Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 507 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Hebben jullie ervaringen met lage bloedsuikerspiegel, flauw voelen?

Dit is pas mn 2e week Saxenda en zit nu dus op 1.2 sinds gisteren. Ik probeer 6x kleinere porties te eten en dat gaat goed, maar net onderweg in het OV had ik geen tussendoortje bij, ook geen trek. En ik voelde me enorm trillerig en wel maaghonger. Had om 12.30 lunch en daarna alleen water/thee tot 16.30.
Ja, ik heb het weleens: een enorm lege-maaggevoel en voel me dan heel slap en en trillerig. Trekt gelukkig snel weg. Of soms draaierig bij snel opstaan maar ik heb sowieso een wat lage bloeddruk.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik voel me na zolang gewend te zijn het te gebruiken ook nog wel eens trillerig, ik zorg dat ik altijd wat te eten bij me heb. Een banaan werkt voor mij het beste anders een sultana oid.
Zonet dacht ik dat ik dat ik wat moest eten omdat ik zin had.
Tot ik voelde dat mijn maag eigenlijk gewoon vol zit, en mijn zin vooral was "een warm gevoel, in mijn mond vooral." Een kopje thee volstaat dan ook, bedacht ik.
Gek hebben ik heb gekoppeld aan eten en dat me dat nu zo opvalt.
Ik lees hier veel mensen die tijdelijk stoppen met Saxenda en dan weer beginnen met opbouwen.

Zijn er mensen die dat met Mounjaro ook hebben gedaan of overwogen?
Ik zou het wel eens willen proberen: in 2 lagere doses opmaken wat er nu nog in mijn spuit zit en dan bijvoorbeeld 4 weken niks, om vervolgens weer op de laagste dosis te kunnen starten.
Zou willen ervaren wat het met me doet als ik niks gebruik, zodat ik me daar ook meer mentaal op voor kan bereiden als ik 'echt' stop als ik mijn streefgewicht heb bereikt.

Ik ga dit natuurlijk ook met mijn huisarts bespreken, maar die kan ik pas na het weekend bereiken. Misschien zijn hier al andere ervaringen of ideeën hierover :)
Nettle schreef:
23-10-2025 16:50
Hebben jullie ervaringen met lage bloedsuikerspiegel, flauw voelen?

Dit is pas mn 2e week Saxenda en zit nu dus op 1.2 sinds gisteren. Ik probeer 6x kleinere porties te eten en dat gaat goed, maar net onderweg in het OV had ik geen tussendoortje bij, ook geen trek. En ik voelde me enorm trillerig en wel maaghonger. Had om 12.30 lunch en daarna alleen water/thee tot 16.30.
Herkenbaar helaas al is het nu minder dan in het begin. Heb voor de zekerheid wel altijd dextrose op zak. Heb je het alleen wanneer je het tussendoortje overslaat? Want dan zou ik die wel blijven nemen. Heb bij mijzelf het idee dat het echt uitmaakt of ik goed en regelmatig gegeten heb.
Is ook een bijwerking . Dus zullen vast meerderen hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven