Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 287 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
rosanna08 schreef:
26-09-2025 10:52
ozempic is voor diabetici....
Waardoor regelmatig aantoonbare schaarste voor diabetici. Diabetes is een ernstige ziekte die ernstige gevolgen kan hebben indien niet (voldoende) behandeld.
Mounjaro is volgens mij geïndiceerd voor óók obesitas. Ozempic is dat (nog) niet.

Tenminste, zo heb ik het begrepen. Ik kreeg geen Ozempic meer, maar wel Mounjaro.
BeeDifferent schreef:
26-09-2025 11:09
Misschien wil Feli het wel in de OP zetten :proud:
:proud:

ja ik weet het, ik dram.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Plinkie schreef:
26-09-2025 11:24
Mounjaro is volgens mij geïndiceerd voor óók obesitas. Ozempic is dat (nog) niet.

Tenminste, zo heb ik het begrepen. Ik kreeg geen Ozempic meer, maar wel Mounjaro.

Het vreemde is dat Mounjaro net als Ozempic een officiële tegenhanger heeft, speciaal voor obesitas. Bij Ozempic is dat Wegovy, bij Mounjaro is dat Zepbound. Maar om de een of andere reden wordt dat onderscheid in NL niet gemaakt (en is Zepbound bij mijn weten ook niet verkrijgbaar).
The impossible only takes a little longer
Ik heb ook haaruitval met Saxenda.
Ik zit rond de 100 euro per maand (1,6).
Vanmorgen op de weegschaal gestaan en met dit gewicht heb ik officieel geen obesitas meer. :cheer2:

Vanavond heb ik een health check in de sportschool. Kijken hoe het met mijn visceraal vet is, maar ook hoe het met mijn spiermassa is. Maak me daar wel een beetje zorgen over en denk dat zo'n check als een goede wake-up-call kan gelden.
Ik sport veel, maar vooral cardio. Probeer 1 keer in de week een bodypump les te doen, maar dat schiet er soms ook bij in. En eens per week zet ook niet per se zoden aan de dijk.
Toch een newbie vraag tussendoor: ik zie zoveel over dat krachttraining echt noodzakelijk is maar ik heb daar van mijn praktijkondersteuner (die ook niet super ervaren is) niets over gehoord. Het lijkt mij wel logisch dat ik minder spieren nodig heb als ik 30 kg minder zou rondsjouwen (hoop doet leven! maar ik zit pas in week 2 :-) ). Vanwaar die noodzaak?
Ocherrum schreef:
26-09-2025 12:49
Toch een newbie vraag tussendoor: ik zie zoveel over dat krachttraining echt noodzakelijk is maar ik heb daar van mijn praktijkondersteuner (die ook niet super ervaren is) niets over gehoord. Het lijkt mij wel logisch dat ik minder spieren nodig heb als ik 30 kg minder zou rondsjouwen (hoop doet leven! maar ik zit pas in week 2 :-) ). Vanwaar die noodzaak?
Die noodzaak gaat twee kanten op: als eerste heb je met meer spiermassa een standaard hogere verbranding. Want spieren zijn actief en gebruiken dus meer energie (ook jn rust) dan vetcellen. Je kunt dus meer eten als je spiermassa hebt.
En ik dacht (maar weet het niet meer zeker) dat je lichaam eerder kiest voor spierverbranding ipv vetverbranding. En dat wil je natuurlijk niet.
Bedankt voor de reacties, ik had het vorige topic doorgelezen inderdaad. Las dacht ik vooral veel Mounjaro?

Ik ben benieuwd naar de Saxenda, ik dacht dat Ozempic een hogere slagingskans had en op 2 receptoren werkte ipv 1. Maar als Saxenda goed werkt (wat ik ook lees) is dat ook prima. De GLI blijft lopen en ik ga ook een paar keer naar de diëtist om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen.

Spuiten jullie vooral 's ochtends of 's avonds? Ik ben benieuwd op welke dosering we gaan uitkomen. En welke multi nemen jullie?
Ik spuit Mounjaro en doe dit eens per week in de ochtend. Een uur of 10 na de spuit word ik intens moe en misselijk. Gisterochtend al om 06.00 gespoten en dat was niet prettig toen ik om 16.00 uur de gaperitus kreeg op kantoor. Volgende week dus even zorgen pas om een uur of 8 te spuiten. Ik spuit niet in de avond, want dan ben ik de dag erna dus helemaal gaar.
Met Saxenda spoot ik net hoe het me uitkwam. Ik vergat ook weleens (bij vroege dienst om 6 uur de deur uit en dan was ik half wakker) en dan spoot ik gewoon in de middag en hield ik de middag weer een poos aan tot ik daar weer een keer vergat...enz.

Nu Mounjaro op zaterdagochtend.
Met mounjaro spuit ik al sinds het begin rond etenstijd op donderdag.
Nettle schreef:
26-09-2025 13:31

Ik ben benieuwd naar de Saxenda, ik dacht dat Ozempic een hogere slagingskans had en op 2 receptoren werkte ipv 1.
Dat is mounjaro.
Ik spuit 's ochtends op mijn vrije dag. Voordat ik 2x in de week ging prikken, was ik de eerste dagen na het prikken intens moe. Nu is dat veel minder.
Ik spuit Saxenda, altijd in de ochtend.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Mounjaro, rond 16.00 uur.
BeeDifferent schreef:
26-09-2025 13:41
Met Saxenda spoot ik net hoe het me uitkwam. Ik vergat ook weleens (bij vroege dienst om 6 uur de deur uit en dan was ik half wakker) en dan spoot ik gewoon in de middag en hield ik de middag weer een poos aan tot ik daar weer een keer vergat...enz.

Nu Mounjaro op zaterdagochtend.
Bedankt. Waarom ben je van Saxenda naar Mounjaro gegaan? Knap dat je al zoveel kwijt bent
Mounjaro, 's avonds na het avondeten.
Ik spuit Saxenda 2,4 mg
Nu merk ik dat ik in de avond weer trek krijg in zoet, chips etc.
Tot nu toe heb ik het kunnen weerstaan, maar word er erg onrustig door.
Ik kan ophogen naar 3,0 mg maar dat is de laatste ophoging…wat als dit over een tijdje ook niet meer voldoende is?
Ondertussen wel 10 kg afgevallen
Herkenen gebruikers van saxenda dit?
munamar schreef:
27-09-2025 19:01
Ik spuit Saxenda 2,4 mg
Ik kan ophogen naar 3,0 mg maar dat is de laatste ophoging…wat als dit over een tijdje ook niet meer voldoende is?

Ja ik herken die zorg. Maar ik ben al een jaar bezig en net vorige week van 1,8 naar 2,1 gegaan. Denk wel van ja, wat als ik op 3,0 zit... ik denk er dan over een ander middel te proberen.

Je kunt evt een halfje ophogen?
LunchLover schreef:
27-09-2025 19:27
Ja ik herken die zorg. Maar ik ben al een jaar bezig en net vorige week van 1,8 naar 2,1 gegaan. Denk wel van ja, wat als ik op 3,0 zit... ik denk er dan over een ander middel te proberen.

Je kunt evt een halfje ophogen?
Als ik lees dat jij al een jaar redelijk weinig spuit, ga ik wel twijfelen…
Ik ben pas 3 maanden bezig :-(

Een halfje is 1 klikje?
Ik ben nu 2x gestopt met saxenda en na een paar weken weer begonnen en dan werkt het weer vanaf 0.6

Ik heb afgelopen week ook per 0.3 opgehoogd, maar merk weinig verschil, dus hoog op met 0.6
munamar schreef:
27-09-2025 19:44
Als ik lees dat jij al een jaar redelijk weinig spuit, ga ik wel twijfelen…
Ik ben pas 3 maanden bezig :-(

Een halfje is 1 klikje?

Nee halve doses is 5 kliks. Hele (dus 0,6) is 10 kliks. Ik lees hier trouwens vaak, en hoor het ook van mensen die ik ken en het gebruiken, dat ze helemaal stoppen en op een lagere doses (0,6 of 1,2) weer beginnen na paar weken. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar heb altijd met halve doses opgehoogd.
munamar schreef:
27-09-2025 19:01
Ik spuit Saxenda 2,4 mg
Ik herken het. Bij mij deed Saxenda helemaal niks.
Ik ben gestopt en mocht toen beginnen met Mounjaro.
Plinkie schreef:
27-09-2025 22:13
Ik herken het. Bij mij deed Saxenda helemaal niks.
Ik ben gestopt en mocht toen beginnen met Mounjaro.
Ging dat overstappen op Mounjaro via je huisarts?
Ik betaal zelf, maar heb saxenda wel via mijn huisarts voorgeschreven gekregen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven