Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 272 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Dat laatste herken ik heel erg. Alsof ik nu niet mezelf ben. Ik probeer ook te accepteren, leeftijd overgang blabla maar dat kan ik gewoonweg niet.
madamecannibale schreef:
21-09-2025 12:23

Voor nu ben ik even gestopt met Saxenda. Met de langere naald prikken zorgt wel voor wat minder roodheid maar alsnog ontstaat er een plek. Ik wacht nu eerst even totdat alle plekken weg zijn want ik heb nu 7 rode jeukende plekken verdeeld over mijn lichaam en zit niet echt te wachten op meer. Daarna maar even overleggen met de arts hoe nu verder.

Misschien een goede reden om over te stappen naar iets wat je maar één keer in de week hoeft te prikken?
BeeDifferent schreef:
21-09-2025 12:26
Misschien een goede reden om over te stappen naar iets wat je maar één keer in de week hoeft te prikken?
Ja, dat wel. Alleen ik krijg Saxenda vergoed en niet iets anders denk ik. Bovendien ben ik verder wel tevreden over, het doet zijn werk zeg maar. Eens kijken wat de arts zegt.
madamecannibale schreef:
21-09-2025 13:25
Ja, dat wel. Alleen ik krijg Saxenda vergoed en niet iets anders denk ik. Bovendien ben ik verder wel tevreden over, het doet zijn werk zeg maar. Eens kijken wat de arts zegt.
Ja ik krijg ook de saxenda vergoedt, zou ook het liefst 1x per week prikken ivm mijn rode plekken. Maar ik krijg niks anders
Jeusnbdhdudh schreef:
21-09-2025 16:13
Ja ik krijg ook de saxenda vergoedt, zou ook het liefst 1x per week prikken ivm mijn rode plekken. Maar ik krijg niks anders
Ja dat snap ik, maar helaas zijn er strenge regels. Ik begreep dat MySimba nog een optie was maar daar voel ik niets voor eigenlijk.
Lois schreef:
20-09-2025 08:46
Wauw, wat een goed resultaat, Pillow! Mag ik vragen hoe je dat ervaart, dat stoppen? En begin je daarna weer bij de begindosis?
En anderen die het vroegen. Ik stop af en toe, omdat ik van de hoogste dosis (3,0 Saxenda) een beetje een "bleh" gevoel krijg en ik weer wat meer trek krijg bij 2,4. Ik merk dat wanneer ik 2/3 weken niet prik, de Saxenda daarna weer veel beter werkt en ik dus echt geen hongergevoel ervaar. Ik bouw dan weer op op vanaf 1,2, met 0,3 per week ongeveer. Dan kan ik daarna ook weer een hele poos op 2,4 blijven, dat is voor mij de fijnste dosis. Bij honger hoog ik dus nog wel op naar 3,0, maar dat kan ik dus niet zo lang volhouden en dan begin ik weer van vooraf aan.
Pillow schreef:
21-09-2025 17:20
En anderen die het vroegen. Ik stop af en toe, omdat ik van de hoogste dosis (3,0 Saxenda) een beetje een "bleh" gevoel krijg en ik weer wat meer trek krijg bij 2,4. Ik merk dat wanneer ik 2/3 weken niet prik, de Saxenda daarna weer veel beter werkt en ik dus echt geen hongergevoel ervaar. Ik bouw dan weer op op vanaf 1,2, met 0,3 per week ongeveer. Dan kan ik daarna ook weer een hele poos op 2,4 blijven, dat is voor mij de fijnste dosis. Bij honger hoog ik dus nog wel op naar 3,0, maar dat kan ik dus niet zo lang volhouden en dan begin ik weer van vooraf aan.

Ik heb ook anderen gehoord die het zo doen, als het werkt prima toch?

Persoonlijke hang ik al erg lang op de 1,8 maar merk nu dat het weer niet genoeg is. Maar vorige keer toen ik naar 2,1 ging at ik weer te weinig en ging ik na week of 2 terug naar 1,8. Denk er nu over dit weer te doen. Dan maar heen-en-weren. Dan val ik wel af iig.
lunchlover wijzigde dit bericht op 21-09-2025 17:33
15.81% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
madamecannibale schreef:
21-09-2025 17:05
Ja dat snap ik, maar helaas zijn er strenge regels. Ik begreep dat MySimba nog een optie was maar daar voel ik niets voor eigenlijk.
Die heb ik in januari gehad om uit te proberen, maar echt ik ben daar zo vreselijk ziek van geweest, dat was bizar, ik werd zo raar in mijn hoofd, mijn niet meer normaal functioneren
Jeusnbdhdudh schreef:
21-09-2025 17:30
Die heb ik in januari gehad om uit te proberen, maar echt ik ben daar zo vreselijk ziek van geweest, dat was bizar, ik werd zo raar in mijn hoofd, mijn niet meer normaal functioneren
Ja dat hoor ik ook van anderen. Ik ken ook iemand in mijn omgeving die dat zo heeft ervaren en er psychische klachten door kreeg (angst) en fysieke klachten (versneld hartritme).

Wel interessant dat af en opbouwen van Saxenda. Ik ben nu dus even gestopt. Vandaag ging prima maar ik ervaar doordeweeks wat stress en de maandelijkse periode komt er ook weer aan dus maar even kijken hoe het aankomende week gaat. Qua bijwerkingen heb ik dus last van die rode plekken en ook dat gevoel alsof er iets vast zit in mijn keel, dat laatste heb ik al wel sinds het begin.
madamecannibale schreef:
21-09-2025 17:05

Misschien dan rybelsus? Dat is ozempic in pilvorm.
BeeDifferent schreef:
21-09-2025 20:55
Misschien dan rybelsus? Dat is ozempic in pilvorm.
Die krijg je alleen als je diabetes hebt, heb ik ook al naar gevraagd.
Jeusnbdhdudh schreef:
21-09-2025 11:05

Felideaz mag ik eens vragen wat jij at op een dag, want 8 kilo op 1 jaar is erg weinig, niet dat ik er problemen mee heb, maar was liever het dubbele afgevallen. Ik weeg nu 85 en wil nog 10 kilo. Dan ben ik nog te zwaar, maar voor iemand wat al haar hele leven overgewicht heeft gehad helemaal prima.
Een gemiddelde dag is ongeveer dit:

200 gram Griekse yoghurt 2% (of 100 gram griekse en 100 gram skyr bv)
5 gram chiazaad
12 gram whey proteine poeder (ik vind het heel zoet, vandaar dat ik minder in mijn yoghurt doe).
een banaan of appel erdoor.
ongeveer 300 kcal.

Of ik maak een oatbake (ik verdubbel het recept, maar eet de helft)
25 gram Havervlokken
1 ei
1 theelepel bakpoeder
1 banaan
12 gram proteine poeder
0.5 cup frambozen (ongeveer 60 gram)
50 ml havermelk (soms vanillesmaak altijd zonder suiker).

Ongeveer 350 kcal.

Lunch:
Bruine pistolet met 30 gram kaas en een ei.
Bakje fruit.

Ongeveer 400-450 kcal.

Avondeten
Minstens 200 gram groente
Stukje vis of vlees, nooit meer dan 100 gram. (vaak kipfilet of zalm)
(zoete) aardappel of wat airfryer friet.

Ongeveer 500-600 kcal

Ik drink tussendoor water, thee en koffie.
In de avond drink ik graag een glas wijn.

En soms neem ik een barebell proteinereep of een babybell.
Ik ben dol op snacktomaten, die vullen mij echt op.

Ik doe niet meer echt aan saus, maar als ik echt wat wil heb ik de mayolijn van Remia.
Die smaakt gewoon goed en een eetlepel is 50 kcal.

Ik gebruik olijfolie, maar in een spuitfles.
Ik heb een keer gekeken hoeveel een spray is - 2 gram.

Ondanks dat ik dat wel moet doen, tel ik die nooit mee.
Ik gebruik ook olijfolie spray en die friteslijn van Remia scheelt echt zoveel!
Ja, die friteslijn scheelt heel veel en is ook echt lekker.
Ik heb ook een tijdje bakspray gebruikt, maar dan mis je ook weer de gezondheidsvoordelen van olijfolie. Zit nu qua calorieën vaak al zo laag, dat we toch maar gewone olijfolie gebruiken.
Hi, ik gebruik sinds april Ozempic en zit al een paar maanden op de maximale dosis. Ik ben bijna 10 kg afgevallen, de laatste weken val ik nagenoeg niets meer af en begin ik ook steeds meer te snoepen.
Ik heb met mijn diabetes VPK besproken dat ik ander middel wil gaan gebruiken. Zij gaf aan dat Wegovy goed zal aansluiten, omdat het dezelfde werking heeft maar een hogere dosering heeft.

Ik twijfel zelf tussen Wegovy en Mounjaro, volgens mij is Mounjaro effectiever om af te vallen. Maar ik schrok van de kosten, de diabetes VPK had het over €225 euro per week voor Mounjaro, waarbij Wegovy €148 per maand zou kosten. Ik vind het lastig om op internet te zien of die kosten kloppen.
Herkennen jullie deze bedragen?
Mounjaro kost 251 euro per 4 weken. Dosis 2,5 en 5. Geloof dat het dan een beetje duurder wordt.
Bij mijn huisartsenpraktijk wordt mounjaro ook voor geschreven bij mensen met diabetes. Ik weet niet of het dan vergoed wordt. Zou je bij je zorgverzekeraar na kunnen vragen.
Dank je Rozebottel, 255 euro is ook een hoog bedrag, maar aanzienlijk minder dan die 225 per week waar mijn diabetes VPK het over heeft. Ik krijg het overigens niet vergoed
Plinkie schreef:
22-09-2025 09:37
Ja, die friteslijn scheelt heel veel en is ook echt lekker.

Die vind ik zoooo vreselijk vies. Ik proef alleen maar zo'n chemische zoetstof.
pampalate schreef:
22-09-2025 17:54
Hi, ik gebruik sinds april Ozempic en zit al een paar maanden op de maximale dosis. Ik ben bijna 10 kg afgevallen, de laatste weken val ik nagenoeg niets meer af en begin ik ook steeds meer te snoepen.
Ik heb met mijn diabetes VPK besproken dat ik ander middel wil gaan gebruiken. Zij gaf aan dat Wegovy goed zal aansluiten, omdat het dezelfde werking heeft maar een hogere dosering heeft.

Ik twijfel zelf tussen Wegovy en Mounjaro, volgens mij is Mounjaro effectiever om af te vallen. Maar ik schrok van de kosten, de diabetes VPK had het over €225 euro per week voor Mounjaro, waarbij Wegovy €148 per maand zou kosten. Ik vind het lastig om op internet te zien of die kosten kloppen.
Herkennen jullie deze bedragen?
Ik doe het via yazen en mounjaro kost mij:
Abonnement yazen: 90 euro per maand
Mounjaro: 450 per 15mg pen. Ik prik 3,75 en doe dus 16 weken met deze pen. Die kost me dan 28 euro per week.
Totaal per week: rond de 50 euro.
BeeDifferent schreef:
22-09-2025 19:57
Die vind ik zoooo vreselijk vies. Ik proef alleen maar zo'n chemische zoetstof.
Ik vind het ook niks. Ik gebruik liever geen saus
Gisteren even een misser. Ik heb overdag gewerkt (cracker en bak yoghurt met lijnzaad en rode bessen gehad, prima vulling)

Eind van de middag een feestje in een horecagelegenheid. Lekker wit wijntje genomen. En er stonden zalige borrelplanken op tafel waar ik wat plukbrood en 2 blokjes kaas van heb gehad. En toen begonnen de schalen met luxe, grote hapjes. En ik was de enige vega en iedere keer kreeg ik een apart hapje in een schaaltje.
Heel lekker en luxe maar ik zat ramvol en wegzetten en niet opeten vond ik ook stom. Normaal met een schaal kun je heel makkelijk afslaan natuurlijk.
En totaal werden het 3 wijntjes en daarna spa rood.

Qua calorieen denk ik dat het redelijk was, ook omdat ik overdag alleen een cracker en yoghurt had maar ik lag savonds in bed en ik werd toch een partij naar.
Enorme buikkramp en opboeren en maagzuur.

Mounjara protesteerde flink tegen mijn vreetgedrag :proud:
Cliopatra schreef:
22-09-2025 20:03
Ik vind het ook niks. Ik gebruik liever geen saus

Ik neem gewoon fritessaus.

https://www.ah.nl/producten/product/wi6 ... us-classic
Die friteslijn vind ik ook vies, de mayolijn is veel lekkerder.
Dankjewel voor je eetschema, hier heb ik echt wat aan. Ik denk dat ik vaste eetmomenten moet creëren, ik eet wanneer ik honger heb en misschien eet ik dan wel teveel.

Remus friteslijn brrrr
BeeDifferent schreef:
22-09-2025 20:05
Ik neem gewoon fritessaus.

https://www.ah.nl/producten/product/wi6 ... us-classic

Ik ook. Vind die andere echt niet lekker.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven