Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 508 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Ik ben nu al een paar dagen aan het prikken met Byesilor, maar heb het idee dat het minder werkt dan Saxenda. Of het ligt aan het feit dat ik in week 5 van mijn cyclus zit ( heel onregelmatig ivm overgang )
Oeh BeeDifferent, dat is naar!! Heb ik ook een keer gehad na ‘gewoon’ eten, maar dat was te vet (weet al niet meer wat het was), wat voelde ik me beroerd!! Was wel een hele goede les want ik kijk wel 10x uit met vet eten nu.

Aan mayolijn of friteslijn doe ik dan weer niet: het mag ook gewoon lekker zijn en dan maar een beetje minder. De Oliehoorn Brander of Amora zijn mijn lievelingsmayo’s, ohhh zo lekkerrr. Maar ik neem nu qua portie ongeveer de helft van wat ik voorheen zou nemen. Dus daar ligt mijn caloriewinst :)
Wij hebben iets in Duitsland gekocht toen we op vakantie waren. We hadden onze dochter op zoek gestuurd naar mayo (voor mij light, voor mijn man gewone). Toen kwam ze met 2 potten met wit spul erin. Lichtblauwe dop, donkerblauwe dop. Toen we op de camping de spullen wilden gebruiken, bleek het geen mayo te zijn, maar iets anders. Als je mayo verwacht, dan is het wel een beetje een gek smaakje. Weggooien is zonde toch?

Eenmaal thuis en bezig met afvallen/gezond eten bleek dit spul maar 20kcal per eetlepel te bevatten. En omdat ik toch niet meer de smaak van mayo had (door dat spul), vond ik het wel goed. Nu baal ik straks dat ik geen eetlepel mayo meer bij mijn eten kan doen voor 20kcal! :rofl:
Ik heb nu sinds een nieuwe pen elke dag dat er bij terugtrekken een druppeltje uitkomt. Meer mensen dit gehad?
Flashy schreef:
22-09-2025 21:50
Ik heb nu sinds een nieuwe pen elke dag dat er bij terugtrekken een druppeltje uitkomt. Meer mensen dit gehad?

Saxenda toch? Dat is helemaal prima. Staat ook genoemd in de bijsluiter.
Goedemorgen dames, ik heb ooit ergens al eens gereageerd in dit topic maar ben verder een stille meelezer. Inmiddels begonnen aan het gli traject (wat een onzin is dat zeg, ik keer daar echt niks wat ik nog niet weet, en soms als er vragen zijn dan moet ze het antwoord altijd “even nazoeken en komt ze er op terug”..). Ik wil eigenlijk helemaal niet een jaar wachten dus heb zo weer een afspraak bij de huisarts om te kijken wat ze voor me kan betekenen (ze is best welwillend heb ik gemerkt) en dat ik dan voorlopig tot na het gli traject de kosten zelf betaal.

Maar mijn vraag nu.. wat is wijsheid, ik heb alles hier doorgelezen maar kom er niet uit, ozempic, saxenda of mounjaro? Waar kan ik het beste naar vragen? Is mounjaro de enige die je niet dagelijks hoeft te spuiten? En ik las ergens dat iemand heel erg lang doet met mounjaro en dat de maandelijkse kosten dan heel erg meevallen?
Lois schreef:
22-09-2025 21:49
Wij hebben iets in Duitsland gekocht toen we op vakantie waren. We hadden onze dochter op zoek gestuurd naar mayo (voor mij light, voor mijn man gewone). Toen kwam ze met 2 potten met wit spul erin. Lichtblauwe dop, donkerblauwe dop. Toen we op de camping de spullen wilden gebruiken, bleek het geen mayo te zijn, maar iets anders. Als je mayo verwacht, dan is het wel een beetje een gek smaakje. Weggooien is zonde toch?

Eenmaal thuis en bezig met afvallen/gezond eten bleek dit spul maar 20kcal per eetlepel te bevatten. En omdat ik toch niet meer de smaak van mayo had (door dat spul), vond ik het wel goed. Nu baal ik straks dat ik geen eetlepel mayo meer bij mijn eten kan doen voor 20kcal! :rofl:
Ik gok zomaar dat dit miracle whip is?
Not_so_perfect schreef:
23-09-2025 08:41
Maar mijn vraag nu.. wat is wijsheid, ik heb alles hier doorgelezen maar kom er niet uit, ozempic, saxenda of mounjaro? Waar kan ik het beste naar vragen? Is mounjaro de enige die je niet dagelijks hoeft te spuiten? En ik las ergens dat iemand heel erg lang doet met mounjaro en dat de maandelijkse kosten dan heel erg meevallen?
Ik heb voor Wegovy gekozen. Goedkoper dan Mounjaro en 1x per week spuiten. Dat bevalt tot nu toe goed. Ik zou ook graag een grotere pen Wegovy doen en dan kleinere doseringen daaruit, maar daar wil de huisarts niet aan. Dat zou wel veel goedkoper zijn als hij dat wel zou willen. Anderzijds doseer ik nu minder dan de minimale dosis. Dan had ik wel heeeeel lang gedaan met de grootste pen Wegovy, die ik had willen hebben.
Not_so_perfect schreef:
23-09-2025 08:41
Goedemorgen dames, ik heb ooit ergens al eens gereageerd in dit topic maar ben verder een stille meelezer. Inmiddels begonnen aan het gli traject (wat een onzin is dat zeg, ik keer daar echt niks wat ik nog niet weet, en soms als er vragen zijn dan moet ze het antwoord altijd “even nazoeken en komt ze er op terug”..). Ik wil eigenlijk helemaal niet een jaar wachten dus heb zo weer een afspraak bij de huisarts om te kijken wat ze voor me kan betekenen (ze is best welwillend heb ik gemerkt) en dat ik dan voorlopig tot na het gli traject de kosten zelf betaal.

Fijn dat je huisarts wel welwillend lijkt te zijn.

Ik heb zelf voor Mounjaro gekozen omdat het 1x per week spuiten is en het 2 hormonen nabootst i.p.v. 1 en in de studies effectiever lijkt te zijn. Maar dat zijn gemiddeldes en ik lees ook echt wel terug dat op de andere medicatie veel wordt afgevallen. Het is dus maar net wat je zelf wilt.

Wegovy is als het goed is ook 1x per week. Ik lees wel dat veel uit Engeland hier naar overstappen sinds de prijsverhogingen van Mounjaro daar.

Ik zit bij Yazen en begon met een 5mg spuit. Daar zit 4x5mg in. Maar je begint met 2,5mg waardoor je 8 keer kan spuiten en de prijs lager wordt dan wanneer je een 2,5 mg spuit zou hebben. Spuit je de ‘golden dose’ ook, dan kan je er nog twee keer langer mee doen. Zelf spuit ik nu 3,75mg uit een 15mg spuit. Hierdoor kan ik 16 weken vooruit zonder ‘golden dose’.
Hier Wegovy (1x per week spuiten inderdaad). Ik ben aan het afbouwen en zit op 0,4 mg. Ik gebruik spuiten van 1,0 mg, dus doe nu 10 weken met een spuit. Grotere spuiten hoef ik niet, want volgens de bijsluiter kun je het na opening maar 6 weken goed houden in de koelkast.

Ik ben niet bang dat het daarna bederft, maar de werking kan wel afnemen. Dat geldt in mijn geval dan voor de laatste 3 spuiten. Tot nu toe nog niet gemerkt, maar ik zit nog maar kort op deze dosis (voorheen deed ik 8 weken met een spuit).
The impossible only takes a little longer
Sok schreef:
22-09-2025 21:39
Oeh BeeDifferent, dat is naar!! Heb ik ook een keer gehad na ‘gewoon’ eten, maar dat was te vet (weet al niet meer wat het was), wat voelde ik me beroerd!! Was wel een hele goede les want ik kijk wel 10x uit met vet eten nu.

Aan mayolijn of friteslijn doe ik dan weer niet: het mag ook gewoon lekker zijn en dan maar een beetje minder. De Oliehoorn Brander of Amora zijn mijn lievelingsmayo’s, ohhh zo lekkerrr. Maar ik neem nu qua portie ongeveer de helft van wat ik voorheen zou nemen. Dus daar ligt mijn caloriewinst :)
Brandersaus, zo lekker op een eitje. Maar ik eet zelf wel het meeste friteslijn. Gewoon omdat ik hem ook echt lekker vindt. Terwijl ik andere zero en light sauzen tot nu toe echt heel vies vind.
Ik heb van mijn eerste pen (nu 3 weken met een nieuwe bezig) de ‘golden dose’ nog niet gebruikt. Ik heb wel insulinespuitjes gekocht. Maar als ik de naald dan zie, dan durf ik niet meer :facepalm:

Het naaldje van de Mounjaro pen vind ik de eerste keer spannend. Daarna niks aan de hand. Maar deze is langer en dikker. Ik vind het toch wat spannend. Maar ik vind het ook zonde om het niet te gebruiken.
Ik ben 18 kilo afgevallen met saxenda (19% van mijn lichaamsgewicht) Is iedere dag spuiten.
En nooit op de hoogste dosering gezeten. Dat was voor mij een prima keuze, ook ivm kosten en verkrijgbaarheid.
Mijn huisarts wilde dat wel voorschrijven. in tegenstelling tot de mounjaro die ik nu heb, dat wilde ze niet en koop ik nu een stuk duurder via Yazen.
Jeusnbdhdudh schreef:
22-09-2025 21:38
Ik ben nu al een paar dagen aan het prikken met Byesilor, maar heb het idee dat het minder werkt dan Saxenda. Of het ligt aan het feit dat ik in week 5 van mijn cyclus zit ( heel onregelmatig ivm overgang )
Ik prik nu ook Byesilor en heb ook de indruk dat het minder goed werkt. Ik denk weer bijna doorlopend aan eten, heb zoete trek en val niet af en zit ruim anderhalve kilo boven mijn laagste gewicht (toen gebruikte ik Saxenda).

Ik heb nog 3 spuiten, prik 2,4 mg per dag maar heb bij de apotheek vorige week al om herhaalrecept Saxenda gevraagd. Zij geven aan dat het nu niet voorhanden is. Daarom heb ik het nu al besteld. Hopelijk is het er op tijd.

De werkzame stof is in beide hetzelfde dus het zou niet anders mogen zijn maar voor mij lijkt het nu minder goed te werken
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
23-09-2025 12:51
Ik prik nu ook Byesilor en heb ook de indruk dat het minder goed werkt. Ik denk weer bijna doorlopend aan eten, heb zoete trek en val niet af en zit ruim anderhalve kilo boven mijn laagste gewicht (toen gebruikte ik Saxenda).

Ik heb nog 3 spuiten, prik 2,4 mg per dag maar heb bij de apotheek vorige week al om herhaalrecept Saxenda gevraagd. Zij geven aan dat het nu niet voorhanden is. Daarom heb ik het nu al besteld. Hopelijk is het er op tijd.

De werkzame stof is in beide hetzelfde dus het zou niet anders mogen zijn maar voor mij lijkt het nu minder goed te werken
Ja ik merk ook verschil, ik hou het nog even in de gaten anders ga ik ook eens verhaal halen
Herkenbaar die maagpijn bij teveel (en in mijn geval ook te vet) eten. Ik ben daar nu echt voorzichtig mee. Gisteren had ik erwtensoep, na 1 soepkom dacht ik: stoppen maar dit gaat anders mis vanavond.
Alcohol, daar moet ik niet meer aan denken. Terwijl ik normaal niet spuug in een glas wijn. Maar sinds dag 1 is die behoefte helemaal weg.
Vandaag voor het eerst in mijn bovenbeen gespoten. Kijken of dat scheelt met de bijwerking 🤞🤞
jupiter wijzigde dit bericht op 23-09-2025 15:13
1.10% gewijzigd
pampalate schreef:
22-09-2025 17:54
Ik twijfel zelf tussen Wegovy en Mounjaro, volgens mij is Mounjaro effectiever om af te vallen. Maar ik schrok van de kosten, de diabetes VPK had het over €225 euro per week voor Mounjaro, waarbij Wegovy €148 per maand zou kosten. Ik vind het lastig om op internet te zien of die kosten kloppen.
Herkennen jullie deze bedragen?
Ik gebruik een 7,5 mg pen en daar spuit ik op dit moment bijna 4 maanden mee t.w.3 maanden 2,5 mg en 3 x een golden dosis. Dat komt via FitPen uit op 34 euro per week.
Nu 4 dagen ongeveer sinds ik gestopt ben met Byesilor. Toen ik het gebruikte dacht ik dat het niet heel veel effect had. Maar nu ik gestopt ben heb ik echt zin in zoetigheid. Het is wel de tijd van de maand en ik heb wat stress dus dat helpt allemaal niet mee helaas.
Jupiter schreef:
23-09-2025 13:44
Herkenbaar die maagpijn bij teveel (en in mijn geval ook te vet) eten. Ik ben daar nu echt voorzichtig mee. Gisteren had ik erwtensoep, na 1 soepkom dacht ik: stoppen maar dit gaat anders mis vanavond.
Alcohol, daar moet ik niet meer aan denken. Terwijl ik normaal niet spuug in een glas wijn. Maar sinds dag 1 is die behoefte helemaal weg.
Vandaag voor het eerst in mijn bovenbeen gespoten. Kijken of dat scheelt met de bijwerking 🤞🤞
Ik ben benieuwd op het scheelt. Prik je dan aan de zijkant van je bovenbeen? Of echt de voorkant waar minder vet zit?

Herkenbaar van de alcohol. Wijn smaakt ook gewoon echt niet meer. Afgelopen weekend een glas van mijn favoriete wijn gehad. Vond er niks aan en voorheen zou het ook echt niet bij één glas zijn gebleven
Mij smaakt een glaasje wijn nog wel, maar wordt steevast bestraft met een nacht vol maagzuur. Dat heb ik er niet voor over.
Ik merk voornamelijk met sporten dat ik eigenlijk te weinig eet. Of dat m’n bloeddruk lijkt te dalen. Die is al niet zo hoog, maar sinds ik Ozempic gebruik heb ik geen een keer lekker kunnen sporten. Moet steeds stoppen omdat ik duizelig wordt. Hebben er meer die ervaring?
Ik heb er ook soms last van; bij snel opstaan, na het fietsen of flink wandelen. Ik heb ook snel last van een lage bloeddruk, altijd al gehad.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Zandhaas schreef:
23-09-2025 19:32
Ik merk voornamelijk met sporten dat ik eigenlijk te weinig eet. Of dat m’n bloeddruk lijkt te dalen. Die is al niet zo hoog, maar sinds ik Ozempic gebruik heb ik geen een keer lekker kunnen sporten. Moet steeds stoppen omdat ik duizelig wordt. Hebben er meer die ervaring?
Sinds ik elektrolyten neem heb ik hier geen last meer van
Van het weekend aan het twijfelen over mijn microdosis (helft van het minimum Wegovy). Toch wel honger, gaat dit niet binnenkort mis. Allemaal onzekerheden. Gister met een vriendin wat drinken en uiteten en het ging als een zonnetje. Alle juiste keuzes gemaakt zonder het gevoel te hebben mij iets ontzegd te hebben. Maar wel “gewoon” mijn maaltijdsalade en het broodje gegeten. Was een beetje veel, salade was ook niet op, maar als een normaal mens die normale keuzes kan maken. Wat een genot blijft dat toch. Geen nootjes vooraf, geen vet hoofdgerecht, geen toetje, zelfs niet het koekje bij de thee. Ik heb er echt echt echt geen behoefte aan. Magie.
Cliopatra schreef:
23-09-2025 21:15
Sinds ik elektrolyten neem heb ik hier geen last meer van
Dank voor de tip! Dat ga ik proberen want het begint knap vervelend te worden en maakt dat ik met minder plezier ga sporten

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven