Gezondheid alle pijlers

Negatieve uitslag uitstrijkje

21-02-2025 20:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo dames,

Ik wil even van me afschrijven en ben op zoek naar ervaringen.

Vorige week heb ik een uitstrijkje laten doen bij de HA (ik ben 29). De afgelopen maanden had ik last van tussentijds bloedverlies en soms ook bloedverlies na seks.

De uitslag van het uitstrijkje is helaas niet goed. Ik heb PAP3a2 en over twee weken heb ik een afspraak bij de gynaecoloog voor vervolgonderzoek. Ik merk dat het me erg in zijn greep houdt. Het ziekenhuis heeft de uitslag al uitgebreid toegelicht en me uitgelegd wat me te wachten staat, maar toch vind ik het enorm eng en schrikken omdat er altijd een voorbehoud is. Ik voel me ook continu labiel en ik vraag me af of dat even bij de schrik hoort of dat ik er te zwaar aan til. Er schiet natuurlijk van alles door je hoofd.

Ik hoop wat vrouwen te vinden hier die hun ervaring met een soortgelijke uitslag willen delen of nog tips/adviezen hebben? Twee weken wachten voelt voor mij als een eeuwigheid, ook al weet ik dat ik het even moet loslaten.

Alvast bedankt!
Dat is even schrikken inderdaad! Goed dat je het uitstrijkje hebt laten maken.

Bij mij is pap3a vanzelf weggegaan na een half jaar. Ze hebben destijds na het uitstrijkje wel een biopt genomen en daarna besloten om het weefsel niet te behandelen maar om af te wachten omdat ik nog jong was.
Sindsdien nooit meer een afwijkend uitstrijkje gehad. Dat is nu 6 jaar geleden.
Ik was toen ook geschrokken, maar achteraf viel het dus enorm mee.

Sterkte!
skellar wijzigde dit bericht op 21-02-2025 20:12
4.52% gewijzigd
Och dat is schrikken.

Ja ik heb ervaring. Zelfde uitslag als jij. En ik werd ook gek van de stress. Dus ik snap je goed. Die onzekerheid is echt naar. Maar… mijn verhaal is verder gelukkig positief. Ik heb een lisbehandeling ondergaan en de volgende controle had ik weer PAP1. De HPV is inmiddels ook weg en ik zit gewoon weer in het bevolkingsonderzoek.

In de meeste gevallen ben je er door dir onderzoek gewoon vroeg bij. En dat is zeer gunstig voor behandeling. Het is (uitzonderingen daargelaten) geen kanker maar slechts een indicator van iets wat op lange termijn daartoe kan uitgroeien. Dus je bent in goede handen.

Veel sterkte de komende tijd!
Heel logisch dat je geschrokken bent, het is ook het stukje wachten en onzeker over wat je te wachten staat.

Ik had ook geen goede uitslag na overleg met de gyn( ik heb 2 kinderen en we hadden geen wens voor meer) is er bij de behandeling ook een groot deel van mijn baarmoedermond weg gehaald om zo zeker te zijn dat alle slechte cellen meegenomen waren.
De behandeling viel me trouwens echt heeel erg mee.
Hierna had ik weer PAP1 en nu ondertussen is er ook geen HPV meer te vinden.

Heel veel succes.
Het ergste moet nog komen!
Relax. Dit is prima te behandelen. Heel vervelend, dat wel. Ik heb het ook gehad, en ben met een lisexcisie behandeld. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb er geen seconde van wakker gelegen.
Hier ook een goede afloop na pap3a cin 3.
Lisexcisie gehad.

Daarna nog een tijd pap2 gehad maar toen het weer pap1 was, daarna snel zwanger geraakt zonder problemen.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 21-02-2025 21:41
3.05% gewijzigd
Owja, hier ook een probleemloze zwangerschap doorgemaakt daarna (voor het geval je dat nog wil TO en bang bent voor gevolgen op dat gebied).
Bij mij zelfde verhaal. Na bezoek gynaecoloog moest ik een half jaar wachten en weer een uitstrijkje doen. Mijn lichaam had het uit zichzelf opgeruimd. Het is goed te behandelen!
Logisch dat je schrikt! Ik had pap3b en schrok hier ook behoorlijk van. Maar achteraf viel het gelukkig erg mee.
Heb een lisexcisie gehad waarbij ze de foute plekjes weg branden, daarna nog een paar keer bij controle nog wel positief op hpv getest, maar was na 1,5 jaar ofzo ook weg en nooit meer fout uitstrijkje gehad.

Dus het is even balen, maar wees vooral blij dat je het uitstrijkje hebt laten maken! Hier is het dus voor, zodat je er op tijd bij bent.
En ja. Ik had ook zwaar de zenuwen. Dat is echt niet gek.
Ah bedankt voor jullie reacties! Dat helpt. Fijn om te horen dat het voor jullie is meegevallen. :heart:
Lieke321 schreef:
21-02-2025 21:41
Bij mij zelfde verhaal. Na bezoek gynaecoloog moest ik een half jaar wachten en weer een uitstrijkje doen. Mijn lichaam had het uit zichzelf opgeruimd. Het is goed te behandelen!
Dit was bij mij ook :)
Even vooropgesteld: als een uitslag 'negatief' is, wordt er bedoeld dat er niks gevonden is. Bij een 'positieve uitslag' is er wel iets gevonden. Vond je topic-titel daardoor behoorlijk verwarrend!

Dat gezegd hebbende, de situatie is natuurlijk even kut! Ik heb ook eens pap3a2 gehad, bij mij werd het wait-and-see en uiteindelijk heeft mijn lichaam het in 2 jaar zelf opgeruimd. Ik moest ieder halfjaar terugkomen voor een tussentijdse check-up. Nadat het weg was, heb ik altijd pap1 gehad. Hopelijk gaat het bij jou ook zo. In de meeste gevallen groeien kwaadaardige cellen heel langzaam, en heb je pas een risico na een jaar of tien. Het is logisch dat je schrikt van je uitslag, maar je bent er ongetwijfeld op tijd bij.

Zoek even wat afleiding (niet te lang op het Viva forum!) en hou je haaks!
Lieke321 schreef:
21-02-2025 21:41
Hier precies hetzelfde.
Ik had ook deze uitslag en ja, in alle eerlijkheid schrok ik daar ook eerst van, maar dat kon ik uiteindelijk wel redelijk goed weg rationaliseren, want statistisch gezien komt dit waarschijnlijk uiteindelijk wel goed. In het proces baalde ik eigenlijk vooral, want je moet tijd en geld vrij gaan maken voor een probleem wat je lichaam normaliter zelf oplost. Ik heb best wel even een pity party voor mezelf georganiseerd omdat ik toch echt wel wat beters en leukers te doen heb. Mja, het is wat het is.

Paar weken terug de lisexcisie gehad, en daar heb ik eigenlijk nagenoeg geen klachten van gehad. Het was ook supersnel klaar, ik heb echt wel eens langer staan wachten op m’n eten bij McDonald’s. Het weggehaalde weefsel had geen onverwachte afwijkingen. Dus nu is het afwachten tot het volgende uitstrijkje en dan is het hopelijk klaar.
Zelfde uitslag, en na biopt bleek t om cin3 te gaan. Lis gehad, na jaar herhaald omdat sinds de eerste behandeling slechte uitstrijkjes bleef houden en ineens bloedverlies kreeg na seks (had ik daarvoor niet). Na de 2e lis alles goed gegaan en terug in bevolkingsonderzoek.

Ik vond t ook geen fijn idee en was blij dat ik behandeld werd. Geen sterke kinderwens waardoor 2e lis geaccepteerd werd door gyn (bestaat kans op vroeggeboorte).
Nu achteraf nog steeds blij mee dat 2x behandeld ben (want geen actieve kinderwens en geen structurele controle), maar achteraf had ik er wel nuchterder mee om kunnen gaan.
amby schreef:
21-02-2025 23:21
In het proces baalde ik eigenlijk vooral, want je moet tijd en geld vrij gaan maken voor een probleem wat je lichaam normaliter zelf oplost.
Even relativeren; tijd en geld?! Voor het voorkomen van kanker zou ik dat er wel voor over hebben hoor... want anders kost het je nog veel meer.
Excuus voor de verwarrende topictitel inderdaad, hier had ik niet bij stilgestaan.

Maar goed, geld en tijd maakt me niet uit. Ik betaal graag voor de goede zorg in Nederland. Overigens heb ik geen kinderwens, dus ze mogen hun gang gaan wat mij betreft. Maar het zet natuurlijk ook in dat opzicht dingen op scherp (stel dat, wil ik het echt niet etc).

Bedankt weer voor de reacties.
Pimpelmeesje87 schreef:
21-02-2025 23:53
Even relativeren; tijd en geld?! Voor het voorkomen van kanker zou ik dat er wel voor over hebben hoor... want anders kost het je nog veel meer.
Ik heb ook niet gezegd dat ik het er niet voor over had, ik ben dankbaar dat dit vroegtijdig wordt opgespoord. Maar ik hoef m.i. geen gat in de lucht te springen dat dit me overkomt.
Zo duur is het toch niet? De lis kost wel wat geld, maar wordt volgens mij vergoed… wat voor mij het duurste was, waren de hpv vaccinaties erna. Dit was op aanraden van de gyn omdat er onderzoek is dat suggereert dat het na een lis helpt bij het opruimen van het virus. Het wordt nog niet vergoed omdat er nog geen sluitend bewijs is voor de effectiviteit. Was ongeveer 500 euro maar ik had het er graag voor over. En bij de volgende controle was de hpv weg. Of dat kwam door de vaccinatie is uiteindelijk gissen maar het gaf me wel een gevoel van controle.
Ik was na de eerste lis gelijk hpv vrij, maar gek genoeg dus niet van alle onrustige cellen af. Ook geen vaccinatie (aangeboden) gekregen.
Hier een lisexcisie en conisatie en nog gewoon kinderen gekregen. Het enige is dat je medisch bent bij een zwangerschap. Dus bij de gynaecoloog onder controle en verplicht bevallen in het ziekenhuis. Had overigens HPV en zelfde afwijkingsgraad als TO.
cheshire-cat wijzigde dit bericht op 22-02-2025 15:25
11.56% gewijzigd
We’re all mad here
Hier eenzelfde uitslag gehad. Ook met HPV (dat staat er bij jou niet bij of je dat ook hebt) . Juist om die laatste reden wilde de gynaecoloog ook handelen. Bij geen hpv had ze nog een half jaar gewacht zei ze.

Ik heb ook een lisexcisie gehad, viel mij erg mee. Helaas was ik een half jaar daarna nog steeds niet HPV vrij maar had wel weer pap 1 en mocht nu 1x per jaar op controle.
Na 2 jaar was ik alsnog HPV vrij en nu zit ik weer in het reguliere controleschema zoals iedereen.

Ik heb overigens zelf nog geinformeerd naar de vaccinatie maar dat had nu geen enkele zin meer gaf mijn gynaecoloog aan.
Ik weet dus niet of ik HPV heb. Dat moet toch haast wel, of is dat niet per se zo? De HA zei dat ze dat niet hebben getest bij mijn uitstrijkje, maar dat ze dat wel bij het bevolkingsonderzoek standaard doen. Ik zal het dus bij mijn gyn moeten checken? Ik ben wel gevaccineerd vroeger tegen het HPV virus, maar ik moet zeggen dat ik ook niet helemaal begrijp hoe dit nou zit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven