoon voorschrijven.

Ik word een beetje moe van dit soort misinformatie.
Jeusnbdhdudh schreef:
28-09-2025 11:12
Maar geen diabetes toch?

Ik wil dit ook gaan aankaarten aangezien ik rode plekken krijg van de saxenda, nu byesilor. Als ik naar 1x per week kan gaan met prikken zou dat heel fijn zijn. Maar vrees dat ze er niet mee akkoord gaat. Oh wacht dat krijg ik natuurlijk niet vergoed

Geen diabetes.

En zowel Saxenda als Mounjaro zelf betaald
Dan is dat recentelijk, voorheen alleen bij diabetes. Maar reageer gewoon ff normaal, ik ga uit van mijn eigen referentie, je hoeft niet gelijk moe te worden. Ik schrijf hier al meer dan een jaar mee en ik word juist moe van dit soort reacties.
daffy schreef:
28-09-2025 11:38
Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar het is niet waar. Mounjaro moet je zelf betalen, omdat het niet vergoed wordt door zorgverzekeraars. Het is goedgekeurd voor obesitas, net als voor diabetes. Daar zit geen verschil in. Het is ook helemaal niet apart dat een huisarts dit voorschrijft, want het is gewoon een goedgekeurd middel voor de aandoening (obesitas). Veel huisartsen schrijven het nog niet voor, omdat het inderdaad nog niet is opgenomen in de standaard behandelrichtlijnen. Ze mogen het wel gewoon voorschrijven.

Lekker toontje
BeeDifferent schreef:
28-09-2025 12:00
Lekker toontje
Nou dat dus
daffy schreef:
28-09-2025 11:38

In Amerika is er Zepboud voor obesitas als tegenhanger voor Mounjaro maar hier in NL is alleen Mounjaro beschikbaar en wordt dus voor beide voorgeschreven.
Maar even dit ik was deze week weer 2 ons kwijt :cheer: gaat echt tergend langzaam, maar goed, volgens de diëtiste komt dit ook door de veranderende stofwisseling door de overgang . Ach ja zolang het er maar af gaat.

Heb nu 6 weken geen menstruatie meer gehad, hoop dat het doorzet :-D
Jeusnbdhdudh schreef:
28-09-2025 12:00
Dan is dat recentelijk, voorheen alleen bij diabetes. Maar reageer gewoon ff normaal, ik ga uit van mijn eigen referentie, je hoeft niet gelijk moe te worden. Ik schrijf hier al meer dan een jaar mee en ik word juist moe van dit soort reacties.
Dat is inderdaad sinds oktober 2024 zo. Je schrijft nogal stellig iets dat onjuist is, die toon die stoort mij. Dat doen mensen vaker, dus dat ik daar moe van word ligt zeker niet alleen aan jou. Maar pas gewoon op met stellige beweringen als je niet zeker weet of het waar is wat je zegt.
daffy schreef:
28-09-2025 12:18
Dat is inderdaad sinds oktober 2024 zo. Je schrijft nogal stellig iets dat onjuist is, die toon die stoort mij. Dat doen mensen vaker, dus dat ik daar moe van word ligt zeker niet alleen aan jou. Maar pas gewoon op met stellige beweringen als je niet zeker weet of het waar is wat je zegt.

Ja juf.
Wat een gezelligheid hier ;-D

Meet- en weegdag hier en het gaat lekker! Ben al 8cm kwijt op mijn heupen! Daar ben ik echt blij mee!

Verder druk met werk, gezin en het leven. Ik blijf het zo bijzonder vinden dat ik door winkels kan lopen, zonder dat ik ook maar enige verleiding zie en hoor. Geen stemmetjes die zeggen dat ik wel chips heb verdiend. Of chocola, snoep en aanverwante artikelen. Dat ik gewoon een lunch kan nemen en daar de hele middag vol van ben. Wat een rust geeft het als je gewoon eet, omdat het etenstijd is en niet omdat je echt omvalt van de honger.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven